A mesterséges intelligencia már ma is segíti sok vállalkozás tulajdonosait. Segít a releváns problémákra összpontosítani az ismétlődő feladatok automatizálásának megkönnyítésével a vállalatnál. Támogatja és felgyorsítja az elemzők munkáját az összegyűjtött adatok osztályozásával, rendezésével és vizualizálásával. De vajon a mesterséges intelligencia képes-e segíteni az adatokon alapuló üzleti döntések meghozatalában is?

A mesterséges intelligencia szerepe az üzleti döntéshozatalban – tartalomjegyzék:

  1. Bevezetés
  2. Döntéshozatal – mi a probléma?
  3. Döntéshozatali módszerek
  4. A mesterséges intelligencia által támogatott döntéshozatali területek
  5. Összegzés

Bevezetés

Sok vállalkozás tulajdonosa álmodik a következő helyzetről: a mesterséges intelligencián alapuló analitikai eszközök valós idejű adatokat gyűjtenek a cég működésének különböző aspektusairól. Ezek egy adatbázishoz kapcsolódnak, lehetővé téve a mesterséges intelligencia számára, hogy átfogó képet kapjon a cég helyzetéről a versenytársaihoz és az általános piaci helyzethez képest. Mindezeket az adatokat felhasználva a mesterséges intelligencia pontos elemzést készít a cég jelenlegi állapotáról, valamint közeli és távoli jövőjéről. A mesterséges intelligencia üzleti adat-elemzési (BDA, BDI) képességeiről egy korábbi cikkben írtunk.

De mi történne, ha a mesterséges intelligencia nemcsak a cég fejlődésének lehetséges útjait vázolná fel, hanem javaslatokat tenne arra, hogy mit kellene tenni a cég optimális növekedése és a lehető legjobb profit elérése érdekében? Vagy akár, ha a megfelelő üzleti döntéseket hozná meg?

Döntéshozatal – mi a probléma?

A pontos döntések meghozatalának alapja az események és folyamatok közötti kapcsolatok ismerete. Az emberek és a mesterséges intelligencia is folyamatosan hibáznak, miközben a múlt adatait gyűjtve és elemezve próbálják megjósolni a jövőbeli siker esélyeit. Statisztikailag a pontosabb döntés meghozatalának esélyei egy úgynevezett zárt rendszerben nőnek, azaz egy olyan helyzetben, amely nem áll külső hatások alatt. A siker esélyei szintén növekednek, ha egy kiterjedt adatállomány kíséri, amely különböző módon írja le a hasonló múltbeli kapcsolatokat.

A mesterséges intelligencia előnyben van az emberekkel szemben, mert hibátlanul képes elemezni sokkal nagyobb adatmennyiségeket, és olyan mintákat észlelni, amelyek az emberi szem számára láthatatlanok. Például képes villámgyorsan észlelni a cég helyhez kötött szolgáltatási keresletének ciklikus változásait, vagy egy vizuálisan vonzótlannak tűnő önéletrajzból kiemelni a jelölt optimális készletkombinációját a cég számára.

Azonban a mesterséges intelligencia általi döntéshozatal kérdése nagyon összetett. Végül is, az összegyűjtött adatok egy csoportjának vizualizálása egy dolog, és az optimális cselekvési irány megjelölése egy másik. Ennek az az oka, hogy kockázatos helyzetekben hozott döntésekről van szó, amelyek hiányos adatokon alapulnak. Ez magában foglalja a teljesen kiszámíthatatlan tényezők hatását is, amelyek súlyos következményekkel járnak, és amelyeket fekete hattyúknak neveznek.

Az emberek előnyben vannak a mesterséges intelligenciával szemben, mert a döntéshozatal során figyelembe tudják venni azokat a külső tényezőket, amelyek hatása a cég helyzetére nem mindig nyilvánvaló vagy közvetlen. Ilyenek például a politikai események, amelyek befolyásolják az alapanyagok árát és elérhetőségét, vagy egy adott pozícióra pályázó jelölt jellemvonásai, amelyek kompenzálják a kissé kevesebb tapasztalatot. Az ember képes keretet is tervezni, amely meghatározza a döntéshozatal során figyelembe vett tényezőket, azaz a folyamatot egészében szemlélni.

