Mi az a szűrőfelmérés, és milyen hatással lehet a UX felmérés menetére és eredményére? Olvasd el a cikket, hogy megtudd a választ, és hogyan készíthetsz hatékony szűrőfelmérést 10 lépésben.
Szűrőfelmérés UX Kutatáshoz – tartalomjegyzék:
Mi az a szűrőfelmérés?
A szűrőfelmérések (általában szűrőknek nevezik őket) olyan felmérések, amelyeket a tényleges UX tanulmány előtt végeznek a résztvevőkkel. Számos kérdésből állnak, amelyek célja a válaszadók ellenőrzése és azok “kiszűrése”, akik nem felelnek meg a kulcsfontosságú követelményeknek – nem illeszkednek a felhasználói profilunkba (pl. nem illeszkednek az életkor szerinti csoportba, nagyvárosból származnak, nem ismerik a terméket, vagy nem érdekel minket a tényleges vásárlók véleménye).
A szűrő olyan eszközként működik, amely csak azokat az egyéneket választja ki és minősíti, akik megfelelnek minden kritériumunknak – így a legértékesebb következtetéseket vonhatjuk le, és valószínűleg elkerülhetjük a tanulmány felesleges megismétlését.

Hogyan készítsünk hatékony szűrőfelmérést?
Az első lépésben készíts egy hatékony szűrőfelmérést, azaz fogalmazz meg világos kérdéseket. A felszínen ez könnyűnek tűnik, de ha alábecsüljük, aláássa az egész kutatást, mivel a kétértelmű kérdések összezavarják a válaszadókat, akik viszont értéktelen adatokat adnak meg.
- Tartsd szem előtt a kutatási célokat, amelyeket kitűztél
- Határozd meg a célközönségedet
- Határozd meg a célcsoport kulcsfontosságú kritériumait
- Fogalmazz meg pontos, világos kérdéseket
- Tervezd meg a szűrő kérdések megfelelő sorrendjét
- Kerüld az olyan kérdéseket, amelyek sugallják a választ, és adj alternatív válaszokat
- Adj hozzá legalább egy nyitott kérdést a felméréshez
- Ne árulj el túl sokat az elején
- Kezeled a válaszadók elvárásait
- Tartsd röviden
Már beszéltünk a projektkövetelmények összegyűjtéséről, és a kutatási terv készítéséről, valamint arról, hogyan toborozzunk résztvevőket a korábbi UX sorozatunkban. Mégis, nem felejthetjük el, hogy a jól meghatározott szűrési célok és azok tudatossága szerepet játszik az EGÉSZ UX folyamatban. Ha az egész csapat megismeri a kutatás tömör céljait, az egész UX alapjai szilárddá válnak, megnyitva az utat az egész folyamat előtt – beleértve a szűrést is. A kutatási célok az okai annak, hogy egyáltalán kutatunk.
Ebben a szakaszban vázolj fel egy képet az ideális kutatási résztvevőről. Ehhez gondold át a tanulmány célját, hogy meghatározd, mi a termékfejlesztés aktuális fázisa, fogalmazd meg a kutatási kérdéseidet, és állapítsd meg, ki fog (vagy nem fog) érdemi választ adni rájuk. Vedd figyelembe az olyan változókat, mint a pszichológiai (érdeklődések, hobbi, vélemények), földrajzi (ország, város, régió), demográfiai (kor, nem, iskolai végzettség, jövedelem, családi állapot), valamint a viselkedés vagy szokások. Az első lépésben alakítsd ki a lehető legrészletesebb jellemzőket a célközönségedről.
Most nézd meg a kritériumokat, hogy meghatározd azokat a válaszadókat, akik a legjobban megfelelnek a kutatási szempontból meghatározott jellemzőidnek. A demográfiai adatok, mint az életkor, nem, faj és jövedelem – bár potenciálisan értékes információk számunkra, nem mindig számítanak. A túl specifikus demográfiai követelmények megnehezíthetik a megfelelő méretű kutatási csoport toborzását. Ez a földrajzi kritériumokra is vonatkozik – hacsak nem egy nagyon specifikus piaci rést kutatunk, nincs okunk valakit kizárni csupán a földrajzi elhelyezkedése alapján. A modern technológiák révén ma már semmi sem akadályozza meg, hogy a legtöbb felmérést, interjút és használhatósági tesztet távolról végezzünk.
