Ügyesen kezelve a projekt során bekövetkező változás átalakulást eredményezhet a csapattagok és az érintettek tevékenységeiben, sőt, az szervezeti kultúra átalakításához is vezethet. Azonban a mélyreható változás kezelése strukturált módszert igényel, amely arra törekszik, hogy kiderítse, hogyan lehet előrehaladni a jelenlegi állapotból a kívánt állapotba. Tehát mik is azok a változási modellek egy projektben? Olvass tovább, hogy megtudd!

Projektmenedzsment változási modellek – tartalomjegyzék:

  1. Bevezetés
  2. Az ADKAR® modell
  3. Kotler 8 lépéses változáskezelési modellje
  4. A Satir Változási Modell
  5. Bridges átalakulási modellje
  6. Változási modellek – összefoglalás

Bevezetés

A változáskezelés nemcsak a változásnak kitett projektforrások és területek tudatosságát igényli. Ugyanolyan fontos a módszer kiválasztása is. A megfelelő módszer lehetővé kell, hogy tegye a projektmenedzser számára, hogy hogyan érzékelje a változást és döntsön a legkedvezőbb intézkedésekről. Végül is, egy gondosan kiválasztott változáskezelési módszerrel egy váratlan esemény kedvező következményekkel járhat.

Bár sok változási modell létezik, amelyek leírják a sikeres projektváltozáskezeléshez szükséges tevékenységeket, ma csak a legnépszerűbbeket fogjuk megvitatni. Azokat a kevés modellt, amelyek sok szervezetben sikeresnek bizonyultak, és a legújabb PMBOK kiadás is ajánlja.

ADKAR® modell

Az ADKAR® modell öt lépésből áll, amelyek a projektben a változás szükségességének felismerésével kezdődnek, hogy alkalmazkodjanak az új körülményekhez. A modell szerzője Jeff Hiatt, aki könyvében, az “ADKAR: a Model for Change in Business, Government, and Our Community” a következő változáskezelési sorrendet javasolja:

  1. Tudatosság. Ebben a lépésben azonosítják a változás okait.
  2. Vágy. A változás okainak felismerése után vágyakozásra és annak elfogadására van szükség.
  3. Tudás. A változásban részt vevőknek el kell dönteniük, hogyan gyakorolják hatékonyan az átalakulást. Ez magában foglalja az új folyamatok, rendszerek, valamint szerepek és felelősségek megismerését. A tudás átadható képzés és oktatás révén.
  4. Készségek. Ezen a szakaszon a gyakorlati tapasztalat megerősíti a tudást, és szükség esetén szakértők alkalmazására is sor kerülhet az érintett területen, ahol a változás történik.
  5. Megerősítés. Az utolsó lépés a változásra adott válasz hatásainak mérését, jutalmakat, elismerést és visszajelzést is magában foglalhat.

Kotler 8 lépéses változáskezelési modellje

John Kotler, a Harvard Üzleti Iskola emeritus professzora, könyveket írt a változáskezelésről. Kidolgozott egy 8 lépésből álló módszert a szervezet átalakítására, amely a felülről lefelé történő megközelítést alkalmazza, ahol a változás szükségessége és a transzformáció kezelésének terve a szervezet legmagasabb szintjeiről indul. Ezután a szervezeti menedzsment ranglétráján lefelé csatornázódik a változás címzettjeihez.

Kotler módszere különösen hasznos, amikor egy szervezet vezetése aggódik egy projekt gyenge teljesítménye miatt, és úgy dönt, hogy megváltoztatja a célját vagy más kulcsfontosságú paramétereit. Ez nyolc lépésből áll:

  1. Hirtelen szükséglet generálása. Azonosítsd a potenciális fenyegetéseket és lehetőségeket, amelyek a változás szükségességéhez vezetnek.
  2. Erős szövetségek kialakítása. Azonosítsd a változás vezetőit. Hierarchiájuk vagy rangjuk nem annyira fontos, mint a potenciáljuk, hogy másokat befolyásoljanak különböző szerepekben, kompetenciákban és a szervezetben eltérő fontossági fokozatokban.
  3. Változási vízió kidolgozása. Mutass be egy világos, inspiráló és meggyőző jövőképet, amely motiválja és bevonja az embereket a változási folyamatba.
  4. A vízió kommunikálása. Találj módokat a koncepciód egyszerűsítésére és közvetítésére, célul tűzve, hogy az embereket a fedélzeten tartsd.
  5. Akadályok eltávolítása. Azonosítsd azokat, akik megakadályozhatják a víziód megvalósítását, és oldd meg a problémákat.
  6. Gyors nyeremények létrehozása. Valósíts meg gyors, könnyen elérhető célokat, amelyek meggyőzik az embereket a változásról, és sikerélményt adnak nekik.
  7. A lendület fenntartása. Maradj aktív és dinamikus, hogy biztosítsd a csapat elkötelezettségét a folytatódó változási folyamatban.
  8. Rendszeresen figyeld az alkalmazott változások állapotát és a fejlődést.

A Satir Változási Modell

Virginia Satir egy kommunikációs elméleten alapuló változási modellt dolgozott ki. Pszichoterapeutaként érezte a szükségét, hogy segítsen pácienseinek megbirkózni a változással, és kidolgozott egy modellt, amely az üzleti életben, beleértve a projektmenedzsmentet is, alkalmazásra talált.

