Gyakori félreértések, félrevezető álláshirdetések és a terület újdonsága – mindezek hozzájárultak ahhoz, hogy nézeteltérések merültek fel arról, hogy pontosan mi is a UX – és mi nem az. A probléma megoldása érdemes, mert jelenleg a piacnak több szakemberre van szüksége a UX területén.
Mi az UX – tartalomjegyzék:
- A felhasználói élmény jelentése
- Mi az UX design?
- Miért van szükséged nagyszerű UX designra?
- Gyakori MÍTOSZOK az UX-ről
A felhasználói élmény jelentése
Az UX a felhasználói élményt jelenti – ez világos. De mit is jelent pontosan a felhasználói élmény?
A felhasználói élmény egy széleskörű kifejezés, amely sokféle reakciót jelöl egy termékre. Az élmény magában foglalja az érzéseket, érzelmeket, és a kognitív és viselkedési válaszokat.
Szükséged van egy példára? Nincs probléma!
Képzeld el, hogy egy bizonyos csészéből szeretnél kávét inni. A felhasználói élmény mindaz, amire gondolsz és amit érzel a csészével kapcsolatban.
Könnyen megfogható és kellemes tapintású? A szín és a dizájn szép?
Az UX nagyrészt a digitális világ kontextusában használatos – de a szabály ugyanaz marad. A digitális termékek UX-e a termékkel való interakció során megjelenő reakciókra utal. Például – intuitív vagy vizuálisan vonzó.
Mi az UX design?
Az UX tervezők nem tervezik a felhasználói élményt! Ez egyszerűen lehetetlen. De az UX-re terveznek, olyan körülményeket teremtve, amelyek segítik a felhasználókat, hogy bizonyos módon érezzék magukat.
A felhasználói élmény tervezésének célja, hogy a felhasználó elégedett legyen a termékkel való interakcióval.
Hogyan érheted ezt el? Nincs egyetlen út a megvalósításhoz. A Peter Morville 7 kulcsfontosságú elemének koncepciójára hivatkozva az UX tervezőnek a terméket a következőképpen kell kialakítania:
- használható (könnyen használható),
- hasznos (a szükségletek kielégítése),
- kívánatos (vonzó),
- megtalálható (intuitív),
- hozzáférhető (a fogyatékkal élő felhasználók számára is),
- hiteles (megbízható).

Miért van szükséged nagyszerű UX designra?
Legyünk egyenesek – biztosak vagyunk benne, hogy te, a céged és a terméked nagyszerű UX-re törekszik. Miért? Mert mindenki ezt teszi!
Az How To Make Sense of Any Mess szerzője, Abby Covert egyszer azt mondta, hogy az UX hatása kristálytiszta: minél elégedettebbek a felhasználóid, annál valószínűbb, hogy megteszik azt, amit ösztönözni próbálsz.
A Trillió dolláros UX probléma: Átfogó útmutató az UX ROI-jához szerint az UX designba való befektetés megtérülése 100 dollár minden 1 dollárra befektetve. Ha ez nem győz meg, nem tudjuk, mi fog.
Gyakori MÍTOSZOK az UX-ről
Az UX-et olyan állításokkal definiálhatjuk, amelyek azt mondják mi az UX és mi nem az UX.
- Az UX egyenlő az UI-val
- Az UX csak a termékről szól
- A vásárlói élmény egyenlő a felhasználói élménnyel
- Az UX csak a vizuálisakról szól
- Az UX figyelmen kívül hagyja a vizuálisakat a használhatóság érdekében
- Az UX csak egy lépés a tervezési folyamatban
Ez az állítás gyakori hiba – valószínűleg azért, mert az emberek automatikusan feltételezik, hogy a dizájn szónak a vizuálisakra kell vonatkoznia.
A legegyszerűbb magyarázat az, hogy az UI (Felhasználói Felület) tervezés az UX tervezés része. A jól megtervezett felület segít javítani az általános felhasználói élményt.
A UX tervezési folyamatban mindig az emberekre kell összpontosítani – az ő szükségleteikre, problémáikra, gondjaikra és vágyikra.
Természetesen a tervező mindig a termékre gondol – de a felhasználó szempontjából.
Itt hasonló kapcsolat áll fenn, mint az UX és az UI között. Ebben az esetben az UX (felhasználói élmény) egy része egy szélesebb vásárlói élménynek.
A termék használata a márkával való interakció része. Az UX design befolyásolja a vásárlói élményt, de a vásárlói élmény egy kicsit több annál.
Ahogy általában értjük, az UX az, ahogyan a termék megjelenik (pl.: könnyen olvashatóak a betűtípusok? a gomb ösztönzi a felhasználót a kattintásra?). De az UX sokkal több ennél!
Az UX tervező inkább a termék koncepciójára és logikájára összpontosít. A vizuálisaknak támogatniuk kell a struktúrát, de önmagukban nem elegendőek.
A szép dizájnnak be kell mutatnia a jól megtervezett UX funkcióit és céljait.
Néha az emberek, akik hallják az utolsó pontot, hogy az UX több mint a vizuálisak, egy másik szélsőségbe kerülnek, és kezdenek úgy gondolkodni, hogy az UX-nek semmi köze a vizuálisakhoz.
Az igazság, mint általában, valahol a középen rejlik.
A rossz vizuálisak és a csúnya felület a gyenge minőségű felhasználói élmény részei. Nem kellemes, könnyű és kívánatos egy olyan terméket használni, amely nem tűnik vonzónak.
A jobb felhasználói élmény tervezése egy folyamatos folyamat, és időről időre optimalizálni kell.
Nem lehet csak kipipálni az UX-t a feladatlistáról. Az UX tervezést minden termék életciklusának lépésébe be kell építeni. Ideális esetben rendszeresen új felhasználói visszajelzéseket is gyűjthetsz, és tovább optimalizálhatod az UX-t.

Mi az UX – összefoglaló
A megfelelően megtervezett és átgondolt UX szükséges a terméked és a vállalkozásod számára. Miért? Ez triviális. Az ügyfeleid tapasztalatai közvetlenül lefordulnak a vásárlási hajlandóságra.
Tudtad, hogy a Firmbee segítségével együttműködhetsz a projektcsapatoddal? Nézd meg!
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en.
Klaudia Kowalczyk
Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.
The ultimate UX Guide:
- Mi az UX – és mi nem az
- Felhasználói élményeket tervezel? Figyelj ezekre a dolgokra!
- 10 használhatósági heurisztika az UX tervezéshez, amit tudnod kell
- Az UX tervezési folyamat 5 egyszerű és könnyű lépésben
- Felhasználóközpontú tervezés és főbb elvei
- Mi az ügyfélélmény?
- 7 tényezője a (kiemelkedő) felhasználói élménynek
- Miért fontos a UX?
- A jó UX tervezés példái
- Felhasználói élmény vs Vásárlói élmény. Egy egyszerű magyarázat a kapcsolatukról
- Mi az a márkakép?
- Használhatóság vs funkcionalitás az UX-ben
- A felhasználóközpontú tervezési folyamat szakaszai
- Mi az ember-gép interakció (HCI)?
- UX és UI – összehasonlíthatók?
- Tudod, mit jelent a UX tervezés?