A vállalkozásokat számos érdekcsoport befolyásolja, mindegyik saját elvárásokkal és igényekkel rendelkezik. Ezek a csoportok közvetlenül vagy közvetve hatással lehetnek a cég működésére, ezért elengedhetetlen, hogy figyelembe vegyük a nézőpontjaikat a stratégiai döntések meghozatalakor. Az érdekelt felek azonosításának és elemzésének egyik hatékony eszköze az érdekelt felek térképe, más néven érdekelt felek elemzés. Az érdekelt felek és a cég közötti kapcsolatok vizuális ábrázolásával a vállalkozások betekintést nyerhetnek minden csoport karakterébe és fontosságába. A következő cikkben jobban megértheti, hogyan működik az érdekelt felek térképezése, és hogyan hasznosíthatja azt a vállalkozásában.
Mi az az érdekelt felek térképe? – tartalomjegyzék:
- Mi az az érdekelt felek térképe?
- Az érdekelt felek típusai
- Érdekelt felek vs részvényesek
- Mikor használjunk érdekelt felek térképét?
- Hogyan készítsünk érdekelt felek térképét?
- Az érdekelt felek térképezésének előnyei
- Példa egy érdekelt felek térképére
- Összefoglalás
Mi az az érdekelt felek térképe?
Az érdekelt felek olyan egyének vagy csoportok, akiknek a részvételi szintje befolyásolhatja a cég működését vagy a projekt sikerét. Ők finanszírozhatják a vállalkozási tevékenységeket, vagy véleményt nyilváníthatnak a szolgáltatásaikról és termékeikről vélemények, ajánlások, hivatkozások és egyéb módok révén.
Erős kapcsolatok kialakítása az érdekelt felekkel elengedhetetlen bármely vállalkozás számára a stratégiai célok eléréséhez. Ezért olyan fontos, hogy a vállalkozás tulajdonosa ismerje az érdekelt feleit, és képes legyen meghatározni a szerepüket. Az érdekelt felek térképezése segíthet ebben. Ez egy olyan eszköz, amelyet leggyakrabban mátrix vagy gondolattérkép formájában mutatnak be, és amely jelzi az egyes érdekelt felek csoportjának hozzájárulását a cég jövőjéhez.

Az érdekelt felek típusai
Az érdekelt feleket többféleképpen lehet kategorizálni:
- Külső érdekelt felek – ezek olyan egyének vagy entitások, akik hatással vannak egy termék vagy szolgáltatás végső formájára, de nem vesznek részt közvetlenül annak létrehozásában. Például hitelezők, beszállítók és társadalmi csoportok.
- Belső érdekelt felek – ezek olyan emberek vagy entitások, akik különböző mértékben részt vesznek egy ajánlat létrehozásában, és hatással vannak az eredményekre. Ide tartozhat például a cég vezetése, alkalmazottak vagy szakszervezetek.
- Elsődleges érdekelt felek – ezek olyan egyének vagy entitások, akik aktív szerepet játszanak a projekt végrehajtásában, és akinek a tevékenységei befolyásolhatják a sikerét.
- Másodlagos érdekelt felek – ezek olyan emberek vagy entitások, akiknek lehet, hogy nincs közvetlen kapcsolatuk a céggel, de mégis befolyással vannak a cég tevékenységeire és döntéseire.
- Közvetlen érdekelt felek – ezek olyan egyének, akik mélyen részt vesznek a projektben, mivel annak eredményei jelentős hatással vannak rájuk személyesen. Ide tartozhatnak például a menedzserek, befektetők és alkalmazottak.
- Közvetett érdekelt felek – ők a végeredményekre összpontosítanak, nem pedig a megvalósítási szakaszra, pl. az ügyfelek.
Érdekelt felek vs részvényesek
Mi a különbség az érdekelt felek és a részvényesek között? Ahogy már említettük, az érdekelt felek beavatkozhatnak egy cég működésébe és politikáiba, valamint foglalkozhatnak a teljesítményét befolyásoló nem pénzügyi tényezőkkel. A kulcsfontosságú kérdés számukra az, hogy sikeres vállalatot működtessenek. A részvényesek viszont elsősorban a pénzügyi aspektusokra és a szervezet jövedelmezőségére összpontosítanak, mivel részesedéssel rendelkeznek benne, és megtérülést keresnek a befektetésükre.
Mikor használjunk érdekelt felek térképét?
