A menedzsment 4P-je sok közös vonással bír – szervezési és interperszonális készségeket, valamint rugalmasságot és a csapat motiválásának képességét igényli. De mi rejlik a négy P betű mögött?

A menedzsment 4P-je – tartalomjegyzék:

  1. Bevezetés
  2. 4P – Projekt, termék, program, portfólió
  3. Projektmenedzsment
  4. Termékmenedzsment
  5. Programmenedzsment
  6. Portfóliómenedzsment
  7. Összegzés

Bevezetés

A kisebb cégek gyakran egyetlen projektet valósítanak meg, vagy egyetlen terméket hoznak létre. Ilyen esetekben ezek az egyetlen céljai a szervezetnek. Azonban, amikor a cég növekszik, stratégiája szélesebb jövőképet igényel, és céljai diverzifikálódnak, érdemes megfontolni, hogyan lehet a legjobban megszervezni a projektmenedzsmentet, hogy a megvalósítása a lehető leghatékonyabb legyen.

4P – Projekt, termék, program és portfólió

A 4P kissé eltérő, gyakran egymással összefüggő feladatcsoportokat jelöl. Ezek a következők:

  • projekt
  • termék
  • program
  • portfólió

Az alábbiakban közelebbről megvizsgáljuk, hogy mik ezek, és miért fontos ismerni a sajátosságaikat, amikor a tervezésre, a feladatok megszervezésére és egy projekt végrehajtására kerül sor.

A menedzsment 4P-je

Projektmenedzsment

Minden projekt önállóan valósítható meg. Része lehet egy programnak vagy portfóliónak is. Van egy meghatározott kezdete és vége, és célja, hogy egyedi terméket, szolgáltatást vagy egyéb eredményt állítson elő.

A projekt jellemző vonásai közé tartozik:

  • meghatározott kezdési és befejezési időpont
  • meghatározott cél
  • egy ideiglenes csapat, amelyet kifejezetten ennek a feladatnak a végrehajtására állítottak fel

Sok projektmenedzser egyszerre több projektet kezel. Ez különösen igaz az egyetlen programhoz vagy portfólióhoz tartozó projektek esetében. De miben különbözik egy projekt egy terméktől?

Termékmenedzsment

A termékmenedzsment eltér a projektmenedzsmenttől, elsősorban azért, mert nincs meghatározott időkerete. A termékmenedzsereknek jól kell ismerniük a felügyeletük alatt álló terméket, és meg kell tervezniük annak fejlesztését. Prioritásokat állítanak fel, új funkciókat adnak hozzá, javítják a meglévőket, valamint kezelik a termékfejlesztési költségvetést, egyensúlyozva a cég lehetőségeit és az ügyfél elvárásait.

A terméket a projekttől azzal különböztethetjük meg, hogy állandó, fizikai tárgyként gondolunk rá. Ennek az az oka, hogy a termék állandó identitást tart fenn, még akkor is, ha módosításokon megy keresztül. Egy termék lehet például egy okostelefon, amely az telepített alkalmazásoktól és a személyre szabástól függően változik.

A projekttel ellentétben, a terméknek nincs meghatározott életciklusa. A termékmenedzsmentet ezért a következők jellemzik:

  • folyamatos fejlesztés a változó ügyféligényekre reagálva
  • folytonosság
  • alkalmazkodási tervezés
  • egy állandó termékfejlesztő csapattal való együttműködés

A termék projektek révén fejlődhet – ideiglenes és egy idő után megvalósított. Visszatérve az okostelefon példájához, egy termékfejlesztési projekt magában foglalhat egy szoftverfrissítést, amely megkönnyíti a kamera használatát éjszaka.

Programmenedzsment

A PMBOK szerint a program:

Kapcsolódó projektek és néha kisebb programok gyűjteménye, amelyeket együtt kezelnek, hogy olyan értéket építsenek, amelyet mindegyik külön-külön kezelése nem tudna biztosítani. (En verzió: “Program. Kapcsolódó projektek, leányprogramok és programtevékenységek koordinált módon kezelve, hogy olyan előnyöket nyerjenek, amelyeket egyedileg kezelve nem lehet elérni.”)

A projekt- és termékmenedzsment a szervezet profiljába tartozó feladatok tervezésével, megszervezésével és végrehajtásával foglalkozik, amelyek egy olyan cél megvalósításához vezetnek, amely hasznos az ügyfél vagy a cég számára. A programmenedzsment ezzel szemben azt foglalja magában, hogy meghatározza, mely projekteket kell megvalósítani a szervezetben, hogy hatékonyan és időben elérjék az egyik stratégiai célt. Ez középtávú tervezés, amely eldönti, hogy milyen prioritást adjon minden projektnek, valamint folyamatosan meghatározza, hogy mi legyen a köztük lévő kapcsolat.

