Olvasd el cikkünket, és ismerj meg néhány érdekes tényt az etnográfiai kutatásról a UX-ben. Ebben leírjuk, hogy mi az etnográfia és az etnográfiai kutatás általában, felvázoljuk ennek a módszernek az előnyeit, valamint tanácsot adunk arra, hogyan lehet a legjobban felkészülni a terepkutatásra.
Mi az etnográfiai kutatás? – tartalomjegyzék:
- Mi az etnográfiai kutatás?
- Az etnográfiai kutatás alkalmazásának előnyei a UX-ben
- Hogyan készüljünk fel egy etnográfiai tanulmányra?
- Összefoglalás
Mi az etnográfiai kutatás?
Minden UX kutató tudja, hogy amit az emberek tesznek és amit mondanak, gyakran két teljesen különböző dolog. Ezért, amikor a viselkedéseket összehasonlítják a leírásaikkal és magyarázataikkal, könnyű elveszni. A felmérés résztvevőinek emlékei gyakran nem egyeznek a találkozó felvételeivel, például. Azok a motivációk, amelyek egy adott viselkedést hajtanak, szintén nem mindig világosak a kutatók számára. Ez nagyrészt az oka annak, hogy az etnográfia megszületett.
Az etnográfia egyfajta terepkutatás, amelyben a kutatók az embereket a természetes környezetükben figyelik meg, hogy holisztikusabb, kontextuális megértést nyerjenek szükségleteikről. Más típusú terepkutatásokkal ellentétben az etnográfia megköveteli a kutatóktól, hogy valóban “belemerüljenek” a vizsgált környezetbe. Ebben a módszerben a kutató akár barátkozhat is a résztvevőkkel, és társadalmi együttműködésben dolgozhat a tanulmány során. Ez különösen hasznos, amikor a kutató természetes vagy ismerős környezete jelentősen eltér attól, amelyet választott a tanulmányozásra.
Bár az etnográfia gyökerei az antropológiában találhatók, az etnográfiai módszereket a UX felhasználókkal végzett kutatásokhoz is alkalmazták. A UX kutatás kontextusában az etnográfiát digitális antropológia, terepkutatás vagy kontextuális kutatás néven is említik. Az etnográfiai UX kutatás feltárja a felhasználók meglátásait, lehetővé téve számukra, hogy a valós technikai és társadalmi környezetek kontextusában figyeljék meg őket.
Az etnográfiai kutatás alkalmazásának előnyei a UX-ben
Az etnográfiai kutatás egyik legnyilvánvalóbb előnye, hogy egyszerűen megfigyelhetjük a felhasználókat a természetes környezetükben. Az etnográfiai megközelítés a UX kutatásban azzal foglalkozik, hogy az emberek hogyan viszonyulnak a technológiához a természetes környezetükben. Az etnográfia révén a tervezők mélyreható megértést nyerhetnek potenciális felhasználóik mindennapi életéről, természetes hajlamaikról és viselkedési mintáikról.
Az etnográfiai kutatás fontos előnye a tartóssága – az etnográfiai kutatás folyamatos, egy adott időszakig tart. Összehasonlítva egy felméréssel, interjúval vagy akár egy fókuszcsoporttal, a felhasználói meglátásokat csak egy alkalommal lehet felhasználni.
Az etnográfiai kutatás kontextust is biztosít. Az etnográfia lehetővé teszi a kutatók számára, hogy megfigyeljék azokat a helyzeteket és körülményeket, amelyek között egy termék valóban alkalmazható. Néhány körülmény kulcsfontosságú (pl. milyen gyorsan tudják a felhasználók megragadni és kinyitni az esernyőt, amikor elkezd esni az eső?) – de vannak olyan kevésbé észlelhető aspektusok is, amelyek további információt nyújthatnak (pl. mikor nyúlnak a felhasználók az esernyőért – az első mennydörgés után vagy előtte? Mikor váltanak az emberek kapucniról esernyőre köd és zuhogás között? stb.).
Az etnográfiai kutatás révén a kutatók jól megismerik a végfelhasználóikat. A célcsoport megfigyelésével és a valós viselkedés alapján szerzett meglátások fejlesztésével a kutató és a UX tervező olyan terméket hozhat létre, amely jobban megfelel a jövőbeli felhasználók igényeinek.
Az etnográfia utolsó nagy előnye a problémák, hiányosságok megértése és lehetőségek feltárása. Az etnográfiai kutatás kihasználja a terméktervezés társadalmi aspektusát, feltárva azokat a kihívásokat, amelyekkel az emberek szembesülnek, amikor egy termékkel interakcióba lépnek annak természetes környezetében. A kutatók viselkedési jeleket figyelnek meg, hogy felfedezzék, hol segíthet a technológia (vagy hol akadályozhatja) és lehetővé tegyék a jobb, hatékonyabb terméktervezést.

Hogyan készüljünk fel egy etnográfiai tanulmányra?
Két fő szakasz van egy etnográfiai terepkutatás lebonyolításában – van a tervezési időszak és a már a felhasználókkal (résztvevőkkel) végzett kutatásra összpontosító rész. Bár egy terepkutatás potenciálisan nyitott végű – mint bármely más tudományos kutatás – mégis tervezést igényel a megfelelő logisztika biztosítása érdekében. Azelőtt, hogy elkezdenéd a kutatást, érdemes néhány kérdésre válaszolni:
- Milyen hosszú ideig tart a kutatás?
- Hol tartják?
