A PMBOK könyv végén található fogalomtár 22 bejegyzést tartalmaz a projektváltozásokra vonatkozóan. Ezek a változások a költségektől és a szervezetek kultúrájától a változtatási kérelmekig terjednek. Miért is olyan lényeges a változás a projektekben, és hogyan kell kezelni? Mi az a változáskezelés?
Változáskezelés – tartalomjegyzék:
- Bevezetés
- Mik a változások és a változáskezelés?
- A változás területei a projektben
- Változások a projekt tervezése során
- Változások a projekt végrehajtása során
- A projektben bekövetkező változások forrásai
- Külső
- Belső
- Összegzés
Bevezetés
A projekt során bekövetkező változás szinte elkerülhetetlen, mégis sok szervezet hajlamos figyelmen kívül hagyni ezt a nyilvánvalóságot. Életciklusától függetlenül, legyen az három hónap, egy év vagy három, minden projekt tartalmaz kockázati tényezőket, amelyek a projektmenedzsernek a végrehajtás újratárgyalásához vezethetnek az érintettekkel. Ha viszont a projektcsapat folyamatosan tanul a feladatokból, a munkaszervezés javulásai és a változások, amelyek a stakeholder követelmények jobb megértéséből adódnak, szintén bekövetkezhetnek.
Mik a változások és a változáskezelés?
A PMBOK a változást így definiálja:
„Bármely formálisan ellenőrzött teljesítmény, projektmenedzsment tervkomponens, projekt dokumentum módosítása.”
Ez magában foglalhatja a következőkkel kapcsolatos módosításokat:
A változáskezelés ezzel szemben a következőképpen van definiálva:
„Átfogó, ciklikus és strukturált megközelítés az egyének, csoportok és szervezetek átmenetéhez a jelenlegi állapotból a jövőbeli állapotba, szándékolt üzleti előnyökkel.”
De mely területekre kell a projektmenedzsernek a legjobban figyelnie a változáskezelés előkészítése érdekében?
A változás területei a projektben
A projektben bekövetkező változások bármely szakaszban előfordulhatnak, de a legnagyobb figyelmet a tervezési fázisban és a projekt végrehajtása során kell fordítani.
Változások a projekt tervezése során
A PMBOK szerint a tervezési szakaszban a projektcsapatnak a projektmenedzserrel együtt fel kell készítenie a folyamat vázlatát a jelenlegi tevékenységek alkalmazkodásához a felmerülő elmozdulásokhoz és fejleményekhez. Más szavakkal, ki kell dolgozniuk, hogyan valósítsák meg ezt. Ez magában foglalhatja:
- munkafolyamat módosításokat,
- a hátralékban szereplő feladatok prioritásainak átalakítását, és akár olyan radikális megoldások előrejelzését is, mint
- a fő projektcél átalakítása
Változások a projekt végrehajtása során
A projekt végrehajtási fázisában bekövetkező változásoknak követniük kell az elfogadott módszertant, nevezetesen:
- Vízfallal – a módosítások formális jóváhagyási folyamatot és a projekt dokumentációjának módosítását igénylik,
- Agilis – ezek a folyamat természetes részét képezik, és folyamatosan bevezetésre kerülnek a hátralék frissítésével és a csapat tevékenységeinek kiigazításával,
- Scrum – mint az Agilis módszertan egyik formája, a Scrum is feltételezi, hogy a változások elkerülhetetlenek. De mielőtt intézkedéseket hoznának, a csapatnak teljesítenie kell a megkezdett Sprint céljait,
- Prince2 – itt a projekt tervét gondosan kell meghatározni a kezdetekkor, és a változásokat tervezés szerint minimalizálni kell. Azonban, ha átmeneteket kell végrehajtani, győződjön meg róla, hogy megfelelően dokumentálja és konzultáljon az érintettekkel.
A projektmenedzsernek fel kell ismernie, hogy minden módosítás hatással lesz a projekt más elemeire, néha kiszámíthatatlan módon. Például egy technikai megoldás bevezetése, amely megkönnyíti az egyik feladatot, jelentősen bonyolíthatja egy másik végrehajtását, ezzel növelve a költségeket, megváltoztatva a munkakört, és végső soron befolyásolva a végrehajtás minőségét.

