Gyakori félreértések, félrevezető álláshirdetések és a terület újdonsága – mindezek hozzájárultak ahhoz, hogy nézeteltérések merültek fel arról, hogy pontosan mi is a UX – és mi nem az. A probléma megoldása érdemes, mert jelenleg a piacnak több szakemberre van szüksége a UX területén.

Mi az UX – tartalomjegyzék:

  1. A felhasználói élmény jelentése
  2. Mi az UX design?
  3. Miért van szükséged nagyszerű UX designra?
  4. Gyakori MÍTOSZOK az UX-ről

A felhasználói élmény jelentése

Az UX a felhasználói élményt jelenti – ez világos. De mit is jelent pontosan a felhasználói élmény?

A felhasználói élmény egy széleskörű kifejezés, amely sokféle reakciót jelöl egy termékre. Az élmény magában foglalja az érzéseket, érzelmeket, és a kognitív és viselkedési válaszokat.

Szükséged van egy példára? Nincs probléma!

Képzeld el, hogy egy bizonyos csészéből szeretnél kávét inni. A felhasználói élmény mindaz, amire gondolsz és amit érzel a csészével kapcsolatban.

Könnyen megfogható és kellemes tapintású? A szín és a dizájn szép?

Az UX nagyrészt a digitális világ kontextusában használatos – de a szabály ugyanaz marad. A digitális termékek UX-e a termékkel való interakció során megjelenő reakciókra utal. Például – intuitív vagy vizuálisan vonzó.

Mi az UX design?

Az UX tervezők nem tervezik a felhasználói élményt! Ez egyszerűen lehetetlen. De az UX-re terveznek, olyan körülményeket teremtve, amelyek segítik a felhasználókat, hogy bizonyos módon érezzék magukat.

A felhasználói élmény tervezésének célja, hogy a felhasználó elégedett legyen a termékkel való interakcióval.

Hogyan érheted ezt el? Nincs egyetlen út a megvalósításhoz. A Peter Morville 7 kulcsfontosságú elemének koncepciójára hivatkozva az UX tervezőnek a terméket a következőképpen kell kialakítania:

  • használható (könnyen használható),
  • hasznos (a szükségletek kielégítése),
  • kívánatos (vonzó),
  • megtalálható (intuitív),
  • hozzáférhető (a fogyatékkal élő felhasználók számára is),
  • hiteles (megbízható).
Mi az ux

Miért van szükséged nagyszerű UX designra?

Legyünk egyenesek – biztosak vagyunk benne, hogy te, a céged és a terméked nagyszerű UX-re törekszik. Miért? Mert mindenki ezt teszi!

Az How To Make Sense of Any Mess szerzője, Abby Covert egyszer azt mondta, hogy az UX hatása kristálytiszta: minél elégedettebbek a felhasználóid, annál valószínűbb, hogy megteszik azt, amit ösztönözni próbálsz.

A Trillió dolláros UX probléma: Átfogó útmutató az UX ROI-jához szerint az UX designba való befektetés megtérülése 100 dollár minden 1 dollárra befektetve. Ha ez nem győz meg, nem tudjuk, mi fog.

Gyakori MÍTOSZOK az UX-ről

Az UX-et olyan állításokkal definiálhatjuk, amelyek azt mondják mi az UX és mi nem az UX.

  1. Az UX egyenlő az UI-val
  2. Ez az állítás gyakori hiba – valószínűleg azért, mert az emberek automatikusan feltételezik, hogy a dizájn szónak a vizuálisakra kell vonatkoznia.

    A legegyszerűbb magyarázat az, hogy az UI (Felhasználói Felület) tervezés az UX tervezés része. A jól megtervezett felület segít javítani az általános felhasználói élményt.

  3. Az UX csak a termékről szól
  4. A UX tervezési folyamatban mindig az emberekre kell összpontosítani – az ő szükségleteikre, problémáikra, gondjaikra és vágyikra.

    Természetesen a tervező mindig a termékre gondol – de a felhasználó szempontjából.

  5. A vásárlói élmény egyenlő a felhasználói élménnyel
  6. Itt hasonló kapcsolat áll fenn, mint az UX és az UI között. Ebben az esetben az UX (felhasználói élmény) egy része egy szélesebb vásárlói élménynek.

    A termék használata a márkával való interakció része. Az UX design befolyásolja a vásárlói élményt, de a vásárlói élmény egy kicsit több annál.

  7. Az UX csak a vizuálisakról szól
  8. Ahogy általában értjük, az UX az, ahogyan a termék megjelenik (pl.: könnyen olvashatóak a betűtípusok? a gomb ösztönzi a felhasználót a kattintásra?). De az UX sokkal több ennél!

    Az UX tervező inkább a termék koncepciójára és logikájára összpontosít. A vizuálisaknak támogatniuk kell a struktúrát, de önmagukban nem elegendőek.

    A szép dizájnnak be kell mutatnia a jól megtervezett UX funkcióit és céljait.

  9. Az UX figyelmen kívül hagyja a vizuálisakat a használhatóság érdekében
  10. Néha az emberek, akik hallják az utolsó pontot, hogy az UX több mint a vizuálisak, egy másik szélsőségbe kerülnek, és kezdenek úgy gondolkodni, hogy az UX-nek semmi köze a vizuálisakhoz.

    Az igazság, mint általában, valahol a középen rejlik.

    A rossz vizuálisak és a csúnya felület a gyenge minőségű felhasználói élmény részei. Nem kellemes, könnyű és kívánatos egy olyan terméket használni, amely nem tűnik vonzónak.

  11. Az UX csak egy lépés a tervezési folyamatban
  12. A jobb felhasználói élmény tervezése egy folyamatos folyamat, és időről időre optimalizálni kell.

    Nem lehet csak kipipálni az UX-t a feladatlistáról. Az UX tervezést minden termék életciklusának lépésébe be kell építeni. Ideális esetben rendszeresen új felhasználói visszajelzéseket is gyűjthetsz, és tovább optimalizálhatod az UX-t.

mi az ux

Mi az UX – összefoglaló

A megfelelően megtervezett és átgondolt UX szükséges a terméked és a vállalkozásod számára. Miért? Ez triviális. Az ügyfeleid tapasztalatai közvetlenül lefordulnak a vásárlási hajlandóságra.

Tudtad, hogy a Firmbee segítségével együttműködhetsz a projektcsapatoddal? Nézd meg!

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en.

Klaudia Kowalczyk

Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.

View all posts →