A/B tesztelés egy kiváló kutatási módszer, amely lehetővé teszi, hogy egyszerre két alternatív verziót teszteljünk egy adott megoldásból. Olvasd el cikkünket, hogy megtudd, hogyan végezhetsz A/B teszteket, és ismerd meg azok előnyeit és korlátait.
A/B tesztelés a UX-ben – tartalomjegyzék:
- Mik az A/B tesztek a UX kutatás kontextusában?
- Mikor alkalmazzuk az A/B tesztelést?
- Hogyan végezzünk A/B tesztelést?
- Összefoglalás
Mik az A/B tesztek a UX kutatás kontextusában?
A/B tesztelés lehetővé teszi, hogy két verziót teszteljünk egy termékből/megoldásból (A verzió és B verzió) és értékeljük azt, amelyik nagyobb jóváhagyást nyer a felhasználóktól. A mérések módja magában foglalja a konverziós arányt, az oldalon eltöltött időt, a résztvevők visszajelzését és hajlandóságukat, hogy ajánlják az oldalt/terméket. A teszt előtt meg kell határozni és meghatározni, hogy mit jelent a “siker” egy adott verzió esetében.
Mikor alkalmazzuk az A/B tesztelést?
A/B teszteket alkalmazhatsz prototípus tesztelésére, a termékfejlesztési fázisban, valamint marketing- és promóciós stratégiák kidolgozására. Ezek a tökéletes eszközök a döntések meghozatalához, amelyek hatással lehetnek egy szervezet eredményére. Az A/B tesztek különösen jól jönnek, amikor már van egy hipotézisünk a korábbi kutatások alapján, és szeretnénk megerősíteni, hogy ez a helyes megoldás. Az A/B teszteléshez készült kutatási kérdések a következőképpen nézhetnek ki:
- Melyik verzió generál magasabb konverziós arányt?
- Melyik a két különböző megfogalmazású push értesítés növeli az elköteleződést az alkalmazásban?
Egy jól megtervezett A/B tesztnek a lehető legegyszerűbb összehasonlításokat kell tartalmaznia, például ahelyett, hogy két teljesen különböző verziót hasonlítanánk össze, jobb két különböző fejlécstílust vagy a CTA gomb két különböző helyét tesztelni. A kisebb összehasonlításokkal pontosan felismerjük, hogy melyik betűtípus, szín, elem vagy hely befolyásolja legjobban a UX-t.
Ez a kutatási módszer kétféle tesztet foglal magában: univariáns és multivariáns. Az első a két variáns közötti különbségekre összpontosít – például egy piros gombra és egy kék gombra. A multivariáns viszont egyszerre több mint 2 variáns gombot hasonlít össze – például piros, kék, zöld és fehér (továbbá ezek eltérhetnek a címekben is, pl. “Ellenőrizd ezt” és “Tudd meg többet”).
A/B tesztelés fő előnyei a gyorsaság és az alacsony költségek. Ezek lehetővé teszik több termékváltozat értékelését egy nagy csoport valós ember között. Mégis, figyelj arra, hogy ezekre az aspektusokra összpontosíts, amelyek valódi hatással lehetnek a termék általános megítélésére. Ne hasonlíts össze véletlenszerű elemeket. Készíts egy hipotézist, végezz el más kiegészítő kutatásokat, majd konzultálj a tervező és fejlesztő csapatoddal. Együtt meg fogjátok határozni, hogy mely alapvető jellemzőket érdemes vizsgálni több verzióban, egyváltozós vagy többel változós A/B tesztelés végrehajtásával.
A/B tesztelés gyors kutatási formának tűnik – bár ez nem szabály. Lehet, hogy néhány hétig kell futtatnod őket, hogy elegendő adatot gyűjts a UX elemzéshez (de akár néhány nap vagy akár néhány óra is elegendő lehet). Az, hogy mennyi időt vesz igénybe egy felmérés lebonyolítása, sok tényezőtől függ.
Hogyan végezzünk A/B tesztelést?
- Határozd meg a problémádat.
- Tudd meg, amennyit csak tudsz a problémáról és a felhasználókról. Ismerd meg őket jól.
- Formulázz meg egy hipotézist, válaszolva arra, hogyan oldhatod meg a problémát.
- Határozd meg a célodat.