Döntéshozatali módszerek

A cégek különböző módszereket alkalmaznak, hogy a döntéshozatali folyamatot könnyebbé és rendezettebbé tegyék, hogy megbirkózzanak az üzleti döntésekkel járó kockázatokkal, bizonytalanságokkal és felelősségekkel. Ezek közé tartozik:

  • Eisenhower-mátrix – amely a döntéseket sürgősség és fontosság tengelyein szervezi, hogy segítsen a feladatok elvégzésének sorrendjében dönteni
  • SPADE – egy sokoldalú keretrendszer, amely hangsúlyozza az egyéni felelősséget a döntésekért, az egész csapat tapasztalatának megosztásán alapulva
  • Agilis kezdet – amely keretet biztosít az agilis csapat munkájának első koncepcionális és döntéshozatali fázisához
  • Integrált gondolkodás – egy módszer, amely a lehetőségek feltárására és a megoldások gyors prototípus-készítésére összpontosít

Hogyan segíthet a mesterséges intelligencia a módszerek alkalmazásában? A jelenlegi fejlesztési szakaszban a mesterséges intelligencia elsősorban a döntéshozatal egyes fázisaihoz optimális megoldások előkészítésében segíthet. Ennek az az oka, hogy pontonként alkalmazzák. Más szavakkal, a mai mesterséges intelligencia képes tehermentesíteni a munkavállalókat az információk keresésének és feldolgozásának fárasztó feladataitól, például a termék optimális árának kiválasztásától. Azonban a döntéshozóknak kell meghatározniuk, hogy a mesterséges intelligencia hogyan keressen válaszokat. Más szavakkal, meg kell határozniuk a versenytárs termékeket, a kiskereskedelmi helyszíneket, valamint a célcsoportot, hogy csak néhányat említsünk.

A mesterséges intelligencia által támogatott döntéshozatali területek

A mesterséges intelligencia kiemelkedően támogatja vagy akár hozza is a szűk döntéseket. Naponta használjuk képességeit, például e-mailek írásakor javaslatokat adva. Nyelvünk, írási stílusunk, valamint a szavak és kifejezések közötti egyre bővülő kapcsolatok alapján a mesterséges intelligencia egyre pontosabban javasolja a következő kifejezést, mondatot vagy írásjelet. Az ember azt mondaná, hogy a szándékainkat a levegőben észleli – egy még meg nem fogalmazott mondatot vagy gondolatot.

A hiányos adatokon alapuló elemzés és döntéshozatal hasonló elven működik. A korábbi információk elemzésével a mesterséges intelligencia képes kitölteni a hiányzó mezőket, azaz valamilyen módon “kitalálja”, hogy mi legyen egy üres cellában vagy egy diagram pontján.

Ezért a mesterséges intelligencia ma különféle, de specializált döntéshozatali területeket támogat. Alkalmazása többek között a következő területeken található:

  • dokumentumok adatbázisokba történő bevitele – még olyan helyzetekben is, amikor papíralapú formában érkeznek a céghez, vagy hiányos vagy rosszul strukturált adatokat tartalmaznak, a mesterséges intelligencia pontosan képes megszervezni az információkat és eldönteni, hogy melyik gyűjteményhez tartozik a dokumentum,
  • természetes nyelven feltett kérdések megválaszolása – a döntéshozatal lehetővé teszi a mesterséges intelligencia számára, hogy pontosan válaszoljon a feltett kérdésekre, és kezdeményezze a további kérdések feltevését, ahogyan arról a chatbotok, voicebotok és virtuális asszisztensek tárgyalásakor írtunk,
  • üzleti folyamatok kezelése – hiányos adatok esetén a mesterséges intelligencia dönthet arról, hogy a folyamat térképén szereplő alternatív következő lépések egyikére lépjen tovább
  • folyamatok automatizálása – a mesterséges intelligencia tevékenysége lehetővé teszi a különböző programok közötti munkafolyamatok automatizálását, amelyek támogatják a céget
A mesterséges intelligencia szerepe az üzleti döntéshozatalban

