Kick-off és záró, konfrontatív és tárgyalási, napi és ellenőrzési… Különböznek a résztvevőkben, időtartamban és napirendben is. Azonban minden projektmegbeszélésnek van egy közös vonása: ezek során a projekthez kapcsolódó emberek problémákat vagy eredményeket mutatnak be, és közösen megvitatják a feladatok végrehajtását.
A projektmegbeszélések típusai – tartalomjegyzék:
- Bevezetés
- Tervezés
- Megoldások keresése
- Döntéshozatal
- Az eredmények ellenőrzése
- Tevékenységek összefoglalása
- Összegzés
Bevezetés
A PMBOK összesen 16 típusú megbeszélést különböztet meg, amelyek kulcsfontosságúak a hatékony projektmenedzsment szempontjából! Mindegyiknek van egy konkrét célja és egy résztvevők listája, akiknek a jelenléte szükséges a megbeszélés lebonyolításához. Nem soroljuk fel az összes típust, inkább ezekre az alapvető típusokra összpontosítunk, és megválaszoljuk a kérdést: “Miért tartanak megbeszéléseket?”
A megbeszéléseket nagyon gyakran időpazarlással társítják, de a tervezésük szerint kulcsfontosságú részét képezik egy projektnek és elengedhetetlen kommunikációs eszköznek. Ennek érdekében a résztvevőknek tudniuk kell a megbeszélés célját és, ha lehetséges, a napirendet. Szükség lesz egy felelős személyre is a zökkenőmentes lebonyolítás érdekében. Ma nézzük meg a megbeszélések típusait, amelyeket a céljuk szerint osztályoznak.
Tervezés
A feladatok tervezése a projekt számára a kick-off megbeszélések és a rendszeres megbeszélések célja, ahol a csapat a projekt céljait és feladatait vitatja meg.
A kick-off megbeszélés a projekt, annak fázisa vagy egy adott iteráció kezdetén zajlik. Minden csapattag és kulcsszereplő részt vesz rajta, és a legfontosabb elemei a következők:
- Egymás megismerése és a csapattagok,
- Elvárások meghatározása
- Tervezés – az első cselekvési terv kidolgozása.
Jól lebonyolított kick-off megbeszélésből minden résztvevőnek motivációval kell távoznia a projekt elindításához és egyértelmű megértéssel:
- A projekt célja,
- Azokra vonatkozó elvárások,
- Elérhető erőforrások és azok felhasználása,
- A szerepek és felelősségek megosztása a projektben,
- A projekt időkerete és terjedelme,
- A feladatok, amelyekkel kezdeniük kell.
A következő kick-off megbeszélések és tervezési megbeszélések során fokozatosan igazítják a projekt tervét a megvalósítás körülményeihez. A csapat részletesebb feladatokat tervez, hogy meghatározza a célokat és az elérésük módját. Így a megoldások keresésében is részt vesz.

Megoldások keresése
A projektmegvalósítás során felmerülő nehézségek kezelésére irányuló megoldások keresése a népszerű brainstorming és mélyreható problémamegbeszélések célja.
A brainstorming célja számos ötlet és potenciális megoldás generálása egy problémára vagy kihívásra. Ezek általában csak a projekt csapattagjait vonják be, és néha meghívott érdekelt feleket. Bár gyakran kritizálják őket, mert kedveznek azoknak, akik gyorsan, sokat és hangosan beszélnek, nagyszerű eszközök a számos ötlet generálására, amelyeket később csendesebb légkörben lehet megvitatni.
A problémamegoldó megbeszélések a brainstorming ülések természetes folytatása. Itt a megoldásokat részletesebben vitatják meg, hogy pontosabb, kiegyensúlyozott döntéseket lehessen hozni.
Döntéshozatal
A döntéshozó megbeszélések célja a rendelkezésre álló lehetőségek megvitatása és egy konkrét intézkedésről való megállapodás elérése. Ha a célok megvalósításával kapcsolatosak, csak a projektcsapat vesz részt. Ha viszont a döntések jelentős következményekkel járó kérdéseket érintenek, akkor a kulcsszereplők is részt vesznek rajtuk.
A kulcsfontosságú döntéseket a “csúcstalálkozón”, a irányító bizottság ülésén hozzák meg. A PMBOK úgy határozza meg, mint “egy olyan megbeszélés, ahol a magas szintű érdekelt felek irányt adnak és támogatják a projektcsapatot, és döntéseket hoznak a projektcsapat hatáskörén kívül.”
Az eredmények ellenőrzése
A projektmunka eredményeiről szóló információk megosztására és elemzésére irányuló megbeszéléseket időszakonként tartanak. Ezeket “Állapotfrissítő megbeszéléseknek” vagy egyszerűen “Állapotmegbeszéléseknek” nevezik. Lehetővé teszik a csapat működésében bekövetkező kedvezőtlen változások gyors azonosítását és a felmerülő kockázatokra való reagálást.
