A technológia és a közösségi média gyors fejlődése azt jelenti, hogy a 21. század második évtizedében folyamatosan mindenféle adat (információ) áradatával találkozunk minden irányból, és gyakran hozunk fontos döntéseket (szakmai vagy személyes) ezek alapján. Nem meglepő, hogy az üzlet is a felhasználásukra összpontosít. Az adatelemzés kérdése különböző üzleti területeken évek óta téma, de az utóbbi időben ez a terület egyre fontosabb szerepet játszik a marketingben vagy az értékesítésben, különösen a történetmesélés keretein belül. Mi az adat- és vizuális történetmesélés, és miért érdemes érdeklődni e bemutatási mód iránt, amikor a céged jövőjére gondolsz?
Adat- és vizuális történetmesélés – tartalomjegyzék:
- Mi az adat történetmesélés
- Vizuális adat történetmesélés – miért olyan fontos?
- Adat történetek – az üzlet jövője
Mi az adat történetmesélés?
Gondoltál már arra, hogy az adatok hogyan tudnak egy történetet közvetíteni? Azonban a számok és tények önmagukban nem elegendőek – az adat történetmeséléshez szükséges, hogy kulcsfontosságú következtetéseket vonjunk le a kapott információkból, majd ezeket olyan módon vizualizáljuk, ami vonzó a célközönség számára. Így a napi működés során való alkalmazása különböző területeken szerzett készségeket igényel, mint például az adatelemzés (a megfelelő ellenőrzés elvégzése és megbízható következtetések közvetítése szempontjából), vizualizáció (grafikai érzék és esztétikai érzék), és történetmesélés (jó történetmesélés, azaz kapcsolatok keresése az adatok között, hogy a szavakkal elérjük a címzettet) mások mellett.

Vizuális adat történetmesélés – miért olyan fontos?
Az adat történetmesélés egy narratív koncepciót alkalmaz (a múlt, jelen vagy jövő egy adott területéről), ami természetes bármely közönség számára – mivel gyermekkortól kezdve hallgatunk történeteket. Ezért érthető bárki számára: egy cég alkalmazottja, végfelhasználó, üzleti partner vagy igazgatósági tag. Ezzel bármely üzleti működés aspektusáról mesélhetünk. Azonban nem ezek a tulajdonságok teszik fontosságát a cég működésében folyamatosan növekvővé. Miért válik az adat- és vizuális történetmesélő hamarosan nélkülözhetetlenné a munkaerőpiacon?
- Mert a minimalizmusra és a megfelelő információk kiválasztására összpontosítunk
- Mert befolyásolják a döntéshozatalt
- Mert az adatok feledésbe merülnek, a történetek viszont nem
Egy diagram, grafika vagy infografika, és egy adatokkal készült történet – ennyire van szükség ahhoz, hogy felkeltse egy potenciális közönség érdeklődését egy prezentáció során vagy közösségi média üzenetek készítésekor. A megfelelő vizualizációval és történetmeséléssel elfelejtheted azokat a prezentációkat, amelyek tucatnyi diából állnak, amelyek, bár számos részletet tartalmaznak, nem képesek felkelteni az érdeklődést, és ami még rosszabb, összekeverhetők mások által készített tartalmakkal.
Manapság minden címzett azt akarja, hogy a legfontosabb és legérdekesebb információt a legegyszerűbb formában és rövid idő alatt kapja meg, és a számokról, eredményekről, mutatókról vagy tényekről szóló hatékony történetmesélés jelentősen növeli az üzenet meggyőzőerejét. Ez pontosan az a lehetőség, ami mindkét fél (márka és ügyfél) számára érdekes, amit az adat történetmesélés biztosít.
Nyilvánvaló, hogy az emberi agy a jobb és bal agyféltekére oszlik, amelyek kiegészítik egymást. A jobb felelős az érzelmek létrehozásáért és átéléséért, míg a bal a logikus gondolkodásért, analitikáért vagy a részletek észleléséért. Nem meglepő tehát, hogy az adat történetmesélés, amely az adatok révén a bal agyféltekére hat, és egy olyan történet révén, amely érzelmet kelt és serkenti a kreativitást a jobb agyféltekében, egyre jobban teljesít. A sikerhez az egyik nem létezhet a másik nélkül – ezért hangsúlyozzuk az adat történetmesélés révén létrehozott üzenet meggyőzőerejét.
Részletes, konkrét, további cselekvés alapját adó – azt lehet állítani, hogy ezek a 3 legfontosabb jellemző leírja azokat az adatokat, amelyeket különböző módokon nyernek és jelentésekben, publikációkban vagy közösségi médiában tesznek közzé. Azonban tagadhatatlan tény, hogy manapság, amikor különböző típusú információkat keresünk, csak a weboldalon vagy a közösségi médiában görgetünk a szemünkkel, keresve valamit, ami megragadja a figyelmünket. Egy ilyen elem kétségtelenül lehet egy megfelelően megtervezett (a színek, betűtípusok, a tartalom elrendezése stb. szempontjából) grafikai alkotás, amely adatokat és a címzett számára érdekes következtetéseket közvetít.
Ha azt akarjuk, hogy a számok vagy tények ne vesszenek el a sok inger között, akkor kétségtelenül egy szokatlan (még) kombinációra kell fogadnunk: a számokról szóló történeteket együtt a rendkívül kidolgozott vizualizációval.
Adat történetek – az üzlet jövője
Régóta tudjuk, hogy a történetmesélés a kulcs, amely elérheti bármely ügyfélcsoportot. Abban az időben, amikor egyre nehezebb versenyezni az ár, a minőség vagy a hirdetési alkotások mennyisége terén különböző csatornákban, szükséges olyan eszközöket alkalmazni, amelyek lehetővé teszik, hogy “mélyebbre” hatoljunk az ügyfélhez. Ezért a történetmesélés, amely megfelelően vizualizált adatokon alapul, a kiindulópontja minden olyan entitás tevékenységeinek, amely a piacon való helyezkedésért küzd. Te is megvalósítod ezt a fajta tevékenységet a cégedben vagy szervezetedben?
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Andy Nichols
Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.