Mik a fókuszcsoportok a felhasználói élménykutatás kontextusában? Olvasd el ezt a cikket, hogy megismerkedj ezzel a kutatási módszerrel, lásd előnyeit és hátrányait, tudd, mikor érdemes használni, és értsd meg a moderátor szerepét a fókuszkutatás lebonyolításában.

Fókuszcsoportok a kutatásban – tartalomjegyzék:

  1. Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
  2. A fókuszcsoportok előnyei és hátrányai az UX kutatásban
  3. Mikor érdemes fókuszcsoportokat használni az UX kutatásban?
  4. Hogyan kell fókuszcsoportokat lebonyolítani?
  5. Összefoglalás

Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?

A fókuszcsoport egy moderált, 1 vagy 2 órás beszélgetés 5-10 résztvevővel, amely során a moderátor kérdéseket tesz fel a résztvevőknek egy adott kutatott témával kapcsolatban. Ez egy hasznos eszköz a felhasználók attitűdjeinek, hiedelmeinek és reakcióinak megismerésére a termékkel kapcsolatban. A fókuszcsoportok néha hatékonyabbak lehetnek, mint az 1:1 kutatási módszerek, mint például az egyéni mélyinterjúk. Azonban fennáll a kockázata, hogy a résztvevők befolyásolják egymást, vagy félnek megosztani érzéseiket és gondolataikat egy fórumon.

A fókuszcsoportok előnyei és hátrányai az UX kutatásban

Ez egy jó módja annak, hogy információt szerezzünk, amelyet a résztvevők nem igazán akarnak megosztani egyéni interjú vagy felmérés során. A kis csoportban való részvétel sok ember számára kényelmesebbé teszi a beszélgetést és az önkifejezést még nehéz vagy személyes témákban is. A fókuszcsoport tagjai közötti interakciók korábban ismeretlen ötleteket vagy problémákat tárhatnak fel a felhasználók számára.

Ugyanakkor, amikor a fókuszcsoport lebonyolítása mellett döntünk, fontos felismerni annak hátrányait és csapdáit. Először is, a fókuszcsoportok a résztvevők szavaiból, nem pedig cselekedeteiből gyűjtenek adatokat. Az emberek gyakran tévesen jósolják meg viselkedésüket, vagy színezhetik jövőbeli tapasztalataikat. Ez szakadékot eredményezhet a kifejezett attitűd és a tényleges viselkedés között, amely a csoportnyomás révén még tovább nőhet.

A fókuszcsoportok a “csoportgondolkodás” jelenségét is eredményezhetik. Ez azt jelenti, hogy a csoportdinamika befolyásolhatja egyén észlelését és döntéshozatalát, ami a teljes csoport véleménye iránti tudattalan alárendeltséget eredményez.

Egy másik fontos hátrány, hogy a domináns személyiségek elnyomhatják a többi résztvevőt a kutatás során. Csoportkörnyezetben az extrovertáltak vagy egy adott megoldás erős ellenzői könnyen átvehetik az egész beszélgetést. Egy vagy két befolyásos és meggyőző résztvevő gyakran irányítja a diskurzust, befolyásolva mások gondolatait és véleményét. A fókuszcsoportban a csendesebb, kevésbé nyitott emberek hangja elhallgathat és figyelmen kívül maradhat. UX kutatóként azt is tudnod kell, hogy a fókuszcsoport sikere nagymértékben a moderátoron múlik. A fókuszcsoport hatékony moderálása készséget és tapasztalatot igényel.

Mikor érdemes fókuszcsoportokat használni az UX kutatásban?

A sok említett hátrány ellenére a fókuszcsoportos kutatás hasznosnak bizonyulhat. A fókuszcsoport dinamikája nagyszerű módja annak, hogy megismerjük felhasználóink észlelését, mivel a csoportos megbeszélések olyan dolgokat tárhatnak fel, amelyeket egyéni interjú nem észlel. Érdemes ezt a kutatási módszert fontolóra venni a kutatási kérdések tisztázására egy projekt nagyon korai szakaszában, azaz amikor szeretnénk megtudni, hogyan beszélnek az emberek egy problémáról/termékről/tapasztalatról csoportban, vagy amikor szeretnénk megtudni a felhasználók véleményét, attitűdjét és preferenciáit egy prototípus tesztelése után.

Hogyan kell fókuszcsoportokat lebonyolítani?

