Ma elmagyarázzuk, mi az a pilot tesztelés és hogyan kapcsolódik a UX kutatáshoz. Azt is megmutatjuk, hogyan javíthatja az egész UX folyamatot, hogy kielégítő és megbízható eredményeket nyújtson.
Pilot tesztelés – tartalomjegyzék:
- Mi az a pilot tesztelés?
- Mi az a pilot tesztelés a UX kutatásban?
- Hogyan javíthatja a pilot tesztelés a UX kutatást?
- Összefoglalás
Mi az a pilot tesztelés?
A pilotálás, definíció szerint, egy előzetes projekt megvalósítását jelenti, amelynek célja a korlátok azonosítása és a projekt további fejlesztéséhez szükséges értékes információk összegyűjtése nagyobb léptékben. Röviden, ez a tesztelés előzetes, nem hivatalos tesztelését jelenti egy adott terméken vagy megoldáson, valamint a hibák észlelését – mindezt a teljesítmény javítása érdekében, mielőtt az ténylegesen megjelenik vagy alkalmazásra kerül. Ebben a cikkben a “pilotálás” kifejezést felváltva használjuk a “pilot tesztelés” kifejezéssel, és elmagyarázzuk, mi a pilotálás a UX kutatás kontextusában.
Mi az a pilot tesztelés a UX kutatásban?
A pilot tesztek a UX kutatásban azok a kutatási ülések, amelyek a tényleges teszt vagy interjú előtt egyszer vagy kétszer zajlanak. Ez lehetővé teszi a felmérés használhatóságának finomhangolását a válaszadó számára, ami megkönnyíti és hatékonyabbá teszi a tényleges felmérés lebonyolítását egy későbbi szakaszban. Lehetővé teszi számunkra, hogy érvényesítsük a feladatok tartalmát – hogy azok érthetőek és világosak-e a felhasználók számára, megtudjuk a felmérés becsült időtartamát, ami lehetővé teszi a jobb, reálisabb tervezést, és ha a teszt zökkenőmentesen zajlik, további adatokat nyerhetünk a kutatási elemzéshez.
Egy pilot teszt során általában egy vagy két ülés zajlik a fő, ütemezett teszt előtt. Ez a kis számú ülés általában elegendő a valódi teszt előkészítéséhez és annak biztosításához, hogy minden rendben legyen. A próba célja annak értékelése és biztosítása, hogy a teljes, megfelelő tanulmány a lehető legzökkenőmentesebben menjen végbe. Számos olyan helyzet létezik, amikor a pilot tesztek különösen fontosak:
- Amikor a tervező új a szervezetben vagy a csapatban, vagy nincs tapasztalata a használhatósági tesztelésben. Ez segít az első próbálkozás során egy teszt ülésnél, amelynek eredményeit mindig kihagyhatjuk a hivatalos elemzésből, ha az nem sikerül.
- Ismeretlen szakterületen történő tesztelés. Ha nem vagy szakértő egy adott területen, a pilot tesztelés segíthet a jobb felkészülésben.
- Távoli, moderálatlan teszt lebonyolítása. Valahányszor a teszt utasításai nem közvetlenül a kutatótól származnak, hanem a tesztfelhasználóknak küldik el, akiknek önállóan kell cselekedniük. Az utasítások pilot tesztelése szükséges a félreértések lehetőségének csökkentésére. Moderálatlan tesztek esetén a résztvevőnek nincs lehetősége tisztázást kérni, ha problémába ütközik a teszt során.
- Kvantitatív felmérés lebonyolítása. Ezek általában nagy léptékű projekteket érintenek, amelyek célja statisztikailag jelentős eredmények megszerzése. Az ilyen felmérésekben minden ülésnek ugyanazt a mintát kell követnie, így szigorú forgatókönyvet igényelnek, amely alapos értékelésen megy keresztül.

Hogyan javíthatja a pilot tesztelés a UX kutatást?
A pilot tesztek lehetővé teszik a tényleges kutatás jelentős javítását a felhasználókkal – ezáltal befolyásolva a projekt kimenetelét. A pilotok egyik fő előnye, hogy ezek egy úgynevezett “próbaelőadás” a tanulmány előtt. Ez lehetővé teszi, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy a moderátor és az egész kutatócsapat felkészült minden eshetőségre, ellenőrizzük, hogy minden szükséges anyag kinyomtatva van, a weboldal működik és funkcionális, a beleegyező nyilatkozat elkészült, és a (működő) kamerák a megfelelő szögben vannak beállítva. A próbaelőadás a felmérés előtt nagyszerű módja a csapat felkészültségének ellenőrzésére.
