A projekt hatékony időgazdálkodása kulcsfontosságú a sikeréhez. Azonban egy 2021-es PMI felmérés szerint még mindig csak a projektek 55%-a valósul meg időben. A projektmenedzserek leggyakrabban irreális ütemtervek, rugalmasság hiánya vagy nem megfelelő eszközök miatt szembesülnek problémákkal. Végül is az időgazdálkodás a projekt időtartamának tervezéséről, nyomon követéséről és irányításáról szól, míg a projektmenedzser felelős a célok kitűzéséért és a prioritások meghatározásáért, hogy a feladatok időben befejeződjenek.
Időgazdálkodás a projektben – tartalomjegyzék:
- Bevezetés
- Mi az időgazdálkodás egy projektben?
- Időgazdálkodási problémák a projektben
- Projekt időgazdálkodási módszerek
- Pareto módszer
- ABC módszer
- Eisenhower módszer
- Összegzés
Bevezetés
A projekteknek egy meghatározott időkereten belül kell befejeződniük, egy előre meghatározott ütemterv szerint, hogy ne szenvedjenek veszteségeket és ne jelentsenek fenyegetést a szervezetre. A határidők eltolása további költségeket generál, hatással van a cég más feladataira, és a feladatok felhalmozódásához, valamint a projekt összetettségének gyors növekedéséhez vezet. Tehát hogyan lehet jól kezelni az időgazdálkodást egy projektben már a tervezési szakaszban?
Mi az időgazdálkodás egy projektben?
Az időgazdálkodás egy projektben a következőkről szól:
- tervezés,
- nyomon követés, és
- az egyes feladatok és al-célok időzítésének folyamatos nyomon követése.
A projektmenedzsernek célokat kell kitűznie és prioritásokat kell meghatároznia, hogy a projekt a tervezett ütemben haladjon. Ennek érdekében a projektmenedzsernek gondosan meg kell terveznie a projekt minden szakaszát, figyelembe véve az egyes tevékenységekhez szükséges időt és a legvalószínűbb akadályokat a befejezésükhöz.
Időgazdálkodási problémák a projektben
A leggyakoribb időgazdálkodási problémák a projektben a következők:
- Irreális ütemtervek – különösen új csapattal vagy magas kockázatú területen dolgozva, egy pontos ütemterv létrehozása és a reális mérföldkövek meghatározása tapasztalatot igényel és nagyon nehéz; ezért gyakori, hogy a projekttervezés során olyan ütemterveket készítenek, amelyek végrehajtása lehetetlen a megadott időn belül.
- Rugalmasság hiánya – A rugalmasság hiánya egy túl szoros időkeret, a új csapattagok beillesztésére szánt idő hiánya, vagy a nyersanyagok hiánya vagy a várt piaci érdeklődés miatti leállásokra vonatkozó tartalékterv hiánya.
- Nem megfelelő eszközök – A projektmenedzserek gyakran nem megfelelő időgazdálkodási eszközöket alkalmaznak, ami a feladatok időtartamának és függőségeinek hibás becsléséhez vezet.
Időgazdálkodási módszerek a projektben
A problémák elkerülése vagy a projekt kudarcának kockázatának csökkentése érdekében a projektmenedzsernek alaposan meg kell vizsgálnia a projekt időgazdálkodási módszereit és eszközeit: a Pareto módszert, az ABC-t és az Eisenhower módszert.
Pareto módszer
A világhírű olasz tudós, Vilfredo Pareto borsót termesztett a kertjében. E közben észrevette, hogy a borsószemek 80%-a a hüvelyek 20%-ában található. Mivel ő főként a közgazdaságtan iránt érdeklődött, hamarosan felfedezte, hogy ez az elv más életterületekre is vonatkozik. Például abban az időben Olaszország földterületének 80%-a a lakosság 20%-ának a birtokában volt.
Hamarosan világossá vált, hogy a Pareto módszer alkalmazása valóban széleskörű, különösen az üzleti területen. Segít többek között az alábbiak azonosításában:
- A legfontosabb feladatok elvégzése a projektben, valamint
- A feladatok típusa, amelyek a leggyakrabban késlekedést okoznak,
- A késlekedések leggyakoribb okai, függetlenül a feladat típusától.
A Pareto módszer azon a feltételezésen alapul, hogy a tevékenységek 20%-a a hatások 80%-át eredményezi. Gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a késlekedések elkerülése érdekében a projektmenedzsernek a következőkre kell összpontosítania:
- A projekt legfontosabb 20%-ának azonosítása és biztosítása, hogy ezek elsőként el legyenek végezve,
- A késlekedéseket okozó feladatok és azok okainak feltárása,
- A késlekedések leggyakoribb okainak 20%-ának meghatározása és azok megszüntetésére irányuló munka.
A Pareto módszert gyakran Pareto-diagram formájában ábrázolják. Ez egy oszlopdiagramot kombinál egy vonaldiagrammal, ahol:
- Az X-tengelyen például a késlekedések okai vannak feltüntetve, a leggyakoribbaktól kezdve,
- Az Y-tengelyen a megjelenések száma és a késlekedések összes számának százaléka található,
- A vonaldiagram megkönnyíti annak azonosítását, hogy mely késlekedési okok tartoznak a legfontosabb húsz százalékba.

