A projekt életciklusa előtt a Projektmenedzser már a projekt terjedelmén gondolkodik. Elemzi az ügyfél követelményeit és elvárásait, összeveti azokat a rendelkezésre álló erőforrásokkal, és szembesíti őket az időbeli korlátokkal. Ennek eredményeként jól tudja meghatározni a projekt terjedelmét. Azonban még ennek a feladatnak a példás teljesítése sem garancia arra, hogy a projekt terjedelme a megvalósítás során túlzottan megnő. Tehát hogyan lehet jól meghatározni a projekt terjedelmét és elkerülni a terjedelem növekedését?

Hogyan határozzuk meg egy projekt terjedelmét és kerüljük el a terjedelem növekedését? – tartalomjegyzék:

  1. Bevezetés
  2. A projekt terjedelmének meghatározása
  3. A követelmények megértése
  4. Munkamegosztási struktúra (WBS)
  5. Prioritások a kockázatos feladatokhoz
  6. Az utolsó felelős pillanat (LRM)
  7. Hogyan kerülhetjük el a terjedelem növekedését?
  8. Összegzés

Bevezetés

A PMBOK szerint a projekt terjedelme „az a munka, amelyet el kell végezni egy termék, szolgáltatás vagy eredmény szállításához a megadott jellemzőkkel és funkciókkal.” Ahhoz, hogy a projekt eredménye megfeleljen az érdekelt felek elvárásainak, és a projekt maga sikeres legyen, a terjedelmet a lehető legpontosabban kell meghatározni.

A projekt terjedelmének meghatározása

A Projektmenedzsernek az elején ellenőriznie kell, hogy a tervezett projekt világosan meghatározta a következő területeket:

  • az érdekelt felek üzleti és technikai követelményei,
  • a munkamegosztási struktúra,
  • a legnagyobb kockázatú feladatok prioritásai, azaz azok, amelyek a leginnovatívabbak vagy amelyek először valósulnak meg,
  • az érdekelt felekkel egyetértésben a “legutolsó felelős pillanat” (LRM, Last Responsible Moment) megközelítés.

Nézzük meg, milyen kérdésekre kell válaszolnia egy Projektmenedzsernek, amikor mindegyiket meghatározza.

A követelmények megértése

A Projektmenedzsernek a következő kérdésekre kell válaszolnia, miközben egy pillanatra az érdekelt fél szerepét játssza:

  1. Mik a projekt pénzügyi és nem pénzügyi előnyei? – A pénzügyi előnyök a projekt során létrehozott termék vagy szolgáltatás értékesítésére utalhatnak. Az előny lehet a vállalat imázsának javítása, a betanítás hatékonysága, vagy új szoftverek bevezetése a projektmenedzsment megkönnyítésére, mint például a Firmbee.
  2. Kire lesz hatással a projekt megvalósítása? – A projekt megvalósítása változásokat von maga után a szervezeten belül és kívül. Ezért érdemes konkrétabb kérdéseket feltenni:
  3. a. A projekt feladatainak megvalósítása megköveteli a vállalaton belüli átszervezést, a munkavállalók felelősségi körének megváltoztatását, új emberek felvételét vagy szabadúszókkal való együttműködést?

    b. A projekt eredményei láthatóak lesznek a nyilvános térben, és hatással lesznek a helyi közösségre?

    c. Kicsoda fog hasznot húzni a megvalósításából?

  4. Milyen igényeknek kell megfelelnie a projekt eredményeinek?
  5. Milyen műszaki specifikációkkal kell rendelkeznie a projekt eredményeinek?

Munkamegosztási struktúra (WBS)

A projekt munkamegosztási struktúrájának létrehozása hierarchikusan rendezett kérdések megválaszolását jelenti:

  1. Mi a projekt megvalósításának fő célja?
  2. Mik a konkrét célok?
  3. Milyen feladatra oszlanak a konkrét célok?
  4. Mikor kell teljesülniük a céloknak és feladatoknak?
  5. Mely szakemberekre bízzuk az egyes feladatokat?

