Melyek a legnépszerűbb UX kutatási módszerek, és melyiket érdemes alkalmazni? Ebben a cikkben bemutatjuk a Nielsen Norman Group által javasolt és bizonyított kutatási módszereket, azokat a projekt konkrét szakaszához igazítva. Rendszerezni fogja a különböző módszereket, és megérti, hogy egy adott módszer mikor lesz a megfelelő választás.
UX kutatási módszer – tartalomjegyzék:
- A kutatási folyamat szakaszai
- Mikor használjunk melyik UX kutatási módszert?
- Kutatási módszerek a Felfedezés szakaszában
- Kutatási módszerek a Felfedezés szakaszában
- Kutatási módszerek a Tesztelés szakaszában
- Kutatási módszerek a Figyelés szakaszában
- Összegzés
A kutatási folyamat szakaszai
Az UX kutatási folyamatot négy fő szakaszra osztjuk: FELFEDEZÉS, FELTÁRÁS, TESZTELÉS és FIGYELÉS. A nevük sugallja az alapvető koncepciójukat, de mindegyiket röviden áttekintjük.
A FELFEDEZÉS szakasz a mélyreható vizsgálat elvégzésével foglalkozik, amelynek célja, hogy többet tudjunk meg a megoldandó problémáról. Itt szakértőket interjúvolunk meg, és elvégezzük az első asztali kutatást, keresve a piacon már elérhető adatokat. Próbáljuk bevonni az érdekelt feleket, valamint meghatározni az UX metrikákat.
A második szakasz – FELTÁRÁS – egy olyan vállalkozás, amely a kutatási probléma finomabb részleteinek megismerésére összpontosít felhasználói kutatással, versenytárskutatással, valamint a meglévő megoldás auditálásával. Ebben a szakaszban mindent megteszünk, hogy megismerjük a felhasználókat, problémáikat, fájdalmaikat, követelményeiket és igényeiket, valamint hogy kidolgozzunk egy személyiséget – az ideális felhasználónkat, amely iránytűként szolgál a további kutatási és tervezési szakaszokban.
A TESZTELÉS szakaszában már kifejlesztettünk egy megoldást (vagy legalábbis annak prototípusát), amelyet többé-kevésbé tesztelhetünk, értékelhetünk, tanulhatunk belőle és javíthatunk rajta.
A FIGYELÉS szakasz a felhasználók érzelmeire összpontosít és arra, hogy mit éreznek a termék használata során, felhasználók toborzására a további kutatásokhoz, valamint a tervek kommunikálására.
Mikor használjunk melyik UX kutatási módszert?
Miután megismerkedett a kutatási folyamat lépéseivel, elérkezik az a pont, amikor döntést kell hoznia egy adott UX kutatási módszerről. A tervezés szerint minden UX megközelítés egyedi megközelítést igényel. Nincs sablon vagy mátrix, amelyet másolni és beilleszteni lehetne. Mindez sok folyamatosan változó tényezőtől függ, és még a megvalósítás során is a folyamat folyékony. A konkrét körülmények, mint a szervezet kontextusa, a termékfejlesztés szakaszainak jellege, az ügyfél és más érdekelt felek igényei, valamint a lehetőségek és korlátok (ha csak pénzügyi vagy időbeli) határozzák meg a módszer kiválasztását.
Mindazonáltal a Nielsen Norman Group a blogján megosztott egy módszer-illesztési klasszifikációt, ahol a projekt szakasza jelzi, hogy melyik megközelítés nyújthatja a legjobb eredményt. Ezt később bemutatjuk a cikkben. Mindazonáltal, mint a legtöbb “elv” az UX tervezésben, ez nem egy merev felosztás, csupán egy iránymutatás, hogy merre érdemes haladni.

