Mi az a szűrőfelmérés, és milyen hatással lehet a UX felmérés menetére és eredményére? Olvasd el a cikket, hogy megtudd a választ, és hogyan készíthetsz hatékony szűrőfelmérést 10 lépésben.

Szűrőfelmérés UX Kutatáshoz – tartalomjegyzék:

  1. Mi az a szűrőfelmérés?
  2. Hogyan készítsünk hatékony szűrőfelmérést?
  3. Összefoglalás

Mi az a szűrőfelmérés?

A szűrőfelmérések (általában szűrőknek nevezik őket) olyan felmérések, amelyeket a tényleges UX tanulmány előtt végeznek a résztvevőkkel. Számos kérdésből állnak, amelyek célja a válaszadók ellenőrzése és azok “kiszűrése”, akik nem felelnek meg a kulcsfontosságú követelményeknek – nem illeszkednek a felhasználói profilunkba (pl. nem illeszkednek az életkor szerinti csoportba, nagyvárosból származnak, nem ismerik a terméket, vagy nem érdekel minket a tényleges vásárlók véleménye).

A szűrő olyan eszközként működik, amely csak azokat az egyéneket választja ki és minősíti, akik megfelelnek minden kritériumunknak – így a legértékesebb következtetéseket vonhatjuk le, és valószínűleg elkerülhetjük a tanulmány felesleges megismétlését.

Szűrőfelmérés UX Kutatáshoz

Hogyan készítsünk hatékony szűrőfelmérést?

Az első lépésben készíts egy hatékony szűrőfelmérést, azaz fogalmazz meg világos kérdéseket. A felszínen ez könnyűnek tűnik, de ha alábecsüljük, aláássa az egész kutatást, mivel a kétértelmű kérdések összezavarják a válaszadókat, akik viszont értéktelen adatokat adnak meg.

  1. Tartsd szem előtt a kutatási célokat, amelyeket kitűztél
  2. Már beszéltünk a projektkövetelmények összegyűjtéséről, és a kutatási terv készítéséről, valamint arról, hogyan toborozzunk résztvevőket a korábbi UX sorozatunkban. Mégis, nem felejthetjük el, hogy a jól meghatározott szűrési célok és azok tudatossága szerepet játszik az EGÉSZ UX folyamatban. Ha az egész csapat megismeri a kutatás tömör céljait, az egész UX alapjai szilárddá válnak, megnyitva az utat az egész folyamat előtt – beleértve a szűrést is. A kutatási célok az okai annak, hogy egyáltalán kutatunk.

  3. Határozd meg a célközönségedet
  4. Ebben a szakaszban vázolj fel egy képet az ideális kutatási résztvevőről. Ehhez gondold át a tanulmány célját, hogy meghatározd, mi a termékfejlesztés aktuális fázisa, fogalmazd meg a kutatási kérdéseidet, és állapítsd meg, ki fog (vagy nem fog) érdemi választ adni rájuk. Vedd figyelembe az olyan változókat, mint a pszichológiai (érdeklődések, hobbi, vélemények), földrajzi (ország, város, régió), demográfiai (kor, nem, iskolai végzettség, jövedelem, családi állapot), valamint a viselkedés vagy szokások. Az első lépésben alakítsd ki a lehető legrészletesebb jellemzőket a célközönségedről.

  5. Határozd meg a célcsoport kulcsfontosságú kritériumait
  6. Most nézd meg a kritériumokat, hogy meghatározd azokat a válaszadókat, akik a legjobban megfelelnek a kutatási szempontból meghatározott jellemzőidnek. A demográfiai adatok, mint az életkor, nem, faj és jövedelem – bár potenciálisan értékes információk számunkra, nem mindig számítanak. A túl specifikus demográfiai követelmények megnehezíthetik a megfelelő méretű kutatási csoport toborzását. Ez a földrajzi kritériumokra is vonatkozik – hacsak nem egy nagyon specifikus piaci rést kutatunk, nincs okunk valakit kizárni csupán a földrajzi elhelyezkedése alapján. A modern technológiák révén ma már semmi sem akadályozza meg, hogy a legtöbb felmérést, interjút és használhatósági tesztet távolról végezzünk.

