Mik a fókuszcsoportok a felhasználói élménykutatás kontextusában? Olvasd el ezt a cikket, hogy megismerkedj ezzel a kutatási módszerrel, lásd előnyeit és hátrányait, tudd, mikor érdemes használni, és értsd meg a moderátor szerepét a fókuszkutatás lebonyolításában.
Fókuszcsoportok a kutatásban – tartalomjegyzék:
- Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
- A fókuszcsoportok előnyei és hátrányai az UX kutatásban
- Mikor érdemes fókuszcsoportokat használni az UX kutatásban?
- Hogyan kell fókuszcsoportokat lebonyolítani?
- Összefoglalás
Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
A fókuszcsoport egy moderált, 1 vagy 2 órás beszélgetés 5-10 résztvevővel, amely során a moderátor kérdéseket tesz fel a résztvevőknek egy adott kutatott témával kapcsolatban. Ez egy hasznos eszköz a felhasználók attitűdjeinek, hiedelmeinek és reakcióinak megismerésére a termékkel kapcsolatban. A fókuszcsoportok néha hatékonyabbak lehetnek, mint az 1:1 kutatási módszerek, mint például az egyéni mélyinterjúk. Azonban fennáll a kockázata, hogy a résztvevők befolyásolják egymást, vagy félnek megosztani érzéseiket és gondolataikat egy fórumon.
A fókuszcsoportok előnyei és hátrányai az UX kutatásban
Ez egy jó módja annak, hogy információt szerezzünk, amelyet a résztvevők nem igazán akarnak megosztani egyéni interjú vagy felmérés során. A kis csoportban való részvétel sok ember számára kényelmesebbé teszi a beszélgetést és az önkifejezést még nehéz vagy személyes témákban is. A fókuszcsoport tagjai közötti interakciók korábban ismeretlen ötleteket vagy problémákat tárhatnak fel a felhasználók számára.
Ugyanakkor, amikor a fókuszcsoport lebonyolítása mellett döntünk, fontos felismerni annak hátrányait és csapdáit. Először is, a fókuszcsoportok a résztvevők szavaiból, nem pedig cselekedeteiből gyűjtenek adatokat. Az emberek gyakran tévesen jósolják meg viselkedésüket, vagy színezhetik jövőbeli tapasztalataikat. Ez szakadékot eredményezhet a kifejezett attitűd és a tényleges viselkedés között, amely a csoportnyomás révén még tovább nőhet.
A fókuszcsoportok a “csoportgondolkodás” jelenségét is eredményezhetik. Ez azt jelenti, hogy a csoportdinamika befolyásolhatja egyén észlelését és döntéshozatalát, ami a teljes csoport véleménye iránti tudattalan alárendeltséget eredményez.
Egy másik fontos hátrány, hogy a domináns személyiségek elnyomhatják a többi résztvevőt a kutatás során. Csoportkörnyezetben az extrovertáltak vagy egy adott megoldás erős ellenzői könnyen átvehetik az egész beszélgetést. Egy vagy két befolyásos és meggyőző résztvevő gyakran irányítja a diskurzust, befolyásolva mások gondolatait és véleményét. A fókuszcsoportban a csendesebb, kevésbé nyitott emberek hangja elhallgathat és figyelmen kívül maradhat. UX kutatóként azt is tudnod kell, hogy a fókuszcsoport sikere nagymértékben a moderátoron múlik. A fókuszcsoport hatékony moderálása készséget és tapasztalatot igényel.
Mikor érdemes fókuszcsoportokat használni az UX kutatásban?
A sok említett hátrány ellenére a fókuszcsoportos kutatás hasznosnak bizonyulhat. A fókuszcsoport dinamikája nagyszerű módja annak, hogy megismerjük felhasználóink észlelését, mivel a csoportos megbeszélések olyan dolgokat tárhatnak fel, amelyeket egyéni interjú nem észlel. Érdemes ezt a kutatási módszert fontolóra venni a kutatási kérdések tisztázására egy projekt nagyon korai szakaszában, azaz amikor szeretnénk megtudni, hogyan beszélnek az emberek egy problémáról/termékről/tapasztalatról csoportban, vagy amikor szeretnénk megtudni a felhasználók véleményét, attitűdjét és preferenciáit egy prototípus tesztelése után.
