A gyerekek bevonásával végzett UX kutatás kétségtelenül számos logisztikai, jogi és etikai kihívást jelent. Ennek ellenére megéri a fáradságot. Azok a következtetések, amelyeket a kutatók a fiataloktól érkező visszajelzésekből levonnak, lenyűgözőek lehetnek a UX kutatás, valamint az emberi tudományok szempontjából általában. Ráadásul, ha a cél egy fiataloknak szánt termék fejlesztése, a UX kutatás elengedhetetlen. Olvassa el cikkünket, hogy megtudja, hogyan készülhet fel megfelelően a gyerekekkel végzett UX kutatásra, és hogyan végezheti azt stresszmentesen mindkét fél számára.

Gyerekekkel végzett UX kutatás – tartalomjegyzék:

  1. Mikor végezzünk UX kutatást gyerekekkel?
  2. Hogyan végezzünk UX kutatást gyerekekkel?
  3. Összegzés

Mikor végezzünk UX kutatást gyerekekkel?

Akik már foglalkoztak gyerekekkel (szakmai vagy magánéleti szinten) tudják, hogy a gyerekek nem csupán “kisebb” emberek. Másképp gondolkodnak, reagálnak a helyzetekre, másképp érzékelik a világot, és másképp motiválódnak, mint a felnőttek. A gyerekek elvárásai a termékek megjelenésével kapcsolatban is eltérnek. Olyannyira, hogy egyes folyamatokat, amelyek a felnőttek számára hétköznapinak tűnnek, kihívásnak vagy akár érthetetlennek találhatnak.

Ezért, amikor gyerekeknek tervezünk terméket, súlyos hiba felnőtt válaszadókkal tesztelni – ők másképp kezelik a terméket, és más dolgokra, funkciókra figyelnek. Így egy ilyen kutatás eredménye eleve hibás. Annak ellenőrzésére, hogy a célfelhasználóink (jelen esetben a gyerekek) elégedettek lesznek-e a kidolgozott megoldással, részt kell venniük a kutatási folyamatban.

Hogyan végezzünk UX kutatást gyerekekkel?

A gyerekekkel végzett UX kutatás tervezése és előkészítése hasonlóan kell, hogy történjen, mint a felnőttekkel végzett kutatás. Meg kell határoznunk, hogy a kutatást távolról, egy meghatározott helyszínen végezzük-e. A távoli toborzás könnyűnek tűnhet, és lehetővé teszi, hogy szélesebb földrajzi vagy szociális-gazdasági demográfiai csoportból érjünk el résztvevőket. Az asztali formátumú felmérés, a válaszadó otthonában, lehetővé teszi, hogy lássuk a termék funkcióinak valódi kontextusát.

Az alany egy gyenge Wi-Fi lefedettségű szobában teszteli a terméket? Zavarják a testvérek, amikor a résztvevők próbálnak befejezni egy szintet egy játékban, például? Az öreg családi iPadet folyamatosan tölteni kell, mert lemerült az akkumulátor? Az ilyen megfigyelések valódi következményekkel járhatnak a termék tervezésére nézve.

Legtöbb esetben, amikor személyesen végeznek felméréseket, gazdagabb adatokat gyűjtenek. Ilyenkor könnyebb fenntartani a kutatás résztvevőinek érdeklődését, így a kutatók nyomon követhetik az arckifejezéseiket, a testbeszédüket, valamint számos egyéb viselkedési aspektust a termék használhatósági tesztjei során. 10 év alatti gyerekekkel végzett UX kutatás során a legjobb, ha asztali tesztelést alkalmazunk. A fiatalabb gyerekekkel végzett távoli tesztelés hajlamosabb a folyamat bonyolítására, mert nehezen irányíthatók, különösen, ha unatkoznak vagy elterelik a figyelmüket valami. A tinédzserekkel végzett távoli tesztelés viszont meglehetősen sikeres lehet.

