Tudod, mi az a felfedező kutatás a UX-ben? Olvasd el cikkünket, hogy megtudd, valamint megismerd a fő céljait és feladatait, és hogy milyen kutatási módszereket sorolhatunk a felfedező kutatás példái közé.
Felfedező kutatási módszerek – tartalomjegyzék:
- Mi az a felfedező kutatás?
- Mik a felfedező kutatás céljai?
- Kiválasztott felfedező kutatási módszerek
- Összefoglalás
Mi az a felfedező kutatás?
A felfedező kutatás – más néven generatív kutatás, alapkutatás vagy exploratív kutatás – egy olyan folyamat, amely segít a tervezőknek és a UX kutatóknak megérteni a felhasználói igényeket, viselkedéseket és motivációkat különböző kutatási módszereken keresztül – például egyéni mélyinterjúk, felmérések vagy célpiaci elemzés révén. A felfedező kutatás nemcsak a termék tanulmányozásához kapcsolódik, hanem a márkákhoz, innovációkhoz, versenytársakhoz, felhasználókhoz és a gyártáshoz is.
Mik a felfedező kutatás céljai?
- A felhasználók mélyebb megértése
- A tervezési döntések javítása
- Idő és pénz megtakarítása
- Egy közös, koherens vízió létrehozása
A felfedező kutatás első és legfontosabb célja, hogy segítsen megismerni és mélyebben megérteni a felhasználókat. Az ő motivációik, céljaik és problémáik megértésével olyan megoldásokat tudsz tervezni, amelyek valódi igényeiket kielégítik.
A felfedező kutatás második célja a tervezési döntések javítása. Ahelyett, hogy egyszerűen egy olyan terméket hoznál létre, amelyről a csapatod úgy gondolja, hogy jól illeszkedik, valós, értékes adatok alapján fejleszthetsz digitális terméket. A vásárlók és igényeik ismerete lehetővé teszi, hogy a tervezési folyamat minden szakaszában jobb döntéseket hozz.
A megoldások tesztelése, mielőtt azokat megvalósítanák, lehetővé teszi a potenciális problémák észlelését és előzetes megoldását – megtakarítva a költségvetéseket és a tervezők, kutatók idejét.
A felfedező kutatás elősegíti a közös vízió kialakítását a tervezőcsapat között arról, hogy a terméknek hogyan kell kinéznie és működnie. Mivel a kutatás alapos megértést nyújt a felhasználói igényekről, a tervezőcsapatok könnyebben egyetértenek a prioritásokban.

Kiválasztott felfedező kutatási módszerek
Sok különböző típusú kutatás végezhető a felfedezési szakaszban. Az alábbiakban a legjobban ismert és népszerű módszerek találhatók, amelyeket gyakran használnak a UX kutatók. A felfedező kutatás elsősorban abban segít, hogy új dolgokat tanuljunk a felhasználóról. Ezt a típusú kutatást generatív vagy exploratív kutatásnak is nevezik, mivel új meglátásokat és friss perspektívákat generál a problémáról. E kutatás elvégzésével tanulunk és mélyítjük a felhasználói problémák kérdését. Ne feledd azonban, hogy a felfedezési szakasz nem tartalmaz hipotézis tesztelést vagy a javasolt megoldás értékelését.
Felhasználói interjúk
Az interjúk a kvalitatív kutatás gyakori módszerei. Ezek magukban foglalják a felhasználókkal való találkozást és nyitott kérdések feltevését az igényeikről, viselkedésükről vagy motivációikról. Az interjúk nagyon hasznosak a felhasználók érzéseinek és attitűdjeinek megértésében, mielőtt bármilyen tervezési munka elkezdődne.
Stakeholder interjúk
A stakeholderek gyakran egyedi tudással és adatokkal rendelkeznek a belső folyamatokról és a felhasználókról. A stakeholder interjúk lebonyolítása egy további információs réteget biztosít, amely segít a csapatnak megérteni a probléma mértékét, valamint értékelni a tervezett megoldások megvalósíthatóságát.
A szervezet kulcsszereplőivel folytatott interjúk segítenek megérteni a szervezet, egyének vagy egész csapatok kulcsfontosságú üzleti céljait, adatokat és meglátásokat szerezni a megadott problémák felhasználókra gyakorolt hatásáról, valamint a már tesztelt megoldásokról – és arról, hogy hogyan működtek, hogyan valósították meg őket, és miért kell őket módosítani. A stakeholderek interjúztatása a felfedezési szakaszban befolyásolja az érdeklődésüket az egész folyamat iránt, és további meglátásokat ad nekünk.
Műhely
A műhelyek jó módja a témák és kérdések kibővítésének, amelyek az interjúkból merültek fel. Ez a kvalitatív kutatás formája összehozza a projektcsapat tagjait és a kulcsszereplőket, hasznos felfedezési taktikát biztosítva. Sokféle műhely létezik, és különböző szakaszaiban végezhetők a projekteknek, de azok, amelyeket a felfedező kutatás részeként végeznek, jobb megértést nyújtanak az ügyfélről és problémáiról, valamint a felhasználóiról és vásárlási szokásaikról.
