Tudod, mi az úgynevezett fa tesztelés? Olvasd el cikkünket, amelyben bemutatjuk ezt a módszert. A jól végzett fa tesztelés lehetővé teszi, hogy javítsd a weboldalad architektúráját, és egy felhasználóbarát, intuitív végterméket hozz létre – ennek eredményeként pedig pozitívan befolyásolja az általános felhasználói élményt.

Mi az a fa tesztelés? – tartalomjegyzék:

  1. Mi az a fa tesztelés?
  2. Fa tesztelés vs Kártya rendezés és Első kattintás tesztelés
  3. Mikor alkalmazzuk a fa tesztelést?
  4. A fa tesztelés hátrányai
  5. Hogyan végezzünk fa tesztelést
  6. Összefoglalás

Mi az a fa tesztelés?

A fa tesztelés egy tervezett weboldal vagy alkalmazás architektúrájának – különösen a menüjének – értékelését jelenti, vagyis a termék lapjainak és aloldalainak egyfajta “ágazását” (innen a fa elnevezés). Ez a módszer viszonylag egyszerűen végrehajtható, és korán alkalmazhatod a fejlesztési folyamatban, hogy később sok időt és energiát spórolj meg. A fa tesztelés lehetővé teszi, hogy megkapd a szükséges visszajelzést egy funkcionális weboldal vagy alkalmazás tervezéséhez, amelynek van menüje.

Fa tesztelés vs Kártya rendezés és Első kattintás tesztelés

A fa tesztelést néha “visszafelé kártya rendezésnek” is nevezik, és bizonyos mértékig hasonlít az Első kattintás teszteléshez, így nehéz leírni anélkül, hogy először más módszereket ne tárgyalnánk. Fontos azonban megjegyezni, hogy ezek a megoldások szorosan összefüggenek, és a felszínen hasonlónak tűnhetnek, de nagyon különböző funkciókkal bírnak az UX tervezésében.

Az első kattintás tesztelés során a résztvevőknek egy feladatot adunk – például a bolt nyitvatartásának keresését a weboldalon – és rögzítjük, hogy az első hely, ahová a felhasználó kattint, a megfelelő út-e a feladat elvégzéséhez. Ha nem a megfelelő helyre kattintanak, vagy túl sokáig tart az információ megtalálása, az arra utal, hogy valami nem stimmel a weboldalunk elrendezésével. Vagy a weboldal architektúrája nem intuitív, vagy a weboldal dizájnja zavaró vagy elterelő módon van megtervezve. Az is előfordulhat, hogy a megfelelő kattintási hely véletlenül el van rejtve vagy el van takarva. Az első kattintás tesztek mind új dizájn vizsgálatakor, mind egy meglévő dizájn lehetséges problémáinak feltárásakor zajlanak.

Másrészt, a kártya rendezés során a résztvevőnek egy csoport kártyát adunk (papíralapú vagy elektronikus a számítógép képernyőjén), amelyek mindegyike egy adott szlogent/kategóriát/szót tartalmaz. Ezután megkérjük a résztvevőket, hogy rendezzék a kártyákat, és csoportosítsák őket a leglogikusabb és legértelmesebb módon. Bár ennek a módszernek számos lehetséges alkalmazása van, gyakran az első lépésként alkalmazzák a weboldal vagy alkalmazás struktúrájának tervezésében.

A kártya rendezés és az első kattintás tesztelés alapvető megértésével továbbléphetünk a fa tesztelés szélesebb körű tárgyalására. A fa tesztelés során a résztvevőknek bemutatjuk a weboldal architektúráját, és megkérdezzük tőlük, hová kattintanának egy adott cél (egy előírt feladat) eléréséhez. Azonban, ellentétben az első kattintás teszteléssel, ez a szakasz nem ér véget itt. A tesztelőnek az egész utat végig kell járnia, az első oldaltól az utolsó kattintásig. Érdemes megjegyezni, hogy a helyes első kattintás nem garantálja a sikert – a felhasználó még mindig eltévedhet a feladat befejezése előtt. A helytelenül elrendezett oldalstruktúra a felhasználók elvesztéséhez vezet.

