Ha Jack Trout szavait igaznak vesszük, a legfontosabb döntés a marketingben a termék nevének kitalálása (Positioning: The Battle for Your Mind). Ez nem könnyű feladat, különösen manapság. Az elmúlt húsz évben a létező márkák száma megduplázódott, ennek következtében a fogyasztók összekeverik őket, és nem tudják megkülönböztetni őket. Nehezebb elérhető internetes domain nevet is találni. Tehát hogyan nevezzünk el egy startupot? Hogyan válasszuk ki a legjobb nevet a vállalkozásunk számára, amely nemcsak lenyűgözi a tömeget, hanem elérhető is? Olvasd el cikkünket, és tudd meg.
Hogyan nevezzünk el egy startupot? – tartalomjegyzék:
- Bevezetés
- Hogyan nevezzünk el egy startupot?
- Startup névadás – mire érdemes figyelni?
- Hogyan találják ki a startupok a nevüket?
- Összefoglalás
Bevezetés
„Korán kitaláltam a Queen nevet. Nem lehetett volna King, mert annak nincs olyan csengése vagy aurája, mint a Queen-nek.”, mondta Freddie Mercury egyik interjújában. „Ez egy nagyon királyi név volt, és csodálatosan hangzott. Erős, nagyon univerzális és azonnali. Sok vizuális potenciálja volt, és mindenféle értelmezésre nyitott volt.”
Akár akarod, akár nem, a cég neve specifikus konnotációkat és érzelmeket idéz elő, amelyek befolyásolhatják a vásárlási döntést. Egy jó név ösztönözni fogja az ügyfeleket, hogy kihasználják az ajánlatot, és csökkenti a hirdetési költségeket, míg egy gyenge név elidegenítheti a fogyasztókat, és tönkreteheti a kezdő márkát. Hogyan találjuk meg a tökéleteset?
Paul Joyce, a Geckoboard (egy cégstatisztikák nyomon követésére használt eszköz) alapítója elismeri, hogy mielőtt kitalálnád a startupod nevét, először gondolj arra, hogy kik az ügyfeleid, és hogyan szeretnéd, hogy a cégedet észleljék. Fiatal és szórakoztató márkaként szeretnél társulni, vagy prémium márkaként? A névnek ezt kell tükröznie.

Hogyan nevezzünk el egy startupot?
Számos lehetőség van. Használhatunk olyan szavak kombinációját, amelyek tükrözik, hogy kik vagyunk, például:
- Microsoft = szoftver + mikrocomputer
- Wikipedia = wiki + enciklopédia
Az inspiráció keresése során érdemes szinonimaszótárt is használni, valamint létrehozni egy asszociációs térképet a márkáddal kapcsolatban. A világ legnagyobb márkáinak többségére jellemző, hogy neveik általában rövidek és egy vagy két szótagból állnak. Példák? Disney, Apple, Facebook, YouTube, eBay. Természetesen vannak jól ismert márkák is, amelyeknek hosszabb neveik vannak, általában a hagyományra, történelemre és alapítóik neveire utalnak, mint például a Hewlett-Packard vagy a Louis Vuitton.
Néhány cég kulturális ikonokhoz fordul, amikor a megfelelő nevet keresik. Ezt egy példával illusztráljuk: a Tesla Motors, egy 2003-ban alapított amerikai elektromos autógyártó, Nikola Tesla nevéről kapta a nevét. Az ilyen megoldás határozottan segít a márka imázsának építésében – neve már az elején mesél egy történetet, és nagyobb elérést generál a kezdetekkor.
Érdekes módon ellenőrizték, hogy a startup neve első betűjének van-e hatása a sikerére. Ahogy kiderült, nem érdemes olyan nevet választani, amely a következő betűkkel kezdődik: J, K vagy Q. Másrészt a T, O és A betűkkel kezdődő nevekkel rendelkező cégek a legszerencsésebbek. Erről a témáról többet olvashatsz itt.
Startup névadás – mire érdemes figyelni?
Mindinkább népszerűvé válik, hogy az emberek az interneten keresnek információt a cégekről és termékekről. Jelenleg a háztartások több mint 70%-ának van internet-hozzáférése. Ezért érdemes elgondolkodni a saját weboldaladon. Hogyan kapcsolódik ez a startup névadásához?
Mielőtt egy adott név mellett döntenél, jó ötlet ellenőrizni, hogy a domain (a megfelelő kiterjesztéssel) már nem foglalt-e valaki más által. Az ügyfelek könnyebben megjegyzik azokat a domaineket, amelyek csak a márkanevet tartalmazzák (további szavak nélkül). Ellenkező esetben nemcsak nehezen találnak meg, de a cégedet is kevésbé hitelesnek fogják észlelni.
Ha globálisan szeretnél terjeszkedni, érdemes azonnal ellenőrizni a .com domain elérhetőségét is. “Egyrészt sok korlátozást jelent a név választásakor. Másrészt kreatív gondolkodásra kényszerít. Megéri a kihívás!”, bátorít Richard Corbett, az Eyetease alapítója, egy startup, amely ingyenes internetet biztosít londoni taxikban.
Azonban a domain elérhetősége nem az egyetlen probléma. Előfordul, hogy egy látszólag hétköznapi név negatív és sértő jelentéssel bír egy idegen nyelven. Érdemes megemlíteni a legendás Chevrolet Nova-t (No va – “nem megy” spanyolul). Egy gyors szótári keresés segíthet elkerülni a potenciális buktatókat.

