Fedezd fel az értékelő, generatív és exploratív kutatások közötti különbségeket. Ezzel a cikkel egy újabb posztsorozatot indítunk – kifejezetten az UX kutatás értékelő módszereivel kapcsolatban. A következő cikkekben megismered ennek a kutatási csoportnak a konkrét módszereinek előnyeit és hátrányait. Megmutatjuk, hogyan készülj fel a kutatásra, és megosztunk néhány tippet a kutatás lebonyolításával kapcsolatban. Ma azonban az értékelő kutatásra összpontosítunk. Olvass tovább, hogy többet megtudhass erről a kutatási módszerről.

Mi az értékelő kutatás? – tartalomjegyzék

  1. Mik az értékelő tanulmányok?
  2. Generatív vs értékelő kutatás
  3. Miért kulcsfontosságú az UX értékelő kutatás?
  4. Az értékelő tanulmányok típusai
  5. Összefoglalás

Mik az értékelő tanulmányok?

Az értékelő kutatás célja egy koncepció vagy termék megítélése és tudás megszerzése a megoldás javítása érdekében. Az értékelő kutatás elvégzésével a UX folyamat részeként meghatározhatjuk, hogy egy termék a kívánt módon működik-e, és azonosíthatjuk a fejlesztési és javítási területeket. A tervezési fázis elején az értékelő kutatás gyakran zajlik új vagy meglévő megoldások vizsgálatára, majd rutinszerűen folytatódik – amíg a termék el nem éri végső, végleges verzióját.

Generatív vs értékelő kutatás

A generatív kutatás (más néven felfedező kutatás), amelyről már korábban egy posztban beszéltünk, segít megérteni a felhasználóink motivációit, problémáit és viselkedését. Célja, hogy meghatározza a megoldandó problémát és a lehető legjobb megoldást tervezze meg.

Másrészt az értékelő kutatás egy meglévő termékmegoldást értékel, és segít az UX tervezőknek biztosítani, hogy az könnyen használható, intuitív, funkcionális és megfelel a felhasználók igényeinek és elvárásainak.

A generatív és az értékelő kutatás egyaránt rendkívül értékes döntéshozó eszközökként bizonyul a UX kutató munkájában, és a terméktervezési és -fejlesztési folyamatok során is szerepet kell kapniuk. Kutatási terv készítésekor elemezd a versenytársakat és a meglévő megoldásokat, és határozd meg a célközönséget és igényeiket. Attól függően, hogy mit keresel, és milyen kérdésekre szeretnél választ kapni, meg tudod állapítani, hogy generatív vagy értékelő kutatást kell-e végezned ebben a szakaszban. Mégis, tartsd észben, hogy mindkét módszer hasznos lesz a teljes kutatási folyamat során – a különböző adatok és információk megszerzésére.

A generatív kutatás segít mélyen megérteni a felhasználókat, és megismerni igényeiket, vágyait és kihívásaikat. Az értékelő kutatás viszont segít látni, hogy a megoldások, amelyeket ezekre az igényekre, vágyakra és kihívásokra fejlesztettünk, megfelelőek-e.

Miért kulcsfontosságú az UX értékelő kutatás?

Az UX tervezési folyamatban az értékelő kutatás kulcsfontosságú, mivel lehetővé teszi számunkra, hogy teszteljük megoldásunkat, és olyan értékes felhasználói visszajelzéseket gyűjtsünk, amelyek javíthatják az UX-t és fejleszthetik a terméket. Az értékelő tanulmányok eredményei elengedhetetlenek annak értékeléséhez, hogy mi működik jól, és mely funkciók igényelnek még fejlesztést.

Ez a kutatási módszer mindig része kell, hogy legyen a tervezési folyamatnak és a további termékfejlesztésnek. Ha a felhasználókat korán és gyakran interakcióra bátorítod a termékkel, megtudhatod, hogy a kifejlesztett megoldás megfelel-e a közönségednek. Az ilyen típusú kutatásból nyert betekintések hatalmas hatással lehetnek a tervezésedre. Ezt az adatot megmutathatod az érdekelt feleknek, hogy támogassák a termék céljaid elérését.