Tevékenységek összefoglalása
Ciklusos tevékenység-összefoglalók zajlanak a retrospektívnak nevezett összejöveteleken. Ezeket a projekt minden fontos szakaszának végén tartják, például amikor egy mérföldkövet érnek el. Céljuk, hogy a csapattal együtt reflektáljanak a végrehajtott feladatokra és arra, hogyan dolgoznak együtt a csapattagok.
A retrospektív mellett a PMBOK említ egy érdekes típusú megbeszélést, amely a múltbeli tevékenységekből való tanulságok levonására irányul, ezt “tanulságok levonása” néven ismerik. Ezt arra használják, hogy összefoglalják és megosszák a tanulságokat az egész projektről vagy annak kiválasztott fázisáról. Eredménye a projektcsapat teljesítményének javulása kell, hogy legyen, amelyet a hibák tudatosabb ismerete és a jó gyakorlatok következetes alkalmazása révén érnek el. “Tanulságok levonása” megbeszéléseket lehet szervezni a csapatban olyan helyzetek megvitatására, amelyeket jobban is meg lehetett volna oldani. Azonban leggyakrabban a csapat által megismételni kívánt sikerekre és a nagyon jó eredményeket hozó megoldásokra összpontosítanak.
Összegzés
A projektmegbeszélések fő céljai:
- a kommunikáció elősegítése,
- problémamegoldás,
- döntéshozatal, és
- a projektmunka előrehaladásának nyomon követése.
A hatékonyság kulcsa a transzparencia. Minden projektmegbeszélésnek világos céllal, napirenddel és résztvevők listájával kell rendelkeznie, és ha lehetséges, egy facilitátorral, akinek a jelenléte segíthet biztosítani, hogy a megbeszélés zökkenőmentesen és hatékonyan zajlik.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Caroline Becker
Projektmenedzserként Caroline szakértő az új módszerek megtalálásában, amelyek a legjobb munkafolyamatok megtervezésére és a folyamatok optimalizálására szolgálnak. Szervezési készségei és a nyomás alatt végzett munka iránti képessége teszik őt a legalkalmasabb személyré, aki bonyolult projekteket valóra tud váltani.
Getting started with project management:
- Mi a projektmenedzsment?
- Mi az a projekt?
- A projektek priorizálása
- A projekt tevékenységi területei
- A projektmenedzsment sikerének meghatározása
- Miért használjunk projektmenedzsment szoftvert?
- A projektmenedzsment szoftver áttekintése
- Projekt életciklus
- A projekt célja. Mi az, és hogyan lehet jól meghatározni?
- Mi a projekt víziója?
- A projektindítási fázis - mire érdemes figyelni?
- A tervezés területe a projektmenedzsmentben
- Mi az a projekt ütemterv és mire való?
- Hogyan használjuk a mérföldköveket egy projektben?
- Projekt kudarc. 5 ok, amiért a projektek megbuknak
- A projektlezárás fontossága
- Projekt végrehajtás
- Projektmenedzsment módszerek
- Projekt típusok
- A leghasznosabb projektmenedzseri készségek
- Hogyan válj projektmenedzserré?
- Hogyan készítsünk sikeres projektkockázati tervet?
- 5 könyv, amit minden projektmenedzsernek el kell olvasnia
- Hogyan állítsunk fel egy projektcsapatot?
- Munkamegosztási struktúra - hogyan delegáljunk munkát egy projektben?
- A projektmenedzser legfontosabb feladatai és felelősségei
- Hogyan kell projekteket kezelni?
- Hogyan válasszuk ki a legjobb projektmenedzsment szoftvert?
- Hogyan vezessünk egy csapatot hibrid munkavégzés során?
- A projektmenedzserek által a csapatmunkában felmerülő kihívások
- Projektmegbeszélések típusai
- 4 példa projektekre
- Hogyan írjunk meggyőzőt
- Megvalósíthatósági tanulmány – meg tudjuk valósítani ezt a projektet?
- Hogyan határozzuk meg egy projekt terjedelmét és kerüljük el a terjedelem növekedését?
- Kockázatelemzés a projektekben és az azt segítő eszközök
- Hogyan készítsünk projekt költségvetést?
- Projekt időgazdálkodás
- Mi az a stakeholder nyilvántartás?
- Gantt-diagram a projektmenedzsment tervezésében
- Hogyan lehet projektkockázati nyilvántartást készíteni?
- A projekt forrásai és változási területei
- Projektmenedzsment változási modellek
- Projektmarketing
- Projektkockázat-kezelési stratégiák
- Hogyan készítsünk projektalapító okiratot?
- A menedzsment 4P-je: projekt, termék, program és portfólió
- Projektfigyelés. Milyen paramétereket érdemes figyelni?
- Mi jön az Agilis után? Módszerek a projektmenedzsmentben