A következő lépés a résztvevők toborzása a kutatáshoz. Már írtunk a résztvevők toborzásáról és a rendelkezésre álló toborzási csatornákról. Gyerekek toborzása esetén válasszon helyi toborzási lehetőségeket – kérheti barátai segítségét, megoszthat posztokat családi Facebook csoportokban, és szórólapokat oszthat ki iskolákban, óvodákban, közösségi központokban, fociklubokban vagy színházi csoportokban stb.

A pontosan óvodákra, iskolákra és táborokra való célzás hatalmas potenciális résztvevői bázist biztosít, akik a szülőknek továbbítják az információkat. Függetlenül attól, hogy melyik toborzási módszert választja, győződjön meg róla, hogy egy ilyen szórólap/poszter tartalmaz egy rövid leírást a kutatási célokról, a résztvevők elvárásait, a kutatás helyszínét és időtartamát, valamint egy javasolt ösztönzőt a részvételért (például ajándékutalványokat vagy készpénzt).

Gyerekekkel végzett UX kutatás

Miután a kutatási csoportot kiválasztották, itt az ideje, hogy megtervezzük a kérdéseket, amelyeket fel szeretnénk tenni. A felnőttekkel végzett standard kutatáshoz hasonlóan tesztelje a forgatókönyvet egy pilot kutatás lebonyolításával. Ez segít kiszűrni a forgatókönyv “hibáit” (homályos, problémás kérdések), valamint lehetőséget ad egy főpróbára a tényleges felmérés előtt – ami különösen értékes, ha még nincs tapasztalatunk a legfiatalabb résztvevőkkel végzett kutatásban. Érdemes emlékezni arra, hogy ne tegyünk túl általános kérdéseket – a felnőttekkel végzett kutatás során a nagyon általános, nyitott kérdések megnyugtatják őket, és megnyílnak a kutató előtt.

Viszont a gyerekek esetében a túl széles kérdések zavarba ejthetik őket, és az válaszok koherenciáját is befolyásolhatják. Ezért egy nyitó kérdés a felmérésben például a kedvenc játékról, számítógépes játékról vagy iskolai tantárgyról kell, hogy szóljon.

A vizsgálati szakaszban figyeljen a “bemelegítésre” – egy rövid játék, hogy a gyerek mozgásban legyen, és magabiztosabbnak, kényelmesebbnek érezze magát. Néha szükséges, hogy egy szülő jelen legyen a foglalkozáson (mert például a gyerek megijed egyedül). Ilyen helyzetben figyelmeztesse a szülőt, hogy csendben kell maradnia a vizsgálati helyszínen. Csendes megfigyelőként a szülők nem zavarhatják, terelhetik el vagy kommentálhatják a gyerekeiket. Azonban, miután a kutatás véget ért, kérheti a szülőket, hogy adjanak visszajelzést – hogy érezzék, hogy részt vettek az egész folyamatban.

Mi különbözteti meg még a felnőtt felméréseket a gyerekekkel végzett felmérésektől? Érdemes a kérdés formáját az életkorhoz igazítani – például egy felnőtt számára érthető, ha valamit 1-től 5-ig terjedő skálán értékel, de egy gyerek számára ez zavaró lehet. A skálák esetében például használjon emotikonokat – szomorútól az indifferensig, boldog mosolygósig – a skála ábrázolására. Ne feledkezzen meg az egyszerű és érthető nyelvről – a gyerekek nem biztos, hogy értik a specifikus ipari szókincset. Ezért a “prototípus” helyett mondja azt, hogy “mintapéldány”, a “hasznos” helyett pedig azt, hogy “gyerekek számára egyszerűen használható”.

A gyerekek gyakran “felfedezőbbek” is – talán rákattintanak és felfedeznek új dolgokat (gyakran szándékosan) a használhatósági tesztek során. Ennek vannak előnyei és hátrányai – felfedezhetnek egy új hibát a prototípusban, amiről nem tudtunk, de ez meghosszabbítja az egész teszt időtartamát, és további kutatásokat igényel, nem is beszélve arról, hogy elvonja a figyelmünket a fő kutatási problémáról. Gondoskodjon arról, hogy legyen lehetőség a prototípus gyors visszaállítására és a kutatási helyszínre való visszatérésre.

