Tudod, mi az úgynevezett fa tesztelés? Olvasd el cikkünket, amelyben bemutatjuk ezt a módszert. A jól végzett fa tesztelés lehetővé teszi, hogy javítsd a weboldalad architektúráját, és egy felhasználóbarát, intuitív végterméket hozz létre – ennek eredményeként pedig pozitívan befolyásolja az általános felhasználói élményt.
Mi az a fa tesztelés? – tartalomjegyzék:
- Mi az a fa tesztelés?
- Fa tesztelés vs Kártya rendezés és Első kattintás tesztelés
- Mikor alkalmazzuk a fa tesztelést?
- A fa tesztelés hátrányai
- Hogyan végezzünk fa tesztelést
- Összefoglalás
Mi az a fa tesztelés?
A fa tesztelés egy tervezett weboldal vagy alkalmazás architektúrájának – különösen a menüjének – értékelését jelenti, vagyis a termék lapjainak és aloldalainak egyfajta “ágazását” (innen a fa elnevezés). Ez a módszer viszonylag egyszerűen végrehajtható, és korán alkalmazhatod a fejlesztési folyamatban, hogy később sok időt és energiát spórolj meg. A fa tesztelés lehetővé teszi, hogy megkapd a szükséges visszajelzést egy funkcionális weboldal vagy alkalmazás tervezéséhez, amelynek van menüje.
Fa tesztelés vs Kártya rendezés és Első kattintás tesztelés
A fa tesztelést néha “visszafelé kártya rendezésnek” is nevezik, és bizonyos mértékig hasonlít az Első kattintás teszteléshez, így nehéz leírni anélkül, hogy először más módszereket ne tárgyalnánk. Fontos azonban megjegyezni, hogy ezek a megoldások szorosan összefüggenek, és a felszínen hasonlónak tűnhetnek, de nagyon különböző funkciókkal bírnak az UX tervezésében.
Az első kattintás tesztelés során a résztvevőknek egy feladatot adunk – például a bolt nyitvatartásának keresését a weboldalon – és rögzítjük, hogy az első hely, ahová a felhasználó kattint, a megfelelő út-e a feladat elvégzéséhez. Ha nem a megfelelő helyre kattintanak, vagy túl sokáig tart az információ megtalálása, az arra utal, hogy valami nem stimmel a weboldalunk elrendezésével. Vagy a weboldal architektúrája nem intuitív, vagy a weboldal dizájnja zavaró vagy elterelő módon van megtervezve. Az is előfordulhat, hogy a megfelelő kattintási hely véletlenül el van rejtve vagy el van takarva. Az első kattintás tesztek mind új dizájn vizsgálatakor, mind egy meglévő dizájn lehetséges problémáinak feltárásakor zajlanak.
Másrészt, a kártya rendezés során a résztvevőnek egy csoport kártyát adunk (papíralapú vagy elektronikus a számítógép képernyőjén), amelyek mindegyike egy adott szlogent/kategóriát/szót tartalmaz. Ezután megkérjük a résztvevőket, hogy rendezzék a kártyákat, és csoportosítsák őket a leglogikusabb és legértelmesebb módon. Bár ennek a módszernek számos lehetséges alkalmazása van, gyakran az első lépésként alkalmazzák a weboldal vagy alkalmazás struktúrájának tervezésében.
A kártya rendezés és az első kattintás tesztelés alapvető megértésével továbbléphetünk a fa tesztelés szélesebb körű tárgyalására. A fa tesztelés során a résztvevőknek bemutatjuk a weboldal architektúráját, és megkérdezzük tőlük, hová kattintanának egy adott cél (egy előírt feladat) eléréséhez. Azonban, ellentétben az első kattintás teszteléssel, ez a szakasz nem ér véget itt. A tesztelőnek az egész utat végig kell járnia, az első oldaltól az utolsó kattintásig. Érdemes megjegyezni, hogy a helyes első kattintás nem garantálja a sikert – a felhasználó még mindig eltévedhet a feladat befejezése előtt. A helytelenül elrendezett oldalstruktúra a felhasználók elvesztéséhez vezet.
