Honnan meríthetünk inspirációt egy UX tervező munkájában? Hogyan lehet megkülönböztetni a jó UX terveket a rosszaktól? Ma ezeket és sok más kérdést fogunk megvitatni a jó UX tervezésről, valamint bemutatunk néhány olyan felhasználói felületet, amelyek magas szintet képviselnek az UX területén. Reméljük, hogy találsz inspirációt a bemutatott példákból.
A jó UX tervezés példái – tartalomjegyzék:
- Honnan meríthetünk tervezési inspirációt?
- Hogyan ismerjük fel a jó UX tervezést
- A jó UX tervezés példája – Google
- A jó UX tervezés példája – Apple
- A jó UX tervezés példája – Airbnb
Honnan meríthetünk tervezési inspirációt?
Az UX ipar jelenleg gyorsan növekvő és dinamikusan változó iparág. Egy jó UX tervező egyik feladata, hogy naprakész legyen a jelenlegi trendekkel, kövesse a változó technológiát és inspirációt keressen az iparág vezetőitől. Az a tervező, aki elkerüli ezeket a tevékenységeket – egyszerűen nem fejlődik. Az UX ipar folyamatos érdeklődést, kutatást, inspirációkeresést és új kutatási vagy tervezési módszerek keresését, összehasonlítást, valamint innovációk megvalósítását igényli.
Hogyan lehet inspirálódni? Sokan ajánlani fogják a tervezők számára jól ismert portálokat, mint például a Dribbble vagy a Behance. Van egy dolog, amire érdemes figyelni. Ezeken a portálokon hatalmas számú esettanulmányt találhatsz különböző iparágakból, amelyeket a világ minden tájáról érkező tervezők készítettek. Különböző nézőpontokat láthatsz, de ne feledd, hogy bárki, aki ott fiókot hoz létre, közzéteheti a projektjeit. Sok közülük nem kereskedelmi projekt, amelyet “fióknak” készítettek egy UX kurzus keretében vagy függetlenül olyan emberek által, akik nem dolgoznak UX tervezőként – és például csak tanulnak.
Az ilyen projektekben gyakran a vizuális részre összpontosítanak – UI, és az UX maga háttérbe szorul. Hiányzik a kutatás, az üzleti követelmények, a probléma meghatározása, az egész folyamat célja, vagy a felhasználók igényei, ami miatt a projekt vizuálisan vonzó lehet, de nem feltétlenül jól átgondolt és kutatással, adatokkal alátámasztott. Így nehéz itt a jó inspirációról beszélni egy UX tervező számára. Sokkal értékesebb tartalmat találhatunk a jól ismert UX ügynökségek esettanulmányainak esetében vagy akár a felhasználói élmény élvonalába tartozó cégek weboldalain is. Az alábbiakban közelebbről is megvizsgálunk néhányat.
Hogyan ismerjük fel a jó UX tervezést
Végül is, az internet gazdagsága lehetővé teszi, hogy sok forrásból merítsünk inspirációt (beleértve a Dribbble-t vagy a Behance-t – ezeket nem tagadjuk meg teljesen). Ahogy már többször is írtuk – a jó tervező alapvető jellemzője a kutatás lefolytatásának és a következtetések levonásának képessége. Ez a tervezési inspiráció keresésének képességére is lefordítható. De mit kell bemutatnia egy olyan projektnek, amely a felhasználói élmény szempontjából jónak minősül?
- Elsősorban tartalmaznia kell egy esettanulmányt, amely bemutatja a kutatás adatait, a felhasználói problémát, az üzleti célokat és a KPI-ket – olyan mutatókat, amelyek lehetővé teszik annak ellenőrzését, hogy a projekt, miután megvalósították, eléri-e a kitűzött “siker” célokat.
- Csak a kutatás megfelelő módon történő elvégzése nem elegendő, természetesen – az elemzésüknek és az eredményeknek le kell fordulniuk a végső felhasználói felület tervezésére. Ezért az esettanulmány során különös figyelmet fordítunk arra, hogy a tervezés megfelel-e a felhasználók igényeinek és megoldja-e a tervezési problémát.
- A UX szempontjából jó tervezés természetesen az, amely megfelel a Nielsen használhatósági heurisztikáinak. Ezeket már részletesen leírtuk a külön cikkben. A heurisztikák univerzális elvek, amelyek alapvető technikát jelentenek a felhasználói felületek használhatóságának elemzésére. A követésükkel a tervező teljes mértékben optimalizálja az oldal megjelenését és teljesítményét.
Példa: Vegyünk egy elektronikai boltot. A probléma a felhasználók által elhagyott kosarak magas száma. A projekt célja kideríteni ennek a viselkedésnek az okát és megoldani ezt a problémát.
A Google Analytics és a Hotjar adatai, valamint a felhasználókkal végzett felmérések elemzése után kiderül, hogy a legnagyobb problémájuk a kiválasztott termékek elérhetőségének hiánya – amit csak a vásárlási kosárban tapasztalnak, amikor a termék megrendelését szeretnék véglegesíteni. A projekt természetesen további részletes elemzést, kutatást és a felhasználói felület funkcionalitásának megváltoztatását igényli. Könnyen levonható a következtetés, hogy itt a siker mérésének tényezője a vásárlási kosarak elhagyásának számának csökkenése és a weboldalon történő konverziók növekedése lesz (az oldalt látogató emberek vs. vásárlást végző emberek).
