Kick-off és záró, konfrontatív és tárgyalási, napi és ellenőrzési… Különböznek a résztvevőkben, időtartamban és napirendben is. Azonban minden projektmegbeszélésnek van egy közös vonása: ezek során a projekthez kapcsolódó emberek problémákat vagy eredményeket mutatnak be, és közösen megvitatják a feladatok végrehajtását.

A projektmegbeszélések típusai – tartalomjegyzék:

  1. Bevezetés
  2. Tervezés
  3. Megoldások keresése
  4. Döntéshozatal
  5. Az eredmények ellenőrzése
  6. Tevékenységek összefoglalása
  7. Összegzés

Bevezetés

A PMBOK összesen 16 típusú megbeszélést különböztet meg, amelyek kulcsfontosságúak a hatékony projektmenedzsment szempontjából! Mindegyiknek van egy konkrét célja és egy résztvevők listája, akiknek a jelenléte szükséges a megbeszélés lebonyolításához. Nem soroljuk fel az összes típust, inkább ezekre az alapvető típusokra összpontosítunk, és megválaszoljuk a kérdést: “Miért tartanak megbeszéléseket?”

A megbeszéléseket nagyon gyakran időpazarlással társítják, de a tervezésük szerint kulcsfontosságú részét képezik egy projektnek és elengedhetetlen kommunikációs eszköznek. Ennek érdekében a résztvevőknek tudniuk kell a megbeszélés célját és, ha lehetséges, a napirendet. Szükség lesz egy felelős személyre is a zökkenőmentes lebonyolítás érdekében. Ma nézzük meg a megbeszélések típusait, amelyeket a céljuk szerint osztályoznak.

Tervezés

A feladatok tervezése a projekt számára a kick-off megbeszélések és a rendszeres megbeszélések célja, ahol a csapat a projekt céljait és feladatait vitatja meg.

A kick-off megbeszélés a projekt, annak fázisa vagy egy adott iteráció kezdetén zajlik. Minden csapattag és kulcsszereplő részt vesz rajta, és a legfontosabb elemei a következők:

  • Egymás megismerése és a csapattagok,
  • Elvárások meghatározása
  • Tervezés – az első cselekvési terv kidolgozása.

Jól lebonyolított kick-off megbeszélésből minden résztvevőnek motivációval kell távoznia a projekt elindításához és egyértelmű megértéssel:

  • A projekt célja,
  • Azokra vonatkozó elvárások,
  • Elérhető erőforrások és azok felhasználása,
  • A szerepek és felelősségek megosztása a projektben,
  • A projekt időkerete és terjedelme,
  • A feladatok, amelyekkel kezdeniük kell.

A következő kick-off megbeszélések és tervezési megbeszélések során fokozatosan igazítják a projekt tervét a megvalósítás körülményeihez. A csapat részletesebb feladatokat tervez, hogy meghatározza a célokat és az elérésük módját. Így a megoldások keresésében is részt vesz.

projektmegbeszélések

Megoldások keresése

A projektmegvalósítás során felmerülő nehézségek kezelésére irányuló megoldások keresése a népszerű brainstorming és mélyreható problémamegbeszélések célja.

A brainstorming célja számos ötlet és potenciális megoldás generálása egy problémára vagy kihívásra. Ezek általában csak a projekt csapattagjait vonják be, és néha meghívott érdekelt feleket. Bár gyakran kritizálják őket, mert kedveznek azoknak, akik gyorsan, sokat és hangosan beszélnek, nagyszerű eszközök a számos ötlet generálására, amelyeket később csendesebb légkörben lehet megvitatni.

A problémamegoldó megbeszélések a brainstorming ülések természetes folytatása. Itt a megoldásokat részletesebben vitatják meg, hogy pontosabb, kiegyensúlyozott döntéseket lehessen hozni.

Döntéshozatal

A döntéshozó megbeszélések célja a rendelkezésre álló lehetőségek megvitatása és egy konkrét intézkedésről való megállapodás elérése. Ha a célok megvalósításával kapcsolatosak, csak a projektcsapat vesz részt. Ha viszont a döntések jelentős következményekkel járó kérdéseket érintenek, akkor a kulcsszereplők is részt vesznek rajtuk.

A kulcsfontosságú döntéseket a “csúcstalálkozón”, a irányító bizottság ülésén hozzák meg. A PMBOK úgy határozza meg, mint “egy olyan megbeszélés, ahol a magas szintű érdekelt felek irányt adnak és támogatják a projektcsapatot, és döntéseket hoznak a projektcsapat hatáskörén kívül.”

Az eredmények ellenőrzése

A projektmunka eredményeiről szóló információk megosztására és elemzésére irányuló megbeszéléseket időszakonként tartanak. Ezeket “Állapotfrissítő megbeszéléseknek” vagy egyszerűen “Állapotmegbeszéléseknek” nevezik. Lehetővé teszik a csapat működésében bekövetkező kedvezőtlen változások gyors azonosítását és a felmerülő kockázatokra való reagálást.

