A UX designre nincs általánosan elfogadott magyarázat. A terület dinamikusan fejlődik, és e fogalom definíciója is. Megpróbáljuk felfedezni, mit jelent a UX design!
Tudod, mit jelent a UX Design? – tartalomjegyzék:
- A felhasználói élmény (UX) mögötti jelentés
- A UX Design tervezési része
- A UX design folyamat összetevői
- A felhasználói élménnyel kapcsolatos tévhitek
A UX design jelentése
A felhasználói élmény egy különböző dolgok csoportja, amelyeket egy kifejezésbe sűrítünk. Milyen jelentést találhatunk ebben a csoportban? Például:
- minden interakció a felhasználó és a termék vagy szolgáltatás között,
- a felhasználó belső élménye,
- a felhasználó érzései, érzelmei, gondolatai és benyomásai (amelyek a termék használata közben jelentkeznek).
Jó vagy rossz felhasználói élmény?
Általánosságban elmondható, hogy egy jó felhasználói élmény akkor van, amikor az interakció egyszerű, kellemes, zökkenőmentes és örömteli. Egy hosszú, frusztráló élmény a rossz UX design tünete.
A nagyszerű vagy gyenge felhasználói élményt az üzleti célok vagy sikerindikátorok alapján is mérhetjük. A jó felhasználói élmény arra ösztönzi a felhasználót, hogy többet használja a terméket (és fizessen érte), míg a gyenge felhasználói élmény elriasztja őket a termék használatától, és kockázatot jelent a felhasználó elvesztésére a versenytársakhoz.
Amikor a felhasználói élmény megtörténik?
A felhasználói élmény akkor következik be, amikor interakció van a felhasználó és a termék között.
A toll használata közbeni felhasználói élmény akkor történik, amikor valamit írsz, vagy csak nézed, vagy babrálsz a tollal. A forma, a szín és az érzés – mindezek a dolgok hozzák létre a felhasználói élményt.
Amikor az írás élménye kellemes és zökkenőmentes, a tervező jól végezte a dolgát. Amikor az írás folyamatos fájdalmat okoz, hólyagokat ad a kezedre, a toll időnként megáll – nos, ez egy rosszul megtervezett élmény (és termék) darabja.
Mindezek az indikátorok más termékekre, szolgáltatásokra és virtuális termékekre (pl. weboldalakra vagy alkalmazásokra) is alkalmazhatók.
A UX Design tervezési része
Mindenki tudja, hogy nincs hatalmad megtervezni az élményt. A tervezők nem képesek teljes mértékben irányítani az összes benyomást. A felhasználói élmény, a terméken kívül, más dolgoktól is függ, mint például az emlékek, a hangulat vagy a hozzáállás – és ezt nem tudjuk irányítani. Tehát mit tervezünk a felhasználói élmény tervezése során?
Tervezhetjük (és tesszük is) azokat a feltételeket, amelyek a legjobb valószínűséggel biztosítanak jó élményt a felhasználónak. Tervezhetjük a terméket, annak funkcióit, megjelenését és illatát, és választhatunk színeket és anyagokat, hogy a legjobb élményt nyújtsuk a felhasználónak.
A UX design rövid története
Don Norman a Nielsen Norman Group társalapítója és a felhasználói élmény kifejezés alkotója (amelyet az 1990-es években fejlesztett ki).
Mit mond a kifejezés alkotója a felhasználói élményről? Szerinte a felhasználói élmény tartalmazza a végfelhasználók interakciójának minden elemét a céggel, annak szolgáltatásaival és termékeivel.

A UX design folyamat összetevői
A UX design nem egy este tollal és papírral. A UX design egy folyamatos folyamat a felhasználói élmény fejlesztésére – és javítására. Tehát milyen feladatok szerepelnek a UX tervezői listán?
- Piac kutatás – a tervezőknek tudniuk kell, kinek terveznek.
- Termékfejlesztés – a UX az üzleti kontextusban történik, tehát kell, hogy legyenek üzleti célok, piac és termék.
- A felhasználói útvonal feltérképezése – a tervezők átgondolják az összes különböző lépést, amelyen a felhasználóknak át kell menniük. Minél zökkenőmentesebb a folyamat, annál jobb az élmény.
- Felhasználói tesztek – csak a végfelhasználók tudják ellenőrizni a tervezők és az üzlettulajdonosok feltételezéseit. Tehát a UX tervezőknek valós felhasználókon kell tesztelniük a terméket, és a visszajelzések alapján javítaniuk az élményt.
A felhasználói élménnyel kapcsolatos tévhitek
A UX és a UX design gyakran összekeveredik más (többé-kevésbé) kapcsolódó kifejezésekkel. Nézzük meg a leggyakoribb félreértéseket.
- Felhasználói élmény versus vásárlói élmény
- Felhasználói élmény design versus felhasználói felület design
- Felhasználói élmény versus használhatóság
Ezek a kifejezések szorosan összefüggenek, így nem meglepő, hogy egyesek (gyakran nem szakértők a területen) összekeverik őket.
A vásárlói élmény tágabb kifejezés, mint a felhasználói élmény. A vásárlói élmény magában foglalja a felhasználói élményt (a termékkel való interakció) és minden más interakciót a márkával (például: az értékesítőkkel, hirdetésekkel vagy a boltban való tartózkodás élményével).
Ezek a kifejezések szintén szorosan összefüggenek. A UX design és a UI design kapcsolata hasonló a vásárlói élmény és a felhasználói élmény közötti kapcsolathoz. Ebben az esetben a UI design a teljes UX design része.
A UX tervezőnek túl kell látnia a termék vizuális rétegén. A funkciók és a használhatóság kulcsfontosságú a jó UX-hez. A felhasználói élmény nemcsak arról szól, hogy a dolgok hogyan néznek ki, hanem arról is, hogy a dolgok hogyan működnek.
Itt analóg helyzet áll fenn a UX és UI designok közötti kapcsolathoz. A használhatóság a felhasználói élmény kulcsfontosságú része – de sok más is van.

Összefoglalás
A jó és a rossz felhasználói élmény design közötti különbség közvetlenül átválthat a termék megvásárlása vagy nem megvásárlása közötti különbségre. A UX design megértésének kulcsa tudni, hogy a kifejezés sok dolgot tartalmaz – és mindegyik fontos a jó UX design létrehozásához.
Most már tudod, mit jelent a UX design. Kövesd a sorozatunkat, hogy ne maradj le a jövőbeli cikkekről.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten.
Klaudia Kowalczyk
Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.
The ultimate UX Guide:
- Mi az UX – és mi nem az
- Felhasználói élményeket tervezel? Figyelj ezekre a dolgokra!
- 10 használhatósági heurisztika az UX tervezéshez, amit tudnod kell
- Az UX tervezési folyamat 5 egyszerű és könnyű lépésben
- Felhasználóközpontú tervezés és főbb elvei
- Mi az ügyfélélmény?
- 7 tényezője a (kiemelkedő) felhasználói élménynek
- Miért fontos a UX?
- A jó UX tervezés példái
- Felhasználói élmény vs Vásárlói élmény. Egy egyszerű magyarázat a kapcsolatukról
- Mi az a márkakép?
- Használhatóság vs funkcionalitás az UX-ben
- A felhasználóközpontú tervezési folyamat szakaszai
- Mi az ember-gép interakció (HCI)?
- UX és UI – összehasonlíthatók?
- Tudod, mit jelent a UX tervezés?