A pilot tanulmányoknak van egy másik értékes előnye is – lehetővé teszik a feladatok tesztelését. Ha a felhasználó nem boldogul a teszttel (ahogy feltételeztük) egy rosszul megírt feladat miatt, akkor hátrányosan befolyásoljuk a tanulmány eredményeit. A túlságosan bonyolult, homályos feladat tartalom elvonja az időt a felület tanulmányozásától, újraírást és további magyarázatokat igényel, és elvonja a figyelmet mind a felhasználóról, mind a facilitátorról. Gyakran olyan feladatok, amelyek a kutatók, tervezők számára világosnak és egyszerűnek tűnnek, a felhasználó szempontjából nehezek és zavaróak lehetnek. A pilot teszt lehetővé teszi az ilyen forró pontok azonosítását a valódi tanulmány előtt. Ez lehetővé teszi, hogy nyugodtan módosítsuk a feladatok tartalmát vagy terjedelmét, és biztosítsuk a zökkenőmentes tanulmányt – és jobb eredményeket!
A pilot tesztelés azért is fontos, mert időzítést tesz lehetővé – lehetővé teszi, hogy pontosabban meghatározzuk, mennyi ideig tart a tényleges tesztelés, és jobban ütemezzük a találkozókat a tesztfelhasználókkal. A feladat elvégzéséhez szükséges idő megbecsülése a saját tapasztalataink alapján gyakran eltéveszti a ténylegesen szükséges időt. Ezért egy vagy két pilot felhasználóval végzett pilot lebonyolítása lehetővé teszi, hogy ezt sokkal pontosabban meghatározzuk.
A pilot tesztelés utolsó előnye, amiről beszélni szeretnénk, az, hogy ha zökkenőmentesen zajlik, értékes adatokat nyerünk, amelyeket felhasználhatunk a végső kutatási elemzésben. Ha a pilot ülés nem észlel jelentős hibákat a csapat előkészületeiben, a tesztelő felhasználónk elvégzi az összes tervezett feladatot, és nem okoz problémát a tartalmuk értelmezése, értékes adatokat nyerünk, amelyek megmaradhatnak. Bár a pilot teszt nemcsak értékes információkat nyújthat a teszt menetéről és a felkészülésünkről, hanem a termékről, a felület használhatóságáról és működéséről is.
Összefoglalás
Reméljük, sikerült meggyőznünk arról, hogy a pilot tesztelés nagyon fontos a UX kutatásban, és hogy számos előnnyel jár a projektcsapat, a további kutatás menete, annak eredményei és a végső projekt hatása szempontjából. Végül két tippünk van a pilot tanulmányok tervezéséhez:
- hogy a legtöbbet hozd ki a pilot ülésből, ütemezd legalább 1 nappal a cél tanulmány előtt. Ez a lépés elegendő időt biztosít számodra és csapatod számára a szükséges módosítások elvégzésére a következő tanulmány előtt
- amikor résztvevőket toborzol a tanulmányhoz, keress olyan embereket, akik átfedésben vannak a felhasználói profiloddal, így a visszajelzésük relevánsabbá válik (ezt a tanulmányt hozzáadod az eredmények végső elemzéséhez – mivel a tesztfelhasználó megfelel a célprofilodnak)
Tudjuk, hogy a pilot tesztek lebonyolítása további időt és erőfeszítést jelent a csapatod számára: további résztvevőket kell toboroznod, anyagokat kell előkészítened több nappal előre, valamint tervezned és lebonyolítanod egy további ülést (vagy akár többet). Azonban fontold meg az előnyeit – a pilot tesztelés választásával növeled annak esélyét, hogy a végső teszt zökkenőmentesen zajlik, és olyan eredményeket hoz, amelyek értékesek a csapatod számára, és végső soron a terméked számára.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Klaudia Kowalczyk
Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.
UX research:
- Mi az UX kutatás?
- A UX-kutatás típusai
- Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
- Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
- Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
- Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
- Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
- Hogyan válasszunk kutatási módszert?
- UX tanulmány résztvevői toborzása
- UX Kutatás screener kérdőív
- Gyermekekkel végzett UX kutatás
- Felfedező kutatási módszerek
- UX Kutatási Juttatások
- Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
- Mi az értékelő kutatás?
- Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
- Mi az etnográfiai kutatás?
- Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
- Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
- Mi az asztali kutatás?
- Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
- Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
- Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
- Mi az a fa tesztelés?
- Első kattintás tesztelése
- Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
- Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
- Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
- Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?
- Hogyan készítsünk UX kutatási jelentést?
- Hogyan végezzünk naplókutatásokat?
- Felmérési kutatás
- Adat elemzés a UX kutatásban
- A követelmények összegyűjtésének folyamata UI/UX projektekhez
- Mikor és hogyan végezzünk preferenciatesztelést?