A/B tesztelés egy kiváló kutatási módszer, amely lehetővé teszi, hogy egyszerre két alternatív verziót teszteljünk egy adott megoldásból. Olvasd el cikkünket, hogy megtudd, hogyan végezhetsz A/B teszteket, és ismerd meg azok előnyeit és korlátait.

A/B tesztelés a UX-ben – tartalomjegyzék:

  1. Mik az A/B tesztek a UX kutatás kontextusában?
  2. Mikor alkalmazzuk az A/B tesztelést?
  3. Hogyan végezzünk A/B tesztelést?
  4. Összefoglalás

Mik az A/B tesztek a UX kutatás kontextusában?

A/B tesztelés lehetővé teszi, hogy két verziót teszteljünk egy termékből/megoldásból (A verzió és B verzió) és értékeljük azt, amelyik nagyobb jóváhagyást nyer a felhasználóktól. A mérések módja magában foglalja a konverziós arányt, az oldalon eltöltött időt, a résztvevők visszajelzését és hajlandóságukat, hogy ajánlják az oldalt/terméket. A teszt előtt meg kell határozni és meghatározni, hogy mit jelent a “siker” egy adott verzió esetében.

Mikor alkalmazzuk az A/B tesztelést?

A/B teszteket alkalmazhatsz prototípus tesztelésére, a termékfejlesztési fázisban, valamint marketing- és promóciós stratégiák kidolgozására. Ezek a tökéletes eszközök a döntések meghozatalához, amelyek hatással lehetnek egy szervezet eredményére. Az A/B tesztek különösen jól jönnek, amikor már van egy hipotézisünk a korábbi kutatások alapján, és szeretnénk megerősíteni, hogy ez a helyes megoldás. Az A/B teszteléshez készült kutatási kérdések a következőképpen nézhetnek ki:

  • Melyik verzió generál magasabb konverziós arányt?
  • Melyik a két különböző megfogalmazású push értesítés növeli az elköteleződést az alkalmazásban?

Egy jól megtervezett A/B tesztnek a lehető legegyszerűbb összehasonlításokat kell tartalmaznia, például ahelyett, hogy két teljesen különböző verziót hasonlítanánk össze, jobb két különböző fejlécstílust vagy a CTA gomb két különböző helyét tesztelni. A kisebb összehasonlításokkal pontosan felismerjük, hogy melyik betűtípus, szín, elem vagy hely befolyásolja legjobban a UX-t.

Ez a kutatási módszer kétféle tesztet foglal magában: univariáns és multivariáns. Az első a két variáns közötti különbségekre összpontosít – például egy piros gombra és egy kék gombra. A multivariáns viszont egyszerre több mint 2 variáns gombot hasonlít össze – például piros, kék, zöld és fehér (továbbá ezek eltérhetnek a címekben is, pl. “Ellenőrizd ezt” és “Tudd meg többet”).

A/B tesztelés fő előnyei a gyorsaság és az alacsony költségek. Ezek lehetővé teszik több termékváltozat értékelését egy nagy csoport valós ember között. Mégis, figyelj arra, hogy ezekre az aspektusokra összpontosíts, amelyek valódi hatással lehetnek a termék általános megítélésére. Ne hasonlíts össze véletlenszerű elemeket. Készíts egy hipotézist, végezz el más kiegészítő kutatásokat, majd konzultálj a tervező és fejlesztő csapatoddal. Együtt meg fogjátok határozni, hogy mely alapvető jellemzőket érdemes vizsgálni több verzióban, egyváltozós vagy többel változós A/B tesztelés végrehajtásával.

A/B tesztelés gyors kutatási formának tűnik – bár ez nem szabály. Lehet, hogy néhány hétig kell futtatnod őket, hogy elegendő adatot gyűjts a UX elemzéshez (de akár néhány nap vagy akár néhány óra is elegendő lehet). Az, hogy mennyi időt vesz igénybe egy felmérés lebonyolítása, sok tényezőtől függ.

A/B tesztelés

Hogyan végezzünk A/B tesztelést?

  1. Határozd meg a problémádat.
  2. Győződj meg róla, hogy a megfelelő analitikai eszközöket alkalmazod a probléma természetének pontos meghatározásához.

  3. Tudd meg, amennyit csak tudsz a problémáról és a felhasználókról. Ismerd meg őket jól.
  4. Pontosan határozd meg a folyamat helyét, és próbáld kideríteni, miért történik ez. A részletes megértés hozzájárul a megfelelően szigorú elemzéshez.

