Felhasználói Élmény (UX) és Felhasználói Felület (UI) – ugyanaz vagy különböző? Össze tudjuk egyáltalán hasonlítani őket? Mindkét kérdés hatással van a terméktervezésre. Kulcsfontosságú megérteni a különbséget az UX és UI között – különösen, ha érdekel a munka ezen a területen. Vizsgáljuk meg, milyen kapcsolatok vannak e két terület között.

UX és UI – tartalomjegyzék:

  1. Felhasználói Élmény (UX) – az alapok
  2. Felhasználói Felület (UI) – az alapok
  3. UI és UX hasonlóságok
  4. Hogyan különbözik az UX és UI?
  5. Összehasonlítani az almát a narancssal? A kapcsolat az UX és UI között

Felhasználói Élmény (UX) – az alapok

Ebben a területen a tervezők az élményen dolgoznak, amelyet a felhasználók a termékkel való interakció során tapasztalnak. Természetesen a cél az, hogy az élmény pozitív és zökkenőmentes legyen.

A UX tervező kutatja a célfelhasználók igényeit, céljait és nehézségeit. Az egész tervezési folyamat olyan készségeket foglal magában, mint a vizuális tervezés, analitika, felhasználói kutatás, projektmenedzsment és UI!

A felhasználói élmény tervező munkája általában a következőket tartalmazza:

  • stratégiai tervezés,
  • felhasználói kutatás (elsősorban koncepcionális, nem vizuális),
  • információs architektúra (a tartalom szervezése és tervezése),
  • drótvázak készítése, a termék prototípusának elkészítése,
  • a felhasználók áramlásának figyelembe vétele (az ő útjuk),
  • valódi felhasználókkal végzett tesztelés,
  • az egész folyamat elemzése,
  • optimalizálás.

Felhasználói Felület (UI) – az alapok

A Felhasználói Felület mindaz, amivel a felhasználó interakcióba lép. Általában ez egy mobilalkalmazás vagy weboldal felülete.

Ez magában foglalja a képernyők, billentyűzetek, hang- és fényhatások tervezését, valamint a termék navigációjának mögöttes logikáját.

A UI tervező feladata az interakció élményének optimalizálása (csak) a felülettel – nem az egész termékkel.

A felhasználói felület tervező munkája általában a következőket tartalmazza:

  • tervezési kutatás (trendek, vizuális igények),
  • vizuális elemek tervezése (az összes elrendezés, színek, betűtípusok, ikonok, gombok stb.),
  • márkázás (a termék pozicionálásának része),
  • stílusirányelvek, a vizuális szabályok meghatározása,
  • a reszponzivitás figyelembe vétele (zökkenőmentes alkalmazkodás a platformok között) és az interaktivitás és animációk,
  • prototípus készítése (a UX szakértőkhöz hasonlóan, nekik is tesztelniük kell a munkájuk hatásait).

UI és UX hasonlóságok

Mind az UX, mind az UI:

  • a felhasználóra összpontosít (az igényekre, nehézségekre és vágyakra),
  • az élmény optimalizálásán alapul (hogy pozitív és könnyű legyen),
  • olyan készségeket igényel, mint a tervezés, adat-elemzés vagy felhasználói kutatás,
  • általában a technológiai világban található.

Képzeljük el, hogy weboldalt kell építenünk egy szállító cég számára.

A szolgáltatás egész élménye és logikája főként az UX tervezők feladata. Kutatniuk kell az igényeket, és zökkenőmentes, intuitív folyamatot kell tervezniük az ügyfél számára.

A UI tervező feladata, hogy a folyamat egy részére összpontosítson (gyakran együttműködve az UX tervezővel) – olyan felületet tervezni, amely könnyű utat biztosít az ügyfél számára.

Hogyan különbözik az UX és UI?

A fő különbség az UX és UI között a tervezési területek szélessége.

A Felhasználói Felület a digitális eszközökre összpontosít, különösen a felhasználók képességére, hogy azokat megfelelően használják.

A Felhasználói Élmény egy sokkal szélesebb kifejezés, amely magában foglalja az egész termékeket és az általános stratégiát (nemcsak a vizuális elem építését). A felhasználói élménynek nem is kell digitális termékekről szólnia.

Egy másik dolog, hogy a UI inkább a megjelenésre összpontosít (a felület). Míg az UX is szeretné, ha az élmény zökkenőmentes lenne – a logika fontosabb, mint a vizuális megjelenés.

A kiemelkedő UX eléréséhez mind az UX, mind az UI tervezőknek kéz a kézben kell dolgozniuk. Mindkettő szükséges a sikeres létrehozáshoz.

Valami, ami csodásan néz ki, de nehéz kezelni, a nagyszerű UI és gyenge UX példája. Valami, ami nagyon használható, de borzalmasan néz ki, az kiváló UX és alacsony szintű UI példája.

Összehasonlítani az almát a narancssal? A kapcsolat az UX és UI között

Ahogy valószínűleg észrevetted eddig, az UI egyszerűen az UX része.

Ez a kapcsolat megnehezíti e két terület összehasonlítását – olyan, mintha a jól megtervezett belső térben ülés élményét hasonlítanánk össze a kanapé minőségével, amin ülsz.

A Felhasználói Felület egy szűk elem, a specializáció, amely (más tényezők mellett) a jó Felhasználói Élmény elérésére törekszik.

A UX tervező gyakran egy absztraktabb szinten dolgozik (például stratégián és logikán). Ugyanakkor a UI tervező ezeket az ötleteket valósággá alakítja, konkrét elemek (a felület betűtípusai, színei, térközei és mások) tervezésével.

A kontrasztok ellenére az UX és UI nem teljesen elkülönült dolgok! Mindkettő kulcsfontosságú, és kéz a kézben dolgozik annak meghatározásában, hogy egy termék hogyan fog kinézni és működni. Az egyik mindig befolyásolja a másikat.

UX és UI

UX és UI – összefoglalás

A Felhasználói Élmény (UX) és a Felhasználói Felület (UI) a legjobban összekevert és félreértett kifejezések közé tartozik a területen. Az emberek gyakran keverik, felcserélik és összezavarják őket. Ez a félreértés eredménye lehet, hogy mennyire széles a UX kifejezés.

Egyszerűen fogalmazva – az UI olyan elemeket tartalmaz, amelyek lehetővé teszik a felhasználó számára, hogy interakcióba lépjen egy termékkel. Az UX az, amit az egyén tapasztal a termékkel való interakció során.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on.

Klaudia Kowalczyk

Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.

View all posts →