A rugalmas projektmenedzsment módszerek még mindig újdonságnak számítanak sok szervezetben, annak ellenére, hogy a “Rugalmas Kiáltvány” 2001 februárjában jelent meg, és a “Scrum Útmutató” első verziója 2010-ben! Azóta sok új megközelítés jelent meg. És bár egyikük sem olyan népszerű, mint a folyamatosan fejlődő rugalmas módszerek, nézzük meg néhány érdekeset, amelyek némi népszerűséget és elismerést nyertek.
Projektmenedzsment módszerek – tartalomjegyzék:
Bevezetés
Teljes figyelemre és rugalmasságra van szükség egy projektmenedzser számára, hogy projekteket tervezzen, valósítson meg, majd felügyeljen, különösen hibrid vagy távoli környezetben. Az új szoftverek folyamatos megjelenése a frissítéseikkel, valamint a dinamikus üzleti helyzet egy dolog. Egy másik dolog a csapat irányítása a projekt megvalósítása során. Ez azért van, mert évről évre egyre növekvő elvárások merülnek fel a csapat elköteleződésével kapcsolatban, nemcsak a megoldások vagy az együttműködési elvek kialakításának folyamatában, hanem a szervezeti kultúra népszerűsítésében és a célok, valamint a küldetés érzésének előmozdításában is. Milyen új menedzsment módszerek próbálják kezelni ezeket az elvárásokat? Ma megpróbálunk válaszolni.
Management 3.0
Az első módszer a listán a Management 3.0. Ez egy projektmenedzsment módszer, amelyet egy holland tréner, tanácsadó és szerző, Jurgen Appelo fejlesztett ki, aki a “Management 3.0: Rugalmas Fejlesztők Vezetése, Rugalmas Vezetők Képzése” című könyvében határozta meg.
A Management 3.0 módszer, akárcsak a rugalmas módszerek vagy a Scrum, arra összpontosít, hogy a csapatokat hatékonyabbá tegye a jobb menedzsment révén. Azonban ahelyett, hogy szervezeti keretet biztosítana, a értékek alapú munkakultúra előmozdítására összpontosít, vagyis arra, amelyben a csapat nagyrészt beleszól a munkájába.
A Management 3.0 kulcsfontosságú területei az értékekre és ajánlásokra vonatkoznak:
- csapatok – autonómnak, motiváltnak és rugalmasnak kell lenniük,
- rendszerek – lehetővé kell tenniük a munkavállalók számára, hogy döntéseket hozzanak a szervezet minden szintjén, többek között a közös célok meghatározásáról, a felelősségek megosztásáról és a nyílt, átlátható kommunikációról,
- folyamatok – ki kell használniuk a Lean és Rugalmas eredményeket, hogy gyorsan és rugalmasan reagáljanak a felmerülő változásokra.
A Management 3.0 alapelve az, hogy megfelelő feltételeket biztosítson a folyamatos csapatfejlesztéshez, amely hatással van a munkavállalók elégedettségére és motivációjára, kísérve a kompetenciáik fejlesztésével. Ennek eredményeként a csapat zökkenőmentesen megvalósíthatja a projekt célját.
Ez a menedzsment megközelítés magában foglalja a projektmenedzsereket, valamint azokat a munkavállalókat, akik szeretnék javítani a csapatuk együttműködését és erősíteni az önmenedzsmentet. Különösen alkalmas szoftverprojektek megvalósítására, de jól működik a különböző specializációjú szakértőkből álló interdiszciplináris csapatokkal is.
A Management 3.0 módszer előnyei közé tartozik:
- a munkavállalói elköteleződés növelése,
- motivációjuk javítása, hogy önállóan keressenek megoldásokat,
- az elégedettség előmozdítása, valamint
- a csapat hatékonyságának növelése.
Ennek ellenére a 3.0 kritikái a konkrét eszközök hiányára és a túlzott általánosításokra mutatnak rá.
Önmenedzsment
Az önmenedzsment egy olyan fogalom, amelyet Fredric Laloux belga szerző dolgozott ki, aki a “Szervezetek Újragondolása: Útmutató a következő emberi tudatosság szakaszát inspiráló szervezetek létrehozásához” című könyvében írta le, amely 2014-ben jelent meg.