A projektben bekövetkező változások forrásai
Amikor az üzleti környezet dinamikája és a tervezett innovációk növekednek, a módosítások szinte minden feladatvégrehajtási területet megváltoztathatnak. Forrásaik két fő kategóriába sorolhatók:
- Külső – a projektcsapaton kívülről érkező, és
- Belső – a konkrét feladatok végrehajtása során bekövetkező folyamatokból eredő.
Külső
A leggyakoribb külső forrásai a tervezési változásoknak a következők:
- A vevői követelmények változása. A vevői követelmények bármely projekt kulcsfontosságú összetevői. Ezek elmozdulhatnak az üzleti környezet fejlődése, új igények megjelenése vagy a verseny miatt. Amikor a vevői követelmények változnak, a projektmenedzsernek gondosan elemeznie kell, hogy ez hogyan befolyásolhatja a projektet, és hogy lehetséges-e módosításokat végrehajtani anélkül, hogy a minőség, az idő vagy a költség rovására menne. Például, ha az ügyfél úgy dönt, hogy átalakítja a felhasználói felület követelményeit, az átalakíthatja a kód struktúráját, ami viszont átszervezheti az ütemtervet és növelheti a költségeket.
- Költségcsökkentések. A költségcsökkentések a szervezet nehéz pénzügyi helyzetéből, a prioritások elmozdulásából vagy új projektek megjelenéséből adódhatnak. Költségcsökkentések esetén a projektmenedzsernek meg kell próbálnia elérni a célokat kevesebb költséggel. Ez jelentheti:
- a munkakör csökkentését,
- az ütemezés lerövidítését,
- leépítést,
- külső források igénybevételét, vagy
- az szervezet meglévő erőforrásainak más felhasználását.
- A üzleti környezet változásai. A jogszabályokban bevezetett módosítások, új trendek megjelenése vagy a versenytársak átalakulása mind befolyásolhatják a projekt célját vagy a vevői követelményeket. Az ilyen nehezen előrejelezhető változások esetén a projektmenedzsernek ellenintézkedéseket kell kidolgoznia a változás projekt hatásának minimalizálására és a célok elérésének elősegítésére.
Belső
A belső változások a feladatokkal kapcsolatos tényezők miatt következnek be. A legjelentősebbek a következők:
- A csapattagok tanulása. A projekt belső változásai a csapattagok új tudás megszerzésének folyamatából származhatnak. Minél tapasztaltabb a csapat, annál valószínűbb, hogy olyan készségeket fejlesztenek ki, amelyek lehetővé teszik számukra a jobb teljesítményt.
- A vevői követelmények és a termék sajátosságainak jobb megértése. A projekt során a csapat megértése a felhasználói elvárásokról bővülhet. Ez a munkakör módosítására vagy a technológia alkalmazkodására vezethet a vevő által azonosított igényekhez. Például, miután felhasználói felméréseket végeztek, a projektcsapat úgy dönthet, hogy bevezeti az új funkciókat, amelyeket a megkérdezettek kértek.
- A munka szervezésének megváltoztatása a jelenlegi munkafolyamatból való tanulás után. Az új tudás megszerzése következtében ötletek merülhetnek fel a folyamatok javítására, innovatív megoldások bevezetésére vagy az ütemezés módosítására. A jelenlegi munkafolyamat elemzésével a projektcsapat azonosíthatja a hibákat, valamint a lehetséges fejlesztéseket, majd ennek megfelelően módosításokat végezhet a munka felgyorsítása érdekében. Például, lehet, hogy találnak egy másik projektmenedzsment eszközt, amely jobban megfelel a folyamatok egyszerűsítésére és a termelékenység növelésére.
Példa erre, amikor egy programozó észreveszi, hogy a kódja nem túl olvasható, és úgy dönt, hogy felfedezi, hogyan lehetne tisztább kódot írni. Végül javaslatokat tehet a módosításokra, amelyek pozitívan befolyásolják a projekt minőségét.
Összegzés
A változáskezelés kritikus a projekt sikeréhez. A projektváltozások elkerülhetetlenek, és mind külső, mind belső forrásokból származnak. A projekt életciklusának szakaszától függően megfelelő tervet kell kidolgozni a jelenlegi tevékenységek alkalmazkodására a felmerülő változásokhoz. A változáskezelés hatékony kommunikációs és koordinációs folyamatot igényel a projektcsapat és az érintettek között. Ezért a projektmenedzsernek nehéz feladatot kell megoldania: rugalmasnak és nyitottnak kell maradnia a változásokra, ugyanakkor kontroll alatt kell tartania a projektet, hogy elkerülje a negatív hatásokat.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.