- Ki legyen résztvevője a kutatási szakasznak?
- Hogyan fogod rögzíteni a gyűjtött adatokat?
- Milyen megfigyelési módszereket fogsz használni?
- Milyen kérdésekre szeretnél választ kapni?
A felmérésre való felkészülés különösen fontos lépés, mert például egyes helyszínek előzetes előkészítést vagy engedélyt igényelhetnek. Néha előre meg kell határozni a szükséges kapcsolati hálót, amelyre szükséged lesz a választott környezetben való zökkenőmentes működéshez. Ezen kívül szükséged lehet más emberek bevonására is, nemcsak a résztvevőkre – például további kutatókra, belső érdekelt felekre, szülőkre vagy tanárokra, ha a kutatás gyermekeket érint. Ne felejtsd el ezeket az embereket a lehető leghamarabb bevonni, hogy elkerüld a kellemetlen helyzeteket.
Sok kutatási módszer tartozik a terepkutatáshoz. Három kategóriába sorolhatók: közvetlen megfigyelés, aktív megfigyelés (aktív részvétel) és interjúk – de ugyanaz a tanulmány több kategóriából is tartalmazhat módszereket.
A közvetlen megfigyelés egyszerűen azt jelenti, hogy megfigyelsz valakit (vagy egy csoportot), hogy lásd, hogyan viselkednek egy adott helyzetben és miért. Ideális esetben a kutatási résztvevő nem törődik azzal, hogy megfigyeled őt, és pontosan úgy viselkedik, mintha nem lennél ott. Bizonyos körülmények között akár el is bújhatsz. Például – néha a kutatók vásárlókat figyelnek meg bevásárlóközpontokban vagy ajándékboltokban, és egyikük sem tudja, hogy megfigyelik őket. Azonban ennek a megfigyelési formának etikai és gyakorlati korlátai is vannak. A legtöbb esetben el kell magyaráznod a résztvevőknek a jelenlétedet, és remélni, hogy egyszerűen természetesen fognak viselkedni.
Az adatrögzítés történhet szabad formájú jegyzetek, kész protokollok és adatlapok használatával, vagy audiovizuális felvétellel (a kutató jegyzeteivel kiegészítve). A közvetlen megfigyelés lehet önálló tanulmány, de nagyszerű módja az információk összegyűjtésének, amelyek szükségesek a későbbi kutatási szakaszok struktúrájának kialakításához. Az aktív megfigyelés egy olyan kutatási forma, amelyben a kutató egyfajta módon csatlakozik a résztvevőhöz. Az adatrögzítést általában terepi jegyzetek vagy a megfigyelés közben írt naplóbejegyzések formájában végzik.
A megfelelő résztvevők toborzása a UX kutatás számára az egyik kulcsfontosságú és legnehezebb lépés bármilyen típusú kutatás során – az etnográfiai kutatás sem kivétel. A többi kvalitatív kutatási módszerhez hasonlóan az etnográfiai kutatás felhasználóinak toborzása a következőket foglalja magában:
- Határozd meg a kutatási célokat és a módszertant
- Azonosítsd a legjobb résztvevői típusokat a toborzáshoz (határozd meg a célcsoportot olyan kritériumok alapján, mint a pszichográfiai, viselkedési, demográfiai és földrajzi jellemzők)
- Határozd meg a szükséges résztvevők számát. Kvalitatív kutatás esetén általában 5-12 ember elegendő.
- Keresd a potenciális résztvevőket – felhasználói interjúk vagy szűrők segíthetnek ebben.
- A résztvevők szűrése. Látogass el a Szűrési Felmérések szekcióba, hogy megtudd, mit, miért és hogyan kell végezni ezen a szakaszon.
Toborzáskor szintén standard, hogy emlékezz arra, hogy ösztönzőket kell biztosítani a kutatáshoz, valamint a formális ügyekre – például a résztvevők beleegyezésének beszerzésére.
Összefoglalás
Az etnográfiai kutatás nem kell, hogy bonyolult vagy időigényes legyen, és nem kell, hogy nagyon specializált kutatókat vonjon be. A terepkutatás fő része, hogy kimenj az emberekhez, és beszélgess velük a természetes környezetükben, miközben a vizsgált terméket kezelik. Értsd meg a viselkedésüket és motivációikat. Ez lehetővé teszi, hogy jobb, intuitívabb termékeket hozz létre, de egyszerűen megismerd a felhasználóidat is – ami biztosan hasznos lesz a jövőben.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a nyüzsgő méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Klaudia Kowalczyk
Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.
UX research:
- Mi az UX kutatás?
- A UX-kutatás típusai
- Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
- Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
- Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
- Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
- Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
- Hogyan válasszunk kutatási módszert?
- UX tanulmány résztvevői toborzása
- UX Kutatás screener kérdőív
- Gyermekekkel végzett UX kutatás
- Felfedező kutatási módszerek
- UX Kutatási Juttatások
- Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
- Mi az értékelő kutatás?
- Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
- Mi az etnográfiai kutatás?
- Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
- Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
- Mi az asztali kutatás?
- Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
- Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
- Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
- Mi az a fa tesztelés?
- Első kattintás tesztelése
- Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
- Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
- Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
- Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?
- Hogyan készítsünk UX kutatási jelentést?
- Hogyan végezzünk naplókutatásokat?
- Felmérési kutatás
- Adat elemzés a UX kutatásban
- A követelmények összegyűjtésének folyamata UI/UX projektekhez
- Mikor és hogyan végezzünk preferenciatesztelést?