A folyamatos kutatás egy olyan tanulmány, amelyet rendszeresen, meghatározott időközönként végeznek, és mindig ugyanazt a kutatási módszertant követi. Olvassa el cikkünket, és tudja meg, hogyan lehet javítani egy terméken, miután azt már piacra dobták. Beszélni fogunk a termékelemzés, a kvantitatív felmérések, az értékesítési, támogatási vagy ügyfélszolgálati adatok, valamint a mélyinterjúk használatáról a folyamatos kutatás során az UX-ben.
Folyamatos kutatás az UX-ben – tartalomjegyzék:
- Mi a folyamatos kutatás az UX-ben?
- Felhasználói elemzés
- Vásárlói véleményfelmérések
- A már meglévő adatok felhasználása a szervezeten belül
- Folyamatos kvalitatív interjúk a felhasználókkal
- Összefoglalás
Mi a folyamatos kutatás az UX-ben?
A felhasználói igényekre, preferenciákra és problémákra való reagálás szükségessége nem szűnik meg egy termék piacra dobása után. Ez azt jelenti, hogy az UX kutatásnak követnie kell a változásokat és helyben kell maradnia. Mivel az ügyfelek igényei idővel változnak, bizonyos dolgokat javítani, frissíteni vagy fejleszteni kell – mindez kutatást igényel.
A folyamatos kutatás (más néven folyamatban lévő kutatás) különösen fontos eleme a magas szintű ügyfélszolgálat fenntartásának és annak biztosításának, hogy a felhasználók pozitív élményben részesüljenek a termékkel való interakció során. Segít megőrizni a termék értékét és relevanciáját a felhasználók számára.
Felhasználói elemzés
A felhasználói elemzés betekintést nyújt a termék teljesítményébe a környezetében. Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy mennyi adatuk van már – a termékcsapatok által gyűjtött felhasználói és webhelyhasználati adatok felhasználhatók a felhasználók elemzésére a folyamatos UX tanulmányok során.
A felhasználói elemzés (más néven felhasználói viselkedési elemzés) egy folyamatos, kvantitatív adatgyűjtési és értékelési forma, amely a termék kiadása után zajlik. A csapatok analitikai eszközöket használnak a felhasználók termékkel, alkalmazással vagy webhellyel való interakciójáról szóló adatok passzív gyűjtésére. Ezt az adatot ezután megvizsgálják, hogy jobban megértsék az elköteleződést és a véleményt.
A felhasználói elemzés nemcsak az UX kutatókra, hanem külső csapatokra is vonatkozhat (például marketing munkatársakra, UX tervezőkre, UI tervezőkre, termékmenedzserekre, mérnökökre vagy fejlesztőkre). Például segíthet a termékkel kapcsolatos problémák azonosításában, a tervezéssel vagy technikai kérdésekkel kapcsolatos hipotézisek vizsgálatában, a felhasználói útvonal nyomon követésében, a felhasználói élmény értékelésében, megfelelően testreszabott marketingüzenetek célzásában, az adatok bemutatásában az érdekelt feleknek és azok meggyőzésében bizonyos döntések érvényességéről.
Tehát miben különbözik a felhasználói elemzés a hagyományos értelemben vett UX kutatástól? Először is, a felhasználói elemzés kvantitatív adatokat szolgáltat az “hány” kérdések megválaszolásával. Az UX kutatás, amely a “hogyan” és “miért” kérdésekre válaszol, kvalitatív adatokat biztosít. Az analitikával a kutatók nagy adathalmazon dolgoznak, míg az UX kutatás során kisebb adathalmazon dolgoznak. Az adatok gyűjtésének módjában is eltérnek – az UX kutatás esetében az adatokat folyamatosan, közvetlen megfigyelés útján gyűjtik. A felhasználói elemzés esetében viszont az adatokat passzívan és folyamatosan gyűjtik.
A felhasználói elemzés lehetővé teszi a célok és metrikák kiigazítását a szervezeten belül, a termék iránti tényleges felhasználói viselkedés jobb megértését, a termék tervezésének és fejlesztésének javítását, a trendek azonosítását és előrejelzését, valamint ennek eredményeként a meglévő ügyfelek megtartását és új ügyfelek vonzását – ami a cég eredményére és piaci pozíciójára is kihat.
A felhasználói elemzés lebonyolításának folyamata a következő:
- A felhasználók céljainak ismerete.
- A nyomon követendő analitikai metrikák meghatározása.
- A rendszer konfigurálása az analitikai mérésekhez.
- Ritmus beállítása az analitika megtekintésére.
- Trendek, felhasználói szegmensek és egyéb minták azonosítása az adatokban.
- Formális UX tanulmányok lebonyolítása a trendek, kérdések és lehetőségek feltárására.
