Ügyesen kezelve a projekt során bekövetkező változás átalakulást eredményezhet a csapattagok és az érintettek tevékenységeiben, sőt, az szervezeti kultúra átalakításához is vezethet. Azonban a mélyreható változás kezelése strukturált módszert igényel, amely arra törekszik, hogy kiderítse, hogyan lehet előrehaladni a jelenlegi állapotból a kívánt állapotba. Tehát mik is azok a változási modellek egy projektben? Olvass tovább, hogy megtudd!
Projektmenedzsment változási modellek – tartalomjegyzék:
- Bevezetés
- Az ADKAR® modell
- Kotler 8 lépéses változáskezelési modellje
- A Satir Változási Modell
- Bridges átalakulási modellje
- Változási modellek – összefoglalás
Bevezetés
A változáskezelés nemcsak a változásnak kitett projektforrások és területek tudatosságát igényli. Ugyanolyan fontos a módszer kiválasztása is. A megfelelő módszer lehetővé kell, hogy tegye a projektmenedzser számára, hogy hogyan érzékelje a változást és döntsön a legkedvezőbb intézkedésekről. Végül is, egy gondosan kiválasztott változáskezelési módszerrel egy váratlan esemény kedvező következményekkel járhat.
Bár sok változási modell létezik, amelyek leírják a sikeres projektváltozáskezeléshez szükséges tevékenységeket, ma csak a legnépszerűbbeket fogjuk megvitatni. Azokat a kevés modellt, amelyek sok szervezetben sikeresnek bizonyultak, és a legújabb PMBOK kiadás is ajánlja.
ADKAR® modell
Az ADKAR® modell öt lépésből áll, amelyek a projektben a változás szükségességének felismerésével kezdődnek, hogy alkalmazkodjanak az új körülményekhez. A modell szerzője Jeff Hiatt, aki könyvében, az “ADKAR: a Model for Change in Business, Government, and Our Community” a következő változáskezelési sorrendet javasolja:
- Tudatosság. Ebben a lépésben azonosítják a változás okait.
- Vágy. A változás okainak felismerése után vágyakozásra és annak elfogadására van szükség.
- Tudás. A változásban részt vevőknek el kell dönteniük, hogyan gyakorolják hatékonyan az átalakulást. Ez magában foglalja az új folyamatok, rendszerek, valamint szerepek és felelősségek megismerését. A tudás átadható képzés és oktatás révén.
- Készségek. Ezen a szakaszon a gyakorlati tapasztalat megerősíti a tudást, és szükség esetén szakértők alkalmazására is sor kerülhet az érintett területen, ahol a változás történik.
- Megerősítés. Az utolsó lépés a változásra adott válasz hatásainak mérését, jutalmakat, elismerést és visszajelzést is magában foglalhat.
Kotler 8 lépéses változáskezelési modellje
John Kotler, a Harvard Üzleti Iskola emeritus professzora, könyveket írt a változáskezelésről. Kidolgozott egy 8 lépésből álló módszert a szervezet átalakítására, amely a felülről lefelé történő megközelítést alkalmazza, ahol a változás szükségessége és a transzformáció kezelésének terve a szervezet legmagasabb szintjeiről indul. Ezután a szervezeti menedzsment ranglétráján lefelé csatornázódik a változás címzettjeihez.
Kotler módszere különösen hasznos, amikor egy szervezet vezetése aggódik egy projekt gyenge teljesítménye miatt, és úgy dönt, hogy megváltoztatja a célját vagy más kulcsfontosságú paramétereit. Ez nyolc lépésből áll:
- Hirtelen szükséglet generálása. Azonosítsd a potenciális fenyegetéseket és lehetőségeket, amelyek a változás szükségességéhez vezetnek.
- Erős szövetségek kialakítása. Azonosítsd a változás vezetőit. Hierarchiájuk vagy rangjuk nem annyira fontos, mint a potenciáljuk, hogy másokat befolyásoljanak különböző szerepekben, kompetenciákban és a szervezetben eltérő fontossági fokozatokban.
- Változási vízió kidolgozása. Mutass be egy világos, inspiráló és meggyőző jövőképet, amely motiválja és bevonja az embereket a változási folyamatba.
- A vízió kommunikálása. Találj módokat a koncepciód egyszerűsítésére és közvetítésére, célul tűzve, hogy az embereket a fedélzeten tartsd.
- Akadályok eltávolítása. Azonosítsd azokat, akik megakadályozhatják a víziód megvalósítását, és oldd meg a problémákat.
- Gyors nyeremények létrehozása. Valósíts meg gyors, könnyen elérhető célokat, amelyek meggyőzik az embereket a változásról, és sikerélményt adnak nekik.
- A lendület fenntartása. Maradj aktív és dinamikus, hogy biztosítsd a csapat elkötelezettségét a folytatódó változási folyamatban.
- Rendszeresen figyeld az alkalmazott változások állapotát és a fejlődést.
A Satir Változási Modell
Virginia Satir egy kommunikációs elméleten alapuló változási modellt dolgozott ki. Pszichoterapeutaként érezte a szükségét, hogy segítsen pácienseinek megbirkózni a változással, és kidolgozott egy modellt, amely az üzleti életben, beleértve a projektmenedzsmentet is, alkalmazásra talált.
Satir modellje négy szakaszt ír le, amelyeken a változási folyamat áthalad:
- Újdonság bevezetése. Az újdonság belső vagy külső változás következtében léphet fel.
