Ebben a cikkben azonosítjuk a UX projekt fő érintettjeit, és elmagyarázzuk, mi az érintetti interjú, és milyen szerepet játszik a tervezési folyamatban. Kíváncsi arra, milyen hatással lehetnek az érintetti interjúk a végtermékre? Nézze meg bejegyzésünket, hogy megtudja!

Érintetti interjúk – tartalomjegyzék:

  1. Ki az érintett a UX projektben?
  2. Mik azok az érintetti interjúk?
  3. Az ügyfélinterjúk értéke a tervezési folyamatban
  4. A felhasználói interjúk szerepe a tervezési folyamatban
  5. A tervezési és fejlesztési csapat konzultációjának előnyei
  6. Érintetti interjúk – összefoglalás

Ki az érintett a UX projektben?

Definíció szerint a projekt érintettjei azok, akik befolyásolják és akiket befolyásol egy projekt. Három csoportra oszthatjuk őket – az első csoport a üzleti ügyfelek, akik megbízták a projektet, finanszírozták azt és profitáltak belőle. A második csoport a felhasználók – ők fognak interakcióba lépni a termékkel, használni fogják, értékelni fogják, valamint viselni fogják az összes költséget, ha szükséges. A harmadik csoport a termék tervezéséért és megvalósításáért felelős személyek – a szervezet felépítésétől függően ők üzleti elemzők, UX kutatók, UX tervezők, UI tervezők, projektmenedzserek, fejlesztők vagy szoftvertesztelők.

Mik azok az érintetti interjúk?

Mivel az ügyfelek a domináló szereplők a projektben, a kutatócsapatnak rájuk kell összpontosítania, és elsőként mélyinterjút kell végeznie. Egy ilyen beszélgetés a legjobb módja a projekt előkészítésének. Fel kell tárnia azokat az értékes ismereteket, amelyeket ügyfeleink a felhasználóikról, az összegyűjtött adataikról, a tapasztalataikról a hibákkal és sikerekkel, valamint a cégük jövőbeli kilátásairól rendelkeznek.

Akár ügyfeleket, akár felhasználókat interjúzunk, az elvek hasonlóak maradnak. Ne felejtsük el előkészíteni az interjú forgatókönyvét, nyitott kérdéseket feltenni, elkerülni a válaszok sugallását és az interjúalanyok megítélését. Biztosítsunk biztonságos teret, tájékoztassuk az interjúalanyt a beszélgetés céljáról, tervezett menetéről és becsült időtartamáról. Ne felejtsük el kérni az engedélyt az érintetti interjúk rögzítésére.

Az interjú maga lehet formálisabb vagy informálisabb hangvételű, függetlenül attól, hogy álló vagy távoli, azonnali üzenetküldésen keresztül zajlik. Az ilyen találkozón az interjúztatón kívül legyen egy megfigyelő is, aki jegyzetel és figyelemmel kíséri a válaszadó viselkedését a válaszok során. Ez extra útmutatást nyújthat a projekt kutatói számára!

Az ügyfélinterjúk értéke a tervezési folyamatban

Az ügyféllel való interjú az egyik első dolog, amit ki kell dolgozni, mivel segít megérteni a projekt általános célját, valamint az ügyfél célját. Ezután megtudjuk, mi a probléma, amellyel megkeresett minket, hogy keresett-e már megoldást korábban – és ha igen, mi ment rosszul akkor. Egy ilyen interjú, amelyet korai szakaszban végeznek, lehetővé teszi számunkra, hogy jobban megismerjük és megértsük az ügyfelet, az ő nézőpontját és elvárásait a csapatunktól és a tervezési folyamattól.

Ahogyan elengedhetetlen megérteni a felhasználót a UX folyamatban, úgy az ügyfél megértése is egyaránt fontos. Ez elkerüli a félreértéseket, és már az elejétől extra intelligenciát biztosít számunkra.

