Mi az asztali kutatás, és milyen helyzetekben lehet hasznos? Olvasd el cikkünket, hogy megtudd, milyen helyzetekben segíthet az asztali kutatás, és hogyan végezheted el helyesen, hogy értékes adatokat nyerj a projekthez.

Asztali kutatás – tartalomjegyzék:

  1. Mi az asztali kutatás?
  2. Elsődleges vs másodlagos kutatás
  3. Hogyan végezzünk asztali kutatást
  4. A másodlagos kutatás előnyei és hátrányai
  5. Összefoglalás

Mi az asztali kutatás?

Az asztali kutatás az UX kutatásban másodlagos kutatásként vagy irodalmi áttekintésként is ismert. Ez a kutatási módszer a már elérhető kutatási eredmények és adatok összegzését és összeállítását jelenti. Magában foglalja a már létező információk gyűjtését és elemzését, amelyek viszonylag könnyen beszerezhetők, például a vállalat által már birtokolt adatok, közzétett kormányzati jelentések, időszakos piackutatások, valamint az újságokban, folyóiratokban vagy az Interneten található információk.

Általában az asztali kutatást arra használjuk, hogy bővítsük a tudásunkat egy témáról (egy termékről, versenytársakról, felhasználókról, jellemzőikről vagy viselkedésükről) a felfedezés korai szakaszában. Ez segíthet a releváns kutatási kérdések megválaszolásában is.

Elsődleges vs másodlagos kutatás

A másodlagos kutatás az elsődleges kutatás ellentétes módszere. Az elsődleges kutatás önbevalláson alapuló adatok generálását jelenti, míg a másodlagos kutatás az elsődleges kutatást használja adatforrásként az elemzéshez. A másodlagos kutatás, amelyet más kutatók végeztek a múltban, eltér az elsődleges kutatástól, amelyet a felvetett kutatási kérdések megválaszolására végzünk (kivételt képezhet, ha a korábban végzett kutatást alkalmazod – például néhány évvel ezelőtt, egy másik projekten).

Míg a korábbi tanulmányok többségét valószínűleg olyan célokra végezted, amelyek nem kapcsolódnak a jelenlegi projektedhez vagy termékedhez, a gondos és átgondolt irodalmi áttekintés segíthet releváns adatok megszerzésében és tudásod növelésében a kutatott területen – ami jobb eredményhez és végtermékhez vezet.

Hogyan végezzünk asztali kutatást

  1. Határozd meg a témát és a kutatási kérdéseket
  2. Mint bármely más kutatási módszer esetében az UX folyamatban, az asztali kutatásnak konkrét és céltudatos tervre van szüksége. Mielőtt elkezdenéd az asztali kutatást, határozd meg a témát, amelyre összpontosítani fogsz (pl. az e-kereskedelmi oldalak felhasználói szokásai), és határozd meg a kutatási kérdéseket, amelyeket meg szeretnél válaszolni (pl. mennyi időt töltenek a felhasználók egy adott aloldalon? Milyen a vásárlási folyamatuk?).

    Győződj meg róla, hogy a téma és a kutatási kérdés elég széles ahhoz, hogy alaposan át tudj nézni elérhető forrásokat, de elég szűk is ahhoz, hogy ne zavarodj össze a szakirodalom mérete és terjedelme miatt.

  3. Határozd meg az áttekintés típusát és terjedelmét
  4. Nem számít, hogy milyen típusú másodlagos kutatást és milyen forrásokat választasz, ne felejtsd el világosan meghatározni a kutatás terjedelmét, mielőtt elkezded – vázold fel a maximális vagy minimális forrásszámot, amelyet az áttekintésednek tartalmaznia kell. Tervezd meg az időt, amely szükséges ezeknek a forrásoknak a gyűjtésére és elemzésére.

    A terjedelem előzetes meghatározása segít megszervezni a munkádat, és elkerülni az idő- és energiapazarlást. Ha azon tűnődsz, hogy mennyi ideális időt kellene eltöltened a másodlagos kutatással – ez változó. Néhány órától több hétig terjedhet. Az időtartam természetesen a projekt terjedelmétől, a témától, a célközönségtől, valamint a céloktól függ.

  5. Belső és külső források keresése
  6. Miután meghatároztad a kutatási témádat és a tanulmány terjedelmét, itt az ideje, hogy keresd az elérhető forrásokat. Természetesen ezek a témától függően változni fognak. Mégis, mindig érdemes átnézni:

    • Belső források, mint például ügyfél-visszajelzések és felhasználói interjúk, kutatási adattárak, vállalati adatbázisok
    • Külső források, amelyek közé tartoznak a könyvek, közösségi média, ügyfélértékelések külső oldalakon, a Google Scholar keresőmotor stb.
    • Témához kapcsolódó források, mint például blogok és fórumok

    A tervezők gyakran használnak táblázatot a kiválasztott források nyomon követésére, hogy megjegyezzék és kiemeljék a fontos szakaszokat, valamint kiemeljék azokat a kifejezéseket, amelyekre később vissza szeretnének térni az elemzés során.

  7. Gyűjtsd össze és elemezd az adatokat az összes forrásból
  8. Miután értékes anyagokat gyűjtöttél a kutatott témáról, elkezdheted megvizsgálni a források közötti kapcsolatokat, és azonosítani a kulcsfontosságú meglátásokat és következtetéseket. Keresd a trendeket és a módszerek mintáit a jelenlegi forrásokban. Elemezd a források közötti ellentmondásokat és nézeteltéréseket, keresd a hiányosságokat az anyagokban, és töltsd ki őket más források adataival való összehasonlítással.