- Káosz. A meglévő rend felborulása a projektet egy rövid káosz fázisába vezeti, amely során a csapat és a szervezet alkalmazkodik az új helyzethez.
- Átalakulás. Ebben a fázisban a helyzet megértése elmélyül. Intézkedések indítódnak az alkalmazkodás érdekében.
- Integráció. Ebben a fázisban a változás utáni helyzet eléri első stabilitását, és a projekt végrehajtása új ritmusban folytatódik a megváltozott körülmények között.
Bridges átalakulási modellje
William Bridges azt állította, hogy modellje nem a változásról szól, mivel ő azt egy külső eseménynek tekinti, amely befolyásolja a meglévő állapotot. Bridges modellje az átalakulásról szól, vagyis arról, hogy az emberek hogyan érzékelik és cselekszenek a metamorfózis során. Ezért elsősorban az emberek alkalmazkodására összpontosít a változásokhoz. Bridges úgy vélte, hogy a kedvező átalakulás kulcsa pontosan abban rejlik, hogy a projektcsapat, a projektmenedzser és a feladatokban részt vevők hogyan hangolják finoman a cselekedeteiket az új körülményekhez.
Bridges modellje három szakaszból áll:
- A vég. Ebben a fázisban a projektben részt vevő emberek szorongást és aggodalmat éreznek a megszokott rend elvesztése miatt.
- Átmeneti időszak. Ebben a szakaszban megkezdődik az alkalmazkodás folyamata az új helyzethez.
- Új kezdet. Ebben a fázisban a projektmenedzser, a projektcsapat és az érintettek elfogadják a feladatvégzés új, stabil és funkcionális rendjét.

Változási modellek – összefoglalás
A változáskezelés megköveteli a projektmenedzsertől, hogy ne csak technikai kompetenciát mutasson be, hanem kezelje az embereket és lássa, hogyan befolyásolja a változás a munkájukat.
A négy változáskezelési modell mindegyike:
- ADKAR®,
- Kotler 8 lépéses változáskezelési modellje,
- A Satir Változási Modell, és
- Bridges átalakulási modellje,
kicsit más aspektusra összpontosít a változáson való áthaladás során. Azonban mindannyian hangsúlyozzák, hogy a transzformáció és a módosítás folyamatában nemcsak a feladatstruktúra és a projekt ütemezésének megoldása fontos. Ugyanolyan fontos a csapat és a szervezet irányítása a folyamat során, hogy az új kezdet erős kiindulóponttá válhasson a további projektvégrehajtás számára.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Caroline Becker
Projektmenedzserként Caroline szakértő az új módszerek megtalálásában, amelyek a legjobb munkafolyamatok megtervezésére és a folyamatok optimalizálására szolgálnak. Szervezési készségei és a nyomás alatt végzett munka iránti képessége teszik őt a legalkalmasabb személyré, aki bonyolult projekteket valóra tud váltani.
Getting started with project management:
- Mi a projektmenedzsment?
- Mi az a projekt?
- A projektek priorizálása
- A projekt tevékenységi területei
- A projektmenedzsment sikerének meghatározása
- Miért használjunk projektmenedzsment szoftvert?
- A projektmenedzsment szoftver áttekintése
- Projekt életciklus
- A projekt célja. Mi az, és hogyan lehet jól meghatározni?
- Mi a projekt víziója?
- A projektindítási fázis - mire érdemes figyelni?
- A tervezés területe a projektmenedzsmentben
- Mi az a projekt ütemterv és mire való?
- Hogyan használjuk a mérföldköveket egy projektben?
- Projekt kudarc. 5 ok, amiért a projektek megbuknak
- A projektlezárás fontossága
- Projekt végrehajtás
- Projektmenedzsment módszerek
- Projekt típusok
- A leghasznosabb projektmenedzseri készségek
- Hogyan válj projektmenedzserré?
- Hogyan készítsünk sikeres projektkockázati tervet?
- 5 könyv, amit minden projektmenedzsernek el kell olvasnia
- Hogyan állítsunk fel egy projektcsapatot?
- Munkamegosztási struktúra - hogyan delegáljunk munkát egy projektben?
- A projektmenedzser legfontosabb feladatai és felelősségei
- Hogyan kell projekteket kezelni?
- Hogyan válasszuk ki a legjobb projektmenedzsment szoftvert?
- Hogyan vezessünk egy csapatot hibrid munkavégzés során?
- A projektmenedzserek által a csapatmunkában felmerülő kihívások
- Projektmegbeszélések típusai
- 4 példa projektekre
- Hogyan írjunk meggyőzőt
- Megvalósíthatósági tanulmány – meg tudjuk valósítani ezt a projektet?
- Hogyan határozzuk meg egy projekt terjedelmét és kerüljük el a terjedelem növekedését?
- Kockázatelemzés a projektekben és az azt segítő eszközök
- Hogyan készítsünk projekt költségvetést?
- Projekt időgazdálkodás
- Mi az a stakeholder nyilvántartás?
- Gantt-diagram a projektmenedzsment tervezésében
- Hogyan lehet projektkockázati nyilvántartást készíteni?
- A projekt forrásai és változási területei
- Projektmenedzsment változási modellek
- Projektmarketing
- Projektkockázat-kezelési stratégiák
- Hogyan készítsünk projektalapító okiratot?
- A menedzsment 4P-je: projekt, termék, program és portfólió
- Projektfigyelés. Milyen paramétereket érdemes figyelni?
- Mi jön az Agilis után? Módszerek a projektmenedzsmentben