A UX kutatások résztvevőinek toborzása gyakran kihívást jelent, és a potenciális résztvevők részéről nem mindig találkozik érdeklődéssel. A szokásos eljárás egy úgynevezett “ösztönző” felajánlása – azaz egy jutalom a kutatásban való részvételért. A jutalmak a kutatás résztvevőinek igényeitől és jellemzőitől függően változnak. Sokféle formában és méretben érkeznek, és a legvonzóbb megtalálása a lehető legnagyobb számú önkéntes válaszadót eredményez, ami viszont meghatározza a UX futtatásának érvényességét. Ezért ma a UX kutatási ösztönzőkre fogunk összpontosítani, hogy segítsünk megtalálni a megfelelőt.

UX Kutatási Ösztönzők – Tartalomjegyzék:

  1. Mik azok a UX kutatási ösztönzők?
  2. Hogyan javíthatják a UX kutatási ösztönzők a tesztelést?
  3. Az ösztönzők típusai és mikor érdemes mindegyiket alkalmazni
  4. Hogyan priorizáljuk az ösztönzőket az összes UX kutatás kontextusában
  5. Összegzés

Mik azok a UX kutatási ösztönzők?

A UX kutatási ösztönzők olyan jutalmak, amelyeket a UX kutatás résztvevőinek kínálnak a visszajelzésükért cserébe. Céljuk, hogy ösztönözzék a kutatásban való önkéntes részvételt, valamint segítsenek szélesebb résztvevői kör toborzásában, nem is beszélve egy anyagi “köszönöm az idődért” ajándékról.

Az ösztönzők bármilyen formát ölthetnek, a céges kütyüktől kezdve a készpénzig. A készpénzes jutalmak az egyik leggyakrabban alkalmazott ösztönzők, mégis fontos emlékezni arra, hogy az ösztönző típusa illeszkedjen a megkérdezett csoporthoz, a felmérés céljához és a termékhez.

Hogyan javíthatják a UX kutatási ösztönzők a tesztelést?

A UX kutatási ösztönzők eszközként szolgálnak a UX kutatók számára értékes jelöltek vonzására a kutatásba. Ezenkívül egy sokszínűbb, reprezentatívabb résztvevői csoportot is eredményeznek. Az ajándékok feladásával csak olyan embereket toborozhatunk, akik erősen érdeklődnek a kutatott termék iránt, és valamilyen módon kötődnek hozzá. Ezek az emberek nem biztos, hogy pontosan az érdeklődő felhasználói csoport igényeivel és tapasztalataival rendelkeznek. Az ösztönzőkkel motiválhatja azokat, akik kevésbé lelkesek, de a kutatásban reprezentatívabbak.

A felmérésben való részvételért járó jutalmak a hála jeléül érkeznek, “köszönöm az idődért és a hozzájárulásodért” ajándék formájában. Ez egy win-win helyzet, mivel a kutatók is profitálnak belőle, hiszen időt takarítanak meg, és a további kutatások minőségének javítására összpontosíthatnak.

Az ösztönzők típusai és mikor érdemes mindegyiket alkalmazni

  1. Készpénzes ösztönzők
  2. A készpénzes ösztönzők meglehetősen elterjedt és elfogadott módja a jutalmazásnak. A legtöbb ember számára vonzó (mind vásárlók, mind nem vásárlók számára), egyszerű kezelhetősége miatt univerzális jutalomnak számít. A legjobb választás a résztvevők számára, mivel bármire felhasználhatják. Mikor érdemes készpénzes ösztönzőket alkalmazni? Amikor egyszerű kifizetést szeretne, vagy sok különböző résztvevőre van szüksége.

    Fontos azonban megjegyezni, hogy a pénz kiosztásának van néhány hátránya. Először is, nem minden felmérési résztvevő fogadhat el készpénzt (például a kormányzati alkalmazottak – esetükben a pénz elfogadása bűncselekménynek számít). Ezenkívül vegye figyelembe, hogy a nagyon gazdag embereket a pénz nem motiválja a részvételre, és ha a felső osztályt célozza meg, a készpénz nem fog működni. A készpénzes jutalmak adózási következményekkel is járnak, amelyeket a kutatónak kell kezelnie. Továbbá, nem működnek jól, ha nemzetközileg toboroz résztvevőket (különböző valutájú országokból).

  3. Ajándékutalványok
  4. Az ajándékutalványok egy másik népszerű ösztönzőtípus, amelyek készpénznek megfelelő értékek, amelyeket bizonyos boltokban és weboldalakon válthatnak be. Jól illeszkednek mind a vásárlóink, mind a nem vásárlóink számára, és jó alternatívát jelentenek, amikor a résztvevők nem akarnak, vagy nem tudnak készpénzes jutalmat elfogadni. Az ajándékutalványok nem rendelkeznek ugyanazzal a rugalmassággal, mint a készpénz, de mégis adnak a résztvevőknek némi választási szabadságot. Az ajándékutalványok különösen hasznosak, amikor sokszínű közönséget szeretne vonzani (beleértve a nem felhasználókat is), amikor szélesíteni kívánja a felmérés vonzerejét a magas jövedelmű résztvevők körében, vagy ha nagyobb számú résztvevőre van szüksége.

    Azonban az ajándékutalványoknak is megvannak a hátrányai. Ha nemzetközileg toboroz, vegye figyelembe, hogy az ilyen kártyák értéke nem feltétlenül érvényesül különböző országokban (például, ha egyszerűen nem tartoznak a kérdéses bolt vásárlói közé, nem ismerik azt, vagy nem szeretik). A résztvevőknek a népszerű kiskereskedők listájáról való ajándékutalvány-választás szabadságának megadása általános gyakorlat. Egy másik jelentős hátrány, hogy az ajándékutalványok, akárcsak a készpénz, anyagiak, és amikor kormányzati dolgozóknak kínálják őket, a megvesztegetéshez kapcsolódnak. Ezenkívül további erőfeszítést igényel a jogi eljárások, például az adóbevételek kezelése. Akárcsak a pénz esetében.

