Hogyan végezhetünk használhatósági teszteket? Mielőtt megválaszolnánk ezt a kérdést, elmagyarázzuk, hogy mik a használhatósági tesztek általában, mikor alkalmazzuk őket, és mi különbözteti meg a kvantitatív teszteket a kvalitatívaktól. Azt is megemlítjük, hogyan lehet felkészülni az ilyen tesztekre.

Hogyan végezhetünk használhatósági tesztelést? – tartalomjegyzék:

  1. Mik azok a használhatósági tesztek?
  2. Mikor alkalmazzuk a használhatósági tesztelést?
  3. Kvantitatív vs. kvalitatív használhatósági tesztelés
  4. Felkészülés a használhatósági tesztelésre
  5. Használhatósági tesztek moderálása
  6. Összefoglalás

Mik azok a használhatósági tesztek?

A használhatósági tesztelés mélyen gyökerezik az UX kutatási folyamatban. A tesztelési szakaszban a csapat megvizsgálja, hogy a kifejlesztett termék mennyire alkalmazható. Ennek köszönhetően a kutató megtudja például, hogy a weboldalt látogató felhasználóknak könnyű-e megtalálniuk egy gombot vagy egy adott információt. A használhatóság összetettsége a tervezett megoldástól függően változhat. Ennek ellenére a kutatás mindig egy dologra redukálódik – arra, hogy megvizsgálja, mennyire jól (vagy nem) tudják a célfelhasználók végrehajtani a kutatók által megjelölt feladatokat, valamint mennyire hajlandóak ezt megtenni.

Hogyan néznek ki a használhatósági tesztek a gyakorlatban? Röviden, a kutatók arra kérik a résztvevőket, hogy végezzenek el egy sor kijelölt feladatot, majd megfigyelik a munkájukat és értékelik, hogy mennyire jól és hatékonyan teljesítik ezeket a feladatokat. A teljesítési képességük és a befejezési arányuk tájékoztatja a kutatót a következő lépésekről, amelyeket a projekt során meg kell tenni – hogy a projektnek szüksége van-e további módosításokra, és ha igen, milyen változtatásokat kell végrehajtani.

Ezeknek a teszteknek egy jelentős aspektusa a körülményeikre vonatkozik. Nem igényelnek különleges laboratóriumot vagy más létesítményt, de ott is zajlhatnak, ha ez lehetséges, és a értékes eredmények kilátásai ígéretesebbek. Mégis, jellemzően a csapat konferenciatermeket választ a tesztek lebonyolítására, vagy az egész folyamatot online végzi.

Általában egy moderátor vezeti a használhatósági teszteket, aki rendelkezik egy előre meghatározott feladatlistával, amelyet a kutatási résztvevőknek el kell végezniük egy adott termék vagy prototípus vizsgálatához. Ha a felhasználó nem képes valamit végrehajtani, vagy problémája van vele, az a kutató számára azt jelzi, hogy a terméken további munkára van szükség, például a kutatás elmélyítésére, új megoldások kidolgozására vagy a meglévő módosítására.

A használhatósági tesztelés lehetővé teszi a termék funkcionalitásának bármely aspektusának vizsgálatát, de ez nem jelenti azt, hogy mindent egyszerre kellene tesztelni. Az eredmények világossága és az ötletek jobb szervezése érdekében minden tesztnek konkrét feladatokra/kérdésekre kell összpontosítania. Ez megkönnyíti a teszt és az eredmények összegyűjtését és elemzését, jelezve a megfelelő döntést a projekt következő lépéseiről.

Mikor alkalmazzuk a használhatósági tesztelést?

A használhatósági teszteknek csak konkrét problémák/kérdések előkészítése után kell megtörténniük. Például a következőképpen hangozhatnak:

  • A felhasználóknak több különböző úton kell megtalálniuk egy adott információt (módokat), pl. a keresőmotoron, a főmenün, a láblécen stb.? Működik-e minden út egyformán hatékonyan?
  • Tervezés szerint a felhasználóknak kevesebb mint 4 lépésben (kattintás) kell vásárolniuk a termék kiválasztásától a fizetésig?
  • Mivel a dokumentumok benyújtása a legfontosabb tevékenység az oldalon, a “benyújtás” gombnak a legnyilvánvalóbb elemnek kell lennie az oldalon.