Érdemes érdekelt felek elemzést végezni, különösen, ha nagy projektet szeretne végrehajtani. Ez segít kapcsolatokat építeni a különböző csoportokkal. Ezt az eszközt akkor használhatja, amikor:
Projekt indítása
Az új kezdeményezés sikere a cégben nagymértékben függ a vezetés és az alkalmazottak hozzáállásától és elkötelezettségétől.
Új termék bevezetése
Sok különböző csoport részt vehet egy új termék létrehozásának folyamatában, például:
- Befektetők – bizonyos üzleti vállalkozások esetén jelentős tőkeberuházások szükségesek, amelyek meghaladhatják a saját lehetőségeit. Ilyen esetben külső forrásokból való befektetés keresése válik lehetővé. Fontos azonban szem előtt tartani, hogy a projekt finanszírozására forrást biztosító befektetők általában hatalmat nyernek bizonyos döntések befolyásolására a fejlesztés és a menedzsment terén.
- Ügyfelek – az ügyfelek igényeinek megértése rendkívül fontos. A termék és a kommunikáció testreszabása hűséget nyer, növeli az eladásokat, és végső soron növeli a cég nyereségét.
- Versenytársak – tanácsos figyelemmel kísérni, hogy mit csinálnak a versenytársak, és figyelni az iparági trendeket, hogy időben reagálhasson, és megerősíthesse piaci pozícióját, amikor szükséges.
Piacra lépés
Amikor új piacokra szeretne belépni, el kell döntenie, hogy mely érdekelt felek lesznek a legfontosabbak az Ön számára:
- Beszállítók – új alvállalkozókkal való kapcsolatok kiépítése nélkül az erőfeszítései nem biztos, hogy elegendőek a kitűzött célok eléréséhez.
- Ügyfelek – gondolja át, milyen problémáik lehetnek a potenciális ügyfeleknek, és hogyan tudja azokat megoldani. Ne feledkezzen meg azokról az ügyfelekről sem, akiket már megszerzett, és próbáljon tartós kapcsolatot kialakítani velük.
Hogyan készítsünk érdekelt felek térképét?
- Ötleteljen az összes érdekelt fél azonosításához.
- Csoportosítsa az érdekelt feleket a részvételük szintje alapján, és vegye figyelembe azokat a tényezőket, amelyek befolyásolhatják a hozzáállásukat.
- Állítson fel prioritásokat és célokat minden érdekelt fél számára.
- Kategorizálja az érdekelt feleket a releváns csoportokba:
Magas hatalom, alacsony érdeklődés – ELÉGEDETTSÉG
A magas hatalommal és alacsony érdeklődéssel rendelkező csoportok esetében válaszolnia kell a kérdéseikre, el kell oszlatnia a kétségeiket, és biztosítania kell, hogy az igényeik teljesüljenek.
Magas hatalom, magas érdeklődés – BEVONÁS
Szorosan együtt kell működnie azokkal az érdekelt felekkel, akik magas érdeklődést mutatnak, és nagy hatással vannak a projekt sikerére. Minél több lehetőséget kell biztosítania számukra, hogy megosszák véleményüket, találkozókat tartsanak, és teszteljék a termékeket.
Alacsony hatalom, alacsony érdeklődés – FIGYELÉS
Bár fontos figyelmet fordítani az alacsony hatalommal és érdeklődéssel rendelkező csoportokra, és tájékoztatni őket a munka előrehaladásáról, nem igényelnek közeli felügyeletet és dinamikus intézkedéseket.
Alacsony hatalom, magas érdeklődés – TÁJÉKOZTATÁS
Amikor olyan érdekelt felekkel foglalkozik, akik nagyon elkötelezettek, de alacsony befolyással bírnak, akkor is fontos, hogy tájékoztassa őket a projekt előrehaladásáról és kezdeményezéseiről. Az egyik módja ennek a rendszeres e-mail frissítések küldése. Emellett fontos, hogy reagáljon, és információt és tanácsot kínáljon, amikor kérik.

Az érdekelt felek térképezésének előnyei
Sikeres érdekelt felek bevonási stratégia kidolgozása
Az érdekelt felek térképének létrehozása segít erős kapcsolatok kialakításában és fenntartásában az érdekelt felekkel.
Az érdekelt felek céljainak megértése
Ily módon képes lesz a kommunikációját egy adott érdekelt fél csoporthoz igazítani, ami növeli az elkötelezettségüket.