Caroline Becker
Projektmenedzserként Caroline szakértő az új módszerek megtalálásában, amelyek a legjobb munkafolyamatok megtervezésére és a folyamatok optimalizálására szolgálnak. Szervezési készségei és a nyomás alatt végzett munka iránti képessége teszik őt a legalkalmasabb személyré, aki bonyolult projekteket valóra tud váltani.
The most important questions
-
Mi az a változtatási kérelem?
A változtatási kérelem egy hivatalos dokumentum, amely leírja a javasolt változtatásokat egy projekten. Ezt a dokumentumot különböző érdekelt felek készíthetik el. Ezek közé tartozhatnak a projektcsapat tagjai, az ügyfél vagy a szervezet vezetősége. A változtatási kérelemnek tartalmaznia kell a javasolt változtatások leírását, az indoklást a szükségességükre, a projektet érintő potenciális hatásokat és a javasolt megoldásokat.
-
Mik a legfontosabb lépések a projektváltozás kezelésében?
A változáskezelésben elengedhetetlen, hogy elsősorban megtervezzük a jelenlegi tevékenységek alkalmazkodását a felmerülő változásokhoz. A projektmenedzser határozza meg, hogyan valósítsák meg a változásokat, valamint próbálja megjósolni azok hatását a projekt többi részére. Miután ezt megtette, figyelemmel kell kísérnie és ellenőriznie a változási folyamatot, valamint frissítenie kell a projekt dokumentációját.
Getting started with project management:
- Mi a projektmenedzsment?
- Mi az a projekt?
- A projektek priorizálása
- A projekt tevékenységi területei
- A projektmenedzsment sikerének meghatározása
- Miért használjunk projektmenedzsment szoftvert?
- A projektmenedzsment szoftver áttekintése
- Projekt életciklus
- A projekt célja. Mi az, és hogyan lehet jól meghatározni?
- Mi a projekt víziója?
- A projektindítási fázis - mire érdemes figyelni?
- A tervezés területe a projektmenedzsmentben
- Mi az a projekt ütemterv és mire való?
- Hogyan használjuk a mérföldköveket egy projektben?
- Projekt kudarc. 5 ok, amiért a projektek megbuknak
- A projektlezárás fontossága
- Projekt végrehajtás
- Projektmenedzsment módszerek
- Projekt típusok
- A leghasznosabb projektmenedzseri készségek
- Hogyan válj projektmenedzserré?
- Hogyan készítsünk sikeres projektkockázati tervet?
- 5 könyv, amit minden projektmenedzsernek el kell olvasnia
- Hogyan állítsunk fel egy projektcsapatot?
- Munkamegosztási struktúra - hogyan delegáljunk munkát egy projektben?
- A projektmenedzser legfontosabb feladatai és felelősségei
- Hogyan kell projekteket kezelni?
- Hogyan válasszuk ki a legjobb projektmenedzsment szoftvert?
- Hogyan vezessünk egy csapatot hibrid munkavégzés során?
- A projektmenedzserek által a csapatmunkában felmerülő kihívások
- Projektmegbeszélések típusai
- 4 példa projektekre
- Hogyan írjunk meggyőzőt
- Megvalósíthatósági tanulmány – meg tudjuk valósítani ezt a projektet?
- Hogyan határozzuk meg egy projekt terjedelmét és kerüljük el a terjedelem növekedését?
- Kockázatelemzés a projektekben és az azt segítő eszközök
- Hogyan készítsünk projekt költségvetést?
- Projekt időgazdálkodás
- Mi az a stakeholder nyilvántartás?
- Gantt-diagram a projektmenedzsment tervezésében
- Hogyan lehet projektkockázati nyilvántartást készíteni?
- A projekt forrásai és változási területei
- Projektmenedzsment változási modellek
- Projektmarketing
- Projektkockázat-kezelési stratégiák
- Hogyan készítsünk projektalapító okiratot?
- A menedzsment 4P-je: projekt, termék, program és portfólió
- Projektfigyelés. Milyen paramétereket érdemes figyelni?
- Mi jön az Agilis után? Módszerek a projektmenedzsmentben