Úgy vélik, hogy sokat lehet olvasni egy emberből, ha megfigyeljük a szemeik viselkedését. Az UX kutatás kontextusában a szemek nagyszerű forrást jelentenek arról, hogy az emberek hogyan gyűjtenek információt, és mi befolyásolja a cselekedeteiket és döntéseiket. Ma már a legújabb technológiákat alkalmazhatjuk, hogy értékes betekintéseket nyerjünk az emberi viselkedésbe a szemmozgás követésével. Olvassa el a cikket, hogy megtudja, hogyan működik a szemkövetés és miről szól.
A szemkövetés az UX tesztelésben – tartalomjegyzék:
- Mi az a szemkövetés?
- Miből áll a szemkövetés?
- Hogyan lehet a szemkövetést beépíteni a használhatósági tesztelésbe?
- Összefoglalás
Mi az a szemkövetés?
A szemkövetés egy olyan technológia, amely rögzíti a szemmozgásokat, és lehetővé teszi a kutatók számára, hogy megtudják, hová néz egy személy, mire vagy mennyi ideig. Az ilyen vizualizációnak köszönhetően láthatjuk a felhasználó szemének pontos útvonalát egy oldalon. A szemkövetést az UX kutatásban nagyon gyakran alkalmazzák a használhatósági tesztelés során, mert lehetővé teszi számunkra, hogy megtudjuk, hogyan pásztázzák a felhasználók az oldalakat, és mely elemek vonják el a figyelmüket a legjobban, és melyek maradnak figyelmen kívül.
A szemkövetés az egyetlen módszer, amely objektíven és pontosan rögzíti és elemzi a felhasználó vizuális viselkedését. Ez segít a használhatósági problémák észlelésében anélkül, hogy beavatkoznánk a felhasználó természetes viselkedésébe. Ezzel a módszertannal élőben láthatja, mit lát a felhasználó, és azonnal megértheti, hol jelentkeznek ezek a problémák.
Hogyan működik a szemkövetés?
A szemkövető fényt irányít a szemre, és érzékelők rögzítik a fény visszaverődésének irányát a szaruhártyáról. Ugyanakkor a kamera több képet készít a felhasználó szeméről nagyon magas felbontásban. A szem pozícióját másodpercenként többször dokumentálják.
A szemkövető eszközök érdekes vizualizációkat generálnak, amelyek előnyösek lehetnek a tervezési folyamat számára. A szemkövetés vizualizációinak elemzésével a terméktervezők jobban megérthetik, hogyan érzékelik és értelmezik az emberek a tartalmat és az egyes felhasználói felület elemeket. A legnépszerűbb vizualizációk a hőtérképek és a nézési pont diagramok. A hőtérkép a helyet mutatja, ahol a kutatás résztvevője nézett. A fixációk alapján készül – azokra a helyekre, amelyeket a résztvevők a legjobban figyeltek és a leghosszabb ideig néztek.
A legtöbb szemkövető eszköz nemcsak a leggyakrabban nézett területeket tudja megmutatni, hanem a fixációs pontokat is kombinálja, hogy megmutassa a pontos utat, amelyet a résztvevő szeme követ, amikor egy adott oldalra néz. A nézési pont diagramok lehetővé teszik a kutató számára, hogy lássa, mely elemek keltették fel a résztvevő érdeklődését, valamint azt a sorrendet, amelyben látták őket.
Hogyan lehet a szemkövetést beépíteni a használhatósági tesztelésbe?
Úgy tűnhet, hogy nincs jobb módja az UX tesztelésének, mint a felhasználók szemén keresztül látni. Azonban, hogy a legtöbbet hozhassuk ki a szemkövetésből, van néhány alapvető dolog, amire érdemes figyelni.
- Fontolja meg más lehetséges tesztelési módszereket
- Határozza meg a tesztelés célját, és válassza ki a megfelelő résztvevőket a teszthez
- Toborozzon elegendő számú teszt résztvevőt
- Válassza ki a tesztkörnyezetet
- A nézés visszatekintő megismétlése
- Ne használja a szemkövetést más tesztelő eszközök helyettesítésére
- Mi az UX kutatás?
