Tagadhatatlan, hogy a UX kutatás kulcsszerepet játszik az egész UX/UI folyamatban. Alapos elemzése lehetővé teszi a kutatók és tervezők számára, hogy olyan funkciókat tervezzenek, amelyek pontosabban megfelelnek a felhasználók igényeinek, és javítják az új terméket vagy megoldást. Ezt szem előtt tartva sok energiát kell fektetnie egy részletes kutatási terv kidolgozásába, beleértve a felhasználói toborzási eljárásokat is.

Ez az egyik kulcsfontosságú tényező, amely meghatározza a kutatás sikerét. Milyen alapon dönt akkor a minta minőségéről (az egyik felhasználó jellemzői) és mennyiségéről (a résztvevők száma), hogy elegendő legyen a kutatás megbízhatóságához és értékéhez? Olvassa el bejegyzésünket, hogy megtudja, mi a toborzás, és nézze meg, hogyan lehet jól csinálni.

UX kutatási résztvevők toborzása – tartalomjegyzék:

  1. UX kutatási résztvevők toborzása
  2. Hogyan válassza ki a kutatási mintáját?
  3. Hány résztvevőt kell bevonni egy UX kutatásba?
  4. Hogyan toborozzon UX kutatási résztvevőket?
  5. Összefoglalás

UX kutatási résztvevők toborzása

A UX kutatási résztvevők toborzása erősen befolyásolja az UX/UI folyamatot. A nem megfelelő emberek meghívása a kutatásba közvetlenül befolyásolja az eredményt, torzítja azt, és inconclusív eredményeket szül. Újra kell végeznie, és újra kell gondolnia a minta minőségét. A folyamat igényeitől függően a felmérés menete jelentősen eltérhet. Az első lépés a projekt jellemzőinek vizsgálatára, a kutatási probléma meghatározására és arra összpontosít, hogy milyen kérdésekre kell választ kapnunk. A kutatásra való alapos felkészülés és a résztvevők gondos toborzása javítja a tesztelést, amely a következő lépés.

Hogyan válassza ki a kutatási mintáját?

Toborzás tervezésekor figyeljen a korábban kidolgozott személyiségprofilra. Ez a felhasználó tökéletes profilja – ezután vegye figyelembe, hogy a teszt résztvevők mennyire illeszkednek a profilunkhoz. A résztvevők számának szűkítésekor általában két megközelítés létezik. Az első módszer nagy léptékű tesztelést javasol egy számos, reprezentatív csoporttal, míg a második a specifikus követelményekre összpontosít, és egy pontosabban meghatározott résztvevőt keres. Mint mindig, annyi változóval, minden a kontextustól, a kutatás természetétől, a csapat képességeitől, a szervezettől és a tesztelési igényektől függ.

Nagy léptékű tesztelés – amelyet sok UX szakember ajánl – elkerüli a résztvevők szelektív kritériumait. Végül is a legtöbb terméknek könnyen és intuitívan alkalmazhatónak kell lennie. Az általános demográfiai adatok esetében pontosan ezt fogjuk elérni. További előny, hogy viszonylag gyorsan találunk résztvevőket (pl. online eszközök, mint a User Testing platform segítségével). Amikor olyan kutatást tervez, amely egy általános demográfiai csoportot mintáz, győződjön meg róla, hogy:

  • széles felhasználói körre tervezi
  • funkcionális és intuitív legyen bárki számára, aki nem vagy csak kevés utasítást kapott
  • 15 perc vagy kevesebb időt vegyen igénybe egy egyén termék tesztelésére

A nagy demográfiai léptékű tesztelés kihívása az ideális fogyasztónk profiljával való eltérés a résztvevők között. Ilyen esetekben értékes visszajelzéseket kapunk, de nem a célközönségünktől, ami nagy különbséget jelenthet, különösen akkor, ha:

  • niche termékkel vagy közönséggel foglalkozunk
  • a termék vagy a kutatási probléma összetett, és bizonyos szintű előzetes tudást vagy tapasztalatot igényel
  • célunk összehasonlítani a terméket közvetlen versenytársaival

Ezért ilyen körülmények között (ha lehetséges) szűkítse le a kutatási résztvevők toborzását olyan emberekre, akik jobban illeszkednek a felhasználói személyiségprofilunkhoz.

Hány résztvevőt kell bevonni egy UX kutatásba?

Nincsenek világos irányelvek a javasolt résztvevők számáról egy felméréshez – ez függ. A kutatás sajátosságai, erőforrásai és költségvetése, hogy csak néhányat említsünk, befolyásolják ezt. Trendek és vélemények felmérése esetén nagyobb résztvevői minta hasznos a kvantitatív statisztikák megállapításához.

Másrészt, ha egy használhatósági problémát tesztel, nem szükséges nagyon nagy minta. A tanulmányok azt mutatják, hogy 5 teszt résztvevő 85%-át felfedezi a termék használhatósági problémáinak – ez egy kielégítő eredmény! Ezért, ha 5-7 tesztet végez, a legtöbb hibát kiküszöböli. A legjobb megközelítés a folyamat során az, hogy folyamatosan változtat a tervezésen, és tesztel, amíg el nem éri a kívánt eredményeket. Ez a megoldás sokkal hatékonyabb és költséghatékonyabb (idő és pénz szempontjából), mint egy kiterjedt kutatás lebonyolítása nagy számú résztvevővel.

