A Felhasználói Élmény Tervezés egy olyan terület, amely a dolgok kiváló módon történő tervezésére összpontosít. A legfontosabb dolog – természetesen – a Felhasználói Élmény. Tehát az érzések, benyomások és érzékelések, amelyeket a felhasználók a tervezett termék használata során tapasztalnak. Ma bemutatunk 7 tényezőt, amelyek befolyásolják a Felhasználói Élményt.
7 tényező a (kiváló) Felhasználói Élményhez – tartalomjegyzék:
7 tényező a Felhasználói Élményhez
“Minden tervezett. Kevés dolog van jól megtervezve.”
Ezek a szavak, amelyeket Brian Reed-nek tulajdonítanak, mindent elmondanak. A tervezés nem elég – mindent meg kellett tervezni. Az igazi kihívás az, hogy jól készítsünk dolgokat!
Természetesen minden tervező azt akarja, hogy a Felhasználói Élmény a lehető legsimább és legkellemesebb legyen. A nagyszerű UX közvetlenül vásárlási hajlandóságra fordítódik. Hogyan tervezel JÓ Felhasználói Élményt?
Lenyűgöző design, amit senki sem tud használni? Ez nem nagyszerű. Egy csúnya felület, de minden szükséges funkcióval rendelkezik? Még mindig nem ideális. Szép és funkciókkal teli termékek, amelyeket a felhasználó nem tud használni? Kérlek, állj meg! Látod a mintát itt?
Az első osztályú felhasználói élmény holisztikus. A felhasználó egyszerre több tényező által is lenyűgöződik. Ha egy szempont valóban kiemelkedő, de mások fájdalmasak – az összesített értékelés közepes lesz.
Engedd meg, hogy bemutassunk egy listát a hét jellemzőről, amelyekre minden felhasználói élmény tervezőnek figyelnie kell a terveiben. Az összes hét követelmény teljesítése a sikerhez vezető út.
Ezeknek a 7 tényezőnek az ötlete Peter Morville mögött áll. Ő egy tapasztalt tervező és információs építész. Széleskörű kutatása után kidolgozott egy koncepciót, amely illusztrálja a felhasználói élmény minden szükséges aspektusát, amelyet a tervezőknek figyelembe kell venniük.
- Hasznos
- Használható
- Megtalálható
- Hiteles
- Vonzó
- Hozzáférhető
- Értékes
Miért akarna valaki egy terméket a piacra dobni, ha az nem hasznos az első helyen?
De néha a hasznosság nem olyan könnyen észlelhető, mint amilyennek tűnik. Például – hasznos a dekoráció? Hasznos a szórakoztatás? Hogy megkönnyítsük a dolgokat, azt kell mondanunk, hogy a haszontalan felesleges. Ha a termék tökéletesen működne egy funkció nélkül – az a funkció felesleges, ezért haszontalan. Ha valami értéket ad hozzá és célt szolgál – az hasznos.
Összekeverhető a hasznossággal (amit éppen most tárgyaltunk), de mindjárt látni fogod, miért ez a probléma más aspektusa.
Mobil játék tervezése, amelyhez több mint két kéz szükséges, nem használható – mert a felhasználó egyáltalán nem tudja használni ezt a játékot. A szabály egyszerű – az embereknek képesnek kell lenniük használni egy funkciót. Minél könnyebb használni a terméket – annál jobb a design.
Olyan kezelhető, amilyennek hangzik – a dizájnnak könnyen megtalálhatónak kell lennie. Ha az ügyfelek nem találják meg a terméket, akkor azt sem fogják használni vagy megvenni. A célod az, hogy a kulcsfontosságú információkat a megfelelő felhasználóknak a megfelelő pillanatban mutasd be. Ne hagyd, hogy a felhasználók céltalanul bolyongjanak, nem tudva, mit tegyenek ezután.
A Felhasználói Élmény világában nincsenek második esélyek. Ha egyszer megcsalod a felhasználót, soha többé nem tér vissza a weboldaladra.