  9. Írj összefoglalót az eredményeidről
  10. Miután összegyűjtötted és átnézted a forrásaidat, folytathatod egy másodlagos kutatási jelentés írását. A folyamat hasonló bármely más típusú kutatás jelentésének írásához. Egy tipikus asztali kutatási jelentés tartalmaz egy bevezetőt, a felhasznált források listáját, az észlelések összefoglalását, a gyengeségek megvitatását és ajánlásokat a projekt következő lépéseire. Kezdj a téma bemutatásával és a kontextus megadásával: miért végezték a kutatást, mit szerettél volna megtudni, mit tartalmaz a kutatás és mi maradt ki belőle.

    Az összefoglalás során mutasd be az információkat, amelyek közösek a forrásokban (ezeket időrendben, tematikusan, módszertanilag vagy elméletileg is rendezheted – ez tőled és a kutatott témától függ). Ne felejtsd el azonosítani a hiányosságokat és korlátokat (mi hiányzott a rendelkezésre álló forrásokból? Milyen új kérdések merültek fel?). Emellett vázold fel az újonnan felmerülő kérdéseket vagy a lehetséges jövőbeli kutatási területeket. Végül gondold át, és írd le, hogy az általad talált információk hogyan befolyásolják a következő lépéseidet és tervezési döntéseidet.

asztali kutatás

A másodlagos kutatás előnyei és hátrányai

A másodlagos kutatás végzésének kulcsfontosságú előnyei az UX folyamatban a következők:

  • A kutatási költségek minimalizálása (az adatbeszerzés általában nyilvános és ingyenes)
  • Időmegtakarítás az elsődleges kutatás elvégzéséhez képest
  • Gyors áttekintés a kutatott témáról és alapos betekintés a legfontosabb aspektusaiba
  • Tanulás más kutatók hibáiból és azok elkerülése a jövőbeli kutatási folyamatokban
  • A kutatás kontextusának bemutatása
  • A meglévő tudás hiányosságainak áthidalása
  • A mélyebb kutatás szükségességének indoklása
  • A jövőbeli kutatási eredmények általános megbízhatóságának javítása

Az irodalmi áttekintés segít a kutatóknak elkerülni a “kerék újra feltalálását” a korlátozott idővel és erőforrásokkal végzett kutatások során. Ha hozzáféréssel rendelkezünk, és képesek vagyunk tudást meríteni más forrásokból, érdemes kihasználni ezt, és építeni arra, ami már ismert. Ez különösen gyakori módszer, amikor általános trendeket kutatunk, vagy olyan terméken vagy megoldáson dolgozunk, amely már a piacon van és a felhasználók számára ismert, és amikor széles körben definiált közönségünk van.

Az asztali kutatás azonban nem mindig hozza meg a várt eredményeket, ha a termékünk valami új, innovatív, a piacon még nem ismert, vagy ha egy nagyon szűk niche-t céloz meg. Ilyenkor a nyilvánosan elérhető értékes adatok megtalálása meglehetősen kihívást jelenthet. A másodlagos kutatás egyik hátránya, hogy időigényes és monoton lehet – gyakran a rendelkezésre álló anyagok átnézése sok időt emészthet fel a kutató számára, és soha nincs garancia arra, hogy az információkat, amelyeket keresünk, és az értékes adatokat, amelyek tervezési szempontból fontosak, megkapjuk.

Összefoglalás

Ahogy láthatod, az asztali kutatás egy újabb szerves része az UX kutatási folyamatnak. Relatíve kis költséggel lehetővé teszi értékes adatok megszerzését, amelyek befolyásolhatják a projekt következő lépéseit és a végső megoldást. Minden nap új, releváns és néha még forradalmi) adatok és információk jelennek meg, amelyek segíthetnek a folyamatban. Mielőtt bonyolult folyóiratkutatásba, kártyasortírozásba vagy A/B tesztelésbe merülnél, kezdd azzal, hogy áttekinted és elemzed a másodlagos kutatást.

Meglepődhetsz, mennyi értékes információt találhatsz, ha csak ülsz az íróasztalodnál, és átnézed más kutatók munkájának eredményeit. Ne feledd, ez mindkét irányban működhet – tehát tedd elérhetővé a kutatási eredményeidet, és oszd meg őket (ha nem kötelez egy titoktartási megállapodás). Talán valaki más is hasznot húz a publikációidból.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.

Klaudia Kowalczyk

Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.

View all posts →

UX research:

  1. Mi az UX kutatás?
  2. A UX-kutatás típusai
  3. Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
  4. Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
  5. Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
  6. Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
  7. Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
  8. Hogyan válasszunk kutatási módszert?
  9. UX tanulmány résztvevői toborzása
  10. UX Kutatás screener kérdőív
  11. Gyermekekkel végzett UX kutatás
  12. Felfedező kutatási módszerek
  13. UX Kutatási Juttatások
  14. Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
  15. Mi az értékelő kutatás?
  16. Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
  17. Mi az etnográfiai kutatás?
  18. Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
  19. Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
  20. Mi az asztali kutatás?
  21. Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
  22. Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
  23. Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
  24. Mi az a fa tesztelés?
  25. Első kattintás tesztelése
  26. Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
  27. Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
  28. Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
  29. Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?
  30. Hogyan készítsünk UX kutatási jelentést?
  31. Hogyan végezzünk naplókutatásokat?
  32. Felmérési kutatás
  33. Adat elemzés a UX kutatásban
  34. A követelmények összegyűjtésének folyamata UI/UX projektekhez
  35. Mikor és hogyan végezzünk preferenciatesztelést?