Ezeknek a két kritériumnak a figyelmen kívül hagyása a résztvevők elemzésekor segít elkerülni a faji, vallási vagy anyagi alapú elfogultságot és diszkriminációt. Ami lényeges, az a válaszadók pszichológiai aspektusainak és vásárlási szokásainak kiemelése, így a demográfiai-földrajzi kérdések számának csökkentése lehetővé teszi, hogy mélyebben érdeklődjünk a lényeges dolgokról.
Miután azonosítottad a cél résztvevőid jellemzőit és megfogalmaztad a felmérésre való alkalmasságuk kritériumait, itt az ideje, hogy olyan kérdéseket készíts, amelyek a potenciális válaszadókat a célcsoportba illeszkedők és a célfelmérésre nem alkalmasak közé osztják.
A szűrő kérdések (de a célfelmérések esetében is) megfogalmazásánál a kérdés nyelvezete olyan téma, amelyet alaposan meg kell vizsgálni. Ne felejtsd el elkerülni a kettős tagadásokat. Fogalmazz meg következetes, koherens és pontos kérdéseket, amelyek rövidek is. Minél világosabbak és kevésbé kétértelműek, annál kisebb a kockázata a válaszadók összezavarásának és a pontatlan válaszoknak.
Figyelj ne csak a kérdésekre, hanem a válaszokra is. Ne felejtsd el, hogy a rendelkezésre álló lehetőségek nem zárhatják ki egymást. Tartsd alacsonyan a számukat, és biztosítsd, hogy a válaszadó számára legyen lehetőség a “nem tudom” vagy “más” megjelölésére.
Kezdj a felmérés kulcsfontosságú kritériumaira vonatkozó kérdésekkel. Ha asztali felméréseket tervezel végezni – kezdd azzal, hogy megkérdezed a válaszadókat a jelenlegi lakóhelyükről (mivel a helyszín itt kulcsfontosságú kritérium). Ha egy új funkciót kutatsz egy táblagépes alkalmazásban – érdeklődj, hogy van-e egyáltalán táblagépe. A kérdések fontosság szerinti prioritása gyorsan kiszűri azokat, akik nem felelnek meg a kulcsfontosságú követelményeknek.
A sugalló kérdések befolyásolhatják az embereket, hogy bizonyos módon válaszoljanak. Ezért nincs helyük a UX kutatás során – végül is azt akarjuk megtudni, mit gondolnak a felhasználók, nem pedig megerősíteni a feltételezéseinket. A válaszok sugallása torzíthatja a szűrés eredményeit, és negatívan befolyásolhatja a projekt kimenetelét. Egy nem sugalló kérdés nem szabad, hogy véleményt kényszerítsen a válaszadóra (pl. ne kérdezd: “Milyen problémákkal találkoztál a … során?” – inkább kezdd ezzel: “Találkoztál problémákkal a … során?”. – Ha megerősítik, mindig mélyebbre áshatsz, és kérdezhetsz a nehézségek típusáról. Mégis, ne feltételezd előre, hogy egyáltalán akadályokba ütköztek. Kerüld el a csak igen/nem vagy igaz/hamis kérdéseket, és törekedj a változatosságra. Adj több választási lehetőséget, valamint alternatív válaszokat, mint például: nem tudom/nem tudom/nincs véleményem/más.