Miután több mint 50, egyenként 100 főnél több alkalmazottal rendelkező szervezetet vizsgált meg, Laloux azt állította, hogy a hagyományos menedzsment struktúrák és gyakorlatok, amelyek a hierarchián, a kontrollon és a bürokrácián alapulnak, megszűntek létezni. Ezért új paradigmára van szükség.
A könyv öt fő fázist azonosít a szervezeti menedzsment fejlődésében:
- Piros Szervezet – az azonnali célokra összpontosít, de nem alkalmas összetett feladatok végrehajtására, amelyben “a vezetőnek óriási hatalmat kell demonstrálnia, és másokat akaratához kell hajlítania, hogy megmaradjon a pozíciójában. Amint a hatalma kétségessé válik, valaki azonnal megpróbálja megdönteni őt,” (“a vezető [a Piros Szervezetben] óriási hatalmat kell demonstrálnia, és másokat akaratához kell hajlítania, hogy megmaradjon a pozíciójában. Amint a hatalma kétségessé válik, valaki megpróbálja megdönteni őt”, p. 18)
- Borostyán Szervezet – mint egy hadsereg, amely merev hierarchián alapul, de elég képes “középtávú és hosszú távú tervezésre, és stabil, skálázható szervezeti struktúrák létrehozására,” p. 21),
- Narancs Szervezet – egy gép, amely kisebb, együttműködő csapatokra van osztva, ahol “a változásokat meg kell tervezni és térképezni, majd gondosan végrehajtani a tervek szerint. Ha a gép valamely funkciója nem működik a várakozásoknak megfelelően, néha ‘lágy’ beavatkozásra van szükség – egy alkalmi csapatépítés – mint például olaj vagy zsír injektálása a fogaskerekekbe,” p. 29),
- Zöld Szervezet – a legtöbb modern, jól kezelt szervezethez hasonlít, amely (“a kultúrára és az empowermentre összpontosít, hogy rendkívüli munkavállalói motivációt érjen el,” p. 36),
- Türkiz Szervezet – egy modell, amelyet Laloux úgy véli, hogy most néhány vállalatnál megjelenik. A türkiz szervezetek inkább élő organizmusokként működnek, mint gépek, decentralizált döntéshozatallal, a személyes fejlődésre összpontosítva, és erős céltudattal. A hierarchia helyett ezek a testek az autoritást és a felelősséget a szervezet minden szintjére elosztják, egalitáriusabb és befogadóbb munkahelyi kultúrát teremtve.
A Laloux által bemutatott új szervezési elvek és gyakorlatok illusztrálására számos valós példát említ a Türkiz szervezetekről, mint például a Buurtzorg, egy holland egészségügyi szolgáltató, és a FAVI, egy francia autóalkatrész gyártó. Emellett gyakorlati tanácsokat is ad a vezetőknek, akik a Türkiz Szervezet modelljében szeretnék irányítani a projekteket.

Vállalati lázadók
A vállalati lázadók egy olyan mozgalom, amely a klasszikus menedzsment modellek iránti elégedetlenségből született, amelyek a bürokráciát és a hierarchiát részesítik előnyben. A modell képviselői a képviselt szervezet fejlesztésén dolgoznak, de működési módszereik és megközelítésük általában eltér a normától – nem félnek megkérdőjelezni a megszokott gyakorlatokat, és különleges csoportokat alakítanak ki innovatív projektek vagy technológiai kihívások megvalósítására.
A mozgalom alapítói Joost Minnaar és Pim de Morree, akik egy vállalatnál találkoztak. Megfigyelték, hogy a hagyományos menedzsment modellek gátolják a cég növekedését és a munkavállalók kreativitását, ezért úgy döntöttek, hogy beszélnek róla, nem pedig írnak. 2016-ban megalapították a “Vállalati lázadók” blogot, amelyet alternatív menedzsment módok bemutatására és a hagyományos modell megváltoztatására hoztak létre.
Gondolataikat és feltételezéseiket a “Vállalati lázadók. Tegyük szórakoztatóbbá a munkát” (“Corporate Rebels. Make Work More Fun”) című könyvben írják le, amely 2020-ban jelent meg. Az alapelveik a következőkre épülnek:
- Rugalmasság,
- szabadság, és
- egyenlőség.
