Mi az érzelemértékelés a UX kutatásban, és mit foglal magában? Olvasd el a cikket, hogy jobban megértsd az érzelmek kérdését a UX-ben. Bemutatunk néhány érdekes eszközt is, amelyek segítenek a felhasználói érzelmek tesztelés alatti nyomon követésében.
Érzelemértékelés a UX-ben – tartalomjegyzék:
- Mi az érzelemértékelés a UX-ben?
- Az érzelmek tanulmányozásának módszerei a UX-ben
- Don Norman érzelmekkel kapcsolatos aspektusai
- Összegzés
Mi az érzelemértékelés a UX-ben?
Ha a felhasználói élmény alatt a weboldallal vagy alkalmazással való interakció teljes élményét értjük, akkor figyelembe kell vennünk a felhasználóink érzelmeit is. Ezért létfontosságú, hogy elemezzük és összehangoljuk a termék érzelmi oldalát a felhasználók igényeivel. Ennek elérése érdekében “mérnünk” kell a felhasználók érzelmeit a UX kutatások során – különösen a használhatósági tesztek alatt, amikor a termékkel vagy prototípussal interakcióba lépnek. Bár az érzelmek mérhetetlennek tűnhetnek, léteznek eszközök, amelyek támogatják a kutatási folyamat ezen elemét, és lehetővé teszik az érzelmek értékelését a UX-ben.
Az érzelmek tanulmányozásának módszerei a UX-ben
Sajnos a legtöbb érzelemértékelési módszer szubjektív, és a kutató pontos jelentésére támaszkodik a felhasználók érzelmi állapotáról a termékkel való interakció során. Fontos azonban megjegyezni, hogy a résztvevőknek, akik ilyen típusú értékelésen vesznek részt, kényelmesen kell érezniük magukat a folyamat során, ami arra kényszeríti a kutatókat, hogy ennek megfelelően igazítsák a tesztelési körülményeket és ütemezést.
Erre a célra egy különösen létrehozott eszköz létezik, amelyet Felhasználói Élmény Kérdőívnek (UEQ) hívnak. Ez lehetővé teszi a kutató számára, hogy egy speciális kérdőív segítségével értékelje a terméket a következő szempontok szerint: vonzereje, kifejezőképessége, hatékonysága, megbízhatósága, innovációja, valamint stimulációja. A komparatív képek szintén egy gyakori módszer a résztvevők érzelmeinek mérésére. A résztvevő kiválasztja, hogyan érzi magát egy adott pillanatban, amikor konkrét képekre vagy animált képekre mutat. A technológia fejlődése lehetővé teszi számunkra, hogy jobb és megbízhatóbb megoldásokat kínáljunk. Például a FaceReader alkalmazás lehetővé teszi számunkra, hogy közvetlenül olvassuk le az arckifejezéseket, és hozzárendeljük őket az alapvető érzelmek egyikéhez (amelyek közé tartozik a harag, meglepetés, semlegesség, félelem, undor, szomorúság és öröm).
A felhasználók mikrokifejezéseinek tanulmányozása hasznos lehet az értékesítési folyamatok tervezésében. Például, amikor nem találnak valamit a termékek kosárba helyezésekor, láthatjuk a frusztrációjukat vagy haragjukat. Azonban a mikrokifejezések gyakran kétértelműek, mert nem adnak betekintést a tágabb kontextusba – például a korábbi tapasztalataikba, elvárásaikba vagy szokásaikba. Annak ellenére, hogy biztosítják a nyugalmat, a felhasználók más érzésektől is gyötörhetik magukat. Sok közülük nehezen feltárható, mivel a tudatalattiban maradnak. A kutatóknak és a tervezőknek mindent meg kell tenniük, hogy megértsék őket, de a témát óvatosan és bizonytalansággal kell kezelni.
Don Norman érzelmekkel kapcsolatos aspektusai
Don Norman úgy véli, hogy a tervezők tevékenysége széles értelemben emberi, nem csupán az érzelmeik. Azonban úgy gondoljuk, hogy érdemes van egy képet alkotni róluk, és legalább megpróbálni tanulmányozni és elemezni őket a UX folyamatban – néha az eredmények lenyűgözőek lehetnek, és nagyon hasznos nyomot adhatnak!
Don Norman három érzelem aspektust különböztetett meg a tervezésben:
- Érzékszervi – amikor egy tárgy/termék láttán ösztönös reakció lép fel, pl. szép, színes, összetett. Ez az aspektus az érzéki tapasztalaton és az érzékeken alapul – a termék kinézete vagy illata.
- Viselkedési – magában foglalja azt az elégedettséget, hogy egy tárgy úgy működik, ahogy kell. Funkcionális, intuitív, könnyen használható, jól megtervezett és praktikus.
- Reflektív – az érzelmekből származik, amelyek a felhasználó identitásából fakadnak: az értékeiből, abból, ahogyan a világra gondol, vagy egy adott tárgy jelentéséből.
Bármely termék elemezhető egy ilyen benyomás-viselkedés-reflexió mátrix szemszögéből. A funkcionális igények mellett a felhasználók érzelmi igényeiket is szeretnék kielégíteni. Frusztrálhatja őket nemcsak az, hogy az alkalmazás nem működik megfelelően, hanem az is, hogy nehezen navigálható vagy vizuálisan vonzó. Ezért a terméknek intuitívnak, könnyen használhatónak, vonzónak és felhasználóbarátnak kell lennie. A funkcionalitás és a vizuális vonzerő kombinálásával elérhetjük üzleti céljainkat, miközben pozitív képet építünk a márkáról és magáról a termékről.
Összegzés
Az érzelemértékelés a UX kutatásban gyakran figyelmen kívül hagyott elem. Azonban érdemes érzelmi elemzést hozzáadni a kutatási folyamathoz, hogy jobban megértsük a termékünkkel való interakció általános felhasználói élményét, és olyan termékeket hozzunk létre, amelyek nemcsak hatékonyak és hasznosak, hanem esztétikusak is, és pozitív érzelmeket váltanak ki. Annál ellenére, hogy a piacon elérhető érzelmek rögzítésére szolgáló módszerek és eszközök száma korlátozott, még mindig vannak módok, amelyek segítenek megismerni a megkérdezett résztvevők érzelmeit. A legegyszerűbb ezek közül az lenne, ha beszélgetnénk a felhasználókkal, megkérve őket, hogy írják le érzelmeiket és azok időbeli változásait – gyakran ez a legegyszerűbb megoldás adja a legérdekesebb információkat.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.
Klaudia Kowalczyk
Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.
UX research:
- Mi az UX kutatás?
- A UX-kutatás típusai
- Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
- Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
- Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
- Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
- Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
- Hogyan válasszunk kutatási módszert?
- UX tanulmány résztvevői toborzása
- UX Kutatás screener kérdőív
- Gyermekekkel végzett UX kutatás
- Felfedező kutatási módszerek
- UX Kutatási Juttatások
- Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
- Mi az értékelő kutatás?
- Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
- Mi az etnográfiai kutatás?
- Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
- Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
- Mi az asztali kutatás?
- Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
- Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
- Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
- Mi az a fa tesztelés?
- Első kattintás tesztelése
- Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
- Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
- Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
- Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?