Bár a név világosan meghatározza a módszertanát, mégis érdemes belemerülni a témába, hogy megtudjuk, mikor és hogyan készülhetünk fel az Első Kattintás tesztelésére. Ma a cikkünkben ezt megmutatjuk, a végén pedig ajánlunk néhány érdekes eszközt, amelyek segítenek az Első Kattintás tesztelésében!

Első Kattintás Tesztelés – tartalomjegyzék:

  1. Mi az Első Kattintás tesztelés?
  2. Mikor használjuk az Első Kattintás tesztelést a UX kutatásban?
  3. Hogyan végezzük el az Első Kattintás tesztelést?
  4. Eszközök az Első Kattintás teszteléshez
  5. Összefoglalás

Mi az Első Kattintás tesztelés?

Az első kattintás tesztek egy gyors kutatási módszer, amelyet bármilyen interfésszel rendelkező terméknél alkalmazhatunk – beleértve a weboldalakat, alkalmazásokat vagy mobiloldalakat. Funkciója, hogy felmérje, vajon a tervezett navigációs és linkstruktúra hatékonyan segíti-e a felhasználókat a weboldalon való navigálásban és az általuk szükséges információk és elemek megtalálásában.

Az egész ötlet meglehetősen egyszerű: a teszt során a résztvevőknek megmutatunk egy modellt vagy a weboldal tervét, és megkérdezzük tőlük, hogy hova kattintanának egy adott feladat elvégzéséhez. A legelső kattintások elemzésével válaszokat kaphatunk olyan releváns kérdésekre, mint például:

  • Mely gombokat, tartalmakat és egyéb navigációs elemeket találják a felhasználók a legintuitívabbnak?
  • Mely navigációs elemeket hagyják figyelmen kívül, kerülik el vagy használják helytelenül a megkérdezett felhasználók?
  • Hol a legjobb elhelyezni a megadott gombokat, ikonokat, menüket és egyéb navigációs elemeket?
  • Mi a legoptimálisabb út egy adott feladat elvégzéséhez, és hogyan támogatja vagy zavarja meg ezt az utat a projekted?‍

Az első kattintás teszt eredményei gyakran hőtérkép formájában jelennek meg (amelyet “kattintási térképnek” vagy “sötét térképnek” neveznek), amely illusztrálja a leggyakoribb kattintási helyeket. Ahol a felhasználók kattintottak, annak további elemzése segít megérteni, hogy a tesztelt dizájn optimális felhasználói élményt nyújt-e.

Talán azon tűnődsz, miért olyan kulcsfontosságú az első kattintás, hogy egy egész cikket szentelünk neki. Ennek az az oka, hogy ez határozza meg a munkamenet általános sikerét. Az megfelelően végrehajtott első kattintás a felhasználóbarát és funkcionális weboldal tervezésének kulcsfontosságú aspektusa.‍ Ezzel szemben, ha az első kattintás nem sikerül, a munkamenet többi része is hajlamos követni ezt a mintát. A felhasználók körülbelül kétszer nagyobb valószínűséggel fejezik be az egész folyamatot, ha az első kattintás helyes!

Mikor használjuk az Első Kattintás tesztelést a UX kutatásban?

Mivel az első kattintás tesztek viszonylag gyorsak és olcsók, széleskörű projektekben és helyzetekben alkalmazhatók. Ezen kívül a tesztek során gyűjtött információk nem igényelnek mélyreható elemzést, és lehetővé teszik a gyors korrekciós intézkedések megtételét. Szinte bármely szakaszában hatékonyak lesznek a termékfejlesztésnek, valamint a bevezetés után – a termék és a funkcionalitás javítására. Érdemes megjegyezni, hogy az első kattintás tesztek nemcsak weboldalakra, hanem bármilyen más felhasználói felülettel rendelkező termékre is jól működnek.

Hogyan végezzük el az Első Kattintás tesztelést?

Az első kattintás tesztelése viszonylag egyszerűen tervezhető és kialakítható, és csupán két alapvető elem előkészítését igényli: a tesztelendő oldal, egy képernyőkép vagy tervrajz, valamint a tesztelni kívánt feladatok tartalmát.

Kezdj azzal, hogy létrehozod és leírod a feladatokat (kutatási forgatókönyv). Határozd meg, melyik elemet szeretnéd tanulmányozni és elemezni az oldalon, majd határozd meg a legjobb utat a feladat elvégzéséhez (például, ha azt szeretnéd tanulmányozni, hogy a felhasználók hol keresnek információt a banki forródrót nyitvatartásáról, akkor a legjobb út a feladat elvégzéséhez például a “kapcsolat” fülre kattintani a kezdőoldalon).