A fa tesztelés és az első kattintás tesztelés közötti másik jelentős különbség az, hogy az előbbi csak az oldal struktúráját fedi le, nem a tartalmát vagy elrendezését. Az első kattintás tesztelés során érvénytelen kattintások keletkezhetnek például túl nagy vagy túl kicsi gombok, azok helytelen elhelyezése vagy rossz szín miatt – még akkor is, ha az oldal alapvető architektúrája helyes. A fa tesztelés során egyik ilyen változó sem releváns, mert a résztvevők nem látják az oldal teljes elrendezését, csak egy diagramot, amely megmutatja, hogy mely címek tartalmazzák a mely alfejezeteket.

A fa tesztelést gyakran visszafelé kártya rendezésnek nevezik, mert mindkét módszer nagyon szorosan a weboldal architektúrájára és annak ágazó “fájára” – vagy menüire – összpontosít. A kártya rendezés során megkérdezed a felhasználókat, hogy készítsenek “fákat” számodra, amelyeket később tesztelsz (fa tesztelés).

fa tesztelés

Mikor alkalmazzuk a fa tesztelést?

Nagyon korán elvégezheted a tervezési folyamatban, mivel a weboldal – vagy akár annak vázlata – még nem kell, hogy létezzen. A teszthez csupán egy korábban elkészített “fára” van szükség, például amikor a felhasználókkal kártyákat rendezünk. Ha a fa nem teljesíti a tesztet, a probléma viszonylag egyszerű, és ami a legfontosabb, olcsón javítható, mivel nem kell messzire visszamenni a folyamatban.

Tartsd észben, hogy az UX iparban nincs egyetlen ideális folyamat vagy irányelv, amelyet minden alkalommal alkalmazni kell egy projekten. Mindez a helyzetedtől, az idő- és emberi erőforrásaidtól, a költségvetésedtől, valamint a projekt terjedelmétől függ. A módszereket a probléma, a vizsgálat tárgya és a termékben elérni és javítani kívánt célok alapján kell választani.

Ha azonban egy bonyolultabb weboldalon dolgozol – amely menüt és legalább több aloldalt tartalmaz – érdemes kifejezetten az architektúrával foglalkozni. A lapok felhasználók általi rendezése, kombinálva egy későbbi fa teszttel, lehetővé teszi, hogy intuitív, felhasználóbarát és világos weboldal-architektúrát készíts, amely egyértelmű felületet eredményez, amely egyszerűen könnyen navigálható.

A fa tesztelés módszer hátrányai

A fa tesztelés csak a weboldal architektúrájára összpontosít – ami felbecsülhetetlen segítséget nyújthat egy UX tervező számára, mert ha a teszt problémát tár fel, pontosan tudjuk, hol van a hiba. Azonban sok más dolog is elromolhat a tervezés során, ezért ne csak a fa tesztelést használd. A teljes termék használhatóságának biztosításához információforrásokra is szükséged van a tervezés és a funkcionalitás egyéb aspektusairól. A fa tesztelés másik potenciális hátránya lehet, hogy az automatizált és távoli folyamat miatt nehéz kvalitatív adatokat nyerni belőle, amelyek pontosan megmutatják a problémák okait.

Hogyan végezzünk fa tesztelést?

  1. Tervezd meg a tesztet
  2. A fa tesztelés logisztikailag meglehetősen egyszerű, mivel nem igényel mozgást, anyagok összegyűjtését vagy több ember koordinálását. Csak annyit kell tenned a felkészülés során, hogy megtervezed a tesztet.

  3. Válaszd ki az eszközöket
  4. Bár lehetséges kézzel rajzolt weboldal térképpel és jegyzetfüzettel végezni a fa tesztelést, a legtöbb tesztet online, speciális eszközök segítségével végzik. Ezek lehetővé teszik, hogy kategóriákat és alkategóriákat (általában az összes menüágazati elemet) adj meg, amelyekből egy kattintható fa készül, amely a teszteléshez van alkalmazva.

    A résztvevők linket kapnak a teszthez, és elvégzik a kijelölt feladatokat. Ezt megtehetik egy moderálatlan környezetben, a saját otthonuk kényelmében, egy privát számítógép használatával, vagy egy moderált környezetben, ahol az egész tesztet megfigyelhetik. Az eszköz nyomon követi, hová kattintanak a résztvevők, mennyi időt vesz igénybe, milyen sorrendben kattintanak minden objektumra/elemre, valamint hányan kattintanak a megfelelő helyekre.