Összegzés

A mesterséges intelligencia által ma támogatott döntéshozatali területek szűk hatókörűek. A kezdetben vázolt jövőkép csupán egy találgatás, a mesterséges intelligencia cégek vezetéséről szóló napok valószínűleg egyáltalán nem valósulnak meg.

Mindazonáltal, a mesterséges intelligencia hatókörének bővítése együttműködő modulok révén a különböző folyamatok elemzésére és kezelésére kiszámíthatatlan lehetőségeket nyit meg. A következő cikkünkben megpróbálunk betekintést nyújtani a mesterséges intelligencia jövőjébe az üzleti döntések és folyamatok támogatásában.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a mi szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten.

Robert Whitney

JavaScript szakértő és oktató, aki IT osztályokat mentorál. Fő célja, hogy növelje a csapat termelékenységét azáltal, hogy megtanítja másoknak, hogyan működjenek együtt hatékonyan a kódolás során.

View all posts →

AI in business:

  1. 6 nagyszerű ChatGTP bővítmény, amelyek megkönnyítik az életed
  2. Új üzleti lehetőségek feltérképezése a ChatGPT-4 segítségével
  3. 3 lenyűgöző AI író, amit ma ki kell próbálnod
  4. Szintetikus színészek. A 3 legjobb AI videógenerátor
  5. Mik a gyengeségei az üzleti ötletemnek? Egy ötletbörze a ChatGPT-vel
  6. A ChatGPT használata az üzletben
  7. Új, mesterséges intelligenciával működő szolgáltatások és termékek
  8. Automatizált közösségi média bejegyzések
  9. A közösségi média bejegyzések ütemezése. Hogyan segíthet az AI?
  10. A mesterséges intelligencia szerepe az üzleti döntéshozatalban
  11. A vállalati NLP ma és holnap
  12. AI-segített szöveges chatbotok
  13. AI alkalmazások az üzletben - áttekintés
  14. A mesterséges intelligencia fenyegetései és lehetőségei az üzleti életben (2. rész)
  15. Az AI fenyegetései és lehetőségei az üzletben (1. rész)
  16. Mi a mesterséges intelligencia jövője a McKinsey Global Institute szerint?
  17. Mesterséges intelligencia az üzletben - Bevezetés
  18. Mi az NLP, vagyis a természetes nyelvfeldolgozás az üzletben
  19. Google Fordító vs DeepL. 5 alkalmazás a gépi fordításra az üzleti életben
  20. Automatikus dokumentumfeldolgozás
  21. A hangrobotok működése és üzleti alkalmazásai
  22. Virtuális asszisztens technológia, vagy hogyan beszéljünk az AI-val?
  23. Mi az üzleti intelligencia?
  24. Hogyan segíthet a mesterséges intelligencia a BPM-ben?
  25. A mai és holnapi kreatív mesterséges intelligencia
  26. Mesterséges intelligencia a tartalomkezelésben
  27. Az AI erejének felfedezése a zenealkotásban
  28. 3 hasznos AI grafikai tervező eszköz. Generatív AI az üzletben
  29. MI és a közösségi média – mit mondanak rólunk?
  30. Vajon a mesterséges intelligencia helyettesíti a vállalati elemzőket?
  31. AI eszközök a menedzser számára
  32. A jövő munkaerőpiaca és a közelgő szakmák
  33. RPA és API-k egy digitális vállalatban
  34. Új interakciók. Hogyan változtatja meg a mesterséges intelligencia a készülékek működtetésének módját?
  35. Multimodális mesterséges intelligencia és annak alkalmazásai az üzleti életben
  36. Mesterséges intelligencia és a környezet. 3 AI megoldás, hogy segítsen fenntartható üzletet építeni.