Hogyan kell fókuszcsoportokat lebonyolítani?
Előkészületként, a fókusz kutatás lebonyolításához több kérdést kell feltenned magadnak:
- Mik a kutatási célok?
- Hol fog zajlani a csoportos kutatás?
- Ki fogja moderálni a beszélgetést?
Kutatási célok
A kutatási célok meghatározása, mint bármely módszernél, különösen fontos. Ennek a lépésnek a kihagyása ahhoz vezethet, hogy a kutatók fókuszcsoportokat használnak a rossz kérdések megválaszolására. Tehát mielőtt időt szánnál a résztvevők toborzására, és megterveznéd, valamint lebonyolítanád a kutatást, győződj meg arról, hogy a fókuszcsoport a megfelelő kutatási módszer, amely megfelel az elvárásaidnak, válaszol a kérdéseidre és segít a tervezési folyamat során. Döntsd el, hogy ez a kutatási módszer segít-e válaszokat kapni a korábban feltett kutatási kérdésekre.
Fókuszcsoport találkozó helyszíne
Az egyik fontos lépés a fókuszcsoport lebonyolításának előkészítése során a találkozó helyének meghatározása. Ha távolról, hozz létre egy dedikált platformot vagy használj meglévő megoldásokat. A találkozóra vonatkozó linket ezután el kell küldeni a résztvevőknek a csatlakozási utasításokkal. Jó ötlet az is, hogy kérd meg őket, hogy előre teszteljék, működik-e a link, és ellenőrizzék a kamerát és a mikrofont, hogy elkerüljék a későbbi technikai problémákat és nehézségeket a találkozó során.
Ha személyes kutatásról van szó, a találkozó helyének meghatározása már nehezebb lehet. A helyszínnek meg kell felelnie az alapvető feltételeknek: könnyen megközelíthető, megfizethető helyen, kényelmes és csendes, valamint elég nagy ahhoz, hogy elférjen a tervezett résztvevők száma.
Ezenkívül emlékezned kell arra, hogy a helyszínt a résztvevőkhöz és a kutatás témájához igazítsd. Lehet ez egy konferenciaterem egy irodában, egy előadóterem vagy egy városi közösségi helyiség. A környezetnek természetesnek és semlegesnek kell lennie a megkérdezettek számára. A végső választás előtt ellenőrizd, hogy könnyen megközelíthető-e, van-e ingyenes parkolóhely, mosdók, valamint lift és fűtés/légkondicionálás (az évszaktól függően). Ha fogyatékkal élő embereket toborzol, győződj meg arról, hogy a találkozó helye barátságos számukra és alkalmazkodik az igényeikhez. A hatékony felmérés lebonyolításához vedd figyelembe a környezetet is – annak csendesnek és nyugodtnak kell lennie.
Moderátor
Az előkészítés másik fontos aspektusa a moderátor kiválasztása. A moderátor egy olyan személy, akinek jól fejlett kommunikációs készségei vannak. Jól kell hallgatnia, miközben irányítja a résztvevőket és visszatereli a beszélgetéseket a helyes útra.
A moderátornak egyensúlyt kell találnia a magabiztosság és a visszafogottság között, hogy a beszélgetést egy bizonyos módon segítse, anélkül, hogy elnyomná a résztvevőket. Jó moderátor tapasztalt interjúk lebonyolításában, jó memóriával rendelkezik a nevekre, képes észrevenni a részleteket, energikus és lelkes, valamint tapasztalattal bír a vizsgált témában.
Résztvevők toborzása
A kutatási terv és a helyszín elkészülte után itt az ideje résztvevőket toborozni a fókuszcsoporthoz. Mint más kutatási módszereknél, a toborzás első lépése a szükséges résztvevők azonosítása – azaz ki fog válaszolni a kutatási kérdéseinkre? Ahhoz, hogy a diskurzus hasznos betekintést nyújtson, a résztvevőknek közös vonással kell rendelkezniük. A szűrőfelmérések készítésekor mindig gondolj a kutatásban való részvétel kritériumaira.