Tevékenységek összefoglalása

Ciklusos tevékenység-összefoglalók zajlanak a retrospektívnak nevezett összejöveteleken. Ezeket a projekt minden fontos szakaszának végén tartják, például amikor egy mérföldkövet érnek el. Céljuk, hogy a csapattal együtt reflektáljanak a végrehajtott feladatokra és arra, hogyan dolgoznak együtt a csapattagok.

A retrospektív mellett a PMBOK említ egy érdekes típusú megbeszélést, amely a múltbeli tevékenységekből való tanulságok levonására irányul, ezt “tanulságok levonása” néven ismerik. Ezt arra használják, hogy összefoglalják és megosszák a tanulságokat az egész projektről vagy annak kiválasztott fázisáról. Eredménye a projektcsapat teljesítményének javulása kell, hogy legyen, amelyet a hibák tudatosabb ismerete és a jó gyakorlatok következetes alkalmazása révén érnek el. “Tanulságok levonása” megbeszéléseket lehet szervezni a csapatban olyan helyzetek megvitatására, amelyeket jobban is meg lehetett volna oldani. Azonban leggyakrabban a csapat által megismételni kívánt sikerekre és a nagyon jó eredményeket hozó megoldásokra összpontosítanak.

Összegzés

A projektmegbeszélések fő céljai:

  • a kommunikáció elősegítése,
  • problémamegoldás,
  • döntéshozatal, és
  • a projektmunka előrehaladásának nyomon követése.

A hatékonyság kulcsa a transzparencia. Minden projektmegbeszélésnek világos céllal, napirenddel és résztvevők listájával kell rendelkeznie, és ha lehetséges, egy facilitátorral, akinek a jelenléte segíthet biztosítani, hogy a megbeszélés zökkenőmentesen és hatékonyan zajlik.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.

Caroline Becker

Projektmenedzserként Caroline szakértő az új módszerek megtalálásában, amelyek a legjobb munkafolyamatok megtervezésére és a folyamatok optimalizálására szolgálnak. Szervezési készségei és a nyomás alatt végzett munka iránti képessége teszik őt a legalkalmasabb személyré, aki bonyolult projekteket valóra tud váltani.

View all posts →

Getting started with project management:

  1. Mi a projektmenedzsment?
  2. Mi az a projekt?
  3. A projektek priorizálása
  4. A projekt tevékenységi területei
  5. A projektmenedzsment sikerének meghatározása
  6. Miért használjunk projektmenedzsment szoftvert?
  7. A projektmenedzsment szoftver áttekintése
  8. Projekt életciklus
  9. A projekt célja. Mi az, és hogyan lehet jól meghatározni?
  10. Mi a projekt víziója?
  11. A projektindítási fázis - mire érdemes figyelni?
  12. A tervezés területe a projektmenedzsmentben
  13. Mi az a projekt ütemterv és mire való?
  14. Hogyan használjuk a mérföldköveket egy projektben?
  15. Projekt kudarc. 5 ok, amiért a projektek megbuknak
  16. A projektlezárás fontossága
  17. Projekt végrehajtás
  18. Projektmenedzsment módszerek
  19. Projekt típusok
  20. A leghasznosabb projektmenedzseri készségek
  21. Hogyan válj projektmenedzserré?
  22. Hogyan készítsünk sikeres projektkockázati tervet?
  23. 5 könyv, amit minden projektmenedzsernek el kell olvasnia
  24. Hogyan állítsunk fel egy projektcsapatot?
  25. Munkamegosztási struktúra - hogyan delegáljunk munkát egy projektben?
  26. A projektmenedzser legfontosabb feladatai és felelősségei
  27. Hogyan kell projekteket kezelni?
  28. Hogyan válasszuk ki a legjobb projektmenedzsment szoftvert?
  29. Hogyan vezessünk egy csapatot hibrid munkavégzés során?
  30. A projektmenedzserek által a csapatmunkában felmerülő kihívások
  31. Projektmegbeszélések típusai
  32. 4 példa projektekre
  33. Hogyan írjunk meggyőzőt
  34. Megvalósíthatósági tanulmány – meg tudjuk valósítani ezt a projektet?
  35. Hogyan határozzuk meg egy projekt terjedelmét és kerüljük el a terjedelem növekedését?
  36. Kockázatelemzés a projektekben és az azt segítő eszközök
  37. Hogyan készítsünk projekt költségvetést?
  38. Projekt időgazdálkodás
  39. Mi az a stakeholder nyilvántartás?
  40. Gantt-diagram a projektmenedzsment tervezésében
  41. Hogyan lehet projektkockázati nyilvántartást készíteni?
  42. A projekt forrásai és változási területei
  43. Projektmenedzsment változási modellek
  44. Projektmarketing
  45. Projektkockázat-kezelési stratégiák
  46. Hogyan készítsünk projektalapító okiratot?
  47. A menedzsment 4P-je: projekt, termék, program és portfólió
  48. Projektfigyelés. Milyen paramétereket érdemes figyelni?
  49. Mi jön az Agilis után? Módszerek a projektmenedzsmentben