  37. AI tartalomdetektorok. Érdemesek rájuk?
  38. ChatGPT vs Bard vs Bing. Melyik AI csevegőrobot vezeti a versenyt?
  39. A chatbot AI versenytársa a Google keresésnek?
  40. Hatékony ChatGPT kérdések HR és toborzás számára
  41. A prompt mérnökség. Mit csinál egy prompt mérnök?
  42. MI és mi még? A legfontosabb technológiai trendek az üzlet számára 2024-ben
  43. MI és üzleti etika. Miért érdemes etikus megoldásokba fektetni?
  44. Meta AI. Mit érdemes tudni a Facebook és az Instagram AI-támogatott funkcióiról?
  45. AI szabályozás. Mit kell tudnod vállalkozóként?
  46. 5 új felhasználási mód az AI számára az üzletben
  47. AI termékek és projektek - miben különböznek másoktól?
  48. AI mint szakértő a csapatodban
  49. AI csapat vs. szerepek megosztása
  50. Hogyan válasszunk karrierterületet az AI-ban?
  51. AI a HR-ben: Hogyan befolyásolja a toborzási automatizálás a HR-t és a csapatfejlesztést
  52. AI-vezérelt folyamatautomatikus. Hol kezdjük?
  53. 2023 legérdekesebb 6 AI eszköze
  54. Mi a cég mesterséges intelligencia érettségi elemzése?
  55. AI a B2B személyre szabásához
  56. ChatGPT felhasználási esetek. 18 példa arra, hogyan javíthatja vállalkozását a ChatGPT segítségével 2024-ben
  57. AI Mockup generátor. A 4 legjobb eszköz
  58. Mikrotanulás. Gyors módja az új készségek elsajátításának.
  59. A 2024-es év legérdekesebb mesterséges intelligencia alkalmazásai a vállalatoknál
  60. Milyen kihívásokat jelent az AI projekt?
  61. A 2024-es év legjobb 8 AI eszköze az üzleti életben
  62. AI a CRM-ben. Mit változtat az AI a CRM eszközökben?
  63. Az EU AI Törvény. Hogyan szabályozza Európa a mesterséges intelligencia használatát
  64. A 7 legjobb AI weboldalépítő
  65. No-code eszközök és AI újítások
  66. Mennyivel növeli a mesterséges intelligencia a csapatod termelékenységét?
  67. Hogyan használjuk a ChatGTP-t piackutatásra?
  68. Hogyan lehet szélesíteni az AI marketingkampányod elérését?
  69. Mesterséges intelligencia a szállításban és logisztikában
  70. Milyen üzleti problémákat tud megoldani a mesterséges intelligencia?
  71. Hogyan illeszted össze az AI megoldást egy üzleti problémával?
  72. Mesterséges intelligencia a médiában
  73. AI a banki és pénzügyi szektorban. Stripe, Monzo és Grab
  74. A mesterséges intelligencia az utazási iparban
  75. Hogyan segíti az AI az új technológiák születését
  76. AI a kereskedelemben. A globális vezetők áttekintése
  77. A 4 legjobb AI képkészítő eszköz
  78. A legjobb 5 AI eszköz az adatelemzéshez
  79. A mesterséges intelligencia forradalma a közösségi médiában
  80. Mindig megéri mesterséges intelligenciát hozzáadni a termékfejlesztési folyamathoz?
  81. 6 legnagyobb üzleti hiba, amit az AI okozott
  82. AI stratégia a vállalatodban - hogyan építsd fel?
  83. A legjobb AI tanfolyamok – 6 fantasztikus ajánlás
  84. A közösségi média figyelés optimalizálása AI eszközökkel
  85. IoT + AI, avagy hogyan csökkentsük az energia költségeket egy vállalatnál
  86. AI a logisztikában. 5 legjobb eszköz
  87. GPT Bolt – a legérdekesebb GPT-k áttekintése az üzleti életben
