Ebben a cikkben megmutatjuk, hogyan lehet jó kutatási kérdéseket megfogalmazni a UX területén, és bemutatjuk az nyitott és zárt kérdések közötti különbségeket. Azt is kiemeljük, hogy mely helyzetekben működnek a legjobban. Olvass tovább, hogy megtudd, milyen következményekkel járhat a kutatási kérdések rossz megfogalmazása, és hogy láthasd a tippeket, hogyan lehet ezt elkerülni.

Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megírni? – tartalomjegyzék:

  1. Mik a kutatási kérdések
  2. Nyitott kérdések az UX kutatásban
  3. Zárt kérdések az UX kutatásban
  4. Hogyan kell kutatási kérdést formálni?
  5. Összefoglalás

Mik a kutatási kérdések

A UX kutatás, amely a tervezési folyamat kulcsfontosságú lépése, sajnos gyakran rosszul zajlik – olyan módon, amely nem illeszkedik a válaszadóhoz vagy a helyzethez. A helytelenül feltett kutatási kérdések zűrzavart, félreértést, valamint a kutatási következtetések helytelen elemzését okozhatják. Ezért elengedhetetlen, hogy a megfelelő kérdéseket tegyük fel az UX kutatás során – értékes információkat és nyomokat nyerhetünk, amelyek segítenek azonosítani, mi szükséges a termék vagy szolgáltatás optimalizálásához és a felhasználói élmény javításához.

A megfelelő kérdések feltevése az UX kutatásban kihívást jelent. A kutatónak sok tapasztalattal kell rendelkeznie, de rugalmasnak is kell lennie – a kérdéseket a helyzet, a válaszadó, a környezet, valamint a projekt függvényében kell igazítani.

A kutatási kérdéseket az UX területén információszerzési eszközként írhatjuk le. Kétféle kutatási kérdés létezik – nyitott és zárt. Mindkettő fontos az UX folyamatban, és értékes információkat nyújthat számunkra. A kvalitatív kutatás általában főként nyitott kérdésekből áll, míg a kvantitatív kutatás zárt kérdéseket tartalmaz – de ez nem szabály!

Nyitott kérdések az UX kutatásban

A nyitott kérdések az UX kutatásban kvalitatív kérdések, amelyek hajlamosak hosszabb válaszokat kiváltani, és kevésbé specifikusak (sok szempontot érinthetnek egyszerre), így lehetővé teszik, hogy sok információt nyerjünk. Könnyen felismerhetők – az “ha”, “hogyan”, “mi”, “írj le”, “mondj el” stb. kezdetű kérdések. Többnyire a válasz nem “igen” vagy “nem” – hosszabb válaszra van szükség, legalább néhány mondatra. A nyitott kérdések mélyebben feltárják a témát, lehetővé teszik a kutatók számára, hogy jól megismerjék a válaszadókat, és megértsék nézőpontjukat.

A nyitott kérdések az UX kutatás kontextusában a következő területeken alkalmazhatók:

  • használhatósági tesztelés
  • egyéni mélyinterjúk (IDI)
  • naplóvizsgálatok
  • felmérési személy
  • feladat-elemzés

A nyitott kérdéseknek számos előnyük van: segítenek részletes, személyre szabott válaszokat kicsikarni, érzelmi szinten kapcsolatot teremteni a válaszadóval, valamint azonosítani a felhasználók fájdalmait, frusztrációit és vágyait. Emellett lehetőséget adnak a kutatóknak, hogy többet fedezzenek fel, mint amire számítottak. Azonban ez a kérdezési forma gyakran ellenállásba ütközik a válaszadók részéről, akiknek könnyebb egy egyszerű zárt kérdésre válaszolni. A nyitott kérdéseket tartalmazó felmérés több időt igényel, ami megnehezítheti a nagy csoportokkal való végrehajtását. Ezenkívül az ilyen felmérések elemzése is nehezebb és több időt vesz igénybe.

Zárt kérdések az UX kutatásban

A zárt kérdések az UX felmérésekben korlátozzák a lehetséges válaszokat. A válaszadók csak a több előre meghatározott lehetőség közül választhatnak, vagy egyetlen szóval válaszolhatnak (és többnyire csak igen, nem vagy nem tudom). Könnyen felismerhetők, mivel a tesztkérdésekkel az iskolai vizsgákból ismerjük őket. Míg a nyitott kérdések nem nyilvánvaló válaszokat és érdekes információk megszerzését eredményezhetik, a zárt kérdések hasznosak a feltételezések, hipotézisek ellenőrzésére és egy konkrét válasz megszerzésére. Az UX kutatás kontextusában a zárt kérdések jól működnek:

  • Amikor felméréseket készítünk és végezünk nagy résztvevői csoporton
  • Amikor fontosak számunkra a kvantitatív mutatók és a felmérés által támogatott adatok a metrikák létrehozásához
  • Amikor valamit specifikáltan vizsgálunk korlátozott számú lehetséges válasszal
  • Amikor tervezed, hogy ezt a felmérést a jövőben megismétled, és univerzális, megismételhető kérdéssort szeretnél létrehozni egy bizonyos trend, egy változás visszatekintésére.