A tanulmány során figyeld meg, hova kattintanak a felhasználók, és jegyezd fel, mennyi időbe telt nekik a kattintás. Ha a felhasználónak több másodpercre van szüksége ahhoz, hogy megtalálja az olyan alapvető információkat, mint a forródrót nyitvatartása – az azt jelenti, hogy az információ el van rejtve, túl kevéssé kiemelt az oldalon, vagy a tervezett információs architektúra nem teljesen intuitív.

A teszt során figyelj a felhasználóra is – pontosabban, az önbizalmuk szintjére és a feladattal kapcsolatos nehézségi szintre. Sajnos nem mindig lesz lehetőséged az első kattintás tesztek valós idejű megfigyelésére, így nem nyerhetsz betekintést a résztvevők gondolataiba és viselkedésébe. Ha viszont van lehetőséged megfigyelni őket a tesztek során, figyelj több elemre:

  • Figyeld meg a tesztalanyok arckifejezéseit és testbeszédét a teszt során,
  • Kérdezd meg a résztvevőket további kérdésekről (pl. miért kattintottak arra a helyre, miért haboztak a kattintás előtt, miért változtatták meg a véleményüket a kattintásról),
  • Ha kattintottak, ne mondj semmit arról, hogy ez a helyes hely volt-e, mert a résztvevőknek szabadon kell érezniük magukat, és el kell hinniük, hogy nincsenek helyes vagy helytelen válaszok – ez segít nekik a lehető legtermészetesebben viselkedni

A további, követő kérdésekre kapott válaszok ugyanolyan értékesek lehetnek, mint a teszt során gyűjtött mennyiségi adatok (a kérdéses első kattintás időpontjáról és helyéről). Ha azonban távolról tesztelsz, alkalmazhatsz automatizálási eszközöket vagy kérdőíveket a teszt során – hogy további információkat kapj a tesztelőktől.

első kattintás tesztelés

Eszközök az Első Kattintás teszteléshez

Ha személyesen tudod megfigyelni az első kattintás teszteket, lehetőség van a kattintások manuális nyomon követésére, de a leghatékonyabb (és egyben a legpontosabb) opció az, ha alkalmazol egyet a sok elérhető eszköz közül a rögzítésükhöz:

UsabilityHub egy távoli felhasználói kutatási platform, amely első kattintás tesztelési funkciókat kínál, valamint például preferenciatesztelést, amelyről a “Mikor és hogyan végezzünk preferenciatesztet?” című cikkben írtunk.

Optimal Workshop különböző UX kutatási módszerek végrehajtásához kínál eszközöket, beleértve a kártya rendezést, a fa tesztelést vagy az online mennyiségi kérdőíveket. Az első kattintás tesztelő eszközük neve Chalkmark.

UserZoom kattintás tesztelési funkciója lehetővé teszi, hogy távoli kattintás teszteket végezz különböző projektvariánsokon, további kérdéseket tegyél fel, és vizualizáld az eredményeket hőtérképeken.

Useberry távoli UX tesztelő eszközöket kínál különböző felhasználói tesztelési módszerekhez – beleértve az első kattintás tesztelést is.

Proven by Users egy felhasználói kutatási platform, amely lehetővé teszi, hogy a projekted sok aspektusát teszteld. Az első kattintás teszteléshez eszközöket kínál, de tartalmaz kártya rendezést, fa tesztelést, kérdőíveket és sok más módszert is.

UXTweak különböző UX tesztelő eszközöket kínál, beleértve az első kattintás tesztelő eszközöket is.

HotJar lehetővé teszi a felhasználói viselkedés nyomon követését és elemzését egy élő weboldalon – hőtérképekkel a vizualizációhoz és a felhasználói viselkedés távoli rögzítésével.

Összefoglalás

Összegzésképpen, az első kattintás tesztelés egy gyors, egyszerű és viszonylag olcsó módszer a termék interfészének megértésére és javítására. Számos projekt szakaszában alkalmazhatod, és gyorsan választ kaphatsz a kérdésekre. Ne feledd, az első helyes kattintás megduplázza az általános befejezés valószínűségét! Ezért az első kattintás tesztelésével és optimalizálásával megduplázod a felhasználói interfész sikerét – és így az egész végterméket.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.

Klaudia Kowalczyk

Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.

View all posts →