Vegyük például az “Új Cégfiók” programot. Ez a következőkből állhat:

  • A projekt A, hogy kiválassza a helyszínt és berendezze az új központot
  • B projekt, hogy csapatot alkalmazzanak az új városban
  • C projekt, hogy megszervezzék a cég házavató buliját
  • D projekt, hogy helyi ügyfélkört építsenek ki

Más dolgok mellett, a programmenedzsmentnek figyelembe kell vennie az A, B és C projektek időzítését. Minden projekt kezelése anélkül, hogy tudnánk a többi állapotát, például a házavató buli megszervezéséhez vezethet, amikor a központ felújítása még nem fejeződött be, vagy… a csapatot még nem alkalmazták.

A programot alkotó projektek mindegyikét külön valósítják meg, és eredményeik a végrehajtott feladatoktól függenek, amelyek különböző kockázatokat hordoznak. Ezért a projekt- és programmenedzsment közötti főbb különbségek az eredmények értékelésének perspektívájához és a változékonysághoz való megközelítéshez kapcsolódnak. Ezek a következők:

  • A kimenetek bizonytalanságának elfogadása
  • Hatékony változáskezelés szükségessége
  • A prioritások gondos igazítása minden projekt aktuális állapotához
  • Hosszú távú perspektíva a program előnyeinek értékelésében.

Portfóliómenedzsment

A projektportfólió egy kifejezés, amelyet valamivel ritkábban használnak, mint a program, de a projektek portfóliójának elkülönítése egy cégen belül különösen hasznos, amikor időszakosan hasonló jellegű projekteket valósítunk meg. Az egyes portfólióhoz tartozó projektek befejezése nem függ egymástól, mint a program esetében.

Például egy olyan cég számára, amely szoftvert fejleszt okostelefonokhoz, külön portfóliók lehetnek a következő projekteket megvalósító:

  • frissítések, pl:
  • kamera szoftverfrissítések,
  • biztonsági frissítések a különböző típusú támadások ellen,
  • szoftverfejlesztések, pl:
  • lehetővé téve a felhasználó számára, hogy válasszon bőrt és ikont,
  • 3 leggyakrabban javasolt funkció hozzáadása,
  • refaktorálás, pl.:
  • a moduláris alkalmazásrészek kódjának javítása,
  • a legnagyobb terhelést jelentő kód újraírása.

A portfólió egy központosított gyűjteménye a cégben folyamatban lévő projekteknek és programoknak. A menedzsment elsődlegesen a szervezet stratégiai céljainak elérésére irányul. A projektekhez és programokhoz hasonlóan a portfóliónak is részleteznie kell:

  • mérföldkövek – hogy világos képet kapjunk az al-célokról, azok eléréséről és a kudarc kezelésére vonatkozó tervről,
  • kockázatkezelési terv,
  • érdekelt felek – azaz mindenki, akit érdekel a portfólió megvalósításának állapota

Azonban a cég projektportfólió-menedzsmentjének legfontosabb aspektusa a prioritási séma megállapítása. Ez biztosítja, hogy minden projekt, termék, program és portfólió, amelyet a cégben megvalósítanak és terveznek, helyet kapjon a befejezendő feladatok hierarchiájában.

Mik a különbségek a 4P között?

A 4P-k – projekt, termék, program és portfólió menedzsmentje bizonyos szempontokban eltér. Különösen fontosak a menedzsment tárgyának és a csapat jellegének területén mutatkozó különbségek.

A 4P-k menedzsmenttárgyai eltérnek a végrehajtott feladatok részletességi szintje és az ügyfélhez való közelség miatt.

Projekt esetén a projektmenedzser és a termékmenedzser felügyeli a feladatok végrehajtását és a közvetlenül az ügyfélnek szánt megoldások létrehozását. Program esetén a kapcsolódó projektek és azok kapcsolatai a menedzsment tárgyát képezik. Portfólió esetén a menedzsment a szervezet céljainak megfelelő összes programra és projektre vonatkozik, így a portfóliómenedzser szerepe és feladatai a legmesszebb állnak az ügyféltől.

Feladatai azonban még mindig a szervezet küldetése, céljai és az ügyfelek igényei közötti kapcsolatra kell, hogy összpontosuljanak.

A 4P-k közötti különbségek a csapatra is vonatkoznak. Projekt esetén a csapat a megadott projekt időtartamára jön létre, így a projekt végrehajtása gyakran csak a résztvevők felelősségeinek egy része.

A helyzet más termék esetén – itt egy állandó csapatot alakítanak ki, amelynek fő és gyakran egyetlen feladata a terméken való munka. Ez csökkenti a termék fejlesztését végző projektek közötti leállás kockázatát. A tudás átadásának szükségessége, azaz az új csapattagok időigényes beillesztése is ritkábban fordul elő.

A program- és portfóliómenedzserek által irányított csapatok viszont a szervezet különböző projekt- és termékmenedzsereiből, valamint elemzőkből, tanácsadókból és magas szintű üzleti szakemberekből állnak.