Előkészületként, a fókusz kutatás lebonyolításához több kérdést kell feltenned magadnak:

  • Mik a kutatási célok?
  • Hol fog zajlani a csoportos kutatás?
  • Ki fogja moderálni a beszélgetést?

Kutatási célok

A kutatási célok meghatározása, mint bármely módszernél, különösen fontos. Ennek a lépésnek a kihagyása ahhoz vezethet, hogy a kutatók fókuszcsoportokat használnak a rossz kérdések megválaszolására. Tehát mielőtt időt szánnál a résztvevők toborzására, és megterveznéd, valamint lebonyolítanád a kutatást, győződj meg arról, hogy a fókuszcsoport a megfelelő kutatási módszer, amely megfelel az elvárásaidnak, válaszol a kérdéseidre és segít a tervezési folyamat során. Döntsd el, hogy ez a kutatási módszer segít-e válaszokat kapni a korábban feltett kutatási kérdésekre.

Fókuszcsoport találkozó helyszíne

Az egyik fontos lépés a fókuszcsoport lebonyolításának előkészítése során a találkozó helyének meghatározása. Ha távolról, hozz létre egy dedikált platformot vagy használj meglévő megoldásokat. A találkozóra vonatkozó linket ezután el kell küldeni a résztvevőknek a csatlakozási utasításokkal. Jó ötlet az is, hogy kérd meg őket, hogy előre teszteljék, működik-e a link, és ellenőrizzék a kamerát és a mikrofont, hogy elkerüljék a későbbi technikai problémákat és nehézségeket a találkozó során.

Ha személyes kutatásról van szó, a találkozó helyének meghatározása már nehezebb lehet. A helyszínnek meg kell felelnie az alapvető feltételeknek: könnyen megközelíthető, megfizethető helyen, kényelmes és csendes, valamint elég nagy ahhoz, hogy elférjen a tervezett résztvevők száma.

Ezenkívül emlékezned kell arra, hogy a helyszínt a résztvevőkhöz és a kutatás témájához igazítsd. Lehet ez egy konferenciaterem egy irodában, egy előadóterem vagy egy városi közösségi helyiség. A környezetnek természetesnek és semlegesnek kell lennie a megkérdezettek számára. A végső választás előtt ellenőrizd, hogy könnyen megközelíthető-e, van-e ingyenes parkolóhely, mosdók, valamint lift és fűtés/légkondicionálás (az évszaktól függően). Ha fogyatékkal élő embereket toborzol, győződj meg arról, hogy a találkozó helye barátságos számukra és alkalmazkodik az igényeikhez. A hatékony felmérés lebonyolításához vedd figyelembe a környezetet is – annak csendesnek és nyugodtnak kell lennie.

Moderátor

Az előkészítés másik fontos aspektusa a moderátor kiválasztása. A moderátor egy olyan személy, akinek jól fejlett kommunikációs készségei vannak. Jól kell hallgatnia, miközben irányítja a résztvevőket és visszatereli a beszélgetéseket a helyes útra.

A moderátornak egyensúlyt kell találnia a magabiztosság és a visszafogottság között, hogy a beszélgetést egy bizonyos módon segítse, anélkül, hogy elnyomná a résztvevőket. Jó moderátor tapasztalt interjúk lebonyolításában, jó memóriával rendelkezik a nevekre, képes észrevenni a részleteket, energikus és lelkes, valamint tapasztalattal bír a vizsgált témában.

Résztvevők toborzása

A kutatási terv és a helyszín elkészülte után itt az ideje résztvevőket toborozni a fókuszcsoporthoz. Mint más kutatási módszereknél, a toborzás első lépése a szükséges résztvevők azonosítása – azaz ki fog válaszolni a kutatási kérdéseinkre? Ahhoz, hogy a diskurzus hasznos betekintést nyújtson, a résztvevőknek közös vonással kell rendelkezniük. A szűrőfelmérések készítésekor mindig gondolj a kutatásban való részvétel kritériumaira.

Hány résztvevőre és hány fókuszcsoportos kutatásra van szükség ahhoz, hogy értékes felmérési eredményeket kapjunk? Elméletileg minél több csoportot hozol létre, annál több ötletet és véleményt gyűjtesz – de ez csak egy bizonyos pontig igaz. Hány csoport szükséges egy kutatáshoz, az a költségvetésedtől, a különböző résztvevők számától, akiket be szeretnél vonni, valamint a lefedni kívánt földrajzi területektől függ. Próbálj meg 3-6 csoportot toborozni, a kutatási követelményeidtől függően. Ne feledd, hogy a csoport mérete befolyásolja a csoportdinamikát – ha túl kevés résztvevő van, a beszélgetés nem haladhat előre, míg túl nagy csoport esetén valószínűleg nem mindenki hangja hallatszik.

