Tudod, mi az a UX kutatási módszer, amit kártya rendezésnek hívnak? Ma elmondjuk, hogyan segíthet a kártya rendezés a kutatók és a felhasználói élmény tervezők számára. Megmutatjuk a kártya rendezés előnyeit és hátrányait, bemutatjuk egy példáját, valamint ismertetjük a különböző típusait és jellemzőiket.
Kártya rendezés az UX-ben – tartalomjegyzék:
- Mi az a kártya rendezés?
- A kártya rendezés előnyei és hátrányai
- Hogyan végezzük a kártya rendezést?
- A kártya rendezés típusai
- Összefoglalás
Mi az a kártya rendezés?
A kártya rendezés egy kutatási módszer, amelyben a résztvevők logikus módon csoportosítják a témákat. Jellemzően a UX kutatók kártya rendezést végeznek azáltal, hogy egyedi kártyákra írják a témákat, kérik a felhasználókat, hogy csoportosítsák a kapcsolódó témákat, majd elnevezzék az egyes csoportokat (vagy kategóriához rendeljék őket). A kártya rendezés betekintést nyújt a felhasználó gondolkodási folyamatába, annak működésébe vagy abba, hogy szerintük hogyan kellene működnie. Ez a kutatási módszer segít a UX kutatóknak és tervezőknek egy intuitívabb információs architektúra megfogalmazásában, amely könnyen navigálható a felhasználó számára.
A kártya rendezés előnyei és hátrányai
Mint bármely más kutatási módszer, a kártya rendezés sem tökéletes, vannak előnyei és hátrányai, amelyeket érdemes figyelembe venni. Az egyik fő előnye a egyszerűsége – a kártya rendezés egy egyszerű gyakorlat, viszonylag könnyen megszervezhető a kutatók számára, és a résztvevők számára is könnyen érthető.
A módszer viszonylag olcsó is – legyen szó asztali tanulmányról (pl. színes post-it jegyzetekkel) vagy online eszközök használatával végzett kutatásról, a költsége általában alacsony. A kártya rendezés nagyon hatékony is, mivel rövid idő alatt elegendő hasznos adatot szolgáltat. Az utolsó fő előny, amit meg szeretnénk említeni, hogy a módszer pontos betekintéseken alapul a tényleges felhasználóinktól.
A hátrányok között szerepel, hogy a kártya rendezés következetlen adatokat adhat – az eredmények széles skálán változhatnak a résztvevők között. Vannak korlátai is – a címkék és a kategorizálás fókuszálásával nem ad visszajelzést arról, hogy a felhasználók hogyan érzékelik a tényleges tartalmat, vagy hogyan kapcsolódik az a tényleges feladatokhoz, amelyeket végeznek. Érdemes azt is megjegyezni, hogy a felmérés eredményeinek elemzése időigényes. Míg a felhasználók gyorsan átnézik a kártyákat, az adatok elemzése sokkal több időt vesz igénybe.

Hogyan végezzük a kártya rendezést?
A kártya rendezés végrehajtásához először ki kell választanod egy témakör/ szavak halmazt, amelyeket csoportosítani kell. Ennek a halmaznak 40 és 80 elem között kell lennie, és mindegyiknek külön kártyára kell kerülnie. Próbáld elkerülni az azonos szavakat tartalmazó témákat – különben a résztvevők hajlamosak lehetnek tudatalatt összekombinálni ezeket az elemeket egy csoportba. A feladatod az, hogy a kártyákat (témákat) olyan csoportokba kombináld, amelyek logikusak számodra. Kezdj a kártyák megkeverésével és oszd ki őket a résztvevőknek. Kérd meg őket, hogy nézzenek meg egy kártyát egyszerre, és csoportosítsák őket. Néhány csoport nagy lehet, mások kicsik.
Ha a résztvevők nem biztosak egy kártyában, vagy nem tudják, mit jelent, félreteheted, vagy esetleg később visszatérhetsz rá. Tudasd velük, hogy a munkájuk során megváltoztathatják a véleményüket – például áthelyezhetnek kártyákat egyik halmazból a másikba, két halmazt egy nagyobb halmazba egyesíthetnek, vagy egy halmazt több újra oszthatnak. A következő lépésben a felhasználó elnevezi a csoportokat.