  5. Formulázz meg egy hipotézist, válaszolva arra, hogyan oldhatod meg a problémát.
  6. A hipotézis egy tesztelhető feltételezés. Formulázhatod feltétel formájában – “ha X történik, akkor Z”, azaz például “ha a cím 22-es betűtípussal van, nem pedig 18-assal, a konverzió nőni fog”. Az A/B tesztelés megmutatja, hogy a hipotézisben bemutatott feltételezés helyes-e.

  7. Határozd meg a célodat.
  8. Határozd meg, mit szeretnél elérni a kutatással, valamint az egész kutatási és tervezési folyamat során – például, hogy több felhasználó kattintson a CTA gombra a kezdőoldalon.

  9. Határozd meg a statisztikai pontosságot.
  10. Határozd meg azokat a számokat és adatokat, amelyekre szükséged van a felmérés gyakorlati értékeléséhez, valamint az üzleti érdekelt felek számára, hogy bemutathasd – pl. egy 2%-os konverziós növekedés kielégíti-e őket, és megéri-e a felmérésbe fektetni?

  11. Határozd meg az eredmények szükséges skáláját.
  12. Mennyi válaszadó biztosítja a statisztikai pontosságot? Milyen százalék a napi, heti vagy havi felhasználói bázisból teszi ezeket az eredményeket értékessé és megbízhatóvá? Ezt elengedhetetlen meghatározni, mielőtt folytatnád a felmérést.

  13. Készítsd el B verziót, és teszteld a hipotézisedet.
  14. Készíts egy extra variánst (B variáns) az oldal/termék/funkcionalitás számára a hipotézisedhez, és kezdj el tesztelni. Ezen a ponton a fejlesztők lépnek be, hogy megvalósítsanak egy második, alternatív megoldást a meglévő termékhez – és a felhasználók tudtukon kívül két csoportra (A csoport és B csoport) oszlanak az oldal/alkalmazás szerint, mint korábban. Az értékelés során próbáld meg csak az adataidat nézni, miután elegendő adatot gyűjtöttél a statisztikai érvényesség és a használható eredmény eléréséhez.

  15. Elemezd és cselekedj a teszt eredményei alapján.
  16. Ha a B verziód megfelel a megállapított hatékonysági küszöbnek, és megerősíti a hipotézisedet, folytathatod a megvalósítást minden felhasználó számára (többé nem osztva A és B verziók között). Ha azonban a hipotézis megdől, maradj az eredeti A verziónál, vagy dolgozz ki és tesztelj egy új hipotézist. Nézd meg a kiegészítő kutatási módszereket is az adatok kiegészítésére.

Összefoglalás

A/B tesztelés egy meglehetősen technikai téma. Bizonyos statisztikai ismereteket, valamint speciálisabb technikai/programozási tudást (vagy jó kapcsolatot a cég fejlesztőcsapatával) igényel. Ez egy közvetlen módszer – ráadásul meglehetősen egyszerű, gyors és olcsó. Lehetővé teszi, hogy két alternatív verziót hasonlítsunk össze egy termékből alacsony költséggel, kielégítő eredményekkel. Ráadásul az eredményei a valós felhasználók alapján születnek, és annyira pontosak, amennyire csak lehet. Mégis, ne feledd, hogy nem tesztelhetsz minden funkciót, elemet vagy apró részletet az oldalon – ezért, amikor A/B teszteket végzel, szokás más kiegészítő kutatási módszereket is alkalmazni.

Olvasd el ezt is: Felfedező kutatási módszerek

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a nyüzsgő méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.

Klaudia Kowalczyk

Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.

View all posts →

UX research:

  1. Mi az UX kutatás?
  2. A UX-kutatás típusai
  3. Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
  4. Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
  5. Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
  6. Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
  7. Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
  8. Hogyan válasszunk kutatási módszert?
  9. UX tanulmány résztvevői toborzása
  10. UX Kutatás screener kérdőív
  11. Gyermekekkel végzett UX kutatás
  12. Felfedező kutatási módszerek
  13. UX Kutatási Juttatások
  14. Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
  15. Mi az értékelő kutatás?
  16. Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
  17. Mi az etnográfiai kutatás?
  18. Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
  19. Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
  20. Mi az asztali kutatás?
  21. Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
  22. Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
  23. Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
  24. Mi az a fa tesztelés?
  25. Első kattintás tesztelése
  26. Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
  27. Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
  28. Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
  29. Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?
  30. Hogyan készítsünk UX kutatási jelentést?
  31. Hogyan végezzünk naplókutatásokat?
  32. Felmérési kutatás
  33. Adat elemzés a UX kutatásban
  34. A követelmények összegyűjtésének folyamata UI/UX projektekhez
  35. Mikor és hogyan végezzünk preferenciatesztelést?