Mi az érzelemértékelés a UX kutatásban, és mit foglal magában? Olvasd el a cikket, hogy jobban megértsd az érzelmek kérdését a UX-ben. Bemutatunk néhány érdekes eszközt is, amelyek segítenek a felhasználói érzelmek tesztelés alatti nyomon követésében.

Érzelemértékelés a UX-ben – tartalomjegyzék:

  1. Mi az érzelemértékelés a UX-ben?
  2. Az érzelmek tanulmányozásának módszerei a UX-ben
  3. Don Norman érzelmekkel kapcsolatos aspektusai
  4. Összegzés

Mi az érzelemértékelés a UX-ben?

Ha a felhasználói élmény alatt a weboldallal vagy alkalmazással való interakció teljes élményét értjük, akkor figyelembe kell vennünk a felhasználóink érzelmeit is. Ezért létfontosságú, hogy elemezzük és összehangoljuk a termék érzelmi oldalát a felhasználók igényeivel. Ennek elérése érdekében “mérnünk” kell a felhasználók érzelmeit a UX kutatások során – különösen a használhatósági tesztek alatt, amikor a termékkel vagy prototípussal interakcióba lépnek. Bár az érzelmek mérhetetlennek tűnhetnek, léteznek eszközök, amelyek támogatják a kutatási folyamat ezen elemét, és lehetővé teszik az érzelmek értékelését a UX-ben.

Az érzelmek tanulmányozásának módszerei a UX-ben

Sajnos a legtöbb érzelemértékelési módszer szubjektív, és a kutató pontos jelentésére támaszkodik a felhasználók érzelmi állapotáról a termékkel való interakció során. Fontos azonban megjegyezni, hogy a résztvevőknek, akik ilyen típusú értékelésen vesznek részt, kényelmesen kell érezniük magukat a folyamat során, ami arra kényszeríti a kutatókat, hogy ennek megfelelően igazítsák a tesztelési körülményeket és ütemezést.

Erre a célra egy különösen létrehozott eszköz létezik, amelyet Felhasználói Élmény Kérdőívnek (UEQ) hívnak. Ez lehetővé teszi a kutató számára, hogy egy speciális kérdőív segítségével értékelje a terméket a következő szempontok szerint: vonzereje, kifejezőképessége, hatékonysága, megbízhatósága, innovációja, valamint stimulációja. A komparatív képek szintén egy gyakori módszer a résztvevők érzelmeinek mérésére. A résztvevő kiválasztja, hogyan érzi magát egy adott pillanatban, amikor konkrét képekre vagy animált képekre mutat. A technológia fejlődése lehetővé teszi számunkra, hogy jobb és megbízhatóbb megoldásokat kínáljunk. Például a FaceReader alkalmazás lehetővé teszi számunkra, hogy közvetlenül olvassuk le az arckifejezéseket, és hozzárendeljük őket az alapvető érzelmek egyikéhez (amelyek közé tartozik a harag, meglepetés, semlegesség, félelem, undor, szomorúság és öröm).

A felhasználók mikrokifejezéseinek tanulmányozása hasznos lehet az értékesítési folyamatok tervezésében. Például, amikor nem találnak valamit a termékek kosárba helyezésekor, láthatjuk a frusztrációjukat vagy haragjukat. Azonban a mikrokifejezések gyakran kétértelműek, mert nem adnak betekintést a tágabb kontextusba – például a korábbi tapasztalataikba, elvárásaikba vagy szokásaikba. Annak ellenére, hogy biztosítják a nyugalmat, a felhasználók más érzésektől is gyötörhetik magukat. Sok közülük nehezen feltárható, mivel a tudatalattiban maradnak. A kutatóknak és a tervezőknek mindent meg kell tenniük, hogy megértsék őket, de a témát óvatosan és bizonytalansággal kell kezelni.