A fókuszcsoportok általában 5 és 10 résztvevő között mozognak – természetesen különleges esetekben akár 3 résztvevő is lehet. Azonban nem ajánlott 10 résztvevőt túllépni. Egy ilyen nagy csoport több időt igényel, és nagyobb erőfeszítést követel meg a moderátortól, és fennáll a fent említett kockázat, hogy valakit kihagynak, és nem hallanak meg minden résztvevőt. Ezenkívül ne felejtsd el, hogy biztosíts ösztönzőt a résztvevőknek, hogy megköszönd nekik az idejüket és a kutatásban nyújtott segítségüket.

Kutatási ülés

A technikai problémák és a tervezési szakasz rendezése után áttérhetünk a kutatási ülésre. Összegyűjtöttünk néhány tippet – amelyek jó gyakorlatok a fókuszcsoport moderálásához.

  1. A csoporttal folytatott beszélgetést rögzíteni kell, akár audio, akár videó formában. Egy ilyen beszélgetés túl dinamikus és összetett lehet ahhoz, hogy valós időben és hatékonyan jegyzeteljünk. Azonban győződj meg arról, hogy a résztvevőket a találkozó rögzítéséről már az elején tájékoztatod.
  2. Hozz létre egy interjútervet, amely lehetővé teszi, hogy a beszélgetés során a helyes úton maradj. Ne feledd azonban, hogy ez a terv csak útmutató, nem pedig egy forgatókönyv, amelyet mereven követned kell. A kutatási résztvevők kicsit valóban lazíthatnak, ha a találkozót azzal kezded, hogy mesélsz magadról, megkéred őket, hogy ők is mondjanak valamit magukról, vagy levezethetsz egy rövid csapatépítő, bemelegítő játékot (amely nem kapcsolódik a témához).
  3. Azonosítsd a domináns csoporttagokat (erős személyiségekkel rendelkező embereket), akik jelentős hatással lehetnek a beszélgetés menetére. Ha szükséges, készülj fel arra, hogy udvariasan, de határozottan átirányítsd a beszélgetést egy másik résztvevőre.
fókuszcsoportok

Összefoglalás

A fókuszcsoportok egy érdekes (és ritkán használt) kutatási módszer, amely, ha jól végzik, értékes adatokat nyújthat. Ne feledd azonban, hogy ez véleményeket vizsgál – nem viselkedéseket. Mielőtt ezt a módszert választanád, győződj meg arról, hogy szükséged van rá, és hogy segíteni fog a termékednek. Ha úgy döntesz, hogy fókuszcsoportot vezetsz, győződj meg arról, hogy megfelelően felkészülsz, jó kutatási tervet készítesz, megfelelő helyszínt találsz és tapasztalt moderátort választasz – a kutatásra való jó felkészülés már fél siker.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a nyüzsgő méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.

Klaudia Kowalczyk

Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.

View all posts →

UX research:

  1. Mi az UX kutatás?
  2. A UX-kutatás típusai
  3. Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
  4. Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
  5. Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
  6. Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
  7. Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
  8. Hogyan válasszunk kutatási módszert?
  9. UX tanulmány résztvevői toborzása
  10. UX Kutatás screener kérdőív
  11. Gyermekekkel végzett UX kutatás
  12. Felfedező kutatási módszerek
  13. UX Kutatási Juttatások
  14. Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
  15. Mi az értékelő kutatás?
  16. Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
  17. Mi az etnográfiai kutatás?
  18. Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
  19. Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
  20. Mi az asztali kutatás?
  21. Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
  22. Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
  23. Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
  24. Mi az a fa tesztelés?
  25. Első kattintás tesztelése
  26. Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
  27. Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
  28. Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
  29. Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?
  30. Hogyan készítsünk UX kutatási jelentést?
  31. Hogyan végezzünk naplókutatásokat?
  32. Felmérési kutatás
  33. Adat elemzés a UX kutatásban
  34. A követelmények összegyűjtésének folyamata UI/UX projektekhez
  35. Mikor és hogyan végezzünk preferenciatesztelést?