  88. LLM, GPT, RAG... Mit jelentenek az AI rövidítések?
  89. AI robotok – a jövő vagy a jelen az üzletben?
  90. Mennyi a költsége az AI bevezetésének egy vállalatnál?
  91. Mit csinálnak a mesterséges intelligencia szakértők?
  92. Hogyan segíthet a mesterséges intelligencia egy szabadúszó karrierjében?
  93. A munka automatizálása és a termelékenység növelése. Útmutató az AI-hoz szabadúszók számára
  94. AI a startupok számára – legjobb eszközök
  95. Weboldal építése mesterséges intelligenciával
  96. Eleven Labs és mi más? A legígéretesebb AI startupok
  97. OpenAI, Midjourney, Anthropic, Hugging Face. Ki kicsoda az AI világában?
  98. A szintetikus adatok és azok fontossága az üzleted fejlesztésében
  99. A legjobb AI keresőmotorok. Hol keressünk AI eszközöket?
  100. Videó AI. A legújabb AI videógenerátorok
  101. AI a menedzsereknek. Hogyan teheti könnyebbé a munkáját az AI
  102. Mi újság a Google Gemini-ben? Minden, amit tudni érdemes.
  103. Mesterséges intelligencia Lengyelországban. Cégek, találkozók és konferenciák
  104. AI naptár. Hogyan optimalizáld az idődet egy cégnél?
  105. MI és a munka jövője. Hogyan készítsük fel vállalkozásunkat a változásra?
  106. AI hangklónozás az üzlet számára. Hogyan lehet személyre szabott hangüzeneteket létrehozni mesterséges intelligenciával?
  107. "Mindannyian fejlesztők vagyunk." Hogyan segíthetnek a polgári fejlesztők a vállalatának?
  108. Tényellenőrzés és AI hallucinációk
  109. AI a toborzásban – toborzási anyagok lépésről lépésre történő kidolgozása
  110. Sora. Hogyan fogják a valósághű videók az OpenAI-tól megváltoztatni az üzletet?
  111. Midjourney v6. Innovációk az AI képgenerálásban
  112. MI a KKV-kban. Hogyan versenyezhetnek a KKV-k a nagyvállalatokkal az MI segítségével?
  113. Hogyan változtatja meg a mesterséges intelligencia az influenszer marketinget?
  114. Valóban fenyegetést jelent a mesterséges intelligencia a fejlesztők számára? Devin és a Microsoft AutoDev
  115. A legjobb AI chatbotok az e-kereskedelemhez. Platformok
  116. AI chatbotok az e-kereskedelemben. Esettanulmányok
  117. Hogyan maradjunk naprakészen az AI világában zajló eseményekkel kapcsolatban?
  118. Az AI megfékezése. Hogyan tegyük meg az első lépéseket az AI alkalmazásához az üzletünkben?
  119. Zavarodottság, Bing Copilot vagy You.com? Mesterséges intelligencia keresőmotorok összehasonlítása
  120. Lengyelországban működő mesterséges intelligencia szakértők
  121. ReALM. Egy úttörő nyelvi modell az Apple-től?
  122. Google Genie — egy generatív AI modell, amely képekből teljesen interaktív világokat hoz létre
  123. Automatizálás vagy kiegészítés? Két megközelítés az AI-ban egy vállalatnál
  124. LLMOps, avagy hogyan lehet hatékonyan kezelni a nyelvi modelleket egy szervezetben
  125. AI videógenerálás. Új horizontok a videótartalom előállításában a vállalkozások számára
  126. A legjobb AI átirati eszközök. Hogyan alakíthatjuk át a hosszú felvételeket tömör összefoglalókká?
  127. A sentiment-analízis mesterséges intelligenciával. Hogyan segít ez a változások előmozdításában az üzletben?
  128. A mesterséges intelligencia szerepe a tartalommoderálásban