Egy startup üzleti terv sokféle formát ölthet. A hagyományos üzleti terv meglehetősen kiterjedt és részletes. A lean startup üzleti terv ezzel szemben viszonylag egyszerű, és kevesebb időt igényel a készítéséhez. Melyik üzleti terv formátum a jobb? Mindegyiknek megvannak a maga előnyei és hátrányai, amelyeket érdemes szem előtt tartani. Olvass tovább, hogy többet megtudj.

Hagyományos üzleti terv vs. lean startup terv – tartalomjegyzék:

  1. Hagyományos üzleti terv
  2. Lean startup módszertan
  3. Lean startup üzleti terv
  4. A hagyományos üzleti terv előnyei
  5. A lean startup üzleti terv előnyei
  6. Melyik a jobb?

Hagyományos üzleti terv

A hagyományos üzleti terv hagyományos megközelítést alkalmaz az üzleti vállalkozás tervezésében. Mit is jelent ez valójában? Először is, ez a megközelítés sok munkát igényel a startup előkészítésében és elindításában. Sok erőfeszítést igényel, mielőtt a termék vagy szolgáltatás piacra kerül, ami nemcsak heteket, hanem hónapokat is igénybe vehet. Mielőtt áttérnénk az alternatív megközelítésre, nézzük meg közelebbről a hagyományos üzleti tervet, amelyet gyakran formálisnak is neveznek.

A hagyományos üzleti terv sok részletet tartalmaz a cégről. 50-60 oldal hosszú, ami nem teszi gyors olvasmánnyá. Általában a következő felépítéssel rendelkezik:

  • a dokumentum összefoglalása,
  • a startup leírása és a cég számára kitűzött célok,
  • a kínált termék vagy szolgáltatás részletes leírása,
  • a piac és a célcsoport elemzése,
  • a startupban részt vevő személyek leírása,
  • pénzügyi elemzés,
  • megvalósítási terv és általános ütemterv,
  • mellékletek.

A hagyományos üzleti terv részletesen leírja a céget, bemutatja annak jelenlegi helyzetét a piacon, és előrejelzi a jövőjét.

lean startup üzleti terv

Lean startup módszertan

2010-ben megjelent Eric Reis “Lean Startup” című könyve. A szerző egy másfajta nézőpontot mutatott be az üzletről. Valójában a lean startup módszertan nagyon egyszerű. A javasolt koncepció szerint a lehető leghamarabb el kell kezdeni egy üzletet, miközben visszajelzéseket gyűjtünk és tanulunk a piacról. Ezt tették sok ma széles körben ismert startup (pl. Dropbox). A lean startup módszertan három lépésben írható le:

  • üzleti ötlet keresése, amely megoldja az ügyfelek problémáit (ebben a szakaszban kezded el az üzleti terv készítését),
  • az üzleti ötlet végrehajtása és egy MVP létrehozása,
  • az üzleti koncepció validálása. Itt információt kapsz arról, hogy az MVP működött-e, vagy egy másikat kell-e készíteni.

Lean startup üzleti terv

Most már tudod, hogy a lean startup koncepció mire összpontosít. De hogyan néz ki egy lean startup terv? Egy ilyen dokumentumot az üzleti igények meghatározására és az ötlet ellenőrzésére készítenek, hogy megnézzék, megvalósítható-e. Első pillantásra látható a különbség a hagyományos üzleti terv és a lean startup terv között. Az utóbbi csak egy vagy két oldal hosszú, ami annyi, mint a hagyományos üzleti terv összefoglalója.

A lean startup terv általában a következőket tartalmazza:

  • a probléma leírása, amelyet a startup megold,
  • a termék vagy szolgáltatás célközönségének jellemzői,
  • az a magyarázat, hogy a termék vagy szolgáltatás hogyan oldja meg az ügyfél problémáját,
  • információ arról, hogy mi különbözteti meg a termékedet vagy szolgáltatásodat a versenytársak megoldásaitól,
  • a termék előállításának vagy a szolgáltatás bevezetésének költsége.
lean startup üzleti terv

A hagyományos üzleti terv előnyei

A hagyományos üzleti terv előnyei közé tartozik:

  • a kockázat csökkentése – a lean startup módszertan esetében nagy a kockázata annak, hogy a terméket túl gyorsan indítják el,
  • könnyebb külső finanszírozás megszerzése – a bankok és más pénzügyi intézmények jobban ragaszkodnak a hagyományos üzleti tervhez, és ha látták ezt a dokumentumot, könnyebben döntenek arról, hogy adnak-e kölcsönt vagy sem,
  • jobb bemutatás a nagyobb, drágább és exkluzívabb termékek esetében – ebben az esetben nem mindig lehetséges több MVP verziót készíteni, mivel mindegyik meglehetősen drága lesz.

