Hogyan készítsünk vészhelyzeti tervet? A legjobb lépésről lépésre megközelítést alkalmazni a kidolgozásakor. Így, amikor a válság bekövetkezik, nyugodtan nyúlhat a “B terv” feliratú mappához.
Projekt vészhelyzeti terv – tartalomjegyzék:
- Bevezetés
- Mikor érdemes megváltoztatni a projekt végrehajtási tervét?
- B terv: lehetőségek és fenyegetések
- Hogyan készítsünk vészhelyzeti tervet?
- Összegzés
Bevezetés
A projekt vészhelyzeti tervet a kockázati területek elemzése alapján készítik el. Célja a veszteségek minimalizálása, amikor a dolgok nem a tervek szerint alakulnak, és a váratlan lehetőségek kihasználása is, amelyek az út során felmerülnek. Más szavakkal, a vészhelyzeti terv célja a kockázatokra való reagálás optimalizálása.
Ideákat tartalmazhat vészhelyzetre való reagálásra vagy váratlan növekedési lehetőségek felmerülésekor. Például tartalmazhat ötleteket további finanszírozás megszerzésére, ha a költségvetés túllépésre kerül vagy ha egy ígéretes befektető felbukkan. A vészhelyzeti terv azt is jelezheti, hogy a csapaton belül a felelősségek átcsoportosításának lehetősége is fennáll, ha egy kulcsszakember hirtelen hiányzik, vagy lehetőség van egy további személy felvételére. A vészhelyzeti terv elkészítése lehetővé teszi a piaci helyzetet meghatározó feltételek definiálását is, amelyek alapján az egész projektet azonnal le kell állítani. De mikor kell döntést hozni a B terv végrehajtásáról? És hogyan lehet vészhelyzeti tervet készíteni a legvalószínűbb forgatókönyvekre való felkészüléshez?
Mikor érdemes megváltoztatni a projekt végrehajtási tervét?
A kockázatok minden projekt végrehajtását kísérik. Azokat a kezdeti szakaszban kell értékelni, majd a projekt teljes időtartama alatt figyelemmel kísérni. A PMBOK szerint a legjobb proaktívan reagálni a változásokra, azaz a cselekvési irányt a kockázatok kritikus pontra érkezése előtt a körülményekhez igazítani, és elfogadni egy bizonyos szintű kockázatot, valamint tartózkodni attól, hogy mindenáron elkerüljük őket.
A vészhelyzeti terv végrehajtása több tényezőtől függ. Elsősorban a válasznak a következőnek kell lennie:
- megfelelő a fenyegetés szintjéhez – azaz nem állítjuk le a projektet, mert a projektmenedzser megfázott,
- reális – azaz figyelembe véve a fenyegetés megjelenésének kontextusát, például ha az alapanyag ára az országban gyorsan emelkedik, nem szánunk időt olcsóbb beszállító keresésére,
- tudatosan hozott döntés egy olyan személy által, aki előre vállalja a felelősséget, miután mérlegelte a különböző válaszlehetőségeket.
Nagyon gyakran a vészhelyzeti terv lehetővé teszi a helyzet gyors kezelését. Egy jól megtervezett válasz a váratlan eseményekre lehetővé teszi, hogy a projekt visszatérjen a normális végrehajtási pályára. Azonban néha a vészhelyzeti terv végrehajtása a projekt fontos területeinek átalakítását vonja maga után.

B terv: lehetőségek és fenyegetések
Milyen típusú kockázatokra érdemes különös figyelmet fordítani? A projekt végrehajtási tervét két esetben érdemes megváltoztatni: amikor segít elkerülni egy katasztrófát vagy jelentősen jobb eredményeket elérni. A terv megváltoztatása, amikor a kockázatok növekednek, általában olyan problémákkal jár, mint:
- a projekt végrehajtásának késlekedése,
- a költségvetés túllépése,
- technikai problémák és hibák,
- csapat problémák,
- a stakeholderek bizalmának elvesztése.
Ezzel szemben a lehetőségek, amelyek a B tervre való áttérésre ösztönöznek, magukban foglalják, de nem korlátozódnak a következőkre:
- új technológiai lehetőségek,
- költségvetési többletek,
- a csapat munkájának vártnál magasabb hatékonysága,
- a projekt által célzott termékek vagy szolgáltatások iránti hirtelen keresletnövekedés.
Hogyan készítsünk vészhelyzeti tervet?
Vészhelyzeti tervet párhuzamosan kell kidolgozni a végrehajtásra szánt projekttervvel. A mérföldkövek elemzésével, amelyek szükségesek a projekt céljának eléréséhez, könnyebb elképzelni a lehetőségeket és a kockázatokat, amelyek kísérhetik a konkrét lépéseket.
Jó vészhelyzeti terv figyelembe veszi a legvalószínűbb előfordulású kockázatokat. Ennek az az oka, hogy lehetetlen minden helyzetre felkészülni, és hatékonytalan akcióterveket készíteni egy idegen civilizáció támadása esetére.
Azonban, egy tapasztalt projektmenedzser előre láthatja a legvalószínűbb kockázati területeket. Például egy ügyfél számára szoftver építése során a legnagyobb kockázat a követelmények változásával kapcsolatos. És éppen egy ilyen körülményre kell készen állnunk. Például előre kell feltételeznünk, és a szerződésbe jól meghatározott elfogadási kritériumokat, valamint a készterméknek meg kell felelnie a feltételeket, együtt az ilyen típusú projektekhez alkalmazott agilis módszertanokkal.