Csak a fő cél maradhat teljesen változatlan. Másrészt a 2-től 5-ig terjedő kérdésekre adott válaszokat a projekt során részletezik és tisztázzák.

Prioritások a kockázatos feladatokhoz

A legfontosabb kérdések a kockázatos feladatokkal kapcsolatban azok pontos azonosítására és arra vonatkoznak, hogy a kockázati területek hogyan befolyásolhatják a projekt terjedelmét.

  1. Mely feladatoknak a legnagyobb a kockázata a kudarcra?
  2. Milyen tényezőktől függ az egyes feladatok sikere? Ez lehet az anyagok, szakemberek rendelkezésre állása, vagy a K+F projektek esetében a kutatások és kísérletek nehezen előrejelezhető eredményei, mint például egy mesterséges intelligencia modell pontosságának javulásának görbéje gépi tanulás során.
  3. Milyen hatással lesz ennek a feladatnak a kudarca a projekt többi részére?
  4. Hogyan befolyásolja ennek a feladatnak a meghosszabbított teljesítése a projekt céljának elérését?
  5. Hány százalékkal növelhetjük a projekt terjedelmét ennek a feladatnak a teljesítése érdekében?

Az utolsó felelős pillanat (LRM)

A feladatok priorizálása szorosan összefügg az utolsó felelős pillanat (LRM) elvével, amelyet a legkevésbé kedvező pillanat elvének is neveznek.

Ez egy kockázatminimalizáló stratégia, amely a feladatok elhalasztására vonatkozik, amíg kockázatosabbá nem válik az elhalasztásuk, mint az azonnali teljesítésük. Ez elkerüli az erőfeszítések pazarlását, amikor egy feladat feleslegesnek bizonyul, vagy változások történnek a projekt céljaiban vagy követelményeiben.

Ez az elv, amely a Lean módszertanból származik, olyan döntésekre is alkalmazható, amelyek véglegesen befolyásolják a projektet és nehezen változtathatók meg, mint például:

  • Szakosított berendezések vásárlása, amelyekre a projekt megvalósításának további szakaszaiban szükség lesz,
  • A feladatok által teljesítendő célok struktúrájának megtervezése.

A LRM elve szerint működő Menedzsernek fel kell tennie a következő kérdéseket:

  • Szükséges már elkezdeni a feladaton való munkát?
  • Mi történik, ha elhalasztom a feladatot?
  • Mik lesznek a következményei, ha túl későn hozok döntést?
  • Mik lehetnek a következményei, ha túl korán hozok döntést? Például, ha később kiderül, hogy felesleges, vagy hogy a követelmények megváltoztak, a megoldás nem használható, vagy az üzleti érték elavult.
a projekt terjedelme

Hogyan kerülhetjük el a terjedelem növekedését?

Még a legjobban megtervezett projektek is hajlamosak növekedni (terjedelem növekedése) a megvalósításuk során, például egy termék, amely eredetileg két funkcióval rendelkezett, most hirtelen hat funkcióval fog rendelkezni. Ennek elkerülése érdekében a Projektmenedzsernek biztonságos terjedelem növekedést kell kialakítania az érdekelt felekkel. A projekt terjedelem növekedésének minimalizálásának alapja – a feladatok és üzleti elvárások terjedelmének meghatározása mellett – a csapattal és az érdekelt felekkel folytatott folyamatos kommunikáció. Azonban a terjedelem növekedése ellen a legfontosabb védekezések a következők:

  • Jól előkészített ütemterv,
  • A feladatütemező szoftver hatékony használata és a csapattal való kommunikáció,
  • Minden érdekelt felet tájékoztatni a projekt kulcsfontosságú változásairól.

Érdemes azt is szem előtt tartani, hogy a terjedelem növekedésének elkerülése folyamatos folyamat. Ezért a projekt terjedelmét rendszeresen figyelemmel kell kísérni és ellenőrizni, és a Projektmenedzsernek készen kell állnia arra, hogy gyorsan reagáljon és döntéseket hozzon, amikor olyan helyzetek merülnek fel, amelyek terjedelem növekedéshez vezethetnek.