- Határozd meg a statisztikai pontosságot.
- Határozd meg az eredmények szükséges skáláját.
- Készítsd el B verziót, és teszteld a hipotézisedet.
- Elemezd és cselekedj a teszt eredményei alapján.
Győződj meg róla, hogy a megfelelő analitikai eszközöket alkalmazod a probléma természetének pontos meghatározásához.
Pontosan határozd meg a folyamat helyét, és próbáld kideríteni, miért történik ez. A részletes megértés hozzájárul a megfelelően szigorú elemzéshez.
A hipotézis egy tesztelhető feltételezés. Formulázhatod feltétel formájában – “ha X történik, akkor Z”, azaz például “ha a cím 22-es betűtípussal van, nem pedig 18-assal, a konverzió nőni fog”. Az A/B tesztelés megmutatja, hogy a hipotézisben bemutatott feltételezés helyes-e.
Határozd meg, mit szeretnél elérni a kutatással, valamint az egész kutatási és tervezési folyamat során – például, hogy több felhasználó kattintson a CTA gombra a kezdőoldalon.
Határozd meg azokat a számokat és adatokat, amelyekre szükséged van a felmérés gyakorlati értékeléséhez, valamint az üzleti érdekelt felek számára, hogy bemutathasd – pl. egy 2%-os konverziós növekedés kielégíti-e őket, és megéri-e a felmérésbe fektetni?
Mennyi válaszadó biztosítja a statisztikai pontosságot? Milyen százalék a napi, heti vagy havi felhasználói bázisból teszi ezeket az eredményeket értékessé és megbízhatóvá? Ezt elengedhetetlen meghatározni, mielőtt folytatnád a felmérést.
Készíts egy extra variánst (B variáns) az oldal/termék/funkcionalitás számára a hipotézisedhez, és kezdj el tesztelni. Ezen a ponton a fejlesztők lépnek be, hogy megvalósítsanak egy második, alternatív megoldást a meglévő termékhez – és a felhasználók tudtukon kívül két csoportra (A csoport és B csoport) oszlanak az oldal/alkalmazás szerint, mint korábban. Az értékelés során próbáld meg csak az adataidat nézni, miután elegendő adatot gyűjtöttél a statisztikai érvényesség és a használható eredmény eléréséhez.
Ha a B verziód megfelel a megállapított hatékonysági küszöbnek, és megerősíti a hipotézisedet, folytathatod a megvalósítást minden felhasználó számára (többé nem osztva A és B verziók között). Ha azonban a hipotézis megdől, maradj az eredeti A verziónál, vagy dolgozz ki és tesztelj egy új hipotézist. Nézd meg a kiegészítő kutatási módszereket is az adatok kiegészítésére.
Összefoglalás
A/B tesztelés egy meglehetősen technikai téma. Bizonyos statisztikai ismereteket, valamint speciálisabb technikai/programozási tudást (vagy jó kapcsolatot a cég fejlesztőcsapatával) igényel. Ez egy közvetlen módszer – ráadásul meglehetősen egyszerű, gyors és olcsó. Lehetővé teszi, hogy két alternatív verziót hasonlítsunk össze egy termékből alacsony költséggel, kielégítő eredményekkel. Ráadásul az eredményei a valós felhasználók alapján születnek, és annyira pontosak, amennyire csak lehet. Mégis, ne feledd, hogy nem tesztelhetsz minden funkciót, elemet vagy apró részletet az oldalon – ezért, amikor A/B teszteket végzel, szokás más kiegészítő kutatási módszereket is alkalmazni.
Olvasd el ezt is: Felfedező kutatási módszerek
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a nyüzsgő méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Klaudia Kowalczyk
Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.
UX research:
- Mi az UX kutatás?
- A UX-kutatás típusai
- Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
- Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
- Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
- Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
- Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
- Hogyan válasszunk kutatási módszert?
- UX tanulmány résztvevői toborzása
- UX Kutatás screener kérdőív
- Gyermekekkel végzett UX kutatás
- Felfedező kutatási módszerek
- UX Kutatási Juttatások
- Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
- Mi az értékelő kutatás?
- Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
- Mi az etnográfiai kutatás?
- Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
- Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
- Mi az asztali kutatás?
- Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
- Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
- Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
- Mi az a fa tesztelés?
- Első kattintás tesztelése
- Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
- Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
- Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
- Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?