Természetesen a felmérés után adjunk pozitív visszajelzést – köszönjük meg a gyerekeknek az idejüket, és tudatosítsuk bennük, hogy sokat segítettek a részvételükkel, és hogy nagyszerű munkát végeztek. Jutalmazhatja őket például egy matricával, színezőkönyvvel vagy egy kis játékkal. Ne feledje, hogy a készpénzes jutalom – csak egy felnőttnek (jelen esetben a vizsgált gyermek szülőjének vagy gondviselőjének) jár.

Gyerekek részvételével végzett kutatás során számítson a váratlanra. Természetesen sosem készülhet fel minden eshetőségre, amikor egy kutatást tervez. Másrészt van néhány dolog, amire érdemes figyelni, hogy a szűrés zökkenőmentesen menjen. A gyerekekkel végzett UX kutatás során a szabadság nemcsak a viselkedésre, hanem a ruházatra is vonatkozik – készüljön fel arra, hogy a földön üljön vagy koszos legyen. A laza ruházat is segít, hogy a gyerek kényelmesen érezze magát (és ne úgy, mintha iskolai teszten lenne).

Hozzon magával néhány csendes elterelést, például színezőkönyveket vagy süteménypálcikákat, hogy szükség esetén lekösse a kíváncsi testvéreket anélkül, hogy megzavarná a foglalkozást. Ezenkívül ne feledje, hogy legyen időbuffer a tervezett időpontok között (a gyerekekkel végzett kutatás jelentősen elhúzódhat). Másrészt, ha a gyerek unatkozik, frusztrált vagy fáradt, ne féljen megszakítani a kutatást és korábban befejezni.

Összegzés

A gyerekekkel végzett UX kutatás gyakran nemcsak elengedhetetlen (ha gyerekeknek tervez terméket), hanem rendkívül értékes is! Az egyik legjobb rész a tárgyak iránti lelkesedésük megfigyelése – hallgatni a termékről tett megjegyzéseiket, vagy figyelni az arckifejezéseiket, amikor valami meglepi vagy felzaklatja őket. Ezenkívül a gyerekek feltétel nélküli őszintesége és élénksége befolyásolja az őszinte véleményüket. A vicces megjegyzések és mondások, amelyeket a kutatási ülés során hallunk, biztosan sokáig megmaradnak emlékeinkben, és szórakoztató anekdotaként maradnak kollégáink között. Végül ne feledje, hogy a gyerekek csodálatos inspirációk! Figyelje őket, és adja át szenvedélyüket, energiájukat és nyitottságukat a munkájába.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.

Klaudia Kowalczyk

Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.

View all posts →

UX research:

  1. Mi az UX kutatás?
  2. A UX-kutatás típusai
  3. Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
  4. Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
  5. Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
  6. Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
  7. Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
  8. Hogyan válasszunk kutatási módszert?
  9. UX tanulmány résztvevői toborzása
  10. UX Kutatás screener kérdőív
  11. Gyermekekkel végzett UX kutatás
  12. Felfedező kutatási módszerek
  13. UX Kutatási Juttatások
  14. Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
  15. Mi az értékelő kutatás?
  16. Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
  17. Mi az etnográfiai kutatás?
  18. Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
  19. Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
  20. Mi az asztali kutatás?
  21. Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
  22. Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
  23. Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
  24. Mi az a fa tesztelés?
  25. Első kattintás tesztelése
  26. Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
  27. Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
  28. Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
  29. Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?
  30. Hogyan készítsünk UX kutatási jelentést?
  31. Hogyan végezzünk naplókutatásokat?
  32. Felmérési kutatás
  33. Adat elemzés a UX kutatásban
  34. A követelmények összegyűjtésének folyamata UI/UX projektekhez
  35. Mikor és hogyan végezzünk preferenciatesztelést?