Ma elmagyarázzuk, mi az a pilot tesztelés és hogyan kapcsolódik a UX kutatáshoz. Azt is megmutatjuk, hogyan javíthatja az egész UX folyamatot, hogy kielégítő és megbízható eredményeket nyújtson.

Pilot tesztelés – tartalomjegyzék:

  1. Mi az a pilot tesztelés?
  2. Mi az a pilot tesztelés a UX kutatásban?
  3. Hogyan javíthatja a pilot tesztelés a UX kutatást?
  4. Összefoglalás

Mi az a pilot tesztelés?

A pilotálás, definíció szerint, egy előzetes projekt megvalósítását jelenti, amelynek célja a korlátok azonosítása és a projekt további fejlesztéséhez szükséges értékes információk összegyűjtése nagyobb léptékben. Röviden, ez a tesztelés előzetes, nem hivatalos tesztelését jelenti egy adott terméken vagy megoldáson, valamint a hibák észlelését – mindezt a teljesítmény javítása érdekében, mielőtt az ténylegesen megjelenik vagy alkalmazásra kerül. Ebben a cikkben a “pilotálás” kifejezést felváltva használjuk a “pilot tesztelés” kifejezéssel, és elmagyarázzuk, mi a pilotálás a UX kutatás kontextusában.

Mi az a pilot tesztelés a UX kutatásban?

A pilot tesztek a UX kutatásban azok a kutatási ülések, amelyek a tényleges teszt vagy interjú előtt egyszer vagy kétszer zajlanak. Ez lehetővé teszi a felmérés használhatóságának finomhangolását a válaszadó számára, ami megkönnyíti és hatékonyabbá teszi a tényleges felmérés lebonyolítását egy későbbi szakaszban. Lehetővé teszi számunkra, hogy érvényesítsük a feladatok tartalmát – hogy azok érthetőek és világosak-e a felhasználók számára, megtudjuk a felmérés becsült időtartamát, ami lehetővé teszi a jobb, reálisabb tervezést, és ha a teszt zökkenőmentesen zajlik, további adatokat nyerhetünk a kutatási elemzéshez.

Egy pilot teszt során általában egy vagy két ülés zajlik a fő, ütemezett teszt előtt. Ez a kis számú ülés általában elegendő a valódi teszt előkészítéséhez és annak biztosításához, hogy minden rendben legyen. A próba célja annak értékelése és biztosítása, hogy a teljes, megfelelő tanulmány a lehető legzökkenőmentesebben menjen végbe. Számos olyan helyzet létezik, amikor a pilot tesztek különösen fontosak:

  • Amikor a tervező új a szervezetben vagy a csapatban, vagy nincs tapasztalata a használhatósági tesztelésben. Ez segít az első próbálkozás során egy teszt ülésnél, amelynek eredményeit mindig kihagyhatjuk a hivatalos elemzésből, ha az nem sikerül.
  • Ismeretlen szakterületen történő tesztelés. Ha nem vagy szakértő egy adott területen, a pilot tesztelés segíthet a jobb felkészülésben.
  • Távoli, moderálatlan teszt lebonyolítása. Valahányszor a teszt utasításai nem közvetlenül a kutatótól származnak, hanem a tesztfelhasználóknak küldik el, akiknek önállóan kell cselekedniük. Az utasítások pilot tesztelése szükséges a félreértések lehetőségének csökkentésére. Moderálatlan tesztek esetén a résztvevőnek nincs lehetősége tisztázást kérni, ha problémába ütközik a teszt során.
  • Kvantitatív felmérés lebonyolítása. Ezek általában nagy léptékű projekteket érintenek, amelyek célja statisztikailag jelentős eredmények megszerzése. Az ilyen felmérésekben minden ülésnek ugyanazt a mintát kell követnie, így szigorú forgatókönyvet igényelnek, amely alapos értékelésen megy keresztül.
Hogyan javíthatja a pilot tesztelés a UX kutatást?

Hogyan javíthatja a pilot tesztelés a UX kutatást?

A pilot tesztek lehetővé teszik a tényleges kutatás jelentős javítását a felhasználókkal – ezáltal befolyásolva a projekt kimenetelét. A pilotok egyik fő előnye, hogy ezek egy úgynevezett “próbaelőadás” a tanulmány előtt. Ez lehetővé teszi, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy a moderátor és az egész kutatócsapat felkészült minden eshetőségre, ellenőrizzük, hogy minden szükséges anyag kinyomtatva van, a weboldal működik és funkcionális, a beleegyező nyilatkozat elkészült, és a (működő) kamerák a megfelelő szögben vannak beállítva. A próbaelőadás a felmérés előtt nagyszerű módja a csapat felkészültségének ellenőrzésére.