A kvantitatív felhasználói elemzési adatok elemzésével – és azok kombinálásával az UX kutatásból származó kvalitatív adatokkal – azonosíthatja a fejlesztési területeket, kiváló felhasználói élményeket hozhat létre, és végső soron növelheti a vállalat bevételét.
Vásárlói véleményfelmérések a folyamatos kutatásban
A folyamatos vásárlói visszajelzési felmérések segíthetnek a vállalatnak naprakészen tartani a felhasználói érzéseket és véleményeket a termékről. A visszajelzés a jövőbeli UX kutatást, a termék finomítását támogathatja, és felgyorsíthatja a következő iterációk ciklusait. Az egyik legjobb módja a visszajelzés gyűjtésének a felmérések révén történik. Az alábbiakban néhány népszerű megoldás található.
- Net Promoter Score (NPS)
- Ügyfélelégedettségi mutató
- Ügyfélteljesítmény-értékelés
- Webhelyfelmérések
- Email felmérések
A Net Promoter Score a résztvevőket a termék ajánlásának valószínűsége alapján szegmentálja. Ez egy egyszerű módja annak, hogy felmérjük, vajon egy élmény valószínűleg terjed-e szájhagyomány útján, ami nagy különbséget jelenthet. Gyakran a felhasználók is megadhatják, hogy miért választottak egy adott választ.
Ha a válaszadók magasra értékelték az interakciót a skálán, érdemes megkérdezni, hogy miért értékelik különösen a céget, és mi inspirálta őket arra, hogy ajánlják a márkát családtagjaiknak vagy barátaiknak. Másrészt, amikor alacsonyra értékelik az NPS-t, megkérdezheti az okokat és az elvárásokat (mi az, amit érdemes megváltoztatni). Tehát ez egy módszer, amellyel nemcsak kvantitatív adatokat, hanem értékes kvalitatív információkat is nyerhet.
Az Ügyfélelégedettségi mutató (CSAT), ahogy a neve is sugallja – méri az ügyfelek elégedettségét egy termékkel vagy szolgáltatással. Ez magában foglalja, hogy a felhasználókat arra kérjük, hogy egy előre meghatározott skála alapján értékeljék tapasztalataikat. A CSAT viszonylag egyszerű és könnyen használható, de mivel a kérdés annyira széleskörű, a válasz okát nehéz lehet megfejteni. Mégis, bizonyos szempontból ez egy egyértelműbb kérdés, mint az NPS, és segíthet az általános felhasználói elégedettség egyszerűbb mérésében.
Az Ügyfélteljesítmény-értékelés (CES) azt méri, hogy a válaszadóknak mennyi erőfeszítést kell tenniük bizonyos feladatok elvégzéséhez, például technikai támogatás felkereséséhez egy probléma megoldása érdekében.
A webhelyfelmérések többsége felugró ablak, amely a felhasználó útjának kulcsfontosságú pontjain jelenik meg, hogy felmérje hangulatát és érzéseit. Ez zavaró kiegészítésnek tűnhet a webhelyen, de ha jól tervezik és hajtják végre, a résztvevők számára viszonylag zökkenőmentes lehet, és kulcsfontosságú visszajelzést nyújthat a kutatók számára.
Az email felmérések kérdőíveket tartalmaznak, amelyeket a felhasználóknak emailben küldenek el. Ezekkel a felmérésekkel elküldheti az ügyfeleknek az előbb említett NPS, CSAT vagy CES felméréseket, de részletesebb kvalitatív felméréseket is biztosíthat számukra.
A folyamatos visszajelzési felmérések nagyszerű módja a felhasználói érzések nyomon követésének a termékkel való érintkezés minden szakaszában. A megfelelő típusú visszajelzési felmérés kiválasztásakor ügyeljen arra, hogy gondosan és a megfogalmazott céloknak megfelelően hajtsa végre. A folyamatos felmérések mélyebb megértést nyújtanak a felhasználókról, és ha helyesen hajtják végre, segítenek felgyorsítani a következő termékiterációs ciklusokat, jobb, versenyképesebb termékeket és hűséges ügyfeleket eredményezve.
Adatkezelés a szervezeten belül
A termék- és ügyfélszolgálati adatok felhasználása a felhasználói elemzésben a támogatási jegyekből, hibajelentésekből vagy fogyasztói idézetekből származó információn alapul. A más osztályokban dolgozó alkalmazottak által birtokolt tudás az ügyfelekről hatalmas forrása az értékes kvantitatív és kvalitatív adatoknak, amelyeket érdemes elismerni és bölcsen kezelni.