A lean startup üzleti terv előnyei

Hogyan hasonlíthatók össze a lean startup terv előnyei a hagyományos üzleti terv előnyeivel? Kétségtelen, hogy az előnyei közé tartozik:

  • gyorsabban piacra tudod juttatni a cégedet, ami különösen fontos egy erősen versenyképes iparágban,
  • könnyebben el tudod vetni az üzleti ötletedet, ha kiderül, hogy téves, mivel nem töltöttél el annyi időt az üzleti terv készítésével és írásával,
  • nagyobb valószínűséggel kapsz befektetőket, mert egy tömör üzleti terv érték számukra, és gyorsabban át tudják nézni.

Melyik a jobb?

Sajnos erre a kérdésre nincs egyértelmű válasz. Úgy tűnik, hogy a tömörebb megoldás vonzóbb lesz, de ez nem feltétlenül van így. Végül is az időmegtakarítás a lényeg. A hagyományos üzleti terv és a lean startup terv két különböző megközelítést jelent az üzletfejlesztéshez. Mindkettőnek megvannak az előnyei és hátrányai. A megfelelő opció kiválasztása valóban a konkrét startup és terméke sajátosságaitól kell, hogy függjön.

Olvasd el ezt is: 7 fontos startup szerep.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a mi szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en.

Andy Nichols

Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.

View all posts →

Launch your startup:

  1. Hogyan indítsunk el egy startupot? 7 egyszerű és könnyű lépés
  2. Startup vs. vállalati munka. Melyik a megfelelő számodra?
  3. A startup létrehozásának előnyei és hátrányai
  4. Általános indulási statisztikák, amelyeket tudnod kell
  5. Hogyan lehet létrehozni egy startup növekedési stratégiát?
  6. Hogyan nevezzünk el egy startupot? Hasznos tippek és stratégiák
  7. Hogyan szerezhetünk üzleti tudást gyorsan? 5 legjobb gyakorlat
  8. Miért buknak el a startupok? 6 startup ötlet, amelyet érdemes elkerülni
  9. A 6 legprofibb kisvállalkozás
  10. 7 kérdés, hogy meghatározzuk, érdemes-e folytatni az üzleti ötletedet
  11. Hogyan érvényesítsd az üzleti ötletedet? 3 egyszerű lépés
  12. Kövesd a szenvedélyedet? A szenvedély fontossága az üzletben
  13. Mi az a vásárlói személyiség? 5 előny a vásárlói személyiség létrehozásából
  14. Hogyan találjunk üzleti ötletet?
  15. 5 hihetetlen cég, amely garázsban indult
  16. Mi a piackutatás és miért fontos?
  17. Hogyan teszteld valójában az üzleti ötletedet?
  18. Hogyan készítsünk prototípust egy termékhez?
  19. Hogyan építsünk MVP-t?
  20. Hogyan használjuk a felméréseket az üzleti ötletünk tesztelésére?
  21. Mi az üzleti terv? 4 típusú üzleti terv
  22. Mit kell tartalmaznia egy üzleti tervnek?
  23. Minek kell szerepelnie egy termékleírásban?
  24. Megvalósítási terv. Mi az, és hogyan kell létrehozni?
  25. Versenytárs elemzés
  26. Marketing stratégia
  27. Minden, amit a szabadalmakról tudni érdemes
  28. Milyen engedélyekre és licenszekre van szüksége a startupomnak?
  29. Mi az átlagos startup alapító fizetése?
  30. 4 startup adó, amit meg kell fizetned
  31. Melyik jogi struktúra a legjobb az Ön vállalkozása számára?
  32. Induló költségek. Mennyire lesz szükséged?
  33. A szellemi tulajdon védelme egy startupban
  34. Családi finanszírozás vs. önfinanszírozás
  35. Mi az a részvényesi megállapodás?
  36. Minek kell szerepelnie egy üzleti terv pénzügyi szekciójában?
  37. Pénzügyi menedzsment induló vállalkozások számára
  38. Mi az a startup?
  39. 8 legjobb iparág a startupok számára
  40. 10 hasznos eszköz az üzleti ötleted érvényesítéséhez
  41. A 5 legfontosabb készség, amire minden rendkívül sikeres startup alapítónak szüksége van
  42. Hagyományos üzleti terv vs. lean startup terv
  43. 6 alapvető startup fejlesztési szakasz
  44. 5 furcsa üzleti ötlet, ami milliókat hozott
  45. Hogyan ellenőrizheted, hogy a startup ötleted már létezik-e?
  46. Hogyan írjunk jó problémameghatározást a startupunk számára?