A zárt kutatási kérdések példái lehetnek:

  • Vásárlói elégedettségi (CSAT) felmérések – amely egy zárt kérdéseket tartalmazó felmérés, amely a vásárlói elégedettség szintjét ellenőrzi azáltal, hogy a vásárlót arra kéri, hogy egy adott skálán értékelje az élményt. Ez lehet egy numerikus skála, például “1-től 10-ig terjedő skálán értékeld az elégedettségedet, ahol 1 a teljes elégedetlenség, és 10 a várakozásokon felüli elégedettség”, vagy egy egyszerű választás egy szomorú és mosolygó ikon között egy adott szolgáltatás használata után.
  • Net Promoter Score (NPS) felmérések – egy másik értékes formája a zárt kérdéseknek, amely megkérdezi a vásárlókat, mennyire valószínű, hogy ajánlanak egy céget/szolgáltatást – az értékelések általában 1-től 10-ig terjedő skálán történnek. Ez segít megkülönböztetni három kategóriát a vásárlók között: promóterek (9-10 értékelés), passzívak (7-8 értékelés) és detraktorok (0-6 értékelés) (promóterek, passzívak, detraktorok). A Net Promoter Score kulcsfontosságú mutató a vállalkozás növekedésének értékeléséhez, a hosszú távú márkamenedzsment nyomon követéséhez és az általános vásárlói elégedettség méréséhez.

A zárt kérdések, akárcsak a nyitottak, rendelkeznek előnyökkel és hátrányokkal. Az előnyökkel kezdve: a zárt felmérések több mérhető adatot biztosítanak, amelyeket statisztikává és metrikává alakíthatunk, valamint növelik a válaszadási arányokat, mivel általában könnyebb válaszolni rájuk. Emellett javítják a felmérés koordinációját, amikor a minta számos válaszadót tartalmaz, lehetővé teszik a tények reális értékelését, és végül megkönnyítik a UX kutató számára az egész folyamat irányítását.

A zárt kérdések hátrányai a résztvevők elfogultságának kitettségére, a válaszadók mélyebb véleményének vagy érzelmeinek megismerésének képtelenségére, valamint a megfelelő számú válaszlehetőség problémájára vonatkoznak – lehet, hogy túl kevés (így a résztvevő válasza nem kerül be) vagy túl sok (ami túlterheli a válaszadót).

Hogyan kell kutatási kérdést formálni?

Hatékony kérdés megfogalmazásához az UX kutatásban először meg kell határozni a kutatási célokat és hipotéziseket, majd ezeket a felhasználókkal kell mérni felmérések vagy interjúk során. Hipotézisek megfogalmazásakor tartsd észben, hogy a kutatás annyira új kérdések felfedezéséről szól, mint válaszok megszerzéséről. A kutatás nem arról szól, hogy megerősítsünk valamit, amit már tudunk, hanem hogy más véleményeket, felhasználói nézőpontokat ismerjünk meg, és új ismeretleneket fedezzünk fel.

Ha a hipotéziseid készen állnak, folytathatod az UX kutatási célod meghatározását. A célnak kapcsolódnia kell a hipotézishez, és meg kell határoznia, hogy te, mint kutató, mit szeretnél elérni. Miután megfogalmaztad a hipotézisedet és a kutatási célodat, itt az ideje, hogy általános kutatási kérdéseket hozz létre. Ezeknek azt kell meghatározniuk, hogy mit szeretnél felfedezni, mit szeretnél tudni a kutatási folyamat során – tartsd észben azonban, hogy ezek nem olyan kérdések, amelyeket a válaszadóknak teszel fel, hanem általános kérdések, amelyek irányítják a kutatókat. Íme egy példa a kutatási kérdésre: “Hogyan javíthatjuk a konverziókat a weboldalunkon?”

Csak e három elem – a hipotézis, a cél és a kutatási kérdések – birtokában kezdhetsz el tervezni a kutatást és kérdéseket megfogalmazni a felhasználók számára (felmérések vagy kutatási forgatókönyvek formájában).

Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megírni?

Összefoglalás

A megfelelő kérdések megfogalmazása és feltevése kulcsfontosságú az UX kutatásban. A magas szintű felhasználói élmény létrehozásához mélyen meg kell értenünk a felhasználóinkat. A cél az, hogy szilárd, testreszabott kérdéseket fogalmazzunk meg az UX kutatás során. Ne feledd, hogy az UX kutatás nem arról szól, amit a kutatók akarnak, a céljaikról és ötleteikről – hanem a felhasználók meghallgatásáról és szükségleteik megértéséről.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en.

Klaudia Kowalczyk

Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.

View all posts →

UX research:

  1. Mi az UX kutatás?
  2. A UX-kutatás típusai
  3. Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
  4. Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
  5. Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
  6. Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
  7. Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
  8. Hogyan válasszunk kutatási módszert?
  9. UX tanulmány résztvevői toborzása
  10. UX Kutatás screener kérdőív
  11. Gyermekekkel végzett UX kutatás
  12. Felfedező kutatási módszerek
  13. UX Kutatási Juttatások
  14. Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
  15. Mi az értékelő kutatás?
  16. Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
  17. Mi az etnográfiai kutatás?
  18. Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
  19. Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
  20. Mi az asztali kutatás?
  21. Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
  22. Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
  23. Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
  24. Mi az a fa tesztelés?
  25. Első kattintás tesztelése
  26. Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
  27. Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
  28. Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
  29. Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?
  30. Hogyan készítsünk UX kutatási jelentést?
  31. Hogyan végezzünk naplókutatásokat?
  32. Felmérési kutatás
  33. Adat elemzés a UX kutatásban
  34. A követelmények összegyűjtésének folyamata UI/UX projektekhez
  35. Mikor és hogyan végezzünk preferenciatesztelést?