értékelő kutatás

Az értékelő tanulmányok típusai

Kétféle értékelő tanulmány létezik: summatív és formáló. Bár a summatív értékelések gyakran kvantitatívak, a kvalitatív kutatás részévé is válhatnak.

A summatív értékelés segít megérteni egy projekt általános teljesítményét. Általában a tervezési folyamat végén végzik, hogy értékeljék a használhatóságát, vagy hogy észleljék a korábban figyelmen kívül hagyott problémákat. Lehetővé teszi a projektcsapat számára, hogy összehasonlítsa megoldását egy korábbi megoldással vagy egy versenytárs megoldásával. Célja a változás végső értékének meghatározása.

A formáló tesztelés viszont a tervezési folyamat elején vagy a tervezési folyamat során zajlik, hogy tesztelje és javítsa a megoldást még azelőtt, hogy a végleges verziót jóváhagynák. A formáló értékelés elvégzése lehetővé teszi a megoldások tesztelését és a hibák azonosítását a fejlesztés során, és azok folyamatos módosítását a vásárlói visszajelzések alapján.

A UX tervezési folyamat része annak megtalálása, hogy melyik értékelési típus illik legjobban a projekt egyedi igényeihez, majd a kutatási módszer meghatározása. Ez magában foglalhatja a használhatósági tesztelést, felméréseket, A/B tesztelést, kártya rendezést vagy fókuszcsoportokat. Ezeket a módszereket a következő cikkekben fogjuk megvitatni.

Összefoglalás

A megvitatott értékelő tanulmányok valóban hasznos UX kutatási módszerek. Lehetővé teszik a kutatócsapat számára, hogy folyamatosan valós felhasználói véleményeket szerezzen a termékről, és szükség esetén módosításokat és fejlesztéseket hajtson végre. Érdemes kutatni a terméket a projekt befejezése után, valamint a folyamat során vagy akár még azelőtt is. A folyamat minden szakaszában végzett tesztelés lehetővé teszi, hogy olyan terméket tervezz, amely a legjobban megfelel a célközönség igényeinek, és elkerüld a későbbi hibákhoz kapcsolódó akadályokat (amelyek nagyobb költségeket és késedelmet vonnak maguk után a kész megoldás szállításában).

Természetesen, mint minden más felmérés előtt, ügyelj a megfelelő előkészítésre és tervezésre – a felmérés céljának meghatározásától, a kutatási kérdések megfogalmazásán át, a potenciális felhasználóink attitűdjeinek és viselkedésének elemzéséig, egészen a persona létrehozásáig – amely az ideális ügyfél jellemzőit ábrázolja. A megfelelő előkészítés kulcsfontosságú bármilyen típusú kutatás hatékony lebonyolításához és értékes információk megszerzéséhez, amelyek jobb, intuitívabb és jobban illeszkedő megoldásokat eredményeznek.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a nyüzsgő méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.

Klaudia Kowalczyk

Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.

View all posts →

UX research:

  1. Mi az UX kutatás?
  2. A UX-kutatás típusai
  3. Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
  4. Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
  5. Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
  6. Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
  7. Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
  8. Hogyan válasszunk kutatási módszert?
  9. UX tanulmány résztvevői toborzása
  10. UX Kutatás screener kérdőív
  11. Gyermekekkel végzett UX kutatás
  12. Felfedező kutatási módszerek
  13. UX Kutatási Juttatások
  14. Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
  15. Mi az értékelő kutatás?
  16. Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
  17. Mi az etnográfiai kutatás?
  18. Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
  19. Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
  20. Mi az asztali kutatás?
  21. Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
  22. Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
  23. Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
  24. Mi az a fa tesztelés?
  25. Első kattintás tesztelése
  26. Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
  27. Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
  28. Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
  29. Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?
  30. Hogyan készítsünk UX kutatási jelentést?
  31. Hogyan végezzünk naplókutatásokat?
  32. Felmérési kutatás
  33. Adat elemzés a UX kutatásban
  34. A követelmények összegyűjtésének folyamata UI/UX projektekhez
  35. Mikor és hogyan végezzünk preferenciatesztelést?