Ahhoz, hogy elkerüld a nem kommunikáló, kis beszélgetésre hajlamos résztvevőket, akiktől kényszerrel kell kicsikarni a válaszokat a célfelmérés során, szűrd ki őket a szűrési szakaszban. Még ha egy ilyen személy megfelel a többi kritériumnak, és tökéletesen illeszkedik a célcsoportunkba, néha jobb őket kihúzni, hogy később időt és energiát spóroljunk – és azokat a kommunikáló résztvevőkkel folytatott interjúkra fordítsuk, így értékes eredményeket és tervezési ötleteket nyerjünk. Ha könnyen kifejezik a meglátásaikat, sokat hozzájárulnak. A nyitott kérdések hozzáadása lehetővé teszi a úgynevezett “professzionális résztvevők” kiszűrését is, azaz azokat, akik rendszeresen kvalifikálnak felmérésekre kizárólag profit céljából.
Tartsd szem előtt, hogy a szűrőfelmérés célja, hogy segítsen megtalálni azokat a jelölteket, akik tökéletesen illeszkednek a felhasználói profilodhoz. Túl sok információ felfedése a felmérés céljáról az elején (például a cég nevének felfedése nem felhasználók számára) – hátrányosan befolyásolhatja a “szűrő” folyamatot, és csökkentheti a felmérés hatékonyságát. Ez a szabály nemcsak a szűrőtanulmányra vonatkozik, hanem a tanulmány címére és leírására, arra, ahogyan a résztvevők toborzása során beszélsz róla, valamint bármilyen információra, amelyet a tényleges tanulmány előtt megosztasz – mindez számít.
Győződj meg róla, hogy minden résztvevő tisztában van azzal, mit csinál, és hol tart a folyamatban. Győződj meg róla, hogy a jelölt tudja, miről fog szólni a tanulmány, és miből fog állni, ha sikerül kvalifikálnia magát. Ezenkívül ne felejtsd el, hogy a tanulmányban való részvételért járó jutalom/kifizetés azoknak jár, akik kitöltik a tényleges felmérést, és visszajelzést adnak a célzott kérdésekre.
Végső tippként – próbáld meg röviden tartani a szűrőfelméréseket. Néhány szűrőfelmérés elriaszthatja a válaszadókat a hosszúságukkal – ami gyakran indokolatlan. Tehát mi a megfelelő számú szűrő kérdés? Itt nem fogunk meglepni – ez attól függ! Főként egy adott felmérés kontextusától, de a legtöbb esetben egy felmérés nem tartalmaz több mint 10 kérdést.
Összefoglalás
Reméljük, hogy az általunk bemutatott tippek segítenek abban, hogy saját magad állítsd össze a hatékony szűrőfelmérést, és hatékonyan végezd el azt. Ne felejtsd el, hogy a cél az, hogy kiszűrd azokat az embereket, akik negatívan befolyásolhatják a végső eredményt és az egész felmérés hatását. Ezért a szűrőfelmérés forgatókönyvének megfelelő megtervezése – a kérdések megfogalmazásától, a sorrendjük meghatározásáig, a résztvevők toborzásáig és a felmérés lebonyolításáig – a szűrőfelmérés sikerének kulcsfontosságú elemei a UX kutatás során.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Klaudia Kowalczyk
Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.
UX research:
- Mi az UX kutatás?
- A UX-kutatás típusai
- Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
- Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
- Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
- Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
- Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
- Hogyan válasszunk kutatási módszert?
- UX tanulmány résztvevői toborzása
- UX Kutatás screener kérdőív
- Gyermekekkel végzett UX kutatás
- Felfedező kutatási módszerek
- UX Kutatási Juttatások
- Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
- Mi az értékelő kutatás?
- Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
- Mi az etnográfiai kutatás?
- Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
- Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
- Mi az asztali kutatás?
- Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
- Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
- Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
- Mi az a fa tesztelés?
- Első kattintás tesztelése
- Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
- Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
- Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
- Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?
- Hogyan készítsünk UX kutatási jelentést?
- Hogyan végezzünk naplókutatásokat?
- Felmérési kutatás
- Adat elemzés a UX kutatásban
- A követelmények összegyűjtésének folyamata UI/UX projektekhez
- Mikor és hogyan végezzünk preferenciatesztelést?