Egy startup üzleti terv sokféle formát ölthet. A hagyományos üzleti terv meglehetősen kiterjedt és részletes. A lean startup üzleti terv ezzel szemben viszonylag egyszerű, és kevesebb időt igényel a készítéséhez. Melyik üzleti terv formátum a jobb? Mindegyiknek megvannak a maga előnyei és hátrányai, amelyeket érdemes szem előtt tartani. Olvass tovább, hogy többet megtudj.
Hagyományos üzleti terv vs. lean startup terv – tartalomjegyzék:
- Hagyományos üzleti terv
- Lean startup módszertan
- Lean startup üzleti terv
- A hagyományos üzleti terv előnyei
- A lean startup üzleti terv előnyei
- Melyik a jobb?
Hagyományos üzleti terv
A hagyományos üzleti terv hagyományos megközelítést alkalmaz az üzleti vállalkozás tervezésében. Mit is jelent ez valójában? Először is, ez a megközelítés sok munkát igényel a startup előkészítésében és elindításában. Sok erőfeszítést igényel, mielőtt a termék vagy szolgáltatás piacra kerül, ami nemcsak heteket, hanem hónapokat is igénybe vehet. Mielőtt áttérnénk az alternatív megközelítésre, nézzük meg közelebbről a hagyományos üzleti tervet, amelyet gyakran formálisnak is neveznek.
A hagyományos üzleti terv sok részletet tartalmaz a cégről. 50-60 oldal hosszú, ami nem teszi gyors olvasmánnyá. Általában a következő felépítéssel rendelkezik:
- a dokumentum összefoglalása,
- a startup leírása és a cég számára kitűzött célok,
- a kínált termék vagy szolgáltatás részletes leírása,
- a piac és a célcsoport elemzése,
- a startupban részt vevő személyek leírása,
- pénzügyi elemzés,
- megvalósítási terv és általános ütemterv,
- mellékletek.
A hagyományos üzleti terv részletesen leírja a céget, bemutatja annak jelenlegi helyzetét a piacon, és előrejelzi a jövőjét.

Lean startup módszertan
2010-ben megjelent Eric Reis “Lean Startup” című könyve. A szerző egy másfajta nézőpontot mutatott be az üzletről. Valójában a lean startup módszertan nagyon egyszerű. A javasolt koncepció szerint a lehető leghamarabb el kell kezdeni egy üzletet, miközben visszajelzéseket gyűjtünk és tanulunk a piacról. Ezt tették sok ma széles körben ismert startup (pl. Dropbox). A lean startup módszertan három lépésben írható le:
- üzleti ötlet keresése, amely megoldja az ügyfelek problémáit (ebben a szakaszban kezded el az üzleti terv készítését),
- az üzleti ötlet végrehajtása és egy MVP létrehozása,
- az üzleti koncepció validálása. Itt információt kapsz arról, hogy az MVP működött-e, vagy egy másikat kell-e készíteni.
Lean startup üzleti terv
Most már tudod, hogy a lean startup koncepció mire összpontosít. De hogyan néz ki egy lean startup terv? Egy ilyen dokumentumot az üzleti igények meghatározására és az ötlet ellenőrzésére készítenek, hogy megnézzék, megvalósítható-e. Első pillantásra látható a különbség a hagyományos üzleti terv és a lean startup terv között. Az utóbbi csak egy vagy két oldal hosszú, ami annyi, mint a hagyományos üzleti terv összefoglalója.
A lean startup terv általában a következőket tartalmazza:
- a probléma leírása, amelyet a startup megold,
- a termék vagy szolgáltatás célközönségének jellemzői,
- az a magyarázat, hogy a termék vagy szolgáltatás hogyan oldja meg az ügyfél problémáját,
- információ arról, hogy mi különbözteti meg a termékedet vagy szolgáltatásodat a versenytársak megoldásaitól,
- a termék előállításának vagy a szolgáltatás bevezetésének költsége.

A hagyományos üzleti terv előnyei
A hagyományos üzleti terv előnyei közé tartozik:
- a kockázat csökkentése – a lean startup módszertan esetében nagy a kockázata annak, hogy a terméket túl gyorsan indítják el,
- könnyebb külső finanszírozás megszerzése – a bankok és más pénzügyi intézmények jobban ragaszkodnak a hagyományos üzleti tervhez, és ha látták ezt a dokumentumot, könnyebben döntenek arról, hogy adnak-e kölcsönt vagy sem,
- jobb bemutatás a nagyobb, drágább és exkluzívabb termékek esetében – ebben az esetben nem mindig lehetséges több MVP verziót készíteni, mivel mindegyik meglehetősen drága lesz.