A felhasználói interjúk szerepe a tervezési folyamatban

A felhasználókkal végzett interjúk jelentősége a UX tervezési folyamatban nem szorul magyarázatra. Ők a termék célcsoportját alkotják, így az ő problémáik, fájdalmaik, szükségleteik és vágyik adnak nekünk nyomokat, és tartanak minket a sikeres megoldások helyes útján. A felhasználókkal végzett mélyinterjúk lehetővé teszik számunkra, hogy teszteljük a korábbi hipotéziseket, felfedezzük véleményüket a meglévő megoldásról vagy a versenytársakról, és megismerjük érzelmeiket és érzéseiket a termék használatával kapcsolatban. Ez segít ellenőrizni az ügyfél által a felhasználókról megadott információkat is.

A begyűjtött megállapítások szilárd alapot képeznek csapatunk számára, hogy persona-t hozzon létre – a vázolt projektünket, amely végigkísér minket az összes későbbi szakaszon, és emlékeztet minket a célügyfeleink problémáira, amelyeket megpróbálunk megoldani.

A tervezési és fejlesztési csapat konzultációjának előnyei

A követelmények és célok, valamint az üzleti motivációk (az ügyfél) és a felhasználók elvárásainak és szükségleteinek megszerzése után egy újabb kulcsfontosságú aspektusra kell összpontosítanunk – technológiai korlátok. Érdemes már a projekt korai szakaszában konzultálni a tervezési és fejlesztési csapatok között, megvitatni a jelenlegi problémákat, kérdéseket feltenni és próbálni megérteni a másik fél munkáját és nézőpontját.

Ahelyett, hogy hivatalos interjúknak hívnánk őket, mint a felhasználók vagy az ügyfél esetében, inkább azt mondanánk, hogy ez olyan, mint a jó kapcsolatok fenntartása és a hatékony kommunikáció a csapaton belül. Ez a lépés elősegíti az információk könnyű és hatékony áramlását a tervezők és fejlesztők között. Ez arra is vezet minket, hogy elismerjük a technológiai követelményeket, és ezzel megkönnyítsük a termék tervezését és megvalósítását. Mutassuk meg terveinket a fejlesztőknek, kérdezzük meg a technológiai korlátokról, és oktatjuk egymást a lehető legjobb eredmények elérése érdekében.

Miért kulcsfontosságúak az érintetti interjúk a tervezési folyamatban?

Érintetti interjúk – összefoglalás

Összegzésképpen az ügyféllel és a felhasználókkal végzett interjúk, valamint a tervezési és fejlesztési csapat tagjai közötti hatékony kommunikáció kulcsszerepet játszanak a UX/UI tervezési folyamatban. Megbízhatóan végzett interjúk és gondosan megírt követelmények képezik a gerincet, a mestertervet, valamint a cél felé vezető “irányjelzőt” – a projekt végrehajtását.

A követelmények részletesebb összegyűjtése egy korábbi cikkben és a csapaton belüli aktuális információk vagy bizonytalanságok cseréje két kulcsfontosságú tényező, amelyek lehetővé teszik a megbízható tervezési folyamatot. Ezzel a csapatod korai szakaszban azonosítani fogja a forró pontokat, és észlelni fogja a tervezési hibákat, hogy elkerülje a későbbi szükségtelen módosításokat, amelyek további költségekkel vagy késésekkel járhatnak.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en.

Klaudia Kowalczyk

Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.

View all posts →

UX research:

  1. Mi az UX kutatás?
  2. A UX-kutatás típusai
  3. Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
  4. Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
  5. Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
  6. Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
  7. Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
  8. Hogyan válasszunk kutatási módszert?
  9. UX tanulmány résztvevői toborzása
  10. UX Kutatás screener kérdőív
  11. Gyermekekkel végzett UX kutatás
  12. Felfedező kutatási módszerek
  13. UX Kutatási Juttatások
  14. Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
  15. Mi az értékelő kutatás?
  16. Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
  17. Mi az etnográfiai kutatás?
  18. Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
  19. Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
  20. Mi az asztali kutatás?
  21. Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
  22. Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
  23. Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
  24. Mi az a fa tesztelés?
  25. Első kattintás tesztelése
  26. Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
  27. Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
  28. Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
  29. Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?
  30. Hogyan készítsünk UX kutatási jelentést?
  31. Hogyan végezzünk naplókutatásokat?
  32. Felmérési kutatás
  33. Adat elemzés a UX kutatásban
  34. A követelmények összegyűjtésének folyamata UI/UX projektekhez
  35. Mikor és hogyan végezzünk preferenciatesztelést?