Erőforrásaik jobb kihasználása
Az érdekelt felek hatalmának és érdeklődésének megértése lehetővé teszi, hogy pontosabban allokálja a projekt számára szükséges pénzügyi forrásokat és időt.
Potenciális konfliktusok azonosítása
Különböző érdekelt fél csoportok eltérő érdekeik lehetnek, ami kommunikációs problémákhoz vezethet. Az egyes entitások helyzetének és elvárásainak elemzésével elkerülheti a potenciális konfliktusokat, és olyan megoldásokat kínálhat, amelyek enyhítik a feszültséget.
A siker esélyeinek növelése
Az érdekelt felek térképezése lehetővé teszi, hogy növelje az érdekelt felek elkötelezettségét, ami kulcsfontosságú, ha el szeretné érni stratégiai céljait.
Példa egy érdekelt felek térképére
Fontos emlékezni arra, hogy a vállalkozás méretétől és típusától függően különböző érdekcsoportok lehetnek, és eltérő kapcsolatai lehetnek velük. Az e-kereskedelmi ipar esetében a következő érdekelt felekről beszélhetünk:
Banks, hitelezők stb.
A hitelezők olyan entitások, amelyek kölcsönöket nyújtanak, és a cégnek pénzügyi kötelezettségei vannak feléjük. A követelések a termékek és szolgáltatások értékesítéséből térülnek meg.
Kormány
A vállalkozásának meg kell felelnie a hatályos jogszabályoknak. Ne feledje, hogy a hatóságok befolyással lehetnek bizonyos szabályozások megváltoztatására. Adókat kell fizetnie, be kell tartania a tisztességes kereskedelem szabályait, és a fogyasztók érdekeit tiszteletben tartva kell működtetnie a cégét. Ellenkező esetben jogi felelősségre vonható.
Általános közvélemény
A cég imázsa döntő szerepet játszik a potenciális ügyfelek és részvényesek bizalmának kiépítésében. Érdemes vállalati társadalmi felelősséget (CSR) vállalni, és megtudni, milyen attitűdöket vár el Öntől a közvélemény.
Média
Minden vállalkozásnak különböző tömegmédia eszközöket kell használnia, hogy jelen legyen a piacon. Ez különösen fontos az e-kereskedelmi iparban.
Ügyfelek
Az ügyfelek a termékeinek vásárlói. Nélkülük a vállalkozása nem tudna fennmaradni a piacon. A cég feladata, hogy azonosítsa, majd megoldja a problémáikat. Visszajelzéseik lehetővé teszik a folyamatok folyamatos javítását. A hűséges ügyfelek hozzáadott értéket képviselnek, amelyet magas színvonalú szolgáltatásokkal, ügyféltámogatással és hatékony kommunikációval kell ápolni.
Beszállítók
A beszállítók felelősek az áruk értékesítéséért, és pénzügyileg függenek Öntől. Az általuk szállított termékek minősége befolyásolhatja a cég működését.
Igazgatók, menedzserek
Az igazgatók és menedzserek közvetlen hatással vannak a cégére, mivel felügyelik a munkát, kezelik az érdekelt felekkel való kapcsolatokat, és még sok más.
Alkalmazottak
Az alkalmazottak kulcsszerepet játszanak bármely szervezet sikerében. Az ő elégedettségük közvetlen hatással van a munkájuk minőségére és az általuk nyújtott ügyfélszolgálat szintjére. Ezért elengedhetetlen, hogy jó munkakörülményeket, szakmai fejlődési lehetőségeket és motivációs rendszert kínáljon számukra.
Részvényesek
A cégbe fektetett pénz mennyiségétől függően az érdekelt felek különböző pozíciókat töltenek be. A fő részvényesek, akik a legnagyobb tőkét hozzák a cég erőforrásaiba, döntő befolyással bírnak a működés irányára és módjára, valamint a pénzügyi jelentésekhez való hozzáférésre.

Összefoglalás
Az érdekelt felek térképének létrehozása áttekintést nyújthat az Ön vállalkozásában részt vevő egyénekről és csoportokról, és az igényeik megértése kulcsfontosságú a stratégiai célok és a hosszú távú siker eléréséhez.
Olvassa el ezt is: A Delphi technika és alkalmazása a stratégiai menedzsmentben.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTokon.
Robert Whitney
JavaScript szakértő és oktató, aki IT osztályokat mentorál. Fő célja, hogy növelje a csapat termelékenységét azáltal, hogy megtanítja másoknak, hogyan működjenek együtt hatékonyan a kódolás során.