Véleményük szerint a menedzsment fő célja egy olyan környezet megteremtése, amely lehetővé teszi a munkavállalók számára, hogy saját feltételeik szerint végezzenek feladatokat, anélkül, hogy folyamatos felügyelet és kontroll alatt állnának a feletteseik által. Egy ilyen modellben minden munkavállalónak van beleszólása a vállalati döntésekbe, és a hierarchiát egy horizontális kapcsolatokból és együttműködésből álló hálózat váltja fel.
A vállalati lázadók módszerei más menedzsment módszerekből, köztük a Rugalmasból merítenek inspirációt. Többek között javasolják, hogy rendszeres retrospektíveket tartsanak, amelyeken a munkavállalóknak lehetőségük van megosztani gondolataikat és megjegyzéseiket a munka és a vállalat működése kapcsán. Emellett hangsúlyozzák a szabad fejlődés bevezetését a szervezet kultúrájába, azaz lehetővé kell tenni a kísérletezést és a hibázást, és el kell fogadni azt a hozzáállást, hogy semmi sem állandó, ezért folyamatosan fejlődni és változni kell.
A vállalati lázadók módszerei elsősorban azoknak szólnak, akik meg akarják változtatni a vállalat működését, azaz olyan vállalkozóknak, akik rugalmasan és a változásokra nyitottan szeretnék fejleszteni üzletüket. Ez a munkavállalóknak is szól, akik szeretnék közösen létrehozni azt a környezetet, amelyben egyenlő partnerekként kezelik őket.
A vállalati lázadók módszerének egyik legnagyobb kihívása a hierarchia nélküli menedzsment gyakorlati nehézsége. Ez magas szintű elkötelezettséget igényel minden munkavállalótól, hajlandóságot a aktív részvételre és sokkal nagyobb felelősség vállalására. Ezenkívül egy ilyen munkamodell nagyfokú bizalmat igényel a munkavállalók iránt, ami nehezen elérhető.
A Spotify modell
A Spotify modell a Rugalmas skálázásának módja, amelynek elveit Henrik Kniberg és Anders Ivarsson publikálták “Scaling Agile @ Spotify with Tribes, Squads, Chapters & Guilds” címmel 2012-ben. Ez nem a módszer magyarázata vagy egy kész keretrendszer volt, hanem inkább a Spotify akkori működésének leírása. És mivel ez csodálatosan virágzott, sok más vállalat megpróbálta ezt a modellt otthon megvalósítani.
A modell négy nem hierarchikus módra osztja a vállalatot:
- Csapatok,
- Tribe-k,
- Szektorok (Fejezetek), és
- Guildák (Céh).
A csapat a Spotify modell alapvető termékfejlesztési egysége. 6-12 főből áll. Minden csapatnak egy konkrét feladatot rendelnek, és választhatják meg a munkamódszereiket, akárcsak egy mini-startupban. Van egy konkrét működési célja, de bármilyen menedzsment módszert választhat – például Kanban, Scrum vagy Lean. Ez az egység a termékfejlesztéssel foglalkozik, és a munkamódszereit vagy a felelősségek megosztását nem ellenőrzik vagy kényszerítik kívülről.
Több csapat dolgozik együtt egy adott projekten vagy termékjellemzőn egy törzs keretein belül. Minden törzs akár száz főből is állhat, beleértve a törzsfőnököt is. A vezető felelős a termékfejlesztési folyamatban felmerülő akadályok eltávolításáért és a megoldások javaslásáért az egyes törzsek számára. Azonban a vezető által felajánlott lehetőségeket javaslatoknak tekintik, mivel a törzs nem köteles követni az ajánlásait.
Az egyik szektor olyan szakértőkből áll, akik ugyanabban a területen dolgoznak, például back-end fejlesztők vagy UX tervezők. Ezek együttműködnek és találkoznak, hogy tapasztalatokat cseréljenek és hasonló problémákat oldjanak meg. A tudásmegosztás javítja a kommunikációt a különböző szakemberek között, és olyan környezetet teremt, amely elősegíti az innovációt.
A szektorokkal ellentétben a céhek olyan emberekből állnak, akik hasonló érdeklődésűek, nem pedig szakmai területek szerint. Például bárki csatlakozhat, és megnézheti, hogy milyen a megoldás tesztelési fázisa, még akkor is, ha korábban nem volt tapasztalata a területen.