A használhatósági tesztelés megkezdése előtt működőképes verzióval kell rendelkezni a termékből, vagy legalább egy prototípussal. Ennek oka, hogy ez a teszt nem működik jól a felfedezési fázisban. Azonban minden későbbi szakaszban alkalmazható. Gyakran a használhatósági tesztelést még a terméktervezéssel kapcsolatos összes szakaszban is végzik, valahányszor lehetőség van a termékkel való interakcióra. Ez segít a tervezés folyamatos javításában és optimalizálásában, valamint a találékony hibák megelőzésében.

Kvantitatív vs. kvalitatív használhatósági tesztelés

A kvantitatív és kvalitatív tesztek közötti különbség abban rejlik, hogy a kutató milyen kérdésekre keresi a válaszokat. A kvantitatív használhatósági tesztek természetesen numerikus adatokkal kapcsolatosak, és elemzésük elsősorban statisztikai, és teljesen objektív lehet. A résztvevők reprezentatív mintaként működnek, így az eredmények az egész populációra vonatkoznak. A kvantitatív használhatósági tesztek lehetővé teszik például annak megállapítását, hogy a felhasználók 45%-ának problémája van egy bizonyos funkcióval.

A kvalitatív adatok nem numerikusak, hanem narratív vagy leíró formában érkeznek. Ez az elemzés értékes információk kiemelését jelenti az adatokból, a lehető legkisebb torzítás minimalizálásával. Ilyen adatok lehetnek például a tesztelő narratív leírásai, aki megpróbál egy sor feladatot végrehajtani – ebben az esetben az elemzett eredmények egy jelentésből és az összegyűjtött információkból állnának, amelyek azt mutatják, hogy mely feladatok voltak problémásak a végrehajtás során. A kvalitatív elemzés olyan eredményeket ad, amelyek nem képviselhetik az egész populációt, de betekintést nyújtanak, amelyek segítenek elmélyíteni és kiegészíteni a kvantitatív eredményeket, más információk mellett. A kvalitatív adatok például jelezhetik, hogy a felhasználóknak miért lehet nehézségük egy adott feladattal.

használhatósági tesztelés

Felkészülés a használhatósági tesztelésre

A megfelelő előkészítés és tervezés, valamint egy írásos terv segít nemcsak a teszt hatékony lebonyolításában, hanem abban is, hogy a csapat számára érthetően elmagyarázzuk a teszt célját. A tervnek több elemet kell tartalmaznia, például a tesztelés terjedelmét, a tesztelők számát, valamint a teszt célját – beleértve az elvárásokat és a vizsgált funkciókat.

A felmérés előtt készítse el a szükséges felszerelést és tervezze meg a helyszínt. Ez lehet a kutató irodája, a résztvevő természetes környezete vagy egy virtuális link, amely lehetővé teszi a teszt online lebonyolítását, például Zoom, MS Teams vagy Google Meet. A távoli tesztelés jó megoldás, ha a cég időt vagy pénzt szeretne megtakarítani, és amikor a termék egy niche közönség számára készült a világ minden tájáról.

Néhány teszt laboratóriumi környezetben zajlik, ahol a megfigyelők a moderátor és a résztvevő cselekedeteit egy velencei tükörön keresztül követik. A tesztalanyok többsége tudja, hogy megfigyelik őket, de nem hallják, amit a csapattagok mondanak.

A résztvevők mellett szükség van a teszt lebonyolításához felszerelésre is, amely általában egy termékhez (prototípushoz) való hozzáféréssel rendelkező eszközre és néhány papírlapra, jegyzetfüzetre és tollra korlátozódik, hogy a megfigyelők feljegyzéseket készíthessenek. Opcionálisan a kutatás kiegészíthető egy rögzítőeszközzel vagy képernyőfelvevő szoftverrel. Ez különösen praktikus, ha a kutatás nem vonja be a megfigyelőket, akik valós időben jegyzetelhetnek.

A következő lépés a tesztelők találkozóinak megszervezése és ütemezése. Meg kell határozni, hogy mennyi ideig tart majd minden teszt, hány ilyen tesztet kell lebonyolítani naponta, és mi az elvárt időtartam a tesztalanyok között.

