Ebben a cikkben megmutatjuk, hogyan lehet jó kutatási kérdéseket megfogalmazni a UX területén, és bemutatjuk az nyitott és zárt kérdések közötti különbségeket. Azt is kiemeljük, hogy mely helyzetekben működnek a legjobban. Olvass tovább, hogy megtudd, milyen következményekkel járhat a kutatási kérdések rossz megfogalmazása, és hogy láthasd a tippeket, hogyan lehet ezt elkerülni.
Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megírni? – tartalomjegyzék:
- Mik a kutatási kérdések
- Nyitott kérdések az UX kutatásban
- Zárt kérdések az UX kutatásban
- Hogyan kell kutatási kérdést formálni?
- Összefoglalás
Mik a kutatási kérdések
A UX kutatás, amely a tervezési folyamat kulcsfontosságú lépése, sajnos gyakran rosszul zajlik – olyan módon, amely nem illeszkedik a válaszadóhoz vagy a helyzethez. A helytelenül feltett kutatási kérdések zűrzavart, félreértést, valamint a kutatási következtetések helytelen elemzését okozhatják. Ezért elengedhetetlen, hogy a megfelelő kérdéseket tegyük fel az UX kutatás során – értékes információkat és nyomokat nyerhetünk, amelyek segítenek azonosítani, mi szükséges a termék vagy szolgáltatás optimalizálásához és a felhasználói élmény javításához.
A megfelelő kérdések feltevése az UX kutatásban kihívást jelent. A kutatónak sok tapasztalattal kell rendelkeznie, de rugalmasnak is kell lennie – a kérdéseket a helyzet, a válaszadó, a környezet, valamint a projekt függvényében kell igazítani.
A kutatási kérdéseket az UX területén információszerzési eszközként írhatjuk le. Kétféle kutatási kérdés létezik – nyitott és zárt. Mindkettő fontos az UX folyamatban, és értékes információkat nyújthat számunkra. A kvalitatív kutatás általában főként nyitott kérdésekből áll, míg a kvantitatív kutatás zárt kérdéseket tartalmaz – de ez nem szabály!
Nyitott kérdések az UX kutatásban
A nyitott kérdések az UX kutatásban kvalitatív kérdések, amelyek hajlamosak hosszabb válaszokat kiváltani, és kevésbé specifikusak (sok szempontot érinthetnek egyszerre), így lehetővé teszik, hogy sok információt nyerjünk. Könnyen felismerhetők – az “ha”, “hogyan”, “mi”, “írj le”, “mondj el” stb. kezdetű kérdések. Többnyire a válasz nem “igen” vagy “nem” – hosszabb válaszra van szükség, legalább néhány mondatra. A nyitott kérdések mélyebben feltárják a témát, lehetővé teszik a kutatók számára, hogy jól megismerjék a válaszadókat, és megértsék nézőpontjukat.
A nyitott kérdések az UX kutatás kontextusában a következő területeken alkalmazhatók:
- használhatósági tesztelés
- egyéni mélyinterjúk (IDI)
- naplóvizsgálatok
- felmérési személy
- feladat-elemzés
A nyitott kérdéseknek számos előnyük van: segítenek részletes, személyre szabott válaszokat kicsikarni, érzelmi szinten kapcsolatot teremteni a válaszadóval, valamint azonosítani a felhasználók fájdalmait, frusztrációit és vágyait. Emellett lehetőséget adnak a kutatóknak, hogy többet fedezzenek fel, mint amire számítottak. Azonban ez a kérdezési forma gyakran ellenállásba ütközik a válaszadók részéről, akiknek könnyebb egy egyszerű zárt kérdésre válaszolni. A nyitott kérdéseket tartalmazó felmérés több időt igényel, ami megnehezítheti a nagy csoportokkal való végrehajtását. Ezenkívül az ilyen felmérések elemzése is nehezebb és több időt vesz igénybe.
Zárt kérdések az UX kutatásban
A zárt kérdések az UX felmérésekben korlátozzák a lehetséges válaszokat. A válaszadók csak a több előre meghatározott lehetőség közül választhatnak, vagy egyetlen szóval válaszolhatnak (és többnyire csak igen, nem vagy nem tudom). Könnyen felismerhetők, mivel a tesztkérdésekkel az iskolai vizsgákból ismerjük őket. Míg a nyitott kérdések nem nyilvánvaló válaszokat és érdekes információk megszerzését eredményezhetik, a zárt kérdések hasznosak a feltételezések, hipotézisek ellenőrzésére és egy konkrét válasz megszerzésére. Az UX kutatás kontextusában a zárt kérdések jól működnek:
- Amikor felméréseket készítünk és végezünk nagy résztvevői csoporton
- Amikor fontosak számunkra a kvantitatív mutatók és a felmérés által támogatott adatok a metrikák létrehozásához
- Amikor valamit specifikáltan vizsgálunk korlátozott számú lehetséges válasszal
- Amikor tervezed, hogy ezt a felmérést a jövőben megismétled, és univerzális, megismételhető kérdéssort szeretnél létrehozni egy bizonyos trend, egy változás visszatekintésére.