A Spotify modell nem terjedt el főként két okból: hiányzik a felügyelet és a projektstakeholderek bevonásának módjai. Ennek eredményeként általában nem képes időben minőségi projekteket szállítani.
Összefoglalás
A Management 3.0 a értékek alapú munkakultúra kiépítésén, a munkavállalói elköteleződés növelésén és a munkavállalói kompetenciák fejlesztésén alapul. Az önmenedzsment a felelősség munkavállalókra való delegálásáról szól, míg a vállalati lázadók a szokatlan gondolkodást ösztönzik. A Spotify modell pedig egy olyan szervezeti struktúra létrehozására összpontosít, amely kisebb, önállóan működő csapatokból áll, amelyek különböző módokon kapcsolódnak egymáshoz.
Mindegyik projekt- és szervezetmenedzsment módszer profitál az Rugalmas örökségből, sok kérdést feltesz, és új értékeket hoz a mindennapi munkaszervezés gondolkodásába. De melyikük fog működni a jövőben, vagy válik a finomabb megoldások alapjává? Az idő megmondja.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Caroline Becker
Projektmenedzserként Caroline szakértő az új módszerek megtalálásában, amelyek a legjobb munkafolyamatok megtervezésére és a folyamatok optimalizálására szolgálnak. Szervezési készségei és a nyomás alatt végzett munka iránti képessége teszik őt a legalkalmasabb személyré, aki bonyolult projekteket valóra tud váltani.
Getting started with project management:
- Mi a projektmenedzsment?
- Mi az a projekt?
- A projektek priorizálása
- A projekt tevékenységi területei
- A projektmenedzsment sikerének meghatározása
- Miért használjunk projektmenedzsment szoftvert?
- A projektmenedzsment szoftver áttekintése
- Projekt életciklus
- A projekt célja. Mi az, és hogyan lehet jól meghatározni?
- Mi a projekt víziója?
- A projektindítási fázis - mire érdemes figyelni?
- A tervezés területe a projektmenedzsmentben
- Mi az a projekt ütemterv és mire való?
- Hogyan használjuk a mérföldköveket egy projektben?
- Projekt kudarc. 5 ok, amiért a projektek megbuknak
- A projektlezárás fontossága
- Projekt végrehajtás
- Projektmenedzsment módszerek
- Projekt típusok
- A leghasznosabb projektmenedzseri készségek
- Hogyan válj projektmenedzserré?
- Hogyan készítsünk sikeres projektkockázati tervet?
- 5 könyv, amit minden projektmenedzsernek el kell olvasnia
- Hogyan állítsunk fel egy projektcsapatot?
- Munkamegosztási struktúra - hogyan delegáljunk munkát egy projektben?
- A projektmenedzser legfontosabb feladatai és felelősségei
- Hogyan kell projekteket kezelni?
- Hogyan válasszuk ki a legjobb projektmenedzsment szoftvert?
- Hogyan vezessünk egy csapatot hibrid munkavégzés során?
- A projektmenedzserek által a csapatmunkában felmerülő kihívások
- Projektmegbeszélések típusai
- 4 példa projektekre
- Hogyan írjunk meggyőzőt
- Megvalósíthatósági tanulmány – meg tudjuk valósítani ezt a projektet?
- Hogyan határozzuk meg egy projekt terjedelmét és kerüljük el a terjedelem növekedését?
- Kockázatelemzés a projektekben és az azt segítő eszközök
- Hogyan készítsünk projekt költségvetést?
- Projekt időgazdálkodás
- Mi az a stakeholder nyilvántartás?
- Gantt-diagram a projektmenedzsment tervezésében
- Hogyan lehet projektkockázati nyilvántartást készíteni?
- A projekt forrásai és változási területei
- Projektmenedzsment változási modellek
- Projektmarketing
- Projektkockázat-kezelési stratégiák
- Hogyan készítsünk projektalapító okiratot?
- A menedzsment 4P-je: projekt, termék, program és portfólió
- Projektfigyelés. Milyen paramétereket érdemes figyelni?
- Mi jön az Agilis után? Módszerek a projektmenedzsmentben