A téma kártyák csoportosítása után kérd meg a résztvevőket, hogy írják le a javasolt neveiket a csoportoknak. Ez néhány ötletet ad a navigációs kategóriákhoz, de tartsd szem előtt, hogy ezek csak irányelvek számodra, mint tervező – ne várd el, hogy a résztvevők végleges kategória neveket hozzanak létre az oldal számára.
A kártyák csoportosítása és a csoportok elnevezése után kérheted (de nem muszáj), hogy a résztvevők magyarázzák el, miért így hozták létre és nevezték el a csoportokat. Kérdezd meg, hogy voltak-e olyan elemek, amelyeket különösen nehéz volt kategóriába sorolni, ha voltak olyan elemek, amelyek több mint egy csoportba illeszkedtek, és mit gondolnak a rendezetlenül hagyott elemekről.
Ha érdekel, hogy többet megtudj a felhasználók érveléséről, kérheted őket, hogy “gondolkodjanak hangosan” a felmérés során. Ez részletes információkat nyújt, de több időt is igényel az elemzéshez. Ne feledd, hogy kérheted a résztvevőidet, hogy szükség esetén hozzanak létre praktikusabb csoportméreteket. Az első rendezés során ne kényszeríts semmit rájuk, de az első összegzés után javasolhatod például, hogy egy nagy csoportot több kisebbre bontsanak.
Ismételd meg a kártya rendezést körülbelül 15-20 alany részvételével. Ez egy megfelelő számú résztvevő a felhasználók gondolkodási mintáinak észlelésére.
Miután a felmérés befejeződött és az összes adat összegyűjtésre került, itt az ideje az elemzésnek. Keresd a közös csoportosításokat, kategória- vagy téma neveket, és azokat az elemeket, amelyeket gyakran csoportosítottak. Ha észreveszed, hogy egyes elemeket gyakran félretettek, határozd meg, hogy ez a kártyák nevének vagy a tartalomnak a homályosságából adódik, amely más témákhoz nem tűnt kapcsolódónak. A kártya rendezés segít megérteni, hogy milyen szervezési rendszer lesz a leghatékonyabb a felhasználóid számára.
A kártya rendezés típusai
A kártya rendezés fontos különbségei közé tartozik, hogy a felhasználók létrehozhatják-e saját kategória neveiket, vagy rákényszerítik őket; hogy moderátor vezeti-e a szekciót, vagy ez egy moderálatlan felmérés; és hogy a felmérés papíron vagy online eszközzel történik-e. Minden típusnak természetesen vannak bizonyos előnyei és hátrányai.
- Nyitott kártya rendezés vs. zárt kártya rendezés
- Moderált vs. moderálatlan kártya rendezés
- Papír vs. digitális kártya rendezés
A nyitott kártya rendezés a leggyakoribb változata ennek a kutatásnak (ez a klasszikus nyitott kártya rendezés folyamata, amelyet az előző alcímben – “hogyan végezzük a kártya rendezést?” – írtunk le). A nyitott kártya rendezés során a felhasználók szabadon elnevezhetik a csoportokat – azokat a kártyahalmazokat, amelyeket egy pillanattal korábban rendeztek.
A zárt kártya rendezés egy olyan változat, amelyben a felhasználók egy előre meghatározott kategória névhalmazt kapnak, és arra kérik őket, hogy a különböző kártyákat ezekbe a meghatározott kategóriákba szervezzék. A zárt kártya rendezés nem tárja fel, hogy a felhasználók hogyan érzékelik és csoportosítják a témák halmazát. Ehelyett arra használják, hogy felmérjék, hogy a meglévő kategória struktúra logikusan kapcsolódik-e a tartalomhoz a felhasználó szempontjából. A zárt kártya rendezés kritikája, hogy csak a felhasználók képességét teszteli a tartalom helyes kategóriába illesztésére – ami a felhasználók számára inkább egy rejtvény megoldásához hasonlítható, mint a tartalom természetes kategóriákba való illesztéséhez. Így a módszer nem tükrözi a felhasználók természetes módját a tartalom böngészésének.
A második megosztás a moderált és a moderálatlan kártya rendezés között van. A moderált kártya rendezés magában foglalja a fent leírt összegzést és a hangos gondolkodást a rendezés során – tehát a felmérés során a résztvevő folyamatos megjegyzéseket tesz, elmondja, mit csinál, megosztja a gondolatait, és a végén elmagyarázza, miért hozta meg azokat a döntéseket, amelyeket hozott, és nem másokat. Ennek a lépésnek a beillesztése a felmérés során nagyszerű módja annak, hogy kvalitatív betekintést nyerjünk a felhasználók csoportosítási érvelésébe. Szükség esetén további kérdéseket tehetsz fel, és érdeklődhetsz a konkrét kártyák iránt, hogy jobban megértsd a gondolkodási folyamataikat.