A zárt kutatási kérdések példái lehetnek:
- Vásárlói elégedettségi (CSAT) felmérések – amely egy zárt kérdéseket tartalmazó felmérés, amely a vásárlói elégedettség szintjét ellenőrzi azáltal, hogy a vásárlót arra kéri, hogy egy adott skálán értékelje az élményt. Ez lehet egy numerikus skála, például “1-től 10-ig terjedő skálán értékeld az elégedettségedet, ahol 1 a teljes elégedetlenség, és 10 a várakozásokon felüli elégedettség”, vagy egy egyszerű választás egy szomorú és mosolygó ikon között egy adott szolgáltatás használata után.
- Net Promoter Score (NPS) felmérések – egy másik értékes formája a zárt kérdéseknek, amely megkérdezi a vásárlókat, mennyire valószínű, hogy ajánlanak egy céget/szolgáltatást – az értékelések általában 1-től 10-ig terjedő skálán történnek. Ez segít megkülönböztetni három kategóriát a vásárlók között: promóterek (9-10 értékelés), passzívak (7-8 értékelés) és detraktorok (0-6 értékelés) (promóterek, passzívak, detraktorok). A Net Promoter Score kulcsfontosságú mutató a vállalkozás növekedésének értékeléséhez, a hosszú távú márkamenedzsment nyomon követéséhez és az általános vásárlói elégedettség méréséhez.
A zárt kérdések, akárcsak a nyitottak, rendelkeznek előnyökkel és hátrányokkal. Az előnyökkel kezdve: a zárt felmérések több mérhető adatot biztosítanak, amelyeket statisztikává és metrikává alakíthatunk, valamint növelik a válaszadási arányokat, mivel általában könnyebb válaszolni rájuk. Emellett javítják a felmérés koordinációját, amikor a minta számos válaszadót tartalmaz, lehetővé teszik a tények reális értékelését, és végül megkönnyítik a UX kutató számára az egész folyamat irányítását.
A zárt kérdések hátrányai a résztvevők elfogultságának kitettségére, a válaszadók mélyebb véleményének vagy érzelmeinek megismerésének képtelenségére, valamint a megfelelő számú válaszlehetőség problémájára vonatkoznak – lehet, hogy túl kevés (így a résztvevő válasza nem kerül be) vagy túl sok (ami túlterheli a válaszadót).
Hogyan kell kutatási kérdést formálni?
Hatékony kérdés megfogalmazásához az UX kutatásban először meg kell határozni a kutatási célokat és hipotéziseket, majd ezeket a felhasználókkal kell mérni felmérések vagy interjúk során. Hipotézisek megfogalmazásakor tartsd észben, hogy a kutatás annyira új kérdések felfedezéséről szól, mint válaszok megszerzéséről. A kutatás nem arról szól, hogy megerősítsünk valamit, amit már tudunk, hanem hogy más véleményeket, felhasználói nézőpontokat ismerjünk meg, és új ismeretleneket fedezzünk fel.
Ha a hipotéziseid készen állnak, folytathatod az UX kutatási célod meghatározását. A célnak kapcsolódnia kell a hipotézishez, és meg kell határoznia, hogy te, mint kutató, mit szeretnél elérni. Miután megfogalmaztad a hipotézisedet és a kutatási célodat, itt az ideje, hogy általános kutatási kérdéseket hozz létre. Ezeknek azt kell meghatározniuk, hogy mit szeretnél felfedezni, mit szeretnél tudni a kutatási folyamat során – tartsd észben azonban, hogy ezek nem olyan kérdések, amelyeket a válaszadóknak teszel fel, hanem általános kérdések, amelyek irányítják a kutatókat. Íme egy példa a kutatási kérdésre: “Hogyan javíthatjuk a konverziókat a weboldalunkon?”
Csak e három elem – a hipotézis, a cél és a kutatási kérdések – birtokában kezdhetsz el tervezni a kutatást és kérdéseket megfogalmazni a felhasználók számára (felmérések vagy kutatási forgatókönyvek formájában).

Összefoglalás
A megfelelő kérdések megfogalmazása és feltevése kulcsfontosságú az UX kutatásban. A magas szintű felhasználói élmény létrehozásához mélyen meg kell értenünk a felhasználóinkat. A cél az, hogy szilárd, testreszabott kérdéseket fogalmazzunk meg az UX kutatás során. Ne feledd, hogy az UX kutatás nem arról szól, amit a kutatók akarnak, a céljaikról és ötleteikről – hanem a felhasználók meghallgatásáról és szükségleteik megértéséről.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en.
Klaudia Kowalczyk
Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.
UX research:
- Mi az UX kutatás?
- A UX-kutatás típusai
- Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
- Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
- Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
- Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
- Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
- Hogyan válasszunk kutatási módszert?
- UX tanulmány résztvevői toborzása
- UX Kutatás screener kérdőív
- Gyermekekkel végzett UX kutatás
- Felfedező kutatási módszerek
- UX Kutatási Juttatások
- Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
- Mi az értékelő kutatás?
- Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
- Mi az etnográfiai kutatás?
- Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
- Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
- Mi az asztali kutatás?
- Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
- Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
- Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
- Mi az a fa tesztelés?
- Első kattintás tesztelése
- Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
- Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
- Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
- Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?
- Hogyan készítsünk UX kutatási jelentést?
- Hogyan végezzünk naplókutatásokat?
- Felmérési kutatás
- Adat elemzés a UX kutatásban
- A követelmények összegyűjtésének folyamata UI/UX projektekhez
- Mikor és hogyan végezzünk preferenciatesztelést?