A projektnek mindig egy értékes termék szállításával vagy egy üzleti cél megvalósításával kell végződnie. Azonban meghatározhatjuk-e a projekttevékenység területeit? Ki érintett a projektben, és milyen szakaszokon halad át vagy ciklizál, ha figyelembe vesszük a projekt teljes időtartamát?

Projekttevékenység – tartalomjegyzék:

  1. A projekttevékenység területei – bevezetés
  2. Projektfázisok
  3. Az emberek a projektben
  4. Formális projektmenedzsment
  5. A projekttevékenység területei – összefoglalás

A projekttevékenység területei – bevezetés

A 2021-es PMBOK nyolc területet emel ki, amelyek kölcsönhatása kulcsfontosságú bármely projekt teljessége szempontjából. Ezek a következők:

  • érintettek
  • csapat
  • módszer
  • tervezés
  • végrehajtás
  • szállítás
  • mérés és analitika, valamint
  • projektmegvalósítási kockázatok.

A fenti területek összefonódnak és kölcsönhatásban állnak egymással. A projekt életciklusa során mindegyikhez kapcsolódó fontosság is változik. Azonban egyik sem zárható ki vagy véglegesen nem zárul le a projekt vége előtt. Ez a megállapítás nyilvánvalónak tűnik, ha a projektcsapat részvételének fontosságára gondolunk a projekt minden fázisában. Azonban érdemes szem előtt tartani, amikor a projekt fázisaira gondolunk. Végül is a tervezés nem fejeződik be, mielőtt áttérnénk a végrehajtási szakaszra. Ez ciklikusan zajlik, ahogy egyre részletesebbé válik a munka, és a végrehajtás részleteit az érintettekkel egyeztetik.

Most nézzük meg a projekt területeit szélesebb perspektívából. Milyen kérdések és problémák merülnek fel mindegyikben?

A projekttevékenység területei

Projektfázisok

A projekt idődimenziója elsősorban a tervezéshez, végrehajtáshoz és szállításhoz kapcsolódik. Azonban, hogy ezek a fázisok hogyan kapcsolódnak egymáshoz, hányszor és milyen ciklusokban követik egymást, szorosan összefügg a projekt megvalósításának módszerével, amely meghatározza annak életciklusát.

A PMBOK-ban a projektfázist logikailag összefüggő tevékenységek halmazaként definiálják, amelyek egy vagy több szállítmányhoz vezetnek. A projekt életciklusa egyszerűen egy sor fázis, amely a víziótól a projekt befejezéséig vezet.

Például a vízesés módszerben (Waterfall) a projektfázisok egymást követik, és csak egyszer valósulnak meg. Ha viszont a projektet az egyik agilis módszertanban valósítják meg, akkor többször követik egymást, minden alkalommal az előző iterációban szállított eredményt kiindulópontként véve.

Például tegyük fel, hogy a projekt célja egy egyedi mobilalkalmazás kifejlesztése az idősek fizikai aktivitásának nyomon követésére. Az első tervezési megközelítésben meghatározzuk a projekt általános kereteit, és választunk egy agilis módszertant. Először is meg kell határoznunk a projekt terjedelmét. Más szavakkal, ki kell derítenünk:

  • Milyen idő- és költségkeret áll rendelkezésünkre,
  • Milyen típusú csapatra van szükségünk, és
  • Mik az érintettek elvárásai, azaz egyrészt az ügyfél, másrészt az alkalmazást használó idősek?

Azonban az első tervezési megközelítésben részletesen csak azokat a feladatokat írjuk ki, amelyeket azonnali sorrendben szeretnénk elvégezni. Vagyis általában azok, amelyek a tervezéssel kapcsolatosak, de egy konkrét eredménnyel zárulnak – például a csapat létrehozása. Csak a második és a további körökben, már a projektcsapat részvételével fogunk mélyebben foglalkozni a munkamegosztással és a projekt feladataihoz tartozó feladatok végrehajtásával.

Az emberek a projektben

A projekt szempontjából kulcsfontosságú emberek az érintettek és a projektcsapat. Az érintettek között szerepelhetnek szervezetek, csoportok és egyének, többek között:

  • ügyfél vagy ügyfelek
  • üzleti partnerek
  • projekt kedvezményezettek – például az előzőleg említett idősek.

Így a “stakeholders” szó minden olyan személyt leír, aki érintett vagy érintett lehet a projekt megvalósításában.

A projektcsapat viszont olyan szakemberekből áll, akik közösen végzik el a projekt céljának megvalósításához vezető feladatokat. A mobilalkalmazás példájában legalább négy szerepet kell betölteni a csapatban:

  • programozó – aki a mobil megoldás technikai oldaláért felelős,
  • kutató – akinek az a feladata, hogy kapcsolatba lépjen az idősekkel, és felmérje, hogyan lehet optimálisan nyomon követni aktivitásukat mobil eszköz segítségével,
  • UX/UI designer – az a személy, aki a felhasználói élményért és az alkalmazás működéséért felelős, valamint annak vizuális tervezéséért.

A csapatért és a projektért felelős személy a Projektmenedzser, akit Projektvezetőnek is neveznek. Rá hárul a feladat, hogy kezelje a projektmenedzsment interperszonális és formális dimenzióit.

Formális projektmenedzsment

A projektmenedzsment formális oldala, amelyért a Projektmenedzserek felelősek, a következőket tartalmazza:

  • a menedzsment módszer kiválasztása és megvalósítása,
  • a szükséges dokumentáció, statisztikák és mérések tervezése és fenntartása, mint például a projekt előrehaladásának nyomon követése,
  • kockázatkezelés.

