A munkavállalói élmény (EX) az összes tapasztalat összessége, amelyet egy munkavállaló a konkrét cégnél eltöltött munkaviszonya alatt gyűjt. Sajnos a munkavállalók csak kicsivel több mint fele (58%) érzi magát megbecsültnek jelenlegi munkáltatója által, és azt mondja, hogy elégedett a munkáltatója ezen a területen végzett gyakorlatával, míg akár 20% nyilatkozik úgy, hogy nem bízik a szervezetében. Miért olyan fontos biztosítani a pozitív munkavállalói élményt?

Munkavállalói élmény – tartalomjegyzék:

  1. Mi az a munkavállalói élmény?
  2. Mik azok a tényezők, amelyek hatással vannak a munkavállalói élményre?
  3. Miért fontos a munkavállalói élmény?
  4. Összefoglalás

Mi az a munkavállalói élmény?

A munkavállalók a munkaviszonyuk teljes időtartama alatt gyűjtik tapasztalataikat – ezek lehetnek pozitívak és negatívak is. Ezek már a kezdetektől fogva, azaz a munkajavaslat elfogadásának pillanatától kezdve gyűlnek. A jelöltélmény alapvető fontosságú a munkavállalói élmény szempontjából. A toborzási folyamat során a toborzó leír egy pozíciót és egy munkahelyet. Ha később kiderül, hogy a leírás és a valóság nem fedik egymást, az ilyen helyzet rontja az első izgalmat.

A cég elhagyásának pillanata is egyformán fontos. A munkavállaló felmondásának elfogadása, miközben őszinte, megértő és nyitott hozzáállást tanúsítunk, biztosan jobb végső élményt épít, mint ha megsértődünk vagy szemrehányást teszünk a munkavállalónak.

munkavállalói élmény

Mik azok a tényezők, amelyek befolyásolják a munkavállalói élményt?

Több tényező is befolyásolhatja a munkavállalói élményt. Az első a szervezeti kultúrával kapcsolatos. Olyan elemekből áll, mint a küldetés és vízió, kommunikációs stílus, hierarchia és hirdetett értékek. A második a munkakörülményeket (pl. rugalmas munkavégzési lehetőségek), a munkatársakat és egymás iránti hozzáállásukat, juttatásokat, eljárásokat és az iroda kialakítását foglalja magában. Az utolsó tényező pedig azokat a megoldásokat jelenti, amelyeket a munkavállaló használhat.

Miért fontos a munkavállalói élmény?

Ha nem felel meg a munkavállaló elvárásainak a fenti területek bármelyikében, a munkavállaló élménye negatív lesz, és nem akar tovább maradni abban a környezetben. Ezért fontos, hogy a cégben foglalkozzunk a munkavállaló jólétével – végül is a HR osztályok és a toborzók arra törekednek, hogy állandó munkavállalókat vonzanak (a magas toborzási költségek miatt). A jó munkavállalók a legjobb befektetés, amit tehetünk, de néha nagyon nehéz őket megszerezni, és még nehezebb megtartani őket.

Azonban a munkavállalói fluktuáció csökkentése csak az egyik várt eredménye a pozitív munkavállalói élménynek. A nagyszerű munkavállalói élmény biztosítása stratégiai célt is szolgál – egy olyan személy, aki elégedett a munkakörülményekkel vagy a munkakörnyezettel, hatékonyabb és elkötelezettebb a munkája iránt, ami a cég eredményességére is kihat. A jó munkavállalói élmény a szervezet versenyelőnyét építi a potenciális álláskeresők szemében – mint egy olyan cég, amelyért érdemes dolgozni.

Továbbá, manapság meglehetősen könnyű kideríteni, hogy mit gondolnak a jelenlegi és volt munkavállalók, valamint a toborzási folyamatban elutasított jelöltek a cégről – mindössze annyit kell tennie, hogy ellátogat a munkáltatói értékelő weboldalakra. Ne feledje, hogy a csalódott emberek valószínűbb, hogy megosztják véleményüket, mint az elégedett emberek.

Munkavállalói élmény – összefoglalás

A juttatási politikák, képzési programok, ösztönző rendszerek és átlátható szervezeti kultúra – a munkavállalói élményre ható tényezők listája végtelen lehet. A HR osztályoknak átfogóan kell megközelíteniük a témát, és keresniük kell a módokat, hogy pontosan azt nyújtsák a munkavállalóknak, amire szükségük van.

Jó gyakorlat, ha rendszeres visszajelző üléseket és felméréseket tartanak, ahol a munkavállalók kifejezhetik véleményüket a cégnél szerzett tapasztalataikról. Ez alapanyagot biztosít, amelyen dolgozhat a jelenlegi helyzet javítása érdekében.

Olvassa el ezt is: AI a toborzásban.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon a nyüzsgő méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en.

Nicole Mankin

HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.

View all posts →