Nem biztos benne, hogyan írjon egy UX kutatási tervet, amely megfelel minden tervezési céljának? Olvassa el cikkünket, hogy lépésről lépésre útmutatót kapjon egy megalapozott kutatási terv kidolgozásához, és hogy lássa annak jelentőségét a tervezési folyamatban.
UX kutatási terv – tartalomjegyzék:
- Mi az a UX kutatási terv?
- Hogyan írjunk UX kutatási tervet?
- Miért szükséges UX kutatási tervet készíteni?
- Összefoglalás
Mi az a UX kutatási terv?
A UX kutatási terv egy tervezet dokumentum, amely összegyűjti és rendszerezi az összes kulcsfontosságú adatot a tervezett UX kutatással kapcsolatban – annak célját, módszereit és a kutatás szervezését, valamint az összes feltételt. Le kell írnia és meg kell határoznia a kutatási célokat a lehető legnagyobb részletességgel. Egy megalapozott terv növeli a hatékonyságot és segíti csapatunkat a fő célok elérésében. Ez egy eszköz is, amely lehetővé teszi a célcsoport teljes UX tanulmányának lebonyolítását szervezett és hatékony módon.
Hogyan írjunk UX kutatási tervet?
Nincs egyetlen merev formula arra, hogy milyen legyen egy UX kutatási terv. Mint a UX/UI más aspektusaiban – ez iparágtól, cégtől, érdekelt felektől, a szervezet képességeitől, a költségvetéstől vagy a megvalósítás határidejétől függ. Azonban több standard elemet is be kell építeni egy ilyen tervbe:
- A kutatási probléma leírása – ebben a részben minden erőnket arra fordítjuk, hogy leírjuk, magyarázzuk, valamint bemutassuk az érdekelt feleknek a kutatás elvégzésének okait, a várt eredményeket és a fő kutatási kérdést. Így a projekt lényegét tartalmazza, magyarázva, hogy miből áll.
- Kutatási cél – a terv ezen része megállapítja motivációinkat és azokat a problémákat, amelyeket meg szeretnénk oldani, valamint a kutatás mögötti okokat. Ezenkívül jelezze a kutatási eredmények kijelölését és azt, hogy ezek hogyan befolyásolják a terméket és annak felhasználóit.
- Érdekelt felek – tartsuk szem előtt, hogy a UX kutatás nemcsak a kutatók/tervezők és a termék felhasználói számára készült. Megállapításai más osztályok munkatársainak is hasznosak lehetnek. Ezért azonosítsa a kutatás összes érdekelt felét – nemcsak a nyilvánvaló és közvetleneket.
- A kutatási módszer leírása – a tanulmány célja, ahogyan a 2. szakaszban meghatároztuk, meghatározza a kutatási módszert. A kutatási módszereknek természetesen a képességekhez, erőforrásokhoz, a projekt szakaszához és a szervezethez is igazodniuk kell. A kutatási módszernek lehetővé kell tennie a kutatási célok a lehető leghatékonyabb módon történő elérését, és hasznos eredményeket kell nyújtania, amelyek megkönnyítik a későbbi döntéshozatalt.
- Meglévő adatok elemzése – tartalmazza a meglévő belső vagy külső felmérések eredményeit és következtetéseit. Ezek származhatnak a Google Analytics-ból, HotJar-ból, elégedettségi felmérésekből vagy a szervezet által végzett Net Promoter Score típusú mutatókból. A külső adatok bármilyen nyilvánosan elérhető kutatást, statisztikát, tudományos cikket vagy a versenytársak által megosztott adatokat jelentenek. Ez lehetővé teszi a kutatók számára, hogy megismerkedjenek egy adott problémával, helyzettel és a témával kapcsolatos aktuális információkkal, inspirációt nyerjenek a kutatáshoz, és időt takarítsanak meg olyan kutatásokra, amelyeket már elvégeztek helyettük, és megosztották az eredményeket.
- Kutatási kérdések – ez a UX tanulmány tervének az a része, amelyben felírjuk az összes kutatási kérdést, amely minket foglalkoztat, lehetővé téve számunkra, hogy felmérjük tudásunk hiányosságait.
- A felmérés résztvevőinek profilja – a UX felmérési tervnek nemcsak arra a kérdésre kell válaszolnia, hogy mit szeretnénk felmérni, hanem arra is, hogy kit (és hány válaszadót) szeretnénk megkérdezni. A válaszadók helyes profilozása kulcsfontosságú a kutatásból nyert eredmények hasznossága szempontjából. Szükséges a modellcsoport képviselőinek kiválasztása, akik megfelelnek a termék tényleges felhasználóinak.