ABC módszer
Az ABC módszer a feladatok fontosság szerinti címkézését jelenti – A, B és C osztályokba. Az A osztályú feladatok:
- A – a legfontosabbak és a legtöbb figyelmet igénylik,
- B – fontosak, de kevésbé sürgősek,
- C – irrelevánsak és elhalaszthatók.
Ez lehetővé teszi a projektmenedzser számára, hogy a legfontosabb feladatokra összpontosítson, és ne pazarolja az időt a kevésbé fontosakra.
Az ABC módszer egyszerűen alkalmazható és könnyen érthető. Különösen hasznos olyan projektekben, ahol sok hasonló fontosságú feladat van.
Eisenhower módszer
Az Eisenhower módszer, más néven Eisenhower mátrix, talán a legszélesebb körben használt eszköz a feladatok, célok és akár egész projektek priorizálására. A módszer a feladatokat sürgős és nem sürgős, fontos és nem fontos kategóriákba osztja, majd a sürgős és fontos feladatokra összpontosít.
Általában két metsző vonallal mutatják be, amelyek a lapot négy részre osztják.
SÜRGŐS |
FRISSÍTETT |
|
---|---|---|
FONTOS | Azonnal el kell végezni | Hamarosan ütemezni kell |
ÉRVÉNYTELEN | Delegálni kell, vagy elvégezni, ha idő engedi | El kell utasítani |
A projektmenedzsernek meg kell határoznia, hogy a feladatok sürgősek és fontosak, csak sürgősek, csak fontosak, vagy egyáltalán nem sürgősek és nem fontosak. Így a legfontosabb feladatokra lehet összpontosítani, és nem pazarolni az időt azokra, amelyek kevés hasznot hoznak a projekt számára.
Az Eisenhower mátrix hatékony használatához rendszeresen frissíteni kell a benne elhelyezett feladatok állapotát. Ennek oka, hogy gyakran egy feladat egyik napról a másikra a leg sürgősebbek közé ugrik.
Összegzés
A projekt időgazdálkodása befolyásolja a projekt minőségét és sikerét, ezért a projektmenedzsernek ismernie és használnia kell olyan eszközöket, mint a Pareto módszer, az ABC módszer és az Eisenhower módszer, és folyamatosan frissítenie kell a projekt összes feladatának állapotát. Ehhez folyamatosan kommunikálnia kell az összes érintett féllel, és a tervezést a várható változásokhoz igazítania.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Caroline Becker
Projektmenedzserként Caroline szakértő az új módszerek megtalálásában, amelyek a legjobb munkafolyamatok megtervezésére és a folyamatok optimalizálására szolgálnak. Szervezési készségei és a nyomás alatt végzett munka iránti képessége teszik őt a legalkalmasabb személyré, aki bonyolult projekteket valóra tud váltani.
Getting started with project management:
- Mi a projektmenedzsment?
- Mi az a projekt?
- A projektek priorizálása
- A projekt tevékenységi területei
- A projektmenedzsment sikerének meghatározása
- Miért használjunk projektmenedzsment szoftvert?
- A projektmenedzsment szoftver áttekintése
- Projekt életciklus
- A projekt célja. Mi az, és hogyan lehet jól meghatározni?
- Mi a projekt víziója?
- A projektindítási fázis - mire érdemes figyelni?
- A tervezés területe a projektmenedzsmentben
- Mi az a projekt ütemterv és mire való?
- Hogyan használjuk a mérföldköveket egy projektben?
- Projekt kudarc. 5 ok, amiért a projektek megbuknak
- A projektlezárás fontossága
- Projekt végrehajtás
- Projektmenedzsment módszerek
- Projekt típusok
- A leghasznosabb projektmenedzseri készségek
- Hogyan válj projektmenedzserré?
- Hogyan készítsünk sikeres projektkockázati tervet?
- 5 könyv, amit minden projektmenedzsernek el kell olvasnia
- Hogyan állítsunk fel egy projektcsapatot?
- Munkamegosztási struktúra - hogyan delegáljunk munkát egy projektben?
- A projektmenedzser legfontosabb feladatai és felelősségei
- Hogyan kell projekteket kezelni?
- Hogyan válasszuk ki a legjobb projektmenedzsment szoftvert?
- Hogyan vezessünk egy csapatot hibrid munkavégzés során?
- A projektmenedzserek által a csapatmunkában felmerülő kihívások
- Projektmegbeszélések típusai
- 4 példa projektekre
- Hogyan írjunk meggyőzőt
- Megvalósíthatósági tanulmány – meg tudjuk valósítani ezt a projektet?
- Hogyan határozzuk meg egy projekt terjedelmét és kerüljük el a terjedelem növekedését?
- Kockázatelemzés a projektekben és az azt segítő eszközök
- Hogyan készítsünk projekt költségvetést?
- Projekt időgazdálkodás
- Mi az a stakeholder nyilvántartás?
- Gantt-diagram a projektmenedzsment tervezésében
- Hogyan lehet projektkockázati nyilvántartást készíteni?
- A projekt forrásai és változási területei
- Projektmenedzsment változási modellek
- Projektmarketing
- Projektkockázat-kezelési stratégiák
- Hogyan készítsünk projektalapító okiratot?
- A menedzsment 4P-je: projekt, termék, program és portfólió
- Projektfigyelés. Milyen paramétereket érdemes figyelni?
- Mi jön az Agilis után? Módszerek a projektmenedzsmentben