Hogyan toborozzon UX kutatási résztvevőket?

A projekttől és az egyéni képességektől függően különböző módszerek alkalmazhatók a résztvevők toborzására UX teszteléshez. Az egyik módszer a toborzási platformok használata – mint például a UserTesting, amelyet már említettünk, de sok más is létezik, mint a Sharewell, Teston, Validately, PlaybookUX vagy Usertest.io. Az ilyen típusú helyszínek összegyűjtik a teszteléshez hajlandó felhasználók millióit. A tervezők könnyen megtalálhatják célközönségüket néhány kattintással.

Másik módszer lehet a teszt résztvevők toborzása az ügyfélkörből. Ez a megoldás előnyös, mivel a tesztalanyok a termék tényleges felhasználói lesznek – akik már jól ismerik, tudják, mire használják, és hogyan kell használni, és van egy megalapozott véleményük róla. A valós felhasználóinktól kapott visszajelzés mindig értékesebb, mint azoktól, akik soha nem foglalkoztak vele.

A résztvevők toborzásához a weboldalunk vagy közösségi média segítségét is igénybe vehetjük – a kutatásunkról szóló bejelentés segít elérni a rendszeres és elégedett ügyfeleinket, akik értékes betekintést nyújtanak a kutatás során.

Érdemes az elején meghatározni az olyan követelményeket, mint az életkor, jövedelem, nem, ország vagy a termék ismerete. Miután elkészítettük az ideális felhasználó profilját – amelyet a személyiségek és az adataink, statisztikák alapján hoztunk létre – elkezdhetjük a további felkészülést a kutatásra. A célzott felmérés előtt ajánlott szűrőteszteket végezni (úgynevezett screenereket), amelyről a következő cikkekben bővebben beszélünk. Ez biztosítja, hogy csak azokat a résztvevőket toborozzuk, akik megfelelnek a felhasználói profilnak.

A Firmbee megkönnyíti a toborzást, köszönhetően az összes jelölt adatbázisának, amely tartalmazza a toborzási státuszokat és értékeléseket. Profilokat is létrehozhat a jelöltek számára, ahol minden fontos információt tárolhat.

UX kutatási résztvevők toborzása

Összefoglalás

A UX kutatásra való felkészülés és a résztvevők toborzása kihívást jelenthet – különösen a tapasztalatlanabb tervezők számára. Ezért a végén hagytunk néhány további tippet, amelyeket megvalósíthat a munkájában.

Még a toborzás előtt győződjön meg róla, hogy a szcenárió kérdéseire adott válaszlehetőségek világosak és érthetőek (ezt megteheti egy előzetes pilot kutatás lebonyolításával, amelyről egy korábbi cikkünkben írtunk), és hogy a válaszok között szerepelnek a “nincs” / “nem tudom” / “más” válaszlehetőségek (a felhasználónak nem feltétlenül kell tudnia vagy véleménye lennie egy adott témáról).

Kutatásra való toborzáskor gondolja át, mi számít Önnek, milyen hatást szeretne elérni, milyen kutatási kérdésekre keresi a választ, valamint hogy néz ki a célközönsége. Vázolja fel a potenciális felmérési résztvevő képét, és határozza meg, hogy a meglévő felhasználók vagy a termékkel nem kapcsolatos emberek felmérésére van-e szüksége. Fiatalok vagy idősek? Jólétiek vagy szerényebb körülmények között élők? Mik a jellemzőik? Mire van szükségük? Mindezeket figyelembe véve könnyen megállapíthatja a résztvevők számára testreszabott kutatási ösztönzőket, és kiválaszthatja a megfelelő csatornákat a toborzásukhoz.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTokon.

Klaudia Kowalczyk

Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.

View all posts →

UX research:

  1. Mi az UX kutatás?
  2. A UX-kutatás típusai
  3. Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
  4. Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
  5. Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
  6. Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
  7. Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
  8. Hogyan válasszunk kutatási módszert?
  9. UX tanulmány résztvevői toborzása
  10. UX Kutatás screener kérdőív
  11. Gyermekekkel végzett UX kutatás
  12. Felfedező kutatási módszerek
  13. UX Kutatási Juttatások
  14. Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
  15. Mi az értékelő kutatás?
  16. Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
  17. Mi az etnográfiai kutatás?
  18. Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
  19. Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
  20. Mi az asztali kutatás?
  21. Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
  22. Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
  23. Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
  24. Mi az a fa tesztelés?
  25. Első kattintás tesztelése
  26. Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
  27. Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
  28. Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
  29. Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?
  30. Hogyan készítsünk UX kutatási jelentést?
  31. Hogyan végezzünk naplókutatásokat?
  32. Felmérési kutatás
  33. Adat elemzés a UX kutatásban
  34. A követelmények összegyűjtésének folyamata UI/UX projektekhez
  35. Mikor és hogyan végezzünk preferenciatesztelést?