Kutatási módszerek a Felfedezés szakaszában
A felfedezés szakaszában, miközben a problémát és a terméket tanulmányozzuk, a következő kutatási módszereket használhatjuk:
- terepi kutatás
- felhasználói interjúk
- naplóvizsgálatok
- érdekelt felek interjúi
- tervezési követelmények és korlátok
- más osztályokkal folytatott interjúk – például értékesítési vagy ügyfélszolgálati
- versenytárs termékek tesztelése
Kutatási módszerek a Feltárás szakaszában
A FELTÁRÁS szakasz a kutatási folyamat, a probléma és a termék elemzésének mélyebb megértéséről szól. A legjobban ajánlott módszerek közé tartoznak:
- benchmarking (versenytárselemzés)
- tervezési áttekintés
- persona létrehozása
- az elvégzett feladat elemzése
- Vásárlói Út Térkép létrehozása
- emberközpontú tervezés
- prototípus készítés és tesztelés
- felhasználói történetek létrehozása
- kártya rendezés
Kutatási módszerek a Tesztelés szakaszában
A TESZTELÉS szakasza, ahogy a neve is sugallja, a prototípus tesztelésére, a használhatóság nyomon követésére, a hibák azonosítására, valamint a kifejlesztett adatok és a felhasználók személyes információinak kezelésére összpontosít. A legnépszerűbb módszerek ebben a szakaszban:
- kvalitatív használhatósági tesztelés
- közösségi média figyelés
- benchmarking tesztelés
- hozzáférhetőségi értékelés
- teszt utasítások és segítség
Kutatási módszerek a Figyelés szakaszában
A kutatás utolsó szakasza, a FIGYELÉS, a tervezők által hallottak értékelésére összpontosít – a felhasználók véleménye, érzelmeik a termék használatával kapcsolatban, a csapat kommunikációja és a következő lépések tervezése. Ebben a szakaszban érdemes olyan kutatási módszereket alkalmazni, mint:
- felmérések
- analitikai áttekintés
- keresési napló elemzés
- használhatósági hibák áttekintése
- visszajelzések áttekintése
- GYIK áttekintése
Összegzés
Bemutattunk egy általános bontást a kutatási módszerekről az UX folyamatban és azok elosztását a különböző szakaszokhoz a Norman Nielsen Group szerint. Mindazonáltal tartsuk szem előtt, hogy minden UX projekt más és rugalmas. Ne feledje, hogy el kell kerülni a merev keretekhez vagy szabályokhoz való ragaszkodást.
Előfordulhat, hogy egy adott szakaszban egy nem nyilvánvaló módszerrel végez kutatást, máskor pedig egy tervezett kutatási megközelítés megvalósítása lehetetlennek bizonyul (költsége, sürgős határideje vagy megfelelő felhasználói kutatócsoport hiánya miatt), és csapatának másikat kell választania. Mégis, a siker kulcsa, hogy a projekt céljára összpontosítson, és a korábban feltett kutatási kérdésekre keresett válaszokra, miközben folyamatosan figyelembe veszi az üzleti követelményeket és a felhasználó igényeit.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTokon.
Klaudia Kowalczyk
Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.
UX research:
- Mi az UX kutatás?
- A UX-kutatás típusai
- Mik a kutatási kérdések és hogyan kell őket megfogalmazni?
- Hogyan használjuk ki az összegyűjtött ügyféladatainkat?
- Miért kulcsfontosságúak a résztvevői interjúk a tervezési folyamatban?
- Hogyan készítsünk jó UX kutatási tervet?
- Hogyan javíthatja a pilóta tesztelés a felhasználói élmény kutatást?
- Hogyan válasszunk kutatási módszert?
- UX tanulmány résztvevői toborzása
- UX Kutatás screener kérdőív
- Gyermekekkel végzett UX kutatás
- Felfedező kutatási módszerek
- UX Kutatási Juttatások
- Csatornák és eszközök UX kutatási résztvevők kereséséhez
- Mi az értékelő kutatás?
- Mi a kártya rendezés a felhasználói élményben?
- Mi az etnográfiai kutatás?
- Mik a fókuszcsoportok a kutatásban?
- Hogyan végezzünk felhasználói interjúkat?
- Mi az asztali kutatás?
- Hogyan végezzünk használhatósági tesztelést?
- Mi az A/B tesztelés a felhasználói élményben?
- Szemkövetés a felhasználói élmény tesztelésében
- Mi az a fa tesztelés?
- Első kattintás tesztelése
- Mi a feladat-elemzés a UX kutatásban?
- Az érzelmek értékelése a felhasználói élményben
- Folyamatos kutatás a felhasználói élményben
- Vásárlói Út Térkép – mi az és hogyan készítsük el?
- Hogyan készítsünk UX kutatási jelentést?
- Hogyan végezzünk naplókutatásokat?
- Felmérési kutatás
- Adat elemzés a UX kutatásban
- A követelmények összegyűjtésének folyamata UI/UX projektekhez
- Mikor és hogyan végezzünk preferenciatesztelést?