Itt egyértelműen meghatározott probléma áll fenn – mind üzleti, mind felhasználói szempontból, van egy célunk és meghatározott siker mérőszámaink.
Természetesen a széleskörű kutatás lefolytatása, valamint a UX magas szintre emelése sok pénzt és időt, valamint tapasztalt UX és UI szakemberek, fejlesztők, elemzők és vezetők csapatát igényli. Nem meglepő, hogy a nagy, nemzetközi technológiai cégek – mint például a Google és az Apple – nagyon jó UX-szel büszkélkedhetnek.
A jó UX tervezés példája – Google
A Google, amely 1998 óta van a piacon, bizonyára nagyszerű példa arra, hogy milyen is lehet a jó UX. A Google keresője az egyik legegyszerűbb eszköz az interneten. Működése intuitív, és nem okoz problémát az átlagos internetező számára. Megfelel a Nielsen heurisztikákból származó követelményeknek – egyszerű, tiszta, világos és esztétikus. Nem tartalmaz felesleges linkeket, gombokat vagy bannereket. Azonnal világos, hogyan lehet eligibilis. Sőt, egy pillantással látható, mire való – keresésre.
Ezen kívül a kereső megjeleníti a legutóbb keresett kifejezéseket, javasolja a kapcsolódó kereséseket, és javít minket, ha elgépeljük a beírt kifejezést. Így válaszol a felhasználók igényeire, és a lehető legegyszerűbbé teszi számukra az egész keresési folyamatot.
A jó UX tervezés példája – Apple
Az Apple weboldala nemcsak gyönyörű dizájn, hanem gondosan kidolgozott UX is. A weboldal nagyon könnyű, intuitív navigációval rendelkezik. A navigációs sáv nemcsak kategória neveket tartalmaz, hanem a termékek kis képeit is, ami lehetővé teszi a weboldalon való gyors navigálást. Az oldalon használt nyelvezet egyszerű, de kreatív. Felesleges leírás nélkül mutatja be a felhasználónak egy adott termék konkrét értékét.
A weboldal lehetővé teszi a termékek összehasonlítását egy kategórián belül, hogy gondosan választhassuk ki a számunkra megfelelő terméket. Az Apple nagy hangsúlyt fektet az innovatív, de minimalista UI-ra – vagyis az oldal megjelenésére és esztétikájára – ami, ahogy emlékszünk, szintén az egyik Nielsen heurisztika, amely befolyásolja a felhasználó oldalról alkotott véleményét és a termékkel kapcsolatos élményét.
Érdekes módon az Apple megosztja a legjobb tervezési gyakorlatokat saját weboldalán, és letölthető maketteket, oktatási anyagokat, valamint Emberi Felület Irányelveket biztosít.
A jó UX tervezés példája – Airbnb
Az Airbnb (egy platform, amely lehetővé teszi a magánszemélyek általi szállásbérlést) 2008-as alapítása óta nagyon népszerű a felhasználók körében – az egyik fő ok természetesen a jól megtervezett UX.
A kezdőlap rendezett és világos. A középen egy keresőmező látható – mindenki számára ismerős, ha csak a Google keresésből is. Így ez egy jól bevált minta használata, amely már ismerős a felhasználók számára, ami intuitívvá teszi az oldalt, és senki sem fog elveszettnek érezni magát. Az Airbnb jó UX gyakorlatának másik jellemzője a térképes nézet, amelyen láthatóak az árak a keresett helyek listája mellett. Az Airbnb lehetővé teszi, hogy minden kulcsfontosságú információt egy helyen kapjunk – a ház helyét a térképen, az árat, a fényképeit és a nevét.
A weboldal emellett nagyszerű megközelítést alkalmaz a tartalomra – az UX írás nagyon magas színvonalú, és fontos információkat közvetít egyszerű módon. Példa erre a “még nem fogják levonni a díjat” szöveg az első foglaláskor – a felhasználó egyértelmű üzenetet kap arról, hogy a díjat csak a foglalás megerősítése után vonják le.
Az Airbnb, akárcsak az Apple, megosztja a legjobb gyakorlatokat, érdekes esettanulmányokat és híreket a tervezés világából saját weboldalán.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a nyüzsgő méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en.
Klaudia Kowalczyk
Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.
The ultimate UX Guide:
- Mi az UX – és mi nem az
- Felhasználói élményeket tervezel? Figyelj ezekre a dolgokra!
- 10 használhatósági heurisztika az UX tervezéshez, amit tudnod kell
- Az UX tervezési folyamat 5 egyszerű és könnyű lépésben
- Felhasználóközpontú tervezés és főbb elvei
- Mi az ügyfélélmény?
- 7 tényezője a (kiemelkedő) felhasználói élménynek
- Miért fontos a UX?
- A jó UX tervezés példái
- Felhasználói élmény vs Vásárlói élmény. Egy egyszerű magyarázat a kapcsolatukról
- Mi az a márkakép?
- Használhatóság vs funkcionalitás az UX-ben
- A felhasználóközpontú tervezési folyamat szakaszai