Hogyan találják ki a startupok a nevüket?
Számos módszer létezik, amely segíthet egy megfelelő név kitalálásában a márkád számára. Íme néhány tipp:
- Kérj visszajelzést. A brainstorming egy bevált módszer, hogy eljuss a tökéletes ötlethez. Ahelyett, hogy egyedül dolgoznál rajta, kérd meg a csapatodat, hogy adjanak tanácsot. Azok az emberek, akik veled dolgoznak, ismerik a céget, így az intuíciójukat felhasználva segítenek neked. Olyan nevet fognak kitalálni, amely nemcsak vonzó, hanem tükrözi azt is, amit a céged valójában csinál. Ezen kívül kihasználhatod az internet lehetőségeit, és online közösségektől is kérhetsz javaslatokat. Ez segít felfedezni, hogy mely nevek a legfigyelemfelkeltőbbek.
- Használj domain név piactereket. Nem mindenki akar időt szánni a megfelelő név kitalálására. Ez érthető. Ezért olyan domain név piacterek alakultak ki, amelyek elvégzik a munkát a vállalkozók helyett, például a Domainify, Sedo vagy Flippa.
- Alkalmazz szakértőket. Ha úgy gondolod, hogy a cégnevének megtalálása messze meghaladja a képességeidet, fordulj szakértőkhöz segítségért. Természetesen nem minden startup engedheti meg magának ezt. Mivel az ilyen szolgáltatások költségesek lehetnek, előre elemezd a költségvetésedet, és döntsd el, hogy van-e elég pénzed szakemberek alkalmazására.
Hogyan nevezzünk el egy startupot – összefoglalás
Jack Trout szavai “Ideje megkülönböztetni vagy meghalni” rendkívül relevánsak, különösen manapság. A legjobb név megtalálása a vállalkozásod számára időt igényel, de mindenképpen megéri. Néhány cég saját magának alkotja meg a márkanevét, mások szövegírókat alkalmaznak, vagy online közösségektől kérnek tanácsot. A választás a tiéd.
Miután eldöntötted, hogyan nevezzünk el egy startupot, nézd meg az ATS eszközünket, hogy segítsen a legjobb jelöltek felvételében.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a nyüzsgő méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en.
Andy Nichols
Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.
Launch your startup:
- Hogyan indítsunk el egy startupot? 7 egyszerű és könnyű lépés
- Startup vs. vállalati munka. Melyik a megfelelő számodra?
- A startup létrehozásának előnyei és hátrányai
- Általános indulási statisztikák, amelyeket tudnod kell
- Hogyan lehet létrehozni egy startup növekedési stratégiát?
- Hogyan nevezzünk el egy startupot? Hasznos tippek és stratégiák
- Hogyan szerezhetünk üzleti tudást gyorsan? 5 legjobb gyakorlat
- Miért buknak el a startupok? 6 startup ötlet, amelyet érdemes elkerülni
- A 6 legprofibb kisvállalkozás
- 7 kérdés, hogy meghatározzuk, érdemes-e folytatni az üzleti ötletedet
- Hogyan érvényesítsd az üzleti ötletedet? 3 egyszerű lépés
- Kövesd a szenvedélyedet? A szenvedély fontossága az üzletben
- Mi az a vásárlói személyiség? 5 előny a vásárlói személyiség létrehozásából
- Hogyan találjunk üzleti ötletet?
- 5 hihetetlen cég, amely garázsban indult
- Mi a piackutatás és miért fontos?
- Hogyan teszteld valójában az üzleti ötletedet?
- Hogyan készítsünk prototípust egy termékhez?
- Hogyan építsünk MVP-t?
- Hogyan használjuk a felméréseket az üzleti ötletünk tesztelésére?
- Mi az üzleti terv? 4 típusú üzleti terv
- Mit kell tartalmaznia egy üzleti tervnek?
- Minek kell szerepelnie egy termékleírásban?
- Megvalósítási terv. Mi az, és hogyan kell létrehozni?
- Versenytárs elemzés
- Marketing stratégia
- Minden, amit a szabadalmakról tudni érdemes
- Milyen engedélyekre és licenszekre van szüksége a startupomnak?
- Mi az átlagos startup alapító fizetése?
- 4 startup adó, amit meg kell fizetned
- Melyik jogi struktúra a legjobb az Ön vállalkozása számára?
- Induló költségek. Mennyire lesz szükséged?
- A szellemi tulajdon védelme egy startupban
- Családi finanszírozás vs. önfinanszírozás
- Mi az a részvényesi megállapodás?
- Minek kell szerepelnie egy üzleti terv pénzügyi szekciójában?
- Pénzügyi menedzsment induló vállalkozások számára
- Mi az a startup?
- 8 legjobb iparág a startupok számára
- 10 hasznos eszköz az üzleti ötleted érvényesítéséhez
- A 5 legfontosabb készség, amire minden rendkívül sikeres startup alapítónak szüksége van
- Hagyományos üzleti terv vs. lean startup terv
- 6 alapvető startup fejlesztési szakasz
- 5 furcsa üzleti ötlet, ami milliókat hozott
- Hogyan ellenőrizheted, hogy a startup ötleted már létezik-e?
- Hogyan írjunk jó problémameghatározást a startupunk számára?