A gyerekek bevonásával végzett UX kutatás kétségtelenül számos logisztikai, jogi és etikai kihívást jelent. Ennek ellenére megéri a fáradságot. Azok a következtetések, amelyeket a kutatók a fiataloktól érkező visszajelzésekből levonnak, lenyűgözőek lehetnek a UX kutatás, valamint az emberi tudományok szempontjából általában. Ráadásul, ha a cél egy fiataloknak szánt termék fejlesztése, a UX kutatás elengedhetetlen. Olvassa el cikkünket, hogy megtudja, hogyan készülhet fel megfelelően a gyerekekkel végzett UX kutatásra, és hogyan végezheti azt stresszmentesen mindkét fél számára.
Gyerekekkel végzett UX kutatás – tartalomjegyzék:
Mikor végezzünk UX kutatást gyerekekkel?
Akik már foglalkoztak gyerekekkel (szakmai vagy magánéleti szinten) tudják, hogy a gyerekek nem csupán “kisebb” emberek. Másképp gondolkodnak, reagálnak a helyzetekre, másképp érzékelik a világot, és másképp motiválódnak, mint a felnőttek. A gyerekek elvárásai a termékek megjelenésével kapcsolatban is eltérnek. Olyannyira, hogy egyes folyamatokat, amelyek a felnőttek számára hétköznapinak tűnnek, kihívásnak vagy akár érthetetlennek találhatnak.
Ezért, amikor gyerekeknek tervezünk terméket, súlyos hiba felnőtt válaszadókkal tesztelni – ők másképp kezelik a terméket, és más dolgokra, funkciókra figyelnek. Így egy ilyen kutatás eredménye eleve hibás. Annak ellenőrzésére, hogy a célfelhasználóink (jelen esetben a gyerekek) elégedettek lesznek-e a kidolgozott megoldással, részt kell venniük a kutatási folyamatban.
Hogyan végezzünk UX kutatást gyerekekkel?
A gyerekekkel végzett UX kutatás tervezése és előkészítése hasonlóan kell, hogy történjen, mint a felnőttekkel végzett kutatás. Meg kell határoznunk, hogy a kutatást távolról, egy meghatározott helyszínen végezzük-e. A távoli toborzás könnyűnek tűnhet, és lehetővé teszi, hogy szélesebb földrajzi vagy szociális-gazdasági demográfiai csoportból érjünk el résztvevőket. Az asztali formátumú felmérés, a válaszadó otthonában, lehetővé teszi, hogy lássuk a termék funkcióinak valódi kontextusát.
Az alany egy gyenge Wi-Fi lefedettségű szobában teszteli a terméket? Zavarják a testvérek, amikor a résztvevők próbálnak befejezni egy szintet egy játékban, például? Az öreg családi iPadet folyamatosan tölteni kell, mert lemerült az akkumulátor? Az ilyen megfigyelések valódi következményekkel járhatnak a termék tervezésére nézve.
Legtöbb esetben, amikor személyesen végeznek felméréseket, gazdagabb adatokat gyűjtenek. Ilyenkor könnyebb fenntartani a kutatás résztvevőinek érdeklődését, így a kutatók nyomon követhetik az arckifejezéseiket, a testbeszédüket, valamint számos egyéb viselkedési aspektust a termék használhatósági tesztjei során. 10 év alatti gyerekekkel végzett UX kutatás során a legjobb, ha asztali tesztelést alkalmazunk. A fiatalabb gyerekekkel végzett távoli tesztelés hajlamosabb a folyamat bonyolítására, mert nehezen irányíthatók, különösen, ha unatkoznak vagy elterelik a figyelmüket valami. A tinédzserekkel végzett távoli tesztelés viszont meglehetősen sikeres lehet.
A következő lépés a résztvevők toborzása a kutatáshoz. Már írtunk a résztvevők toborzásáról és a rendelkezésre álló toborzási csatornákról. Gyerekek toborzása esetén válasszon helyi toborzási lehetőségeket – kérheti barátai segítségét, megoszthat posztokat családi Facebook csoportokban, és szórólapokat oszthat ki iskolákban, óvodákban, közösségi központokban, fociklubokban vagy színházi csoportokban stb.
A pontosan óvodákra, iskolákra és táborokra való célzás hatalmas potenciális résztvevői bázist biztosít, akik a szülőknek továbbítják az információkat. Függetlenül attól, hogy melyik toborzási módszert választja, győződjön meg róla, hogy egy ilyen szórólap/poszter tartalmaz egy rövid leírást a kutatási célokról, a résztvevők elvárásait, a kutatás helyszínét és időtartamát, valamint egy javasolt ösztönzőt a részvételért (például ajándékutalványokat vagy készpénzt).

Miután a kutatási csoportot kiválasztották, itt az ideje, hogy megtervezzük a kérdéseket, amelyeket fel szeretnénk tenni. A felnőttekkel végzett standard kutatáshoz hasonlóan tesztelje a forgatókönyvet egy pilot kutatás lebonyolításával. Ez segít kiszűrni a forgatókönyv “hibáit” (homályos, problémás kérdések), valamint lehetőséget ad egy főpróbára a tényleges felmérés előtt – ami különösen értékes, ha még nincs tapasztalatunk a legfiatalabb résztvevőkkel végzett kutatásban. Érdemes emlékezni arra, hogy ne tegyünk túl általános kérdéseket – a felnőttekkel végzett kutatás során a nagyon általános, nyitott kérdések megnyugtatják őket, és megnyílnak a kutató előtt.
Viszont a gyerekek esetében a túl széles kérdések zavarba ejthetik őket, és az válaszok koherenciáját is befolyásolhatják. Ezért egy nyitó kérdés a felmérésben például a kedvenc játékról, számítógépes játékról vagy iskolai tantárgyról kell, hogy szóljon.