    Ezeknek a két kritériumnak a figyelmen kívül hagyása a résztvevők elemzésekor segít elkerülni a faji, vallási vagy anyagi alapú elfogultságot és diszkriminációt. Ami lényeges, az a válaszadók pszichológiai aspektusainak és vásárlási szokásainak kiemelése, így a demográfiai-földrajzi kérdések számának csökkentése lehetővé teszi, hogy mélyebben érdeklődjünk a lényeges dolgokról.

  7. Fogalmazz meg pontos, világos kérdéseket
  8. Miután azonosítottad a cél résztvevőid jellemzőit és megfogalmaztad a felmérésre való alkalmasságuk kritériumait, itt az ideje, hogy olyan kérdéseket készíts, amelyek a potenciális válaszadókat a célcsoportba illeszkedők és a célfelmérésre nem alkalmasak közé osztják.

    A szűrő kérdések (de a célfelmérések esetében is) megfogalmazásánál a kérdés nyelvezete olyan téma, amelyet alaposan meg kell vizsgálni. Ne felejtsd el elkerülni a kettős tagadásokat. Fogalmazz meg következetes, koherens és pontos kérdéseket, amelyek rövidek is. Minél világosabbak és kevésbé kétértelműek, annál kisebb a kockázata a válaszadók összezavarásának és a pontatlan válaszoknak.

    Figyelj ne csak a kérdésekre, hanem a válaszokra is. Ne felejtsd el, hogy a rendelkezésre álló lehetőségek nem zárhatják ki egymást. Tartsd alacsonyan a számukat, és biztosítsd, hogy a válaszadó számára legyen lehetőség a “nem tudom” vagy “más” megjelölésére.

  9. Tervezd meg a szűrő kérdések megfelelő sorrendjét
  10. Kezdj a felmérés kulcsfontosságú kritériumaira vonatkozó kérdésekkel. Ha asztali felméréseket tervezel végezni – kezdd azzal, hogy megkérdezed a válaszadókat a jelenlegi lakóhelyükről (mivel a helyszín itt kulcsfontosságú kritérium). Ha egy új funkciót kutatsz egy táblagépes alkalmazásban – érdeklődj, hogy van-e egyáltalán táblagépe. A kérdések fontosság szerinti prioritása gyorsan kiszűri azokat, akik nem felelnek meg a kulcsfontosságú követelményeknek.

  11. Kerüld az olyan kérdéseket, amelyek sugallják a választ, és adj alternatív válaszokat
  12. A sugalló kérdések befolyásolhatják az embereket, hogy bizonyos módon válaszoljanak. Ezért nincs helyük a UX kutatás során – végül is azt akarjuk megtudni, mit gondolnak a felhasználók, nem pedig megerősíteni a feltételezéseinket. A válaszok sugallása torzíthatja a szűrés eredményeit, és negatívan befolyásolhatja a projekt kimenetelét. Egy nem sugalló kérdés nem szabad, hogy véleményt kényszerítsen a válaszadóra (pl. ne kérdezd: “Milyen problémákkal találkoztál a … során?” – inkább kezdd ezzel: “Találkoztál problémákkal a … során?”. – Ha megerősítik, mindig mélyebbre áshatsz, és kérdezhetsz a nehézségek típusáról. Mégis, ne feltételezd előre, hogy egyáltalán akadályokba ütköztek. Kerüld el a csak igen/nem vagy igaz/hamis kérdéseket, és törekedj a változatosságra. Adj több választási lehetőséget, valamint alternatív válaszokat, mint például: nem tudom/nem tudom/nincs véleményem/más.

  13. Adj hozzá legalább egy nyitott kérdést a felméréshez
  14. Ahhoz, hogy elkerüld a nem kommunikáló, kis beszélgetésre hajlamos résztvevőket, akiktől kényszerrel kell kicsikarni a válaszokat a célfelmérés során, szűrd ki őket a szűrési szakaszban. Még ha egy ilyen személy megfelel a többi kritériumnak, és tökéletesen illeszkedik a célcsoportunkba, néha jobb őket kihúzni, hogy később időt és energiát spóroljunk – és azokat a kommunikáló résztvevőkkel folytatott interjúkra fordítsuk, így értékes eredményeket és tervezési ötleteket nyerjünk. Ha könnyen kifejezik a meglátásaikat, sokat hozzájárulnak. A nyitott kérdések hozzáadása lehetővé teszi a úgynevezett “professzionális résztvevők” kiszűrését is, azaz azokat, akik rendszeresen kvalifikálnak felmérésekre kizárólag profit céljából.