Satir modellje négy szakaszt ír le, amelyeken a változási folyamat áthalad:

  1. Újdonság bevezetése. Az újdonság belső vagy külső változás következtében léphet fel.
  2. Káosz. A meglévő rend felborulása a projektet egy rövid káosz fázisába vezeti, amely során a csapat és a szervezet alkalmazkodik az új helyzethez.
  3. Átalakulás. Ebben a fázisban a helyzet megértése elmélyül. Intézkedések indítódnak az alkalmazkodás érdekében.
  4. Integráció. Ebben a fázisban a változás utáni helyzet eléri első stabilitását, és a projekt végrehajtása új ritmusban folytatódik a megváltozott körülmények között.

Bridges átalakulási modellje

William Bridges azt állította, hogy modellje nem a változásról szól, mivel ő azt egy külső eseménynek tekinti, amely befolyásolja a meglévő állapotot. Bridges modellje az átalakulásról szól, vagyis arról, hogy az emberek hogyan érzékelik és cselekszenek a metamorfózis során. Ezért elsősorban az emberek alkalmazkodására összpontosít a változásokhoz. Bridges úgy vélte, hogy a kedvező átalakulás kulcsa pontosan abban rejlik, hogy a projektcsapat, a projektmenedzser és a feladatokban részt vevők hogyan hangolják finoman a cselekedeteiket az új körülményekhez.

Bridges modellje három szakaszból áll:

  1. A vég. Ebben a fázisban a projektben részt vevő emberek szorongást és aggodalmat éreznek a megszokott rend elvesztése miatt.
  2. Átmeneti időszak. Ebben a szakaszban megkezdődik az alkalmazkodás folyamata az új helyzethez.
  3. Új kezdet. Ebben a fázisban a projektmenedzser, a projektcsapat és az érintettek elfogadják a feladatvégzés új, stabil és funkcionális rendjét.
change models

Változási modellek – összefoglalás

A változáskezelés megköveteli a projektmenedzsertől, hogy ne csak technikai kompetenciát mutasson be, hanem kezelje az embereket és lássa, hogyan befolyásolja a változás a munkájukat.

A négy változáskezelési modell mindegyike:

  • ADKAR®,
  • Kotler 8 lépéses változáskezelési modellje,
  • A Satir Változási Modell, és
  • Bridges átalakulási modellje,

kicsit más aspektusra összpontosít a változáson való áthaladás során. Azonban mindannyian hangsúlyozzák, hogy a transzformáció és a módosítás folyamatában nemcsak a feladatstruktúra és a projekt ütemezésének megoldása fontos. Ugyanolyan fontos a csapat és a szervezet irányítása a folyamat során, hogy az új kezdet erős kiindulóponttá válhasson a további projektvégrehajtás számára.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.

Caroline Becker

Projektmenedzserként Caroline szakértő az új módszerek megtalálásában, amelyek a legjobb munkafolyamatok megtervezésére és a folyamatok optimalizálására szolgálnak. Szervezési készségei és a nyomás alatt végzett munka iránti képessége teszik őt a legalkalmasabb személyré, aki bonyolult projekteket valóra tud váltani.

View all posts →

Getting started with project management:

  1. Mi a projektmenedzsment?
  2. Mi az a projekt?
  3. A projektek priorizálása
  4. A projekt tevékenységi területei
  5. A projektmenedzsment sikerének meghatározása
  6. Miért használjunk projektmenedzsment szoftvert?
  7. A projektmenedzsment szoftver áttekintése
  8. Projekt életciklus
  9. A projekt célja. Mi az, és hogyan lehet jól meghatározni?
  10. Mi a projekt víziója?
  11. A projektindítási fázis - mire érdemes figyelni?
  12. A tervezés területe a projektmenedzsmentben
  13. Mi az a projekt ütemterv és mire való?
  14. Hogyan használjuk a mérföldköveket egy projektben?
  15. Projekt kudarc. 5 ok, amiért a projektek megbuknak
  16. A projektlezárás fontossága
  17. Projekt végrehajtás
  18. Projektmenedzsment módszerek
  19. Projekt típusok
  20. A leghasznosabb projektmenedzseri készségek
  21. Hogyan válj projektmenedzserré?
  22. Hogyan készítsünk sikeres projektkockázati tervet?
  23. 5 könyv, amit minden projektmenedzsernek el kell olvasnia
  24. Hogyan állítsunk fel egy projektcsapatot?
  25. Munkamegosztási struktúra - hogyan delegáljunk munkát egy projektben?
  26. A projektmenedzser legfontosabb feladatai és felelősségei
  27. Hogyan kell projekteket kezelni?
  28. Hogyan válasszuk ki a legjobb projektmenedzsment szoftvert?
  29. Hogyan vezessünk egy csapatot hibrid munkavégzés során?
  30. A projektmenedzserek által a csapatmunkában felmerülő kihívások
  31. Projektmegbeszélések típusai
  32. 4 példa projektekre
  33. Hogyan írjunk meggyőzőt
  34. Megvalósíthatósági tanulmány – meg tudjuk valósítani ezt a projektet?
  35. Hogyan határozzuk meg egy projekt terjedelmét és kerüljük el a terjedelem növekedését?
  36. Kockázatelemzés a projektekben és az azt segítő eszközök
  37. Hogyan készítsünk projekt költségvetést?
  38. Projekt időgazdálkodás
  39. Mi az a stakeholder nyilvántartás?
  40. Gantt-diagram a projektmenedzsment tervezésében
  41. Hogyan lehet projektkockázati nyilvántartást készíteni?
  42. A projekt forrásai és változási területei
  43. Projektmenedzsment változási modellek
  44. Projektmarketing
  45. Projektkockázat-kezelési stratégiák
  46. Hogyan készítsünk projektalapító okiratot?
  47. A menedzsment 4P-je: projekt, termék, program és portfólió
  48. Projektfigyelés. Milyen paramétereket érdemes figyelni?
  49. Mi jön az Agilis után? Módszerek a projektmenedzsmentben