Fókuszcsoportok
A fókuszcsoportok a kvalitatív kutatás egy típusa, amelyben egy csoport ember (felhasználók) közösen vitat meg egy témát. Ez nemcsak abban segít, hogy megtudd, mit gondolnak az emberek egy projektről, hanem mélyebb válaszokat is kapsz, amikor a résztvevők egymás véleményére és megjegyzéseire támaszkodnak. A fókuszcsoport ideális mérete nyolc-tíz ember. A fókuszcsoportos kutatás megfelelő előkészítéséhez szükséges meghatározni a beszélgetés témáját, és felkészülni néhány kérdésre, amelyek érdekes beszélgetést indíthatnak el.
A fókuszcsoport lebonyolítása során fontos a beszélgetés hatékony moderálása. Ápolni kell a beszélgetés kultúráját, további kérdéseket feltenni a téma kibővítése érdekében, ha a beszélgetés üteme lelassul, és biztosítani, hogy mindenki egyenlő lehetőséget kapjon a megszólalásra.
Felmérések és kérdőívek
A felhasználói felmérések a felhasználói igényekről zárt kérdések feltevésének kvantitatív kutatási módszere. Ez a típusú kutatás célja a kemény adatok megszerzése és a célcsoport trendjeinek azonosítása.
Etográfiai felhasználói kutatás
Az etográfiai felhasználói kutatás egy másik formája a kvalitatív kutatásnak. Az etográfiai kutatás magában foglalja a szubjektumok megfigyelését természetes környezetükben. Ez a típusú kutatás gyakori a felhasználói viselkedés és igények mélyebb megértésének megszerzésére. A kutatási szakasz megkezdése előtt határozd meg a terjedelmét és döntsd el a megfigyelési módszereket.
Napló tanulmányok
A napló kutatás, amely szintén kvalitatív tanulmány, magában foglalja a résztvevők arra kérését, hogy írják le gondolataikat és érzéseiket egy témáról. A naplók betekintést nyújtanak a felhasználó által érzett véleményekbe és érzelmekbe, így jobban megértheted, mit gondolnak a projektről vagy prototípusról.
Ne feledd, hogy a napló tanulmányok időigényesek mind a résztvevők, mind a kutatók számára. Azonban az eredményeik nagyon értékesek és kulcsfontosságúak az egész folyamat szempontjából, ezért megfelelően készülj fel rá. A felmérés előtt határozd meg a célját, és tervezd meg, mit szeretnél kérdezni. Kérdezheted a felhasználókat többek között a termékről alkotott véleményükről, hogy könnyen használható volt-e, mit szerettek vagy nem szerettek a termékben, hogy tapasztaltak-e bármilyen problémát (és ha igen, melyeket) a felmérés során, és hogy a termék kielégítette-e igényeiket (ha nem, miért nem, mi hiányzott).
Kártya rendezés
A kártya rendezés a kvalitatív kutatás egy típusa, amely magában foglalja a résztvevők arra kérését, hogy egy kártyakészletet rendezzenek és hozzárendeljenek adott csoportokhoz (vagy javasoljanak egy új csoportot, ha szükségesnek érzik). A cél az, hogy megfigyeljük, hogyan gondolkodnak a válaszadók egy témáról, és intuitívabb termékeket tervezzünk az így nyert információk alapján. Ez különösen hasznos az e-kereskedelmi iparban, például amikor a weboldalon elérhető termékeket konkrét kategóriákhoz rendeljük.
Összefoglalás
Ahogy láthatod, a felfedező kutatásban alkalmazott módszerek számosak – megpróbáljuk mindegyiket lefedni a következő cikkekben. Az ebben a szakaszban megszerzett adatok ezután személyiségekbe, felhasználói történetekbe, empátia térképekbe vagy más vászonra és infografikákba fordíthatók, amelyek lehetővé teszik számunkra, hogy egy helyen összegyűjtsük az összes értékes információt, amelyet a felfedező kutatás során szereztünk, és könnyebben kommunikálhassuk másokkal – stakeholderekkel, az ügyféllel, projektmenedzserekkel, UX és UI tervezőkkel, akik nem vettek részt a kutatás lebonyolításában. Ennek a folyamatnak a célja, hogy az adatokat a lehető legolvashatóbbá és érthetőbbé tegyük minden csapattag számára. Reméljük, hogy ez a cikk világos és megvalósítható útmutatást nyújtott ennek elérésére.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTokon.
Klaudia Kowalczyk
Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.
UX research:
- Mi az UX kutatás?
- A UX-kutatás típusai
- Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
- Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
- Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
- Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
- Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
- Hogyan válasszunk kutatási módszert?
- UX tanulmány résztvevői toborzása
- UX Kutatás screener kérdőív
- Gyermekekkel végzett UX kutatás
- Felfedező kutatási módszerek
- UX Kutatási Juttatások
- Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
- Mi az értékelő kutatás?
- Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
- Mi az etnográfiai kutatás?
- Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
- Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
- Mi az asztali kutatás?
- Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
- Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
- Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
- Mi az a fa tesztelés?
- Első kattintás tesztelése
- Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
- Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
- Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
- Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?
- Hogyan készítsünk UX kutatási jelentést?
- Hogyan végezzünk naplókutatásokat?
- Felmérési kutatás
- Adat elemzés a UX kutatásban
- A követelmények összegyűjtésének folyamata UI/UX projektekhez
- Mikor és hogyan végezzünk preferenciatesztelést?