A projektmenedzserek (PM-ek) olyanok, mint a vezérigazgatók kisebb léptékben, stratégiailag gondolkodnak a folyamatban lévő projektről, és azt az egész szervezet tevékenységeinek perspektívájába helyezik. Feladataik interdiszciplinárisak. Bár nem szükséges, hogy szakértők legyenek az üzletvezetésben vagy a projekt által érintett területen, általános ismeretekkel kell rendelkezniük róluk. Míg a legjobb megoldást javasoló szakember a projektcsapat tagja, a projektmenedzsernek meg kell értenie, hogy miért az a megoldás a legjobb. Tehát mik a projektmenedzser fő feladatai és felelősségei?

A projektmenedzser feladatai és felelősségei – tartalomjegyzék:

  1. Bevezetés
  2. Tervezés és szervezés
  3. Költségvetés készítése
  4. Projekt nyomon követése
  5. A csapat támogatása
  6. Kommunikáció az érintettekkel
  7. Összegzés
  8. Nézd meg projektmenedzsment szoftverünket

Bevezetés

A projektmenedzser nem embereket irányít, hanem a projektet. Ezért mindig szem előtt kell tartania, hogy a csapat szakemberekből áll, akik a legjobb tudásuk szerint végzik a munkájukat. A PM feladata, hogy elősegítse e tevékenységek megvalósítását és irányt adjon nekik. Ezért a PM-nek:

  • El kell kerülni a mikromenedzsmentet – a csapattagok utasítása, hogyan végezzék el feladataikat,
  • Szabadságot kell hagyni a problémák megoldásának módjának megválasztására,
  • Felelősséget kell kezelni – a feladatok körét a csapattagok egyéni képességeihez kell igazítani.

De mik a projektmenedzser felelősségi körébe tartozó feladatok?

a projektmenedzser felelősségei

Tervezés és szervezés

A projekt időgazdálkodása feladatokból áll, beleértve a feladatok végrehajtásának tervezését és szervezését. A tervezés a projekt életciklusának egy része, amely, bár különböző arányokban, minden szakaszának szerves része. De hogyan néz ki a tervezés a projektmenedzser napi feladatai között, azaz a gyakorlati oldalról?

A tervezés kulcsfontosságú aspektusa a projektmenedzsment szoftver hatékony használata. Először is, ez magában foglalja a végrehajtandó feladatok listájának összeállítását és azok priorizálását. Az utóbbi feladathoz kapcsolódik a PM második kulcsfontosságú feladata – a munka megszervezése.

Ez nemcsak a legurgentebb feladatok kiválasztását jelenti, hanem azt is, hogy biztosítani kell, hogy azokat időben elvégezzék, és hogy minden csapattagnak lehetőleg egyenlő munkaterhelése legyen. Ez elkerüli a szűk keresztmetszeteket. A csapat munkájának nem megfelelő szervezése azt eredményezi, hogy egy személy felelős egy aránytalanul nagy számú feladatért. A felelősségek felhalmozódása miatt a többi csapattag munkája lelassul, és a projekt előrehaladása lelassul vagy akár meg is áll.

Győződj meg róla, hogy a használt program bonyolultságát a projekt sajátosságaihoz igazítod, vagy a funkcióinak alkalmazásait változtatod. Végül is, a lehetőségek száma nem mindig jelenti a jobb irányítást. Javasoljuk, hogy tartsd be a Lean elveit, és csak azokat a funkciókat alkalmazd, amelyek javítják a csapat képességeit vagy biztosítják a projekt előrehaladásának értékeléséhez szükséges adatokat. Míg a szépen bemutatott adatok vonzhatják az érintetteket, nem érdemes túl sok időt tölteni a gyűjtésükkel, ha az csak ezt a célt szolgálja.

Költségvetés készítése

A projektmenedzser a projekt tervezési fázisában állítja össze a költségvetést. A PMBOK-ban így hivatkoznak rá:

“A projekt vagy bármely munkabontási struktúra komponens vagy bármely ütemezett tevékenység jóváhagyott becslése.” (A projekt vagy bármely munkabontási struktúra (WBS) komponens vagy bármely ütemezett tevékenység jóváhagyott becslése.)