A fa tesztelés és az első kattintás tesztelés közötti másik jelentős különbség az, hogy az előbbi csak az oldal struktúráját fedi le, nem a tartalmát vagy elrendezését. Az első kattintás tesztelés során érvénytelen kattintások keletkezhetnek például túl nagy vagy túl kicsi gombok, azok helytelen elhelyezése vagy rossz szín miatt – még akkor is, ha az oldal alapvető architektúrája helyes. A fa tesztelés során egyik ilyen változó sem releváns, mert a résztvevők nem látják az oldal teljes elrendezését, csak egy diagramot, amely megmutatja, hogy mely címek tartalmazzák a mely alfejezeteket.
A fa tesztelést gyakran visszafelé kártya rendezésnek nevezik, mert mindkét módszer nagyon szorosan a weboldal architektúrájára és annak ágazó “fájára” – vagy menüire – összpontosít. A kártya rendezés során megkérdezed a felhasználókat, hogy készítsenek “fákat” számodra, amelyeket később tesztelsz (fa tesztelés).
Mikor alkalmazzuk a fa tesztelést?
Nagyon korán elvégezheted a tervezési folyamatban, mivel a weboldal – vagy akár annak vázlata – még nem kell, hogy létezzen. A teszthez csupán egy korábban elkészített “fára” van szükség, például amikor a felhasználókkal kártyákat rendezünk. Ha a fa nem teljesíti a tesztet, a probléma viszonylag egyszerű, és ami a legfontosabb, olcsón javítható, mivel nem kell messzire visszamenni a folyamatban.
Tartsd észben, hogy az UX iparban nincs egyetlen ideális folyamat vagy irányelv, amelyet minden alkalommal alkalmazni kell egy projekten. Mindez a helyzetedtől, az idő- és emberi erőforrásaidtól, a költségvetésedtől, valamint a projekt terjedelmétől függ. A módszereket a probléma, a vizsgálat tárgya és a termékben elérni és javítani kívánt célok alapján kell választani.
Ha azonban egy bonyolultabb weboldalon dolgozol – amely menüt és legalább több aloldalt tartalmaz – érdemes kifejezetten az architektúrával foglalkozni. A lapok felhasználók általi rendezése, kombinálva egy későbbi fa teszttel, lehetővé teszi, hogy intuitív, felhasználóbarát és világos weboldal-architektúrát készíts, amely egyértelmű felületet eredményez, amely egyszerűen könnyen navigálható.
A fa tesztelés módszer hátrányai
A fa tesztelés csak a weboldal architektúrájára összpontosít – ami felbecsülhetetlen segítséget nyújthat egy UX tervező számára, mert ha a teszt problémát tár fel, pontosan tudjuk, hol van a hiba. Azonban sok más dolog is elromolhat a tervezés során, ezért ne csak a fa tesztelést használd. A teljes termék használhatóságának biztosításához információforrásokra is szükséged van a tervezés és a funkcionalitás egyéb aspektusairól. A fa tesztelés másik potenciális hátránya lehet, hogy az automatizált és távoli folyamat miatt nehéz kvalitatív adatokat nyerni belőle, amelyek pontosan megmutatják a problémák okait.
Hogyan végezzünk fa tesztelést?
- Tervezd meg a tesztet
- Válaszd ki az eszközöket
- Készítsd el a fát
- Írd meg a feladatokat
A fa tesztelés logisztikailag meglehetősen egyszerű, mivel nem igényel mozgást, anyagok összegyűjtését vagy több ember koordinálását. Csak annyit kell tenned a felkészülés során, hogy megtervezed a tesztet.
Bár lehetséges kézzel rajzolt weboldal térképpel és jegyzetfüzettel végezni a fa tesztelést, a legtöbb tesztet online, speciális eszközök segítségével végzik. Ezek lehetővé teszik, hogy kategóriákat és alkategóriákat (általában az összes menüágazati elemet) adj meg, amelyekből egy kattintható fa készül, amely a teszteléshez van alkalmazva.