Hány résztvevőre és hány fókuszcsoportos kutatásra van szükség ahhoz, hogy értékes felmérési eredményeket kapjunk? Elméletileg minél több csoportot hozol létre, annál több ötletet és véleményt gyűjtesz – de ez csak egy bizonyos pontig igaz. Hány csoport szükséges egy kutatáshoz, az a költségvetésedtől, a különböző résztvevők számától, akiket be szeretnél vonni, valamint a lefedni kívánt földrajzi területektől függ. Próbálj meg 3-6 csoportot toborozni, a kutatási követelményeidtől függően. Ne feledd, hogy a csoport mérete befolyásolja a csoportdinamikát – ha túl kevés résztvevő van, a beszélgetés nem haladhat előre, míg túl nagy csoport esetén valószínűleg nem mindenki hangja hallatszik.
A fókuszcsoportok általában 5 és 10 résztvevő között mozognak
– természetesen különleges esetekben akár 3 résztvevő is lehet. Azonban nem ajánlott 10 résztvevőt túllépni. Egy ilyen nagy csoport több időt igényel, és nagyobb erőfeszítést követel meg a moderátortól, és fennáll a fent említett kockázat, hogy valakit kihagynak, és nem hallanak meg minden résztvevőt. Ezenkívül ne felejtsd el, hogy biztosíts ösztönzőt a résztvevőknek, hogy megköszönd nekik az idejüket és a kutatásban nyújtott segítségüket.Kutatási ülés
A technikai problémák és a tervezési szakasz rendezése után áttérhetünk a kutatási ülésre. Összegyűjtöttünk néhány tippet – amelyek jó gyakorlatok a fókuszcsoport moderálásához.
- A csoporttal folytatott beszélgetést rögzíteni kell, akár audio, akár videó formában. Egy ilyen beszélgetés túl dinamikus és összetett lehet ahhoz, hogy valós időben és hatékonyan jegyzeteljünk. Azonban győződj meg arról, hogy a résztvevőket a találkozó rögzítéséről már az elején tájékoztatod.
- Hozz létre egy interjútervet, amely lehetővé teszi, hogy a beszélgetés során a helyes úton maradj. Ne feledd azonban, hogy ez a terv csak útmutató, nem pedig egy forgatókönyv, amelyet mereven követned kell. A kutatási résztvevők kicsit valóban lazíthatnak, ha a találkozót azzal kezded, hogy mesélsz magadról, megkéred őket, hogy ők is mondjanak valamit magukról, vagy levezethetsz egy rövid csapatépítő, bemelegítő játékot (amely nem kapcsolódik a témához).
- Azonosítsd a domináns csoporttagokat (erős személyiségekkel rendelkező embereket), akik jelentős hatással lehetnek a beszélgetés menetére. Ha szükséges, készülj fel arra, hogy udvariasan, de határozottan átirányítsd a beszélgetést egy másik résztvevőre.

Összefoglalás
A fókuszcsoportok egy érdekes (és ritkán használt) kutatási módszer, amely, ha jól végzik, értékes adatokat nyújthat. Ne feledd azonban, hogy ez véleményeket vizsgál – nem viselkedéseket. Mielőtt ezt a módszert választanád, győződj meg arról, hogy szükséged van rá, és hogy segíteni fog a termékednek. Ha úgy döntesz, hogy fókuszcsoportot vezetsz, győződj meg arról, hogy megfelelően felkészülsz, jó kutatási tervet készítesz, megfelelő helyszínt találsz és tapasztalt moderátort választasz – a kutatásra való jó felkészülés már fél siker.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a nyüzsgő méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Klaudia Kowalczyk
Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.
UX research:
- Mi az UX kutatás?
- A UX-kutatás típusai
- Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
- Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
- Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
- Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
- Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
- Hogyan válasszunk kutatási módszert?
- UX tanulmány résztvevői toborzása
- UX Kutatás screener kérdőív
- Gyermekekkel végzett UX kutatás
- Felfedező kutatási módszerek
- UX Kutatási Juttatások
- Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
- Mi az értékelő kutatás?
- Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
- Mi az etnográfiai kutatás?
- Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
- Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
- Mi az asztali kutatás?
- Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
- Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
- Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
- Mi az a fa tesztelés?
- Első kattintás tesztelése
- Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
- Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
- Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
- Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?
- Hogyan készítsünk UX kutatási jelentést?
- Hogyan végezzünk naplókutatásokat?
- Felmérési kutatás
- Adat elemzés a UX kutatásban
- A követelmények összegyűjtésének folyamata UI/UX projektekhez
- Mikor és hogyan végezzünk preferenciatesztelést?