- A vizsgálat módszertanának leírása – A módszertan leírja, hogyan kell eljárni és hogyan kell lebonyolítani a kutatást. A legmegbízhatóbb, hiteles kutatási eredményekhez kell vezetnie. Ugyanakkor tömören kell megírni (hogy szükség esetén hatékonyan és gyorsan hivatkozhassunk rá), de részletesen is – hogy ne legyen kétség afelől, mit kell tenni és hogyan.
- A kutatás során használt eszközök – a választás a kutatási céloktól, a korábban meghatározott kutatási módszerektől és kutatási kérdésektől függ. Az eszközök kiválasztásakor természetesen fontos figyelembe venni a megkérdezett személyek elérhetőségét és a tervezett eredmények felhasználását is.
- A siker kritériumai – egyszerűen a UX kutatás elvégzése és befejezése nem egyenlő a projekt sikerével. Ehhez előre meg kell határozni bizonyos kritériumokat, amelyek lehetővé teszik, hogy a kutatás eredményeit és az így nyert információkat értékesnek tekintsük.
- A projekt ütemezése – azaz a projekt időkeretének meghatározása: kezdési és befejezési dátumok, a kutatás lebonyolításához szükséges idő, a különböző szakaszok elvégzése, az eredmények elemzése és bemutatása. A kutatás eredményeinek bemutatásának módja – az eredményeket nemcsak nyers adatok, következtetések és értelmezések formájában kell bemutatni, hanem a teljes kutatási folyamat formális dokumentációjaként is (beleértve az összes problémát, kihívást és kudarcot, amelyek a projekt során felmerültek). Ily módon nemcsak a kutatás során elért eredményeket mutatjuk be, hanem fontos problémákat és kérdéseket is megvitatunk, amelyeket a jövőben javítani kell.
Miért szükséges UX kutatási tervet készíteni?
A kutatási terv az egész UX kutatás és tervezési folyamat kulcsfontosságú eleme. A tudás, célok, eszközök és kutatási módszerek rendszerezése meghatározza a legoptimálisabb időkeretet, irányítja a kutatást hosszú távon, növeli az összes érdekelt fél bevonását, meghatározza termékünk fejlesztési irányát, valamint kompromisszumot alakít ki a csapattagok és más érdekelt felek céljai és elvárásai között, és meghatározza a siker mutatóit.
A UX kutatási terv lehetővé teszi az elvárások világos meghatározását, az összes legfontosabb információ megszervezését és dokumentálását, a kutatás szükségességének érvelését, a szükséges költségvetés meghatározását és a célok priorizálását. Egy megbízhatóan elkészített terv lehetővé teszi a kihívások korai szakaszban történő előrejelzését és a felkészülést. A kutatási terv nagyon fontos szerepe az is, hogy meghatározza a szerepeket és világosan definiálja, ki mit, mikor és miért csinál a projektben.
Összefoglalás
Összességében reméljük, hogy most már tudja, miért és hogyan javíthatja a UX kutatás a digitális termékét, és teheti versenyképesebbé a piacon. Ezért megfelelően készüljön fel a kutatásra, és gondosan dolgozza ki annak tervét. Ez szervezi az egész kutatást metodikai, tartalmi és szervezeti szempontból, lehetővé téve a csapat számára, hogy a korábban elfogadott feltételek szerint irányítsa annak menetét. Ebben a cikkben megpróbáltuk összegyűjteni és leírni a tervbe beillesztendő kulcselemeket. Mégis, ne feledje, hogy nincs egyetlen formula – minden a szervezettől, a csapattól, az egyéni helyzettől, a projekt szakaszától, az érdekelt felek igényeitől és a rendelkezésre álló erőforrásoktól (költségvetés, idő, emberi vagy technológiai) függ.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Klaudia Kowalczyk
Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.
UX research:
- Mi az UX kutatás?
- A UX-kutatás típusai
- Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
- Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
- Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
- Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
- Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
- Hogyan válasszunk kutatási módszert?
- UX tanulmány résztvevői toborzása
- UX Kutatás screener kérdőív
- Gyermekekkel végzett UX kutatás
- Felfedező kutatási módszerek
- UX Kutatási Juttatások
- Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
- Mi az értékelő kutatás?
- Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
- Mi az etnográfiai kutatás?
- Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
- Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
- Mi az asztali kutatás?
- Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
- Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
- Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
- Mi az a fa tesztelés?
- Első kattintás tesztelése
- Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
- Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
- Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
- Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?
- Hogyan készítsünk UX kutatási jelentést?
- Hogyan végezzünk naplókutatásokat?
- Felmérési kutatás
- Adat elemzés a UX kutatásban
- A követelmények összegyűjtésének folyamata UI/UX projektekhez
- Mikor és hogyan végezzünk preferenciatesztelést?