Tagadhatatlan, hogy a UX kutatás kulcsszerepet játszik az egész UX/UI folyamatban. Alapos elemzése lehetővé teszi a kutatók és tervezők számára, hogy olyan funkciókat tervezzenek, amelyek pontosabban megfelelnek a felhasználók igényeinek, és javítják az új terméket vagy megoldást. Ezt szem előtt tartva sok energiát kell fektetnie egy részletes kutatási terv kidolgozásába, beleértve a felhasználói toborzási eljárásokat is.
Ez az egyik kulcsfontosságú tényező, amely meghatározza a kutatás sikerét. Milyen alapon dönt akkor a minta minőségéről (az egyik felhasználó jellemzői) és mennyiségéről (a résztvevők száma), hogy elegendő legyen a kutatás megbízhatóságához és értékéhez? Olvassa el bejegyzésünket, hogy megtudja, mi a toborzás, és nézze meg, hogyan lehet jól csinálni.
UX kutatási résztvevők toborzása – tartalomjegyzék:
- UX kutatási résztvevők toborzása
- Hogyan válassza ki a kutatási mintáját?
- Hány résztvevőt kell bevonni egy UX kutatásba?
- Hogyan toborozzon UX kutatási résztvevőket?
- Összefoglalás
UX kutatási résztvevők toborzása
A UX kutatási résztvevők toborzása erősen befolyásolja az UX/UI folyamatot. A nem megfelelő emberek meghívása a kutatásba közvetlenül befolyásolja az eredményt, torzítja azt, és inconclusív eredményeket szül. Újra kell végeznie, és újra kell gondolnia a minta minőségét. A folyamat igényeitől függően a felmérés menete jelentősen eltérhet. Az első lépés a projekt jellemzőinek vizsgálatára, a kutatási probléma meghatározására és arra összpontosít, hogy milyen kérdésekre kell választ kapnunk. A kutatásra való alapos felkészülés és a résztvevők gondos toborzása javítja a tesztelést, amely a következő lépés.
Hogyan válassza ki a kutatási mintáját?
Toborzás tervezésekor figyeljen a korábban kidolgozott személyiségprofilra. Ez a felhasználó tökéletes profilja – ezután vegye figyelembe, hogy a teszt résztvevők mennyire illeszkednek a profilunkhoz. A résztvevők számának szűkítésekor általában két megközelítés létezik. Az első módszer nagy léptékű tesztelést javasol egy számos, reprezentatív csoporttal, míg a második a specifikus követelményekre összpontosít, és egy pontosabban meghatározott résztvevőt keres. Mint mindig, annyi változóval, minden a kontextustól, a kutatás természetétől, a csapat képességeitől, a szervezettől és a tesztelési igényektől függ.
Nagy léptékű tesztelés – amelyet sok UX szakember ajánl – elkerüli a résztvevők szelektív kritériumait. Végül is a legtöbb terméknek könnyen és intuitívan alkalmazhatónak kell lennie. Az általános demográfiai adatok esetében pontosan ezt fogjuk elérni. További előny, hogy viszonylag gyorsan találunk résztvevőket (pl. online eszközök, mint a User Testing platform segítségével). Amikor olyan kutatást tervez, amely egy általános demográfiai csoportot mintáz, győződjön meg róla, hogy:
- széles felhasználói körre tervezi
- funkcionális és intuitív legyen bárki számára, aki nem vagy csak kevés utasítást kapott
- 15 perc vagy kevesebb időt vegyen igénybe egy egyén termék tesztelésére
A nagy demográfiai léptékű tesztelés kihívása az ideális fogyasztónk profiljával való eltérés a résztvevők között. Ilyen esetekben értékes visszajelzéseket kapunk, de nem a célközönségünktől, ami nagy különbséget jelenthet, különösen akkor, ha:
- niche termékkel vagy közönséggel foglalkozunk
- a termék vagy a kutatási probléma összetett, és bizonyos szintű előzetes tudást vagy tapasztalatot igényel
- célunk összehasonlítani a terméket közvetlen versenytársaival
Ezért ilyen körülmények között (ha lehetséges) szűkítse le a kutatási résztvevők toborzását olyan emberekre, akik jobban illeszkednek a felhasználói személyiségprofilunkhoz.
Hány résztvevőt kell bevonni egy UX kutatásba?
Nincsenek világos irányelvek a javasolt résztvevők számáról egy felméréshez – ez függ. A kutatás sajátosságai, erőforrásai és költségvetése, hogy csak néhányat említsünk, befolyásolják ezt. Trendek és vélemények felmérése esetén nagyobb résztvevői minta hasznos a kvantitatív statisztikák megállapításához.