A vizsgálati szakaszban figyeljen a “bemelegítésre” – egy rövid játék, hogy a gyerek mozgásban legyen, és magabiztosabbnak, kényelmesebbnek érezze magát. Néha szükséges, hogy egy szülő jelen legyen a foglalkozáson (mert például a gyerek megijed egyedül). Ilyen helyzetben figyelmeztesse a szülőt, hogy csendben kell maradnia a vizsgálati helyszínen. Csendes megfigyelőként a szülők nem zavarhatják, terelhetik el vagy kommentálhatják a gyerekeiket. Azonban, miután a kutatás véget ért, kérheti a szülőket, hogy adjanak visszajelzést – hogy érezzék, hogy részt vettek az egész folyamatban.
Mi különbözteti meg még a felnőtt felméréseket a gyerekekkel végzett felmérésektől? Érdemes a kérdés formáját az életkorhoz igazítani – például egy felnőtt számára érthető, ha valamit 1-től 5-ig terjedő skálán értékel, de egy gyerek számára ez zavaró lehet. A skálák esetében például használjon emotikonokat – szomorútól az indifferensig, boldog mosolygósig – a skála ábrázolására. Ne feledkezzen meg az egyszerű és érthető nyelvről – a gyerekek nem biztos, hogy értik a specifikus ipari szókincset. Ezért a “prototípus” helyett mondja azt, hogy “mintapéldány”, a “hasznos” helyett pedig azt, hogy “gyerekek számára egyszerűen használható”.
A gyerekek gyakran “felfedezőbbek” is – talán rákattintanak és felfedeznek új dolgokat (gyakran szándékosan) a használhatósági tesztek során. Ennek vannak előnyei és hátrányai – felfedezhetnek egy új hibát a prototípusban, amiről nem tudtunk, de ez meghosszabbítja az egész teszt időtartamát, és további kutatásokat igényel, nem is beszélve arról, hogy elvonja a figyelmünket a fő kutatási problémáról. Gondoskodjon arról, hogy legyen lehetőség a prototípus gyors visszaállítására és a kutatási helyszínre való visszatérésre.
Természetesen a felmérés után adjunk pozitív visszajelzést – köszönjük meg a gyerekeknek az idejüket, és tudatosítsuk bennük, hogy sokat segítettek a részvételükkel, és hogy nagyszerű munkát végeztek. Jutalmazhatja őket például egy matricával, színezőkönyvvel vagy egy kis játékkal. Ne feledje, hogy a készpénzes jutalom – csak egy felnőttnek (jelen esetben a vizsgált gyermek szülőjének vagy gondviselőjének) jár.
Gyerekek részvételével végzett kutatás során számítson a váratlanra. Természetesen sosem készülhet fel minden eshetőségre, amikor egy kutatást tervez. Másrészt van néhány dolog, amire érdemes figyelni, hogy a szűrés zökkenőmentesen menjen. A gyerekekkel végzett UX kutatás során a szabadság nemcsak a viselkedésre, hanem a ruházatra is vonatkozik – készüljön fel arra, hogy a földön üljön vagy koszos legyen. A laza ruházat is segít, hogy a gyerek kényelmesen érezze magát (és ne úgy, mintha iskolai teszten lenne).
Hozzon magával néhány csendes elterelést, például színezőkönyveket vagy süteménypálcikákat, hogy szükség esetén lekösse a kíváncsi testvéreket anélkül, hogy megzavarná a foglalkozást. Ezenkívül ne feledje, hogy legyen időbuffer a tervezett időpontok között (a gyerekekkel végzett kutatás jelentősen elhúzódhat). Másrészt, ha a gyerek unatkozik, frusztrált vagy fáradt, ne féljen megszakítani a kutatást és korábban befejezni.
Összegzés
A gyerekekkel végzett UX kutatás gyakran nemcsak elengedhetetlen (ha gyerekeknek tervez terméket), hanem rendkívül értékes is! Az egyik legjobb rész a tárgyak iránti lelkesedésük megfigyelése – hallgatni a termékről tett megjegyzéseiket, vagy figyelni az arckifejezéseiket, amikor valami meglepi vagy felzaklatja őket. Ezenkívül a gyerekek feltétel nélküli őszintesége és élénksége befolyásolja az őszinte véleményüket. A vicces megjegyzések és mondások, amelyeket a kutatási ülés során hallunk, biztosan sokáig megmaradnak emlékeinkben, és szórakoztató anekdotaként maradnak kollégáink között. Végül ne feledje, hogy a gyerekek csodálatos inspirációk! Figyelje őket, és adja át szenvedélyüket, energiájukat és nyitottságukat a munkájába.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.
Klaudia Kowalczyk
Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.
UX research:
- Mi az UX kutatás?
- A UX-kutatás típusai
- Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
- Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
- Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
- Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
- Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
- Hogyan válasszunk kutatási módszert?
- UX tanulmány résztvevői toborzása
- UX Kutatás screener kérdőív
- Gyermekekkel végzett UX kutatás
- Felfedező kutatási módszerek
- UX Kutatási Juttatások
- Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
- Mi az értékelő kutatás?
- Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
- Mi az etnográfiai kutatás?
- Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
- Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
- Mi az asztali kutatás?
- Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
- Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
- Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
- Mi az a fa tesztelés?
- Első kattintás tesztelése
- Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
- Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
- Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
- Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?
- Hogyan készítsünk UX kutatási jelentést?
- Hogyan végezzünk naplókutatásokat?
- Felmérési kutatás
- Adat elemzés a UX kutatásban
- A követelmények összegyűjtésének folyamata UI/UX projektekhez
- Mikor és hogyan végezzünk preferenciatesztelést?