Vállalati vizuális identitás – tartalomjegyzék:
- Mi az a vállalati vizuális identitás?
- A vállalati vizuális identitás (CVI) elemei
- Miért fontos a vállalati vizuális identitás?
- Összegzés
Mi az a vállalati vizuális identitás?
A vállalati vizuális identitás magában foglalja az összes grafikai, tipográfiai és egyéb elemet (pl. a Netflix ikonikus „ta-dum” hangját), amelyet a cég nap mint nap használ, és amelyeket azért hoztak létre, hogy megkülönböztessék magukat a piacon működő egyéb entitásoktól. Ezeket az elemeket kihasználják a mindennapi kommunikációban (a cég közösségi médiájában vagy weboldalán), és sok más helyzetben – pl. termékek szállítása során (csomagolás), eseményeken (névjegykártyák, céges kütyük) vagy ügyfelekkel folytatott találkozók során (értékesítési prezentációk).
A vállalati vizuális identitás a következő elemeket tartalmazza:
- márkaneve
- logó (alakja, betűtípusa, színe és egyéb jellemzői)
- színpaletta
- szlogen vagy állítás
Természetesen a cég dönthet úgy, hogy más elemeket is hozzáad a vállalati vizuális identitásához, de a fent említett összetevők nélkül biztosan nem lesz olyan erős és hatékony.

A vállalati vizuális identitás (CVI) elemei
A fent említett elemek a legtöbb cég esetében – vagy legalábbis benne kellene lenniük – a úgynevezett márkakönyvben. Ily módon minden munkavállaló számára elérhetők, és nem kétséges, hogyan kell őket használni a különböző osztályok által készített külső anyagokban (pályázati dokumentumok a HR osztályon, értékesítési ajánlatok az értékesítési osztályon vagy publikációk szakmai folyóiratokban a marketing osztályon).
Fontos hangsúlyozni, hogy a cég vizuális identitása változhat. Sok cég úgy dönt, hogy rebrandinget hajt végre, még sok év piacon eltöltött idő után is – mind a belső tényezők (a cég küldetésének és víziójának megváltoztatása, újrapozicionálás), mind a külső tényezők (egyesülések, felvásárlások stb.) miatt. Azonban bármilyen jelentős változást alaposan meg kell fontolni, és kommunikálni kell a munkavállalók, partnerek, alvállalkozók és ügyfelek felé. A címzetteknek időre van szükségük, hogy hozzászokjanak.
Miért fontos a vállalati vizuális identitás?
A cég vállalati vizuális identitása elengedhetetlen eszköz, amelyet a márka piaci megjelenésének kialakítására használnak. Mindenekelőtt lehetővé teszi a cég számára – a tevékenységek és csatornák közötti vizuális következetességnek köszönhetően – hogy könnyen megkülönböztessék magukat a versenytársaiktól.
Ezenkívül lehetővé teszi a címzettek számára, hogy azonosítsák a márkát név, logó vagy akár hang alapján. Minél nagyobb ez a tudatosság, annál könnyebb elérni a potenciális ügyfeleket és eljuttatni a megfelelő üzenetet, ami kétségtelenül nagyon fontos a piacon zajló dinamikus verseny idején.
Továbbá, a vállalati vizuális identitás tükrözi a márkád valódi lényegét (pl. a megfelelő színválasztás révén), jelzi annak értékeit (a barna és zöld színek mindig az ökológiával társulnak) vagy küldetését (pl. egy állításban), aminek köszönhetően a konkrét terület iránt érdeklődő vagy bizonyos értékekkel azonosuló címzettek valószínűbb, hogy interakcióba lépnek a márkával.
Azt is hangsúlyozni kell, hogy a koherens vállalati vizuális identitással rendelkező cégeket a fogyasztók professzionálisabbnak és megbízhatóbbnak tartják, ami különösen fontos az első kapcsolatfelvétel során a címzett és a márka között.
Miért fontos a vállalati vizuális identitás?
Most, hogy tudod, hogyan támogathatja a vállalati vizuális identitás a márkát, tedd fel magadnak a kérdést, hogy elérted-e ezt a célt. Lehet, hogy arra a következtetésre jutsz, hogy szükség van a rebrandingre, mivel az eddig használt elemek nem következetesek egymással vagy azzal az üzenettel, amelyet szeretnél, hogy közvetítsenek. Ilyen esetben a változás jó ötlet lehet – azonban gondold át, mivel nehéz lehet a közönségednek hozzászokni az új helyzethez. Ha stratégiailag közelíted meg a témát, hamarosan kielégítő eredményeket fogsz látni.
Olvasd el ezt is: Hol készíthetsz névjegykártyákat?
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.Klaudia Kowalczyk
Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.