A lean startup üzleti terv előnyei
Hogyan hasonlíthatók össze a lean startup terv előnyei a hagyományos üzleti terv előnyeivel? Kétségtelen, hogy az előnyei közé tartozik:
- gyorsabban piacra tudod juttatni a cégedet, ami különösen fontos egy erősen versenyképes iparágban,
- könnyebben el tudod vetni az üzleti ötletedet, ha kiderül, hogy téves, mivel nem töltöttél el annyi időt az üzleti terv készítésével és írásával,
- nagyobb valószínűséggel kapsz befektetőket, mert egy tömör üzleti terv érték számukra, és gyorsabban át tudják nézni.
Melyik a jobb?
Sajnos erre a kérdésre nincs egyértelmű válasz. Úgy tűnik, hogy a tömörebb megoldás vonzóbb lesz, de ez nem feltétlenül van így. Végül is az időmegtakarítás a lényeg. A hagyományos üzleti terv és a lean startup terv két különböző megközelítést jelent az üzletfejlesztéshez. Mindkettőnek megvannak az előnyei és hátrányai. A megfelelő opció kiválasztása valóban a konkrét startup és terméke sajátosságaitól kell, hogy függjön.
Olvasd el ezt is: 7 fontos startup szerep.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a mi szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en.
Andy Nichols
Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.
Launch your startup:
- Hogyan indítsunk el egy startupot? 7 egyszerű és könnyű lépés
- Startup vs. vállalati munka. Melyik a megfelelő számodra?
- A startup létrehozásának előnyei és hátrányai
- Általános indulási statisztikák, amelyeket tudnod kell
- Hogyan lehet létrehozni egy startup növekedési stratégiát?
- Hogyan nevezzünk el egy startupot? Hasznos tippek és stratégiák
- Hogyan szerezhetünk üzleti tudást gyorsan? 5 legjobb gyakorlat
- Miért buknak el a startupok? 6 startup ötlet, amelyet érdemes elkerülni
- A 6 legprofibb kisvállalkozás
- 7 kérdés, hogy meghatározzuk, érdemes-e folytatni az üzleti ötletedet
- Hogyan érvényesítsd az üzleti ötletedet? 3 egyszerű lépés
- Kövesd a szenvedélyedet? A szenvedély fontossága az üzletben
- Mi az a vásárlói személyiség? 5 előny a vásárlói személyiség létrehozásából
- Hogyan találjunk üzleti ötletet?
- 5 hihetetlen cég, amely garázsban indult
- Mi a piackutatás és miért fontos?
- Hogyan teszteld valójában az üzleti ötletedet?
- Hogyan készítsünk prototípust egy termékhez?
- Hogyan építsünk MVP-t?
- Hogyan használjuk a felméréseket az üzleti ötletünk tesztelésére?
- Mi az üzleti terv? 4 típusú üzleti terv
- Mit kell tartalmaznia egy üzleti tervnek?
- Minek kell szerepelnie egy termékleírásban?
- Megvalósítási terv. Mi az, és hogyan kell létrehozni?
- Versenytárs elemzés
- Marketing stratégia
- Minden, amit a szabadalmakról tudni érdemes
- Milyen engedélyekre és licenszekre van szüksége a startupomnak?
- Mi az átlagos startup alapító fizetése?
- 4 startup adó, amit meg kell fizetned
- Melyik jogi struktúra a legjobb az Ön vállalkozása számára?
- Induló költségek. Mennyire lesz szükséged?
- A szellemi tulajdon védelme egy startupban
- Családi finanszírozás vs. önfinanszírozás
- Mi az a részvényesi megállapodás?
- Minek kell szerepelnie egy üzleti terv pénzügyi szekciójában?
- Pénzügyi menedzsment induló vállalkozások számára
- Mi az a startup?
- 8 legjobb iparág a startupok számára
- 10 hasznos eszköz az üzleti ötleted érvényesítéséhez
- A 5 legfontosabb készség, amire minden rendkívül sikeres startup alapítónak szüksége van
- Hagyományos üzleti terv vs. lean startup terv
- 6 alapvető startup fejlesztési szakasz
- 5 furcsa üzleti ötlet, ami milliókat hozott
- Hogyan ellenőrizheted, hogy a startup ötleted már létezik-e?
- Hogyan írjunk jó problémameghatározást a startupunk számára?