  15. Ne árulj el túl sokat az elején
  16. Tartsd szem előtt, hogy a szűrőfelmérés célja, hogy segítsen megtalálni azokat a jelölteket, akik tökéletesen illeszkednek a felhasználói profilodhoz. Túl sok információ felfedése a felmérés céljáról az elején (például a cég nevének felfedése nem felhasználók számára) – hátrányosan befolyásolhatja a “szűrő” folyamatot, és csökkentheti a felmérés hatékonyságát. Ez a szabály nemcsak a szűrőtanulmányra vonatkozik, hanem a tanulmány címére és leírására, arra, ahogyan a résztvevők toborzása során beszélsz róla, valamint bármilyen információra, amelyet a tényleges tanulmány előtt megosztasz – mindez számít.

  17. Kezeled a válaszadók elvárásait
  18. Győződj meg róla, hogy minden résztvevő tisztában van azzal, mit csinál, és hol tart a folyamatban. Győződj meg róla, hogy a jelölt tudja, miről fog szólni a tanulmány, és miből fog állni, ha sikerül kvalifikálnia magát. Ezenkívül ne felejtsd el, hogy a tanulmányban való részvételért járó jutalom/kifizetés azoknak jár, akik kitöltik a tényleges felmérést, és visszajelzést adnak a célzott kérdésekre.

  19. Tartsd röviden
  20. Végső tippként – próbáld meg röviden tartani a szűrőfelméréseket. Néhány szűrőfelmérés elriaszthatja a válaszadókat a hosszúságukkal – ami gyakran indokolatlan. Tehát mi a megfelelő számú szűrő kérdés? Itt nem fogunk meglepni – ez attól függ! Főként egy adott felmérés kontextusától, de a legtöbb esetben egy felmérés nem tartalmaz több mint 10 kérdést.

Összefoglalás

Reméljük, hogy az általunk bemutatott tippek segítenek abban, hogy saját magad állítsd össze a hatékony szűrőfelmérést, és hatékonyan végezd el azt. Ne felejtsd el, hogy a cél az, hogy kiszűrd azokat az embereket, akik negatívan befolyásolhatják a végső eredményt és az egész felmérés hatását. Ezért a szűrőfelmérés forgatókönyvének megfelelő megtervezése – a kérdések megfogalmazásától, a sorrendjük meghatározásáig, a résztvevők toborzásáig és a felmérés lebonyolításáig – a szűrőfelmérés sikerének kulcsfontosságú elemei a UX kutatás során.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.

Klaudia Kowalczyk

Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.

View all posts →

UX research:

  1. Mi az UX kutatás?
  2. A UX-kutatás típusai
  3. Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
  4. Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
  5. Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
  6. Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
  7. Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
  8. Hogyan válasszunk kutatási módszert?
  9. UX tanulmány résztvevői toborzása
  10. UX Kutatás screener kérdőív
  11. Gyermekekkel végzett UX kutatás
  12. Felfedező kutatási módszerek
  13. UX Kutatási Juttatások
  14. Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
  15. Mi az értékelő kutatás?
  16. Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
  17. Mi az etnográfiai kutatás?
  18. Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
  19. Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
  20. Mi az asztali kutatás?
  21. Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
  22. Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
  23. Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
  24. Mi az a fa tesztelés?
  25. Első kattintás tesztelése
  26. Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
  27. Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
  28. Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
  29. Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?
  30. Hogyan készítsünk UX kutatási jelentést?
  31. Hogyan végezzünk naplókutatásokat?
  32. Felmérési kutatás
  33. Adat elemzés a UX kutatásban
  34. A követelmények összegyűjtésének folyamata UI/UX projektekhez
  35. Mikor és hogyan végezzünk preferenciatesztelést?