Összegzés

A projekt terjedelme a jól megtervezett projekt kulcsfontosságú eleme, mivel világosan meghatározza, hogy mi valósuljon meg és mi nem tartozik a projektbe.

A Projektmenedzser feladata tehát a projekt terjedelmének meghatározása a munka megkezdése előtt:

  • Az ügyfél követelményeinek és elvárásainak elemzése,
  • Azok összevetése a rendelkezésre álló erőforrásokkal, és
  • Az időbeli korlátokkal való szembesülés.

Azonban még a jól meghatározott projekt terjedelme is változhat a megvalósítás során. A projekt terjedelmének elburjánzásának elkerülése érdekében, amelyet terjedelem növekedésnek neveznek, ragaszkodjon a munkamegosztási struktúrához, gondosan priorizálja a kockázatos feladatokat, és alkalmazza a “Legutolsó felelős pillanat” megközelítést.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.

Caroline Becker

Projektmenedzserként Caroline szakértő az új módszerek megtalálásában, amelyek a legjobb munkafolyamatok megtervezésére és a folyamatok optimalizálására szolgálnak. Szervezési készségei és a nyomás alatt végzett munka iránti képessége teszik őt a legalkalmasabb személyré, aki bonyolult projekteket valóra tud váltani.

View all posts →

Getting started with project management:

  1. Mi a projektmenedzsment?
  2. Mi az a projekt?
  3. A projektek priorizálása
  4. A projekt tevékenységi területei
  5. A projektmenedzsment sikerének meghatározása
  6. Miért használjunk projektmenedzsment szoftvert?
  7. A projektmenedzsment szoftver áttekintése
  8. Projekt életciklus
  9. A projekt célja. Mi az, és hogyan lehet jól meghatározni?
  10. Mi a projekt víziója?
  11. A projektindítási fázis - mire érdemes figyelni?
  12. A tervezés területe a projektmenedzsmentben
  13. Mi az a projekt ütemterv és mire való?
  14. Hogyan használjuk a mérföldköveket egy projektben?
  15. Projekt kudarc. 5 ok, amiért a projektek megbuknak
  16. A projektlezárás fontossága
  17. Projekt végrehajtás
  18. Projektmenedzsment módszerek
  19. Projekt típusok
  20. A leghasznosabb projektmenedzseri készségek
  21. Hogyan válj projektmenedzserré?
  22. Hogyan készítsünk sikeres projektkockázati tervet?
  23. 5 könyv, amit minden projektmenedzsernek el kell olvasnia
  24. Hogyan állítsunk fel egy projektcsapatot?
  25. Munkamegosztási struktúra - hogyan delegáljunk munkát egy projektben?
  26. A projektmenedzser legfontosabb feladatai és felelősségei
  27. Hogyan kell projekteket kezelni?
  28. Hogyan válasszuk ki a legjobb projektmenedzsment szoftvert?
  29. Hogyan vezessünk egy csapatot hibrid munkavégzés során?
  30. A projektmenedzserek által a csapatmunkában felmerülő kihívások
  31. Projektmegbeszélések típusai
  32. 4 példa projektekre
  33. Hogyan írjunk meggyőzőt
  34. Megvalósíthatósági tanulmány – meg tudjuk valósítani ezt a projektet?
  35. Hogyan határozzuk meg egy projekt terjedelmét és kerüljük el a terjedelem növekedését?
  36. Kockázatelemzés a projektekben és az azt segítő eszközök
  37. Hogyan készítsünk projekt költségvetést?
  38. Projekt időgazdálkodás
  39. Mi az a stakeholder nyilvántartás?
  40. Gantt-diagram a projektmenedzsment tervezésében
  41. Hogyan lehet projektkockázati nyilvántartást készíteni?
  42. A projekt forrásai és változási területei
  43. Projektmenedzsment változási modellek
  44. Projektmarketing
  45. Projektkockázat-kezelési stratégiák
  46. Hogyan készítsünk projektalapító okiratot?
  47. A menedzsment 4P-je: projekt, termék, program és portfólió
  48. Projektfigyelés. Milyen paramétereket érdemes figyelni?
  49. Mi jön az Agilis után? Módszerek a projektmenedzsmentben