  5. Kuponok, kedvezménykártyák és saját termékek értékesítése
  6. A felmérés résztvevőinek kínált termékkedvezmények vagy vásárlói fiók jóváírások gyakran meghaladják a készpénzes jutalmakat. Ez a jutalomforma biztosan sikeres, amikor olyan vásárlókat toboroz, akik szívesen kihasználják a kedvezményt a jövőbeli vásárlások során.

    A kedvezmények és jóváírások felajánlásának egyik előnye a felmérésben való részvétel ösztönzésére az, hogy költségük viszonylag elhanyagolható a készpénz vagy ajándékutalványok felmérési résztvevőknek történő zavaró és aggasztó elosztásához képest.

    Azonban azok számára, akik nem vásárlóink (vagy akik elégedetlen vásárlók), ez a legkevésbé vonzó jutalom.

  7. Céges kütyük, kiegészítők
  8. A céges termékek formájában kínált jutalmak a megfelelő ösztönzők a meglévő vásárlók és a márkakedvelők körében. Ez a stratégia általában minimális költséggel jár, és ingyenes reklámot biztosít a cég számára. Azonban, akárcsak a beváltható jóváírások és kedvezmények esetében, a céges termékek nem vonzóak a nem vásárlók számára – meglehetősen szokatlan jutalomnak számítanak, és nem teszik lehetővé a sokszínű résztvevői csoport toborzását. Mégis, jól működnek azok számára, akik nem tudnak készpénzt vagy készpénznek megfelelő értéket elfogadni.

  9. Egyéb típusú ösztönzők
  10. Ha egyik fenti forma sem illik a profiljába a résztvevők motiválására a kutatásban való részvételre, legyen kreatív. Gondoljon például jótékonysági adományokra a résztvevő nevében (ha a résztvevőket a társadalmi hatás motiválja), egy korlátozott vagy különleges termékre vagy szolgáltatásra (pl. premier hozzáférés egy új alkalmazáshoz), ingyenes részvétel egy képzési tanfolyamon stb.

Hogyan priorizáljuk az ösztönzőket az összes UX kutatás kontextusában

Nincs egyetlen “árcímke”, amely minden esetben érvényes lenne a jutalom értékére. Az ilyen értékelés szubjektív dimenzióval bír, és természetesen függ a cég lehetőségeitől, a projekt általános fontosságától, valamint a felmérés hosszától és összetettségétől. Azok az elemek, amelyek befolyásolják a jutalom értékét, az is, hogy a felmérés távolról vagy állandó helyszínen zajlik-e, moderált vagy nem moderált, mennyi időt és energiát kell a résztvevőnek rám fordítania, valamint milyen jellemzői és követelményei vannak a célcsoportnak.

UX Kutatási Ösztönzők

Összegzés

Összegzésképpen, a UX kutatásokban a jutalmak, ha megfelelően választják ki őket, maximalizálják a résztvevők forgalmát. A felmérésekből származó visszajelzés lényeges adatokká válik, amelyek közvetlenül hozzájárulnak egy működő termék fejlesztéséhez, amelyet a célfelhasználók valóban értékelnek. Így a megfelelő jutalom, amely bevonja a résztvevőket a kutatásba, segít nekünk egy nagy, reprezentatív csoport összegyűjtésében, amely teljes mértékben megfelel az ideális felhasználónk (persona) profiljának, és értékes adatokat biztosít.

Az ösztönző megtervezése a kutatási előkészítési folyamat egyik legfontosabb prioritása kell, hogy legyen – a toborzással együtt, a kutatási forgatókönyvek kidolgozásával és a pilot tesztek lebonyolításával. Ezért gondosan mérlegelje a felmérés lebonyolításának formáját, annak jelentőségét a projekt szempontjából, az előkészítéshez és a kutatás lebonyolításához szükséges időt, valamint a célcsoportunk jellemzőit – hogy tartalmazni fogják-e a termékével kapcsolatos embereket vagy sem. Reméljük, hogy hasznosnak találja ezeket a tippeket, és a UX kutatása zökkenőmentesen fog zajlani.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.

Klaudia Kowalczyk

Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.

View all posts →

UX research:

  1. Mi az UX kutatás?
  2. A UX-kutatás típusai
  3. Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
  4. Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
  5. Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
  6. Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
  7. Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
  8. Hogyan válasszunk kutatási módszert?
  9. UX tanulmány résztvevői toborzása
  10. UX Kutatás screener kérdőív
  11. Gyermekekkel végzett UX kutatás
  12. Felfedező kutatási módszerek
  13. UX Kutatási Juttatások
  14. Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
  15. Mi az értékelő kutatás?
  16. Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
  17. Mi az etnográfiai kutatás?
  18. Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
  19. Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
  20. Mi az asztali kutatás?
  21. Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
  22. Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
  23. Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
  24. Mi az a fa tesztelés?
  25. Első kattintás tesztelése
  26. Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
  27. Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
  28. Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
  29. Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?
  30. Hogyan készítsünk UX kutatási jelentést?
  31. Hogyan végezzünk naplókutatásokat?
  32. Felmérési kutatás
  33. Adat elemzés a UX kutatásban
  34. A követelmények összegyűjtésének folyamata UI/UX projektekhez
  35. Mikor és hogyan végezzünk preferenciatesztelést?