  5. Készítsd el a fát
  6. Természetesen, mielőtt tesztelnéd a fát, meg kell tervezned, és el kell döntenéd, hogy melyik részét szeretnéd kipróbálni – ha a weboldalad nagyon bonyolult és kiterjedt, nem szükséges egyszerre az összes utat kipróbálni. Futtathatsz A/B tesztet, és egyszerre értékelhetsz két különböző fát – hogy megállapítsd, melyik működik jobban. Azonban ne felejtsd el, hogy ne mutasd meg mindkét verziót ugyanannak a tesztelőnek.

  7. Írd meg a feladatokat
  8. A mintacsoportod számára feladatok készítésekor próbáld meg ne túl könnyűvé tenni őket, “keresd meg a bolt nyitvatartását.” Ne felejtsd el elkerülni ugyanazt a megfogalmazást, mint a válasz kulcs. Másodszor, a tesztelőnek ugyanabban a hangulatban és helyzetben kell lennie, mint a valódi felhasználónak – az elme másképp működik attól függően, hogy az illető tesztet old meg, vagy próbál megoldani egy valós életbeli problémát. Adj a tesztelőnek egy reális forgatókönyvet, ahelyett, hogy egy egyszerű tesztkérdést adnál.

    Ne készíts túl bonyolult forgatókönyveket: hagyd ki az irreleváns részleteket, amelyek zavaróak lehetnek. Ne felejtsd el, hogy sok résztvevő csak átfut a kérdéseken, ahelyett, hogy alaposan, megértéssel olvasná őket, és így tévesen a plusz részletet a feladat középpontjának tekintheti. Egy vagy két mondat elegendő.

    A teszt ugyanazt a feladatot – és valóban kell – több feladatot is tartalmazhat, hogy nagyobb és részletesebb képet kapjunk arról, hogy a fa a tervek szerint működik-e. Azonban ne lépd túl a 10 parancsot, hogy az egész teszt ne tartson túl sokáig, és ne fárassza el túlságosan a tesztelőt. Ha több mint 10 feladatot tervezel tesztelni, tervezz több mint egy tesztet. Soha nem tudod mindent tesztelni, az oldal minden lehetséges útját, ezért összpontosíts a legfontosabb elemekre a termék használhatósága szempontjából, és azokra, amelyekről gyanítod, hogy különösen problémásak lehetnek.

Összefoglalás

A fa tesztelés előnye a legtöbb más teszttel szemben a piacon elérhető modern eszközöknek köszönhető, mivel könnyen előkészíthető és lebonyolítható. Úgy véljük, hogy sikerült bemutatnunk a fa tesztelést, mint egy hasznos, alacsony költségű és egyszerű tervezési ellenőrzési módszert. Ne feledd azonban, hogy nem minden helyzetben működik, és – a legtöbb UX kutatási módszer elve szerint – más tesztekkel kell kiegészíteni a megbízhatóbb eredmények és a felhasználók által tapasztalt problémák szélesebb körű megértése érdekében.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.

Klaudia Kowalczyk

Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.

View all posts →

UX research:

  1. Mi az UX kutatás?
  2. A UX-kutatás típusai
  3. Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
  4. Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
  5. Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
  6. Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
  7. Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
  8. Hogyan válasszunk kutatási módszert?
  9. UX tanulmány résztvevői toborzása
  10. UX Kutatás screener kérdőív
  11. Gyermekekkel végzett UX kutatás
  12. Felfedező kutatási módszerek
  13. UX Kutatási Juttatások
  14. Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
  15. Mi az értékelő kutatás?
  16. Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
  17. Mi az etnográfiai kutatás?
  18. Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
  19. Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
  20. Mi az asztali kutatás?
  21. Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
  22. Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
  23. Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
  24. Mi az a fa tesztelés?
  25. Első kattintás tesztelése
  26. Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
  27. Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
  28. Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
  29. Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?
  30. Hogyan készítsünk UX kutatási jelentést?
  31. Hogyan végezzünk naplókutatásokat?
  32. Felmérési kutatás
  33. Adat elemzés a UX kutatásban
  34. A követelmények összegyűjtésének folyamata UI/UX projektekhez
  35. Mikor és hogyan végezzünk preferenciatesztelést?