Másrészt, ha egy használhatósági problémát tesztel, nem szükséges nagyon nagy minta. A tanulmányok azt mutatják, hogy 5 teszt résztvevő 85%-át felfedezi a termék használhatósági problémáinak – ez egy kielégítő eredmény! Ezért, ha 5-7 tesztet végez, a legtöbb hibát kiküszöböli. A legjobb megközelítés a folyamat során az, hogy folyamatosan változtat a tervezésen, és tesztel, amíg el nem éri a kívánt eredményeket. Ez a megoldás sokkal hatékonyabb és költséghatékonyabb (idő és pénz szempontjából), mint egy kiterjedt kutatás lebonyolítása nagy számú résztvevővel.
Hogyan toborozzon UX kutatási résztvevőket?
A projekttől és az egyéni képességektől függően különböző módszerek alkalmazhatók a résztvevők toborzására UX teszteléshez. Az egyik módszer a toborzási platformok használata – mint például a UserTesting, amelyet már említettünk, de sok más is létezik, mint a Sharewell, Teston, Validately, PlaybookUX vagy Usertest.io. Az ilyen típusú helyszínek összegyűjtik a teszteléshez hajlandó felhasználók millióit. A tervezők könnyen megtalálhatják célközönségüket néhány kattintással.
Másik módszer lehet a teszt résztvevők toborzása az ügyfélkörből. Ez a megoldás előnyös, mivel a tesztalanyok a termék tényleges felhasználói lesznek – akik már jól ismerik, tudják, mire használják, és hogyan kell használni, és van egy megalapozott véleményük róla. A valós felhasználóinktól kapott visszajelzés mindig értékesebb, mint azoktól, akik soha nem foglalkoztak vele.
A résztvevők toborzásához a weboldalunk vagy közösségi média segítségét is igénybe vehetjük – a kutatásunkról szóló bejelentés segít elérni a rendszeres és elégedett ügyfeleinket, akik értékes betekintést nyújtanak a kutatás során.
Érdemes az elején meghatározni az olyan követelményeket, mint az életkor, jövedelem, nem, ország vagy a termék ismerete. Miután elkészítettük az ideális felhasználó profilját – amelyet a személyiségek és az adataink, statisztikák alapján hoztunk létre – elkezdhetjük a további felkészülést a kutatásra. A célzott felmérés előtt ajánlott szűrőteszteket végezni (úgynevezett screenereket), amelyről a következő cikkekben bővebben beszélünk. Ez biztosítja, hogy csak azokat a résztvevőket toborozzuk, akik megfelelnek a felhasználói profilnak.
A Firmbee megkönnyíti a toborzást, köszönhetően az összes jelölt adatbázisának, amely tartalmazza a toborzási státuszokat és értékeléseket. Profilokat is létrehozhat a jelöltek számára, ahol minden fontos információt tárolhat.

Összefoglalás
A UX kutatásra való felkészülés és a résztvevők toborzása kihívást jelenthet – különösen a tapasztalatlanabb tervezők számára. Ezért a végén hagytunk néhány további tippet, amelyeket megvalósíthat a munkájában.
Még a toborzás előtt győződjön meg róla, hogy a szcenárió kérdéseire adott válaszlehetőségek világosak és érthetőek (ezt megteheti egy előzetes pilot kutatás lebonyolításával, amelyről egy korábbi cikkünkben írtunk), és hogy a válaszok között szerepelnek a “nincs” / “nem tudom” / “más” válaszlehetőségek (a felhasználónak nem feltétlenül kell tudnia vagy véleménye lennie egy adott témáról).
Kutatásra való toborzáskor gondolja át, mi számít Önnek, milyen hatást szeretne elérni, milyen kutatási kérdésekre keresi a választ, valamint hogy néz ki a célközönsége. Vázolja fel a potenciális felmérési résztvevő képét, és határozza meg, hogy a meglévő felhasználók vagy a termékkel nem kapcsolatos emberek felmérésére van-e szüksége. Fiatalok vagy idősek? Jólétiek vagy szerényebb körülmények között élők? Mik a jellemzőik? Mire van szükségük? Mindezeket figyelembe véve könnyen megállapíthatja a résztvevők számára testreszabott kutatási ösztönzőket, és kiválaszthatja a megfelelő csatornákat a toborzásukhoz.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en,
Klaudia Kowalczyk
Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.
UX research:
- Mi az UX kutatás?
- A UX-kutatás típusai
- Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
- Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
- Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
- Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
- Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
- Hogyan válasszunk kutatási módszert?
- UX tanulmány résztvevői toborzása
- UX Kutatás screener kérdőív
- Gyermekekkel végzett UX kutatás
- Felfedező kutatási módszerek
- UX Kutatási Juttatások
- Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
- Mi az értékelő kutatás?
- Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
- Mi az etnográfiai kutatás?
- Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
- Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
- Mi az asztali kutatás?
- Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
- Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
- Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
- Mi az a fa tesztelés?
- Első kattintás tesztelése
- Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
- Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
- Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
- Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?
- Hogyan készítsünk UX kutatási jelentést?
- Hogyan végezzünk naplókutatásokat?
- Felmérési kutatás
- Adat elemzés a UX kutatásban
- A követelmények összegyűjtésének folyamata UI/UX projektekhez
- Mikor és hogyan végezzünk preferenciatesztelést?