érzelemértékelés

Don Norman érzelmekkel kapcsolatos aspektusai

Don Norman úgy véli, hogy a tervezők tevékenysége széles értelemben emberi, nem csupán az érzelmeik. Azonban úgy gondoljuk, hogy érdemes van egy képet alkotni róluk, és legalább megpróbálni tanulmányozni és elemezni őket a UX folyamatban – néha az eredmények lenyűgözőek lehetnek, és nagyon hasznos nyomot adhatnak!

Don Norman három érzelem aspektust különböztetett meg a tervezésben:

  • Érzékszervi – amikor egy tárgy/termék láttán ösztönös reakció lép fel, pl. szép, színes, összetett. Ez az aspektus az érzéki tapasztalaton és az érzékeken alapul – a termék kinézete vagy illata.
  • Viselkedési – magában foglalja azt az elégedettséget, hogy egy tárgy úgy működik, ahogy kell. Funkcionális, intuitív, könnyen használható, jól megtervezett és praktikus.
  • Reflektív – az érzelmekből származik, amelyek a felhasználó identitásából fakadnak: az értékeiből, abból, ahogyan a világra gondol, vagy egy adott tárgy jelentéséből.

Bármely termék elemezhető egy ilyen benyomás-viselkedés-reflexió mátrix szemszögéből. A funkcionális igények mellett a felhasználók érzelmi igényeiket is szeretnék kielégíteni. Frusztrálhatja őket nemcsak az, hogy az alkalmazás nem működik megfelelően, hanem az is, hogy nehezen navigálható vagy vizuálisan vonzó. Ezért a terméknek intuitívnak, könnyen használhatónak, vonzónak és felhasználóbarátnak kell lennie. A funkcionalitás és a vizuális vonzerő kombinálásával elérhetjük üzleti céljainkat, miközben pozitív képet építünk a márkáról és magáról a termékről.

Összegzés

Az érzelemértékelés a UX kutatásban gyakran figyelmen kívül hagyott elem. Azonban érdemes érzelmi elemzést hozzáadni a kutatási folyamathoz, hogy jobban megértsük a termékünkkel való interakció általános felhasználói élményét, és olyan termékeket hozzunk létre, amelyek nemcsak hatékonyak és hasznosak, hanem esztétikusak is, és pozitív érzelmeket váltanak ki. Annál ellenére, hogy a piacon elérhető érzelmek rögzítésére szolgáló módszerek és eszközök száma korlátozott, még mindig vannak módok, amelyek segítenek megismerni a megkérdezett résztvevők érzelmeit. A legegyszerűbb ezek közül az lenne, ha beszélgetnénk a felhasználókkal, megkérve őket, hogy írják le érzelmeiket és azok időbeli változásait – gyakran ez a legegyszerűbb megoldás adja a legérdekesebb információkat.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.

Klaudia Kowalczyk

Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.

View all posts →

UX research:

  1. Mi az UX kutatás?
  2. A UX-kutatás típusai
  3. Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
  4. Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
  5. Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
  6. Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
  7. Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
  8. Hogyan válasszunk kutatási módszert?
  9. UX tanulmány résztvevői toborzása
  10. UX Kutatás screener kérdőív
  11. Gyermekekkel végzett UX kutatás
  12. Felfedező kutatási módszerek
  13. UX Kutatási Juttatások
  14. Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
  15. Mi az értékelő kutatás?
  16. Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
  17. Mi az etnográfiai kutatás?
  18. Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
  19. Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
  20. Mi az asztali kutatás?
  21. Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
  22. Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
  23. Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
  24. Mi az a fa tesztelés?
  25. Első kattintás tesztelése
  26. Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
  27. Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
  28. Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
  29. Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?
  30. Hogyan készítsünk UX kutatási jelentést?
  31. Hogyan végezzünk naplókutatásokat?
  32. Felmérési kutatás
  33. Adat elemzés a UX kutatásban
  34. A követelmények összegyűjtésének folyamata UI/UX projektekhez
  35. Mikor és hogyan végezzünk preferenciatesztelést?