A kutatás résztvevői például a vásárlói bázisból származó emberek lehetnek. A kvalitatív használhatósági tesztekhez a kutatási csoportnak 5 és 10 résztvevő között kell lennie. Már írtunk többet a résztvevők toborzásáról a UX kutatási résztvevők toborzása című cikkben.

Használhatósági tesztek moderálása

A moderátor felelős a teszt teljes lefolyásáért, a teszt hangvételének beállításától kezdve a kérdések feltevésén át a résztvevők számára szükséges információk biztosításáig a feladatok elvégzéséhez. Jó moderátor bátorítja a résztvevőt, hogy valós időben ossza meg gondolatait – más szóval, hogy hangosan gondolkodjon.

Feladat kiadása során határozza meg a feladat célját anélkül, hogy a végrehajtás utasításaiba bonyolódna. Ezután figyelje meg, hogy a felhasználó sikeresen eléri-e a célt a feladat megoldásával. Érdemes figyelembe venni a nyelvezetet – világosnak, egyszerűnek és nem technikai jellegűnek kell lennie, hogy a résztvevő szempontjából minden érthető legyen, ne igényeljen további fordítást, és ne okozzon zűrzavart. A korábban előkészített és tesztelt forgatókönyv (pl. pilot teszteken) hasznosnak bizonyul.

Ha a résztvevők helytelenül hajtanak végre egy feladatot, a moderátornak nem szabad javítania vagy irányítania őket a megoldásra. A moderátornak hagynia kell, hogy a résztvevő önállóan dolgozzon, hogy a teszt kimenetele ne befolyásolja. Bár nehéz lehet megfigyelni, ahogy egy tesztelő küzd a feladattal, fontos, hogy lehetőséget adjunk neki, hogy önállóan dolgozzon, hogy a lehető legjobb adatokat és útmutatást kapjuk arról, mit kell javítani a projektben.

A teszt moderátora nem moderálhat és jegyzetelhet a teszt során egyszerre. Jó gyakorlat, ha valakit megkérünk, hogy legyen megfigyelő a teszten (vagy több megfigyelő), hogy jegyzeteljen a folyamat során. Ha ez nem lehetséges, a session rögzíthető, és a teszt után lehet jegyzetelni. Távoli tesztelés esetén sok eszköz, például a Zoom vagy az MS Teams lehetővé teszi a találkozó rögzítését. Néhányuknak még van automatikus átirat generáló funkciója is.

Összefoglalás

A használhatósági tesztelés a UX folyamat kulcsfontosságú eleme. Ez az első találkozás a termék és a felhasználó között, hogy korán kiszűrjük a hibákat vagy hiányosságokat a tervezés során, és módosításokat végezzünk a végső termék kifejlesztése előtt. Érdemes alaposan felkészülni a használhatósági tesztelésre és megtervezni a kutatás menetét, hogy a legértékesebb eredményeket és tervezési irányelveket nyerjük belőle.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.

Klaudia Kowalczyk

Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.

View all posts →

UX research:

  1. Mi az UX kutatás?
  2. A UX-kutatás típusai
  3. Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
  4. Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
  5. Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
  6. Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
  7. Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
  8. Hogyan válasszunk kutatási módszert?
  9. UX tanulmány résztvevői toborzása
  10. UX Kutatás screener kérdőív
  11. Gyermekekkel végzett UX kutatás
  12. Felfedező kutatási módszerek
  13. UX Kutatási Juttatások
  14. Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
  15. Mi az értékelő kutatás?
  16. Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
  17. Mi az etnográfiai kutatás?
  18. Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
  19. Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
  20. Mi az asztali kutatás?
  21. Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
  22. Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
  23. Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
  24. Mi az a fa tesztelés?
  25. Első kattintás tesztelése
  26. Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
  27. Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
  28. Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
  29. Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?
  30. Hogyan készítsünk UX kutatási jelentést?
  31. Hogyan végezzünk naplókutatásokat?
  32. Felmérési kutatás
  33. Adat elemzés a UX kutatásban
  34. A követelmények összegyűjtésének folyamata UI/UX projektekhez
  35. Mikor és hogyan végezzünk preferenciatesztelést?