Összegzés

A 4P-k a projekt-, termék-, program- és portfóliómenedzsmentből állnak. Mindegyik menedzsmentje részleteiben, a csapat jellegében és a felelősségekben eltér.

A projekt egy alapvető, időhöz kötött törekvés, amelynek meghatározott időtartama és célja van. A termék projektek révén fejleszthető, de nincs meghatározott életciklusa, és fejlesztése szorosan kapcsolódik az ügyfél elvárásaihoz. A program különböző típusú, egymással összefüggő projektek gyűjteménye, amelyek közös célt szolgálnak. A portfóliót úgy lehet meghatározni, mint az azonos típusú projektek gyűjteményét, amelyeket ciklikusan vagy párhuzamosan valósítanak meg, és amelyek célja, hogy a többi P-t a lehető legjobban összehangolják a szervezet stratégiai céljaival.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTokon.

Caroline Becker

Projektmenedzserként Caroline szakértő az új módszerek megtalálásában, amelyek a legjobb munkafolyamatok megtervezésére és a folyamatok optimalizálására szolgálnak. Szervezési készségei és a nyomás alatt végzett munka iránti képessége teszik őt a legalkalmasabb személyré, aki bonyolult projekteket valóra tud váltani.

View all posts →

The most important questions

  1. Kis- és középvállalatok fenntartanak programokat és portfóliókat?

    A projektek struktúrájának összetettsége és a közöttük lévő kapcsolatok nemcsak a szervezet méretétől, hanem az üzlet specifikumaitól is függ. Általános szabály, hogy érdemes elkerülni a felesleges bürokráciát, és nem szükséges helyeken több menedzsment szintet hozzáadni. Még egy kis cégnél is érdemes észben tartani, hogy a projekt- és termékmenedzsment skálázható és stratégiai szempontból előnyös.

  2. A termékmenedzsment miken múlik?

    A termékmenedzsment módszere elsősorban az ügyféligények aktuális azonosításán alapul. Mivel ezek dinamikusan változnak, a leggyakoribb termékmenedzsment módszerek agilisak.

Getting started with project management:

  1. Mi a projektmenedzsment?
  2. Mi az a projekt?
  3. A projektek priorizálása
  4. A projekt tevékenységi területei
  5. A projektmenedzsment sikerének meghatározása
  6. Miért használjunk projektmenedzsment szoftvert?
  7. A projektmenedzsment szoftver áttekintése
  8. Projekt életciklus
  9. A projekt célja. Mi az, és hogyan lehet jól meghatározni?
  10. Mi a projekt víziója?
  11. A projektindítási fázis - mire érdemes figyelni?
  12. A tervezés területe a projektmenedzsmentben
  13. Mi az a projekt ütemterv és mire való?
  14. Hogyan használjuk a mérföldköveket egy projektben?
  15. Projekt kudarc. 5 ok, amiért a projektek megbuknak
  16. A projektlezárás fontossága
  17. Projekt végrehajtás
  18. Projektmenedzsment módszerek
  19. Projekt típusok
  20. A leghasznosabb projektmenedzseri készségek
  21. Hogyan válj projektmenedzserré?
  22. Hogyan készítsünk sikeres projektkockázati tervet?
  23. 5 könyv, amit minden projektmenedzsernek el kell olvasnia
  24. Hogyan állítsunk fel egy projektcsapatot?
  25. Munkamegosztási struktúra - hogyan delegáljunk munkát egy projektben?
  26. A projektmenedzser legfontosabb feladatai és felelősségei
  27. Hogyan kell projekteket kezelni?
  28. Hogyan válasszuk ki a legjobb projektmenedzsment szoftvert?
  29. Hogyan vezessünk egy csapatot hibrid munkavégzés során?
  30. A projektmenedzserek által a csapatmunkában felmerülő kihívások
  31. Projektmegbeszélések típusai
  32. 4 példa projektekre
  33. Hogyan írjunk meggyőzőt
  34. Megvalósíthatósági tanulmány – meg tudjuk valósítani ezt a projektet?
  35. Hogyan határozzuk meg egy projekt terjedelmét és kerüljük el a terjedelem növekedését?
  36. Kockázatelemzés a projektekben és az azt segítő eszközök
  37. Hogyan készítsünk projekt költségvetést?
  38. Projekt időgazdálkodás
  39. Mi az a stakeholder nyilvántartás?
  40. Gantt-diagram a projektmenedzsment tervezésében
  41. Hogyan lehet projektkockázati nyilvántartást készíteni?
  42. A projekt forrásai és változási területei
  43. Projektmenedzsment változási modellek
  44. Projektmarketing
  45. Projektkockázat-kezelési stratégiák
  46. Hogyan készítsünk projektalapító okiratot?
  47. A menedzsment 4P-je: projekt, termék, program és portfólió
  48. Projektfigyelés. Milyen paramétereket érdemes figyelni?
  49. Mi jön az Agilis után? Módszerek a projektmenedzsmentben