A pilot tanulmányoknak van egy másik értékes előnye is – lehetővé teszik a feladatok tesztelését. Ha a felhasználó nem boldogul a teszttel (ahogy feltételeztük) egy rosszul megírt feladat miatt, akkor hátrányosan befolyásoljuk a tanulmány eredményeit. A túlságosan bonyolult, homályos feladat tartalom elvonja az időt a felület tanulmányozásától, újraírást és további magyarázatokat igényel, és elvonja a figyelmet mind a felhasználóról, mind a facilitátorról. Gyakran olyan feladatok, amelyek a kutatók, tervezők számára világosnak és egyszerűnek tűnnek, a felhasználó szempontjából nehezek és zavaróak lehetnek. A pilot teszt lehetővé teszi az ilyen forró pontok azonosítását a valódi tanulmány előtt. Ez lehetővé teszi, hogy nyugodtan módosítsuk a feladatok tartalmát vagy terjedelmét, és biztosítsuk a zökkenőmentes tanulmányt – és jobb eredményeket!

A pilot tesztelés azért is fontos, mert időzítést tesz lehetővé – lehetővé teszi, hogy pontosabban meghatározzuk, mennyi ideig tart a tényleges tesztelés, és jobban ütemezzük a találkozókat a tesztfelhasználókkal. A feladat elvégzéséhez szükséges idő megbecsülése a saját tapasztalataink alapján gyakran eltéveszti a ténylegesen szükséges időt. Ezért egy vagy két pilot felhasználóval végzett pilot lebonyolítása lehetővé teszi, hogy ezt sokkal pontosabban meghatározzuk.

A pilot tesztelés utolsó előnye, amiről beszélni szeretnénk, az, hogy ha zökkenőmentesen zajlik, értékes adatokat nyerünk, amelyeket felhasználhatunk a végső kutatási elemzésben. Ha a pilot ülés nem észlel jelentős hibákat a csapat előkészületeiben, a tesztelő felhasználónk elvégzi az összes tervezett feladatot, és nem okoz problémát a tartalmuk értelmezése, értékes adatokat nyerünk, amelyek megmaradhatnak. Bár a pilot teszt nemcsak értékes információkat nyújthat a teszt menetéről és a felkészülésünkről, hanem a termékről, a felület használhatóságáról és működéséről is.

Összefoglalás

Reméljük, sikerült meggyőznünk arról, hogy a pilot tesztelés nagyon fontos a UX kutatásban, és hogy számos előnnyel jár a projektcsapat, a további kutatás menete, annak eredményei és a végső projekt hatása szempontjából. Végül két tippünk van a pilot tanulmányok tervezéséhez:

  • hogy a legtöbbet hozd ki a pilot ülésből, ütemezd legalább 1 nappal a cél tanulmány előtt. Ez a lépés elegendő időt biztosít számodra és csapatod számára a szükséges módosítások elvégzésére a következő tanulmány előtt
  • amikor résztvevőket toborzol a tanulmányhoz, keress olyan embereket, akik átfedésben vannak a felhasználói profiloddal, így a visszajelzésük relevánsabbá válik (ezt a tanulmányt hozzáadod az eredmények végső elemzéséhez – mivel a tesztfelhasználó megfelel a célprofilodnak)

Tudjuk, hogy a pilot tesztek lebonyolítása további időt és erőfeszítést jelent a csapatod számára: további résztvevőket kell toboroznod, anyagokat kell előkészítened több nappal előre, valamint tervezned és lebonyolítanod egy további ülést (vagy akár többet). Azonban fontold meg az előnyeit – a pilot tesztelés választásával növeled annak esélyét, hogy a végső teszt zökkenőmentesen zajlik, és olyan eredményeket hoz, amelyek értékesek a csapatod számára, és végső soron a terméked számára.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.

Klaudia Kowalczyk

Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.

View all posts →

UX research:

  1. Mi az UX kutatás?
  2. A UX-kutatás típusai
  3. Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
  4. Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
  5. Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
  6. Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
  7. Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
  8. Hogyan válasszunk kutatási módszert?
  9. UX tanulmány résztvevői toborzása
  10. UX Kutatás screener kérdőív
  11. Gyermekekkel végzett UX kutatás
  12. Felfedező kutatási módszerek
  13. UX Kutatási Juttatások
  14. Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
  15. Mi az értékelő kutatás?
  16. Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
  17. Mi az etnográfiai kutatás?
  18. Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
  19. Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
  20. Mi az asztali kutatás?
  21. Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
  22. Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
  23. Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
  24. Mi az a fa tesztelés?
  25. Első kattintás tesztelése
  26. Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
  27. Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
  28. Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
  29. Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?
  30. Hogyan készítsünk UX kutatási jelentést?
  31. Hogyan végezzünk naplókutatásokat?
  32. Felmérési kutatás
  33. Adat elemzés a UX kutatásban
  34. A követelmények összegyűjtésének folyamata UI/UX projektekhez
  35. Mikor és hogyan végezzünk preferenciatesztelést?