A résztvevők linket kapnak a teszthez, és elvégzik a kijelölt feladatokat. Ezt megtehetik egy moderálatlan környezetben, a saját otthonuk kényelmében, egy privát számítógép használatával, vagy egy moderált környezetben, ahol az egész tesztet megfigyelhetik. Az eszköz nyomon követi, hová kattintanak a résztvevők, mennyi időt vesz igénybe, milyen sorrendben kattintanak minden objektumra/elemre, valamint hányan kattintanak a megfelelő helyekre.
Természetesen, mielőtt tesztelnéd a fát, meg kell tervezned, és el kell döntenéd, hogy melyik részét szeretnéd kipróbálni – ha a weboldalad nagyon bonyolult és kiterjedt, nem szükséges egyszerre az összes utat kipróbálni. Futtathatsz A/B tesztet, és egyszerre értékelhetsz két különböző fát – hogy megállapítsd, melyik működik jobban. Azonban ne felejtsd el, hogy ne mutasd meg mindkét verziót ugyanannak a tesztelőnek.
A mintacsoportod számára feladatok készítésekor próbáld meg ne túl könnyűvé tenni őket, “keresd meg a bolt nyitvatartását.” Ne felejtsd el elkerülni ugyanazt a megfogalmazást, mint a válasz kulcs. Másodszor, a tesztelőnek ugyanabban a hangulatban és helyzetben kell lennie, mint a valódi felhasználónak – az elme másképp működik attól függően, hogy az illető tesztet old meg, vagy próbál megoldani egy valós életbeli problémát. Adj a tesztelőnek egy reális forgatókönyvet, ahelyett, hogy egy egyszerű tesztkérdést adnál.
Ne készíts túl bonyolult forgatókönyveket: hagyd ki az irreleváns részleteket, amelyek zavaróak lehetnek. Ne felejtsd el, hogy sok résztvevő csak átfut a kérdéseken, ahelyett, hogy alaposan, megértéssel olvasná őket, és így tévesen a plusz részletet a feladat középpontjának tekintheti. Egy vagy két mondat elegendő.
A teszt ugyanazt a feladatot – és valóban kell – több feladatot is tartalmazhat, hogy nagyobb és részletesebb képet kapjunk arról, hogy a fa a tervek szerint működik-e. Azonban ne lépd túl a 10 parancsot, hogy az egész teszt ne tartson túl sokáig, és ne fárassza el túlságosan a tesztelőt. Ha több mint 10 feladatot tervezel tesztelni, tervezz több mint egy tesztet. Soha nem tudod mindent tesztelni, az oldal minden lehetséges útját, ezért összpontosíts a legfontosabb elemekre a termék használhatósága szempontjából, és azokra, amelyekről gyanítod, hogy különösen problémásak lehetnek.
Összefoglalás
A fa tesztelés előnye a legtöbb más teszttel szemben a piacon elérhető modern eszközöknek köszönhető, mivel könnyen előkészíthető és lebonyolítható. Úgy véljük, hogy sikerült bemutatnunk a fa tesztelést, mint egy hasznos, alacsony költségű és egyszerű tervezési ellenőrzési módszert. Ne feledd azonban, hogy nem minden helyzetben működik, és – a legtöbb UX kutatási módszer elve szerint – más tesztekkel kell kiegészíteni a megbízhatóbb eredmények és a felhasználók által tapasztalt problémák szélesebb körű megértése érdekében.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Klaudia Kowalczyk
Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.
UX research:
- Mi az UX kutatás?
- A UX-kutatás típusai
- Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
- Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
- Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
- Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
- Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
- Hogyan válasszunk kutatási módszert?
- UX tanulmány résztvevői toborzása
- UX Kutatás screener kérdőív
- Gyermekekkel végzett UX kutatás
- Felfedező kutatási módszerek
- UX Kutatási Juttatások
- Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
- Mi az értékelő kutatás?
- Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
- Mi az etnográfiai kutatás?
- Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
- Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
- Mi az asztali kutatás?
- Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
- Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
- Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
- Mi az a fa tesztelés?
- Első kattintás tesztelése
- Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
- Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
- Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
- Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?