- A UX-kutatás típusai
- Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
- Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
- Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
- Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
- Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
- Hogyan válasszunk kutatási módszert?
- UX tanulmány résztvevői toborzása
- UX Kutatás screener kérdőív
- Gyermekekkel végzett UX kutatás
- Felfedező kutatási módszerek
- UX Kutatási Juttatások
- Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
- Mi az értékelő kutatás?
- Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
- Mi az etnográfiai kutatás?
- Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
- Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
- Mi az asztali kutatás?
- Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
- Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
- Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
- Mi az a fa tesztelés?
- Első kattintás tesztelése
- Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
- Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
- Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
- Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?
A szemkövető felmérések sajnos sok időt igényelnek. Fel kell venni a kutatás résztvevőit, elő kell készíteni a tesztelési környezetet, és időt kell szánni az eredmények elemzésére a tesztelés után. Ezért, amikor meghatározza a kutatás terjedelmét, ne kezdje el azonnal a szemkövetést. Fontolja meg, hogy alkalmazhat-e olcsóbb, egyszerűbb tesztelési módszereket. Sok projekt esetében az alacsony költségű módszerek, mint például a felhasználói interjúk vagy az A/B tesztelés, elegendő értékes információt nyújthatnak, amelyek segítik a projektcsapatot megalapozott döntések meghozatalában.
Ahogy más használhatósági teszteknél is, nagyon fontos lesz meghatározni, hogy milyen kérdésekre szeretne választ kapni. A cél meghatározásával definiálhatja a feladatokat, amelyeket a résztvevők a teszt során végeznek. Határozza meg, ki a célfelhasználója, és ki segít Önnek a válaszok megszerzésében.
A teszt résztvevőinek számát a tesztek természetétől és az Ön egyéni céljától függően kell kiválasztania. Azokhoz a felvételekhez, amelyeket manuálisan tervez elemezni, 5 résztvevő elegendő a kvalitatív szemkövetési tesztekhez. Az értékes hőtérképek és nézési utak (diagramok) létrehozásához, amelyeket automatikusan elemeznek, ajánlott legalább 39 résztvevőt meghívni.
Határozza meg, hogy szeretné-e felállítani a saját szemkövető csapatát, vagy kiszervezni a tesztelést egy külső céghez. Határozza meg, hol fog zajlani a tesztelés, és készítse elő a környezetet – biztosítson megfelelő felszerelést, a teszteléshez szükséges személyzetet, biztosítsa a résztvevők kényelmét és a csendet a tesztelés során.
A teszt befejezése után ajánlott interjút készíteni a résztvevőkkel, és néhány követő kérdést feltenni a felméréshez. Arra is bátorítjuk, hogy kérdezze meg a résztvevőket az érzelmeikről és érzéseikről a különböző feladatok elvégzése során a teszt alatt.
Tudnia kell, hogy a szemkövetés nem helyettesíti a többi használhatósági tesztelési módszert. Ne feledje, hogy a szemkövetés inkább kvantitatív teszt, mint kvalitatív. A szemkövetési adatok biztosan segítenek megérteni, hogy a felhasználók több időt töltenek egy adott elemre való összpontosítással – míg nem mondják meg, hogy miért történik ez. Kvalitatív információk csak felhasználói interjúk révén nyerhetők.
Összefoglalás
A szemkövetés még mindig viszonylag új technológia, amely megváltoztathatja a digitális termékek létrehozásának módját. Az a képesség, hogy láthatjuk a felhasználó természetes interakcióját egy termékkel, lehetővé teszi a kutatók számára, hogy azonosítsák a valódi használhatósági problémákat. Ha megfelelően alkalmazzák – más kiegészítő kutatási és tesztelési módszerekkel együtt – a szemkövetés nagyon értékes információt nyújthat a tervezési döntések megalapozásához és a termék felhasználói élményének javításához.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.
Klaudia Kowalczyk
Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.