A moderálatlan rendezés ezzel szemben a felhasználók önállóan csoportosítják a kártyákat, gyakran online eszközzel, és anélkül, hogy bármilyen interakció lenne a moderátorral. Ez mindenképpen gyorsabb és olcsóbb, mint a moderált kártya rendezés, mivel nem igényli, hogy a kutató egyesével beszélgessen minden felhasználóval. A nem moderált kártya rendezés viszont hasznos lehet a moderált kártya rendezési ülések kiegészítéseként.
Az utolsó megosztás, amelyet bemutatni szeretnénk, a “papír” kártya rendezés és a technológia segítségével végzett rendezés. A papír kártya rendezés messze a legtradicionálisabb formája a kártya rendezésnek. A témákat kártyákra írják, és a felhasználókat arra kérik, hogy csoportokat alkossanak. A papír kártya rendezés legnagyobb előnye, hogy a kutatás résztvevőinek nem kell megtanulniuk, hogyan használjanak bármilyen eszközt, mivel csak annyit kell tenniük, hogy a kártyákat egy asztalra halmozzák.
Ez egy egyszerű, rugalmas folyamat: a felhasználók szabadon mozgathatják a kártyákat, és szükség esetén akár újra is kezdhetik. Az emberek számára könnyebb kezelni egy nagyon nagy számú kártyát egy nagy asztalon, mint sok objektumot egy számítógép képernyőjén (amely gyakran nem is tud mindent egy nézetben megjeleníteni). A papír kártyák rendezésének hátránya, hogy a kutatóknak manuálisan kell dokumentálniuk minden résztvevő választását – ami potenciálisan hosszú és fárasztó elemzést eredményezhet.
A digitális kártya rendezés szoftvert vagy webalapú eszközt alkalmaz a téma kártyák szimulálására, amelyeket a résztvevők áthúznak és csoportokba helyeznek. Ez a módszer általában a legkönnyebb a kutatók számára, mivel a szoftver automatikusan elemezheti az összes résztvevő eredményeit, és feltárhatja, hogy mely elemeket csoportosították a leggyakrabban, milyen kategória neveket hoztak létre a felhasználók, és milyen valószínűséggel párosítottak két elemet. A hátrány az, hogy az eszköz használhatósága befolyásolhatja a szekció sikerét – a technikai készségek hiánya vagy technológiai problémák frusztrációt okozhatnak, és akár megakadályozhatják a felhasználókat abban, hogy pontosan azokat a csoportokat hozzák létre, amelyeket szeretnének.
Összefoglalás
A kártya rendezés tehát – a projekt igényeitől függően – nagyon különböző formákat ölthet. Ily módon a felmérés a projekt és a kutatócsapat igényeihez és képességeihez igazítható, figyelembe véve az időbeli erőforrásokat, a költségvetést vagy a meghatározott kutatási célokat és kérdéseket. Ez a módszer nagyszerű módja lehet a felhasználó gondolkodási folyamatának feltérképezésére, és annak megfigyelésére, hogy a termékfejlesztők, kutatók és UX tervezők számára logikusnak és rendezettnek tűnő kategóriák és csoportosítások egyaránt intuitívak-e a valódi felhasználóik számára.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Klaudia Kowalczyk
Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.
UX research:
- Mi az UX kutatás?
- A UX-kutatás típusai
- Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
- Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
- Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
- Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
- Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
- Hogyan válasszunk kutatási módszert?
- UX tanulmány résztvevői toborzása
- UX Kutatás screener kérdőív
- Gyermekekkel végzett UX kutatás
- Felfedező kutatási módszerek
- UX Kutatási Juttatások
- Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
- Mi az értékelő kutatás?
- Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
- Mi az etnográfiai kutatás?
- Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
- Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
- Mi az asztali kutatás?
- Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
- Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
- Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
- Mi az a fa tesztelés?
- Első kattintás tesztelése
- Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
- Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
- Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
- Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?
- Hogyan készítsünk UX kutatási jelentést?
- Hogyan végezzünk naplókutatásokat?
- Felmérési kutatás
- Adat elemzés a UX kutatásban
- A követelmények összegyűjtésének folyamata UI/UX projektekhez
- Mikor és hogyan végezzünk preferenciatesztelést?