Költségvetést készíteni és ellenőrizni a kiadásokat egy projektben nem könnyű feladat. A gondosan megtervezett kiadások ellenére szinte minden megvalósított projekt esetében szükség lesz változtatásokra. Ezért egy jól megtervezett projekt költségvetése minimum 10-15%-ot feltételez a váratlan kiadásokra. Az összes költség 20%-át biztonságos küszöbnek tekintik, de vannak olyan projektek, ahol a költségvetési változások még ennél is magasabbak.

A tervezett kiadásoktól való túlzott eltérések elkerülése érdekében ezért nemcsak ügyesen kell tervezni, figyelembe véve a legvalószínűbb kiadásokat. A PM-nek jelentős figyelmet kell fordítania a folyamatban lévő projekt kiadásainak nyomon követésére is, hogy időben reagálhasson például a változó árakra.

Projekt nyomon követése

A projektmenedzser másik fontos felelősségi köre a projekt nyomon követése. Ez lehetővé teszi, hogy bölcsen kezeljük a kockázatokat, előre lássuk és proaktívan reagáljunk a változásokra.

Azonban a nyomon követés nemcsak a felmerülő kockázatok nyomon követéséről szól. A projektmenedzser felelősségei közé tartozik a projekt nyomon követésével kapcsolatban is:

  • Statisztikák vezetése a feladatok előrehaladásáról,
  • A költségvetés végrehajtásának üteme,
  • A munkafolyamat ellenőrzése és optimalizálása.

A projektmenedzser összes nyomon követési felelősségének célja, hogy optimalizálja a tevékenységeket, hogy a projekt a tervek szerint valósuljon meg, valamint hogy megtanulja, hogyan zajlanak és változnak a sok projektben ismétlődő folyamatok.

A csapat támogatása

A projektmenedzserek felelősségei közé tartozik egy csapat kialakítása, a munkájának megszervezése és koordinálása, de a közreműködés megszüntetése is azokkal, akik nem végzik el megfelelően a feladataikat.

A csapat kialakításakor a PM-nek biztosítania kell, hogy a tagok együtt rendelkezzenek minden szükséges készséggel a projekt céljának eléréséhez. De azt is, hogy legyen világos felelősségmegosztás és átláthatóság a csapaton belül.

Ne feledd, hogy a projektmenedzsereknek nem kell, és még csak nem is lehet szakértőnek lenniük a projekt minden résztvevője által képviselt területen. Ők felelősek a szakértők munkájának támogatásáért, és azért, hogy a projekt megvalósításának módszere érthető és hatékony legyen, valamint hogy a csapat munkafolyamata optimalizált legyen.

Kommunikáció az érintettekkel

A projektmenedzser által végzett feladatok másik területe a kommunikáció az érintettekkel. Kulcsfontosságú feladat az információk kiválasztása, amelyeket a megfelelő embereknek a megfelelő időben kell átadni – azaz a kommunikációs csatornák optimalizálása, valamint annak biztosítása, hogy minden érintett megértse a projekt kapcsán számukra közvetített üzeneteket. Ez különösen fontos lehet technikailag összetett vagy nagyon specializált feladatok esetén, amelyek relevánsak az egész projekt szempontjából.

Éppen a PM az, aki időszakos találkozókat tart az érintettekkel és jelentéseket készít. Néha ezek rövid e-mailek formájában, máskor pedig többoldalas dokumentumok, amelyek részletes adatokat és elemzéseket tartalmaznak.

Tartsd szem előtt, hogy a PM képviseleti szerepe nem mindig kellemes. Különösen akkor, amikor negatív információkat kell közvetíteniük a projektről az érintetteknek. Ilyenkor a jól kidolgozott soft skillek nagyon hasznosnak bizonyulnak.