Ezek kulcsfontosságú területek üzleti szempontból. Valóban, a feladatokhoz igazított menedzsment módszer kiválasztása fontos tényező, amely meghatározhatja az egész projekt sikerét vagy kudarcát. A folyamatosan frissített tervezés, a projekt nyomon követése és a kockázatelemzés elengedhetetlen nemcsak a tudásalapú projektmenedzsment előnyei miatt, amely lehetővé teszi a tudatos tanulást a saját hibáinkból. Ezek kulcsfontosságúak a – gyakran formálisan előírt – érintetti követelmények miatt is, amelyek folyamatos hozzáférést igényelnek a projekt aktuális állapotát bemutató dokumentumokhoz.

A projekttevékenység területei – összefoglalás

Minden projekt nyolc cselekvési területből áll, amelyek a következőkkel kapcsolatos kérdéseket tartalmazzák: a projekt megvalósításának időkerete, az azt különböző módon érintő emberek, és a formális irányítási keret. Mindegyik releváns a projekt során, és kölcsönhatásban állnak egymással, támogathatják vagy akadályozhatják a célt.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.

Caroline Becker

Projektmenedzserként Caroline szakértő az új módszerek megtalálásában, amelyek a legjobb munkafolyamatok megtervezésére és a folyamatok optimalizálására szolgálnak. Szervezési készségei és a nyomás alatt végzett munka iránti képessége teszik őt a legalkalmasabb személyré, aki bonyolult projekteket valóra tud váltani.

View all posts →

The most important questions

  1. Mivel a nyolc működési terület kölcsönösen összefügg, mi a kapcsolat a projektcsapat és a kockázat között?

    A projektcsapat létrehozása önmagában is kockázatokkal jár. A Projektmenedzser tapasztalatától és kompetenciájától függ, hogy pontosan kidolgozza a projekt feltételeit, valamint hogy kiválassza a csapat összetételét és összehangolja annak képességeit a projekt időkeretével és költségvetésével. A projekt során a csapattagok kompetenciáit folyamatosan tesztelik, és gyakran új kihívásokkal néznek szembe, amelyeket meg kell oldaniuk.

  2. Mi a kapcsolat a módszer és a projekt előrehaladásának elemzése között?

    A projektátadási módszer választásától függően különböző elemzőeszközök működnek a legjobban. Például a Scrum esetében a leggyakrabban egy burndown diagramot használnak. Másrészt a Cascade módszerrel a Gantt-diagram és hasonló eszközök használata gyakoribb.

Getting started with project management:

  1. Mi a projektmenedzsment?
  2. Mi az a projekt?
  3. A projektek priorizálása
  4. A projekt tevékenységi területei
  5. A projektmenedzsment sikerének meghatározása
  6. Miért használjunk projektmenedzsment szoftvert?
  7. A projektmenedzsment szoftver áttekintése
  8. Projekt életciklus
  9. A projekt célja. Mi az, és hogyan lehet jól meghatározni?
  10. Mi a projekt víziója?
  11. A projektindítási fázis - mire érdemes figyelni?
  12. A tervezés területe a projektmenedzsmentben
  13. Mi az a projekt ütemterv és mire való?
  14. Hogyan használjuk a mérföldköveket egy projektben?
  15. Projekt kudarc. 5 ok, amiért a projektek megbuknak
  16. A projektlezárás fontossága
  17. Projekt végrehajtás
  18. Projektmenedzsment módszerek
  19. Projekt típusok
  20. A leghasznosabb projektmenedzseri készségek
  21. Hogyan válj projektmenedzserré?
  22. Hogyan készítsünk sikeres projektkockázati tervet?
  23. 5 könyv, amit minden projektmenedzsernek el kell olvasnia
  24. Hogyan állítsunk fel egy projektcsapatot?
  25. Munkamegosztási struktúra - hogyan delegáljunk munkát egy projektben?
  26. A projektmenedzser legfontosabb feladatai és felelősségei
  27. Hogyan kell projekteket kezelni?
  28. Hogyan válasszuk ki a legjobb projektmenedzsment szoftvert?
  29. Hogyan vezessünk egy csapatot hibrid munkavégzés során?
  30. A projektmenedzserek által a csapatmunkában felmerülő kihívások
  31. Projektmegbeszélések típusai
  32. 4 példa projektekre
  33. Hogyan írjunk meggyőzőt
  34. Megvalósíthatósági tanulmány – meg tudjuk valósítani ezt a projektet?
  35. Hogyan határozzuk meg egy projekt terjedelmét és kerüljük el a terjedelem növekedését?
  36. Kockázatelemzés a projektekben és az azt segítő eszközök
  37. Hogyan készítsünk projekt költségvetést?
  38. Projekt időgazdálkodás
  39. Mi az a stakeholder nyilvántartás?
  40. Gantt-diagram a projektmenedzsment tervezésében
  41. Hogyan lehet projektkockázati nyilvántartást készíteni?
  42. A projekt forrásai és változási területei
  43. Projektmenedzsment változási modellek
  44. Projektmarketing
  45. Projektkockázat-kezelési stratégiák
  46. Hogyan készítsünk projektalapító okiratot?
  47. A menedzsment 4P-je: projekt, termék, program és portfólió
  48. Projektfigyelés. Milyen paramétereket érdemes figyelni?
  49. Mi jön az Agilis után? Módszerek a projektmenedzsmentben