Bár minden projekt egyedi kezelést igényel, érdemes figyelembe venni néhány elvet a vészhelyzeti terv elkészítéséhez:
- Anticipálja a kockázatot. Nem kerülhető el, ezért jobb, ha szembenézünk vele.
- Készítsen részletes cselekvési tervet a legvalószínűbb forgatókönyvekre. Egy általános vázlat nem segít válsághelyzetben.
- Használja a fenyegetést a változás lehetőségeként. Talán sikeresebbé teszi a projektet, mint ahogy azt előre gondolta.
- Ne próbálja meg mindent elmagyarázni a csapatnak. A csapat tagjainak többsége nem rendelkezik a teljes projekt tervével a fejében, így talán még a végrehajtásáról sem tudnak. Csak azt mondja el nekik, ami közvetlenül kapcsolódik a munkájukhoz.
- Segítse a csapatot a változások átvészelésében. Ha a változások a projekt végrehajtásának módját vagy a csapat együttműködését érintik, különös figyelmet kell fordítani arra, hogy mindenki tisztában van-e az új módszerekkel.
Összegzés
A vészhelyzeti terv egy proaktív módja a kockázatok kezelésének egy projektben. Lehetővé teszi a veszteségek csökkentését vészhelyzetek esetén, mint például a késlekedett szállítások vagy egy ügyfél elvesztése. Emellett lehetővé teszi a közelgő lehetőségek kihasználását, amelyek lehetőséget adnak a projekt céljának gyorsabb vagy jobb elérésére.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.
Caroline Becker
Projektmenedzserként Caroline szakértő az új módszerek megtalálásában, amelyek a legjobb munkafolyamatok megtervezésére és a folyamatok optimalizálására szolgálnak. Szervezési készségei és a nyomás alatt végzett munka iránti képessége teszik őt a legalkalmasabb személyré, aki bonyolult projekteket valóra tud váltani.
The most important questions
-
Szükséges a vészhelyzeti terv végrehajtása, amikor a projekt kockázatban van?
A vészhelyzeti terv végrehajtása a körülményektől függ. A projektmenedzser feladata, hogy felmérje, mennyire súlyos a helyzet, és hogy elkezdje-e a B terv végrehajtását. Ha a helyzet megkívánja, konzultálhat a döntésről a projektcsapat tagjaival, a szervezet vezetésével vagy az érdekelt felekkel.
Getting started with project management:
- Mi a projektmenedzsment?
- Mi az a projekt?
- A projektek priorizálása
- A projekt tevékenységi területei
- A projektmenedzsment sikerének meghatározása
- Miért használjunk projektmenedzsment szoftvert?
- A projektmenedzsment szoftver áttekintése
- Projekt életciklus
- A projekt célja. Mi az, és hogyan lehet jól meghatározni?
- Mi a projekt víziója?
- A projektindítási fázis - mire érdemes figyelni?
- A tervezés területe a projektmenedzsmentben
- Mi az a projekt ütemterv és mire való?
- Hogyan használjuk a mérföldköveket egy projektben?
- Projekt kudarc. 5 ok, amiért a projektek megbuknak
- A projektlezárás fontossága
- Projekt végrehajtás
- Projektmenedzsment módszerek
- Projekt típusok
- A leghasznosabb projektmenedzseri készségek
- Hogyan válj projektmenedzserré?
- Hogyan készítsünk sikeres projektkockázati tervet?
- 5 könyv, amit minden projektmenedzsernek el kell olvasnia
- Hogyan állítsunk fel egy projektcsapatot?
- Munkamegosztási struktúra - hogyan delegáljunk munkát egy projektben?
- A projektmenedzser legfontosabb feladatai és felelősségei
- Hogyan kell projekteket kezelni?
- Hogyan válasszuk ki a legjobb projektmenedzsment szoftvert?
- Hogyan vezessünk egy csapatot hibrid munkavégzés során?
- A projektmenedzserek által a csapatmunkában felmerülő kihívások
- Projektmegbeszélések típusai
- 4 példa projektekre
- Hogyan írjunk meggyőzőt
- Megvalósíthatósági tanulmány – meg tudjuk valósítani ezt a projektet?
- Hogyan határozzuk meg egy projekt terjedelmét és kerüljük el a terjedelem növekedését?
- Kockázatelemzés a projektekben és az azt segítő eszközök
- Hogyan készítsünk projekt költségvetést?
- Projekt időgazdálkodás
- Mi az a stakeholder nyilvántartás?
- Gantt-diagram a projektmenedzsment tervezésében
- Hogyan lehet projektkockázati nyilvántartást készíteni?
- A projekt forrásai és változási területei
- Projektmenedzsment változási modellek
- Projektmarketing
- Projektkockázat-kezelési stratégiák
- Hogyan készítsünk projektalapító okiratot?
- A menedzsment 4P-je: projekt, termék, program és portfólió
- Projektfigyelés. Milyen paramétereket érdemes figyelni?
- Mi jön az Agilis után? Módszerek a projektmenedzsmentben