Összegzés

A projektmenedzser az a személy, aki tervezi, koordinálja és felügyeli a projektek megvalósítását. Fő feladatai közé tartozik:

  • Projektmegvalósítási terv készítése és a feladatok végrehajtásának megszervezése,
  • A projekt költségvetésének meghatározása,
  • A kiadások, kockázatok és potenciális problémák nyomon követése,
  • A projektcsapat munkájának megszervezése
  • Kommunikáció az érintettekkel és jelentéskészítés

A projektmenedzsernek ezért széleskörű kompetenciákkal kell rendelkeznie – mind szakmai, mind interperszonális. Emellett meg kell ismerkednie a projektmenedzsment módszertanokkal, mint például a Waterfall, Agile és Scrum.

Nézd meg a projektmenedzsment szoftverünket:

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a nyüzsgő méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.

Caroline Becker

Projektmenedzserként Caroline szakértő az új módszerek megtalálásában, amelyek a legjobb munkafolyamatok megtervezésére és a folyamatok optimalizálására szolgálnak. Szervezési készségei és a nyomás alatt végzett munka iránti képessége teszik őt a legalkalmasabb személyré, aki bonyolult projekteket valóra tud váltani.

View all posts →

Getting started with project management:

  1. Mi a projektmenedzsment?
  2. Mi az a projekt?
  3. A projektek priorizálása
  4. A projekt tevékenységi területei
  5. A projektmenedzsment sikerének meghatározása
  6. Miért használjunk projektmenedzsment szoftvert?
  7. A projektmenedzsment szoftver áttekintése
  8. Projekt életciklus
  9. A projekt célja. Mi az, és hogyan lehet jól meghatározni?
  10. Mi a projekt víziója?
  11. A projektindítási fázis - mire érdemes figyelni?
  12. A tervezés területe a projektmenedzsmentben
  13. Mi az a projekt ütemterv és mire való?
  14. Hogyan használjuk a mérföldköveket egy projektben?
  15. Projekt kudarc. 5 ok, amiért a projektek megbuknak
  16. A projektlezárás fontossága
  17. Projekt végrehajtás
  18. Projektmenedzsment módszerek
  19. Projekt típusok
  20. A leghasznosabb projektmenedzseri készségek
  21. Hogyan válj projektmenedzserré?
  22. Hogyan készítsünk sikeres projektkockázati tervet?
  23. 5 könyv, amit minden projektmenedzsernek el kell olvasnia
  24. Hogyan állítsunk fel egy projektcsapatot?
  25. Munkamegosztási struktúra - hogyan delegáljunk munkát egy projektben?
  26. A projektmenedzser legfontosabb feladatai és felelősségei
  27. Hogyan kell projekteket kezelni?
  28. Hogyan válasszuk ki a legjobb projektmenedzsment szoftvert?
  29. Hogyan vezessünk egy csapatot hibrid munkavégzés során?
  30. A projektmenedzserek által a csapatmunkában felmerülő kihívások
  31. Projektmegbeszélések típusai
  32. 4 példa projektekre
  33. Hogyan írjunk meggyőzőt
  34. Megvalósíthatósági tanulmány – meg tudjuk valósítani ezt a projektet?
  35. Hogyan határozzuk meg egy projekt terjedelmét és kerüljük el a terjedelem növekedését?
  36. Kockázatelemzés a projektekben és az azt segítő eszközök
  37. Hogyan készítsünk projekt költségvetést?
  38. Projekt időgazdálkodás
  39. Mi az a stakeholder nyilvántartás?
  40. Gantt-diagram a projektmenedzsment tervezésében
  41. Hogyan lehet projektkockázati nyilvántartást készíteni?
  42. A projekt forrásai és változási területei
  43. Projektmenedzsment változási modellek
  44. Projektmarketing
  45. Projektkockázat-kezelési stratégiák
  46. Hogyan készítsünk projektalapító okiratot?
  47. A menedzsment 4P-je: projekt, termék, program és portfólió
  48. Projektfigyelés. Milyen paramétereket érdemes figyelni?
  49. Mi jön az Agilis után? Módszerek a projektmenedzsmentben