A felhasználónak képesnek kell lennie bízni a termékben. Mit jelent ez? Azt, hogy a termék azt csinálja, amit mondtál, hogy csinál – és hogy ésszerű ideig tart. Ha a felhasználók azt gondolják, hogy a termék készítője hazudott nekik vagy rossz szándékkal járt el – az egy példa a rossz felhasználói élményre.
Ebben a jellemzőben a felhasználók érzelmeit érintjük sokkal inkább, mint bármely korábbi aspektusban. A vágy néhány dolgon múlik, mint például a márkázás, a kép, az identitás, az esztétika és az érzelmi design.
A vonzó tényező biztosítja, hogy a felhasználók nemcsak használni fogják a terméket – hanem hogy a te termékedet fogják előnyben részesíteni a versenytársaid termékeivel szemben.
A hozzáférhetőség jellemzője gyakran figyelmen kívül marad, és ez nem jó dolog.
A hozzáférhetőség mind arról szól, hogy élményt nyújtunk, nem a kiválasztottaknak, hanem a széles felhasználói körnek. Mindez a felhasználók igényeinek ismeretéről és teljesítéséről szól.
Mit kell figyelembe venni? Például ne feledkezz meg a fogyatékosságokról! A halláscsökkenés, a látás- vagy mozgáskorlátozottság nem olyan marginális, mint ahogy azt valaki gondolhatja. Ezenkívül a fogyatékkal élő emberekre való tervezés segít olyan dolgokat tervezni, amelyek mindenki számára könnyebben használhatók.
Reméled, hogy a terméked értéket nyújt. Az alapvető minőség megfelelő. De mit is jelent ez?
Az általad tervezett érték ellenőrzéséhez értékelheted a problémák költségeit, amelyeket a tervezésed megold. Mi a tökéletes értékkeverék? Olcsó design, amely egy drága problémát old meg.

Mit tegyél mindezzel?
Tehát, nagyszerű UX tervező szeretnél lenni? Az említett 7 tényező kulcsszerepet játszik a tervezésed általános minőségében.
A nehéz rész az, hogy mind a 7 tényezőre gondolnod kell. A jó hír az – hogy megéri.
Ha sikerül valami hasznosat, használhatót, megtalálhatót, hiteleset, vonzót, hozzáférhetőt és értékeset tervezned… Minden dolgot jól csináltál, és a legjobb termék áll előtted. Gratulálok!
Összefoglalás
Egy termék sikere több mint az, hogy mennyire szép a termék. Ez több, mint hogy mennyire használható a termék.
A felhasználói élmény tervezőknek sok tényezőt egyszerre kell figyelembe venniük, hogy biztosak lehessenek abban, hogy a felhasználók vágyait és igényeit figyelembe veszik. Mi ennek az egésznek a célja? Természetesen a kiváló felhasználói élmény.
Tudtad, hogy a Firmbee segítségével együttműködhetsz a projektcsapatoddal? Nézd meg a projektmenedzsment szoftverünket!
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en.
Klaudia Kowalczyk
Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.
The ultimate UX Guide:
- Mi az UX – és mi nem az
- Felhasználói élményeket tervezel? Figyelj ezekre a dolgokra!
- 10 használhatósági heurisztika az UX tervezéshez, amit tudnod kell
- Az UX tervezési folyamat 5 egyszerű és könnyű lépésben
- Felhasználóközpontú tervezés és főbb elvei
- Mi az ügyfélélmény?
- 7 tényezője a (kiemelkedő) felhasználói élménynek
- Miért fontos a UX?
- A jó UX tervezés példái
- Felhasználói élmény vs Vásárlói élmény. Egy egyszerű magyarázat a kapcsolatukról
- Mi az a márkakép?
- Használhatóság vs funkcionalitás az UX-ben
- A felhasználóközpontú tervezési folyamat szakaszai
- Mi az ember-gép interakció (HCI)?
- UX és UI – összehasonlíthatók?
- Tudod, mit jelent a UX tervezés?