A sales, support, product vagy marketing csapatok, valamint maguk az UX kutatók is hasznos adatokkal rendelkezhetnek. Érdemes megosztani a megszerzett információkat, mert minél több különböző osztály dolgozik együtt, annál inkább nő a felhasználókról szerzett összesített tudás, ami egyre jobb termék, következetes kommunikáció és javított felhasználói élmény létrehozásához vezet. Az ilyen adatok megszerzéséhez a kutatónak jó kapcsolatokat kell ápolnia más alkalmazottakkal, és tudnia kell, ki rendelkezik az információval és hogyan gyűjti azt.
Folyamatos kvalitatív interjúk a felhasználókkal
A folyamatos kvalitatív felhasználói interjúk gyakori egyéni találkozók az ügyfelekkel, amelyek célja, hogy friss betekintésekkel gazdagítsák az egyszeri felméréseket és priorizálják a termékfejlesztési tervet. A dedikált tanulmány keretében végzett felhasználói interjúkkal ellentétben a folyamatos felhasználói interjúk gyorsabbak, iteratívak és nyitottak. Ezek az UX folyamatos kutatásának alapvető részét képezik. Különböző formákat ölthetnek:
- Széleskörű interjúk, amelyek az ügyfelek visszajelzését gyűjtik, hetente zajlanak, és a termék általános aspektusaira összpontosítanak.
- Csapat alapú ügyfélinterjúk, amelyeket hetente végeznek az egyes csapatok, és a csapatra jellemző témákra összpontosítanak.
- Szervezett felhasználói interjúk, amelyeket a tervezési és termékfejlesztési folyamat specifikus szakaszaiban tartanak, és a pontosabb, specifikusabb kérdések megválaszolására összpontosítanak.
- Ismételt interjúk a tanácsadó testülettel, amelyeket rendszeresen tartanak, hogy hosszú távú kapcsolatokat építsenek ki az ügyfelekkel és javítsák a jövőbeli munkát a terméken.
Amikor eldönti, hogy milyen legyen a folyamatos interjúk formája, tartsa szem előtt a fő célokat: Mit szeretne elérni a cég? Miben kell segíteniük az interjúknak? Milyen kérdésekre szeretne válaszokat kapni a cég? stb.? Minden szervezet egyedi abban, hogy hogyan van felépítve a csapata, és mit tervez elérni a folyamatos kutatás révén. Választhatja különböző típusú interjúk kombinációjának megvalósítását, hogy ösztönözze a különböző, visszatérő ügyfélbeszélgetéseket a szervezeten belül.
Érdemes megjegyezni, hogy a folyamatos felhasználói interjúk soha nem helyettesíthetik az egyszeri felméréseket vagy más típusú kutatásokat. A ciklikus (heti, havi vagy negyedéves) felhasználói interjúk mellett érdemes különböző kvalitatív és kvantitatív megközelítéseket is kihasználni, hogy maximalizálja a közönség betekintéseit és a lehető legtöbb értékes adatot nyerjen ki.
Összefoglalás
A folyamatos kutatás, amelyről szó van, még mindig nem kap elegendő figyelmet sok szervezettől. Még ha hibátlanul végrehajtotta is az UX kutatási folyamatot, olyan terméket tervezett, amely tökéletesen megfelel a felhasználók igényeinek, és sikeresen piacra dobta, akkor sem szabad abbahagynia a kutatást, mert mindig lesz valami, amit javítani lehet!
A folyamatosan változó trendek, új technológiák, egyre növekvő felhasználói igények, valamint a piacon egyre növekvő verseny korában szükséges folyamatosan dolgozni a termék fejlesztésén és javításán, különösen miután az a felhasználók kezébe került.
A folyamatos kutatás segít visszajelzést kapni a felhasználóktól, és megismerni a termékkel kapcsolatos folyamataikat és érzéseiket. Jó megoldás, ha különböző kutatási módszereket kombinál egyszerre – hogy kvantitatív és kvalitatív adatokat szerezzen egyszerre, különböző felhasználóktól, különböző helyzetekhez kapcsolódóan.
Ez a megközelítés a folyamatos, ismételt és ciklikus teszteléshez a legátfogóbb, mégis optimális adatbázist fogja biztosítani a hatékony termékfejlesztés tervezéséhez.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Klaudia Kowalczyk
Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.
UX research:
- Mi az UX kutatás?
- A UX-kutatás típusai
- Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
- Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
- Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
- Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
- Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
- Hogyan válasszunk kutatási módszert?
- UX tanulmány résztvevői toborzása
- UX Kutatás screener kérdőív
- Gyermekekkel végzett UX kutatás
- Felfedező kutatási módszerek
- UX Kutatási Juttatások
- Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
- Mi az értékelő kutatás?
- Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
- Mi az etnográfiai kutatás?
- Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
- Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
- Mi az asztali kutatás?
- Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
- Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
- Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
- Mi az a fa tesztelés?
- Első kattintás tesztelése
- Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
- Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
- Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
- Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?