Bevezetés

Milyen tényezőket kell figyelembe venniük a termékmenedzsereknek, amikor egy digitális termék életciklusának végét jelentik be? Hogyan lehet kezelni az EOL folyamatot, hogy minimalizálják a zavarokat és biztosítsák a zökkenőmentes átmenetet a felhasználók számára, irányítva őket az új termék elfogadásának folyamatában?

Mi az EOL?

Az EOL, vagyis az Életciklus Vége, az a pillanat, amikor egy termék már nem kap támogatást a termék tulajdonosától. Ez azt jelenti, hogy többé nem frissítik, nem végeznek rajta hibajavításokat, és új biztonsági javításokat sem vezetnek be.

Miért érhetik el a termékek az EOL-t?

Sok oka lehet annak, hogy egy termék elérheti az EOL-t. Íme három a leggyakoribbak közül:

  • Pénzügyi életképesség – amikor egy termék nyereségtelenné válik, és a további fejlesztések, frissítések, valamint új funkciók hozzáadása nem ígér radikális változást, a termék tulajdonosa úgy dönthet, hogy levonja a piacról. Például a Google Reader fejlesztő cége 2013-ban megszüntette a támogatását, mert már nem termelt elegendő bevételt.
  • Innováció hiánya – ha egy termék már nem felel meg a piaci elvárásoknak, például a zavaró technológiák vagy a következő generációs termékek megjelenése miatt, a termék tulajdonosa úgy dönthet, hogy nyugdíjba vonul. Például a MySpace, egy közösségi hálózati szolgáltatás, 2016-ban megszüntette a terméke támogatását, mert újabb platformok, mint a Facebook és a Twitter, kiszorították.
  • Technológiai elavulás – ha már nem technikailag megvalósítható egy termék fenntartása, a termék tulajdonosa úgy dönthet, hogy véget vet a termék életciklusának. Például a Microsoft 2014-ben megszüntette a Windows XP támogatását, mert az architektúrája elavult és sebezhető volt a biztonsági fenyegetésekkel szemben.

Ezek a három ok csupán a jéghegy csúcsa. Sok más tényező is befolyásolhatja az EOL döntéseket.

Az EOL döntéseket befolyásoló tényezők

A fent említett okokon kívül számos más tényezőt is figyelembe kell venniük a termékmenedzsereknek, amikor egy digitális termék életciklusát befejezik, például:

  • Támogatási költségek – ha egy digitális termék támogatásának költsége, például a piacon lévő egyéb technológiákkal való kompatibilitás biztosítása vagy a piaci hatékonyság fenntartása magas, a termék tulajdonosa úgy dönthet, hogy megszünteti azt. Például az Adobe, a Flash Player készítője, 2020-ban megszüntette a támogatását, mert már nem volt nyereséges a fenntartása.
  • Ügyfélszolgálat – az idősebb termékek fenntartása több ügyfélinformációt generálhat az új eszközökkel vagy rendszerekkel való kompatibilitási problémák miatt. Másrészt, ha egy megszüntetett termék támogatását befejezik, az jelentősen befolyásolhatja az ügyfélszolgálatot. Ha egy termék már nem támogatott, a vásárlóknak nehézségeik adódhatnak a segítségkéréssel. Például a BlackBerry 2022-ben megszüntette a okostelefonjaik támogatását, ami megnehezítette az ügyfelek számára a segítségkérést, amikor szükségük volt rá.
  • Értékesítés és marketing – egy termék támogatásának megszüntetése szintén nagy hatással lehet az értékesítési és marketing erőfeszítésekre. Ha egy termék már nem támogatott, nehéz lehet új felhasználókat vonzani. Például a Palm Pre 2011-ben megszüntette a terméke támogatását, ami megnehezítette a boltok számára azokat az árucikkeket értékesíteni, amelyek még mindig elérhetők voltak a piacon.

A digitális termék életciklusának vége (EOL) folyamata

Miután meghozták a döntést egy digitális termék életciklusának befejezéséről, a termékmenedzsernek kezelnie kell az EOL folyamatot. Ez általában a következő szakaszokat foglalja magában:

  1. Tervezés – a termékmenedzsernek tervet kell készítenie a termék támogatásának befejezésére. A tervnek tartalmaznia kell a támogatás megszüntetésének ütemezését, a felhasználók számára szóló kommunikációs stratégiát, és egy migrációs tervet, ha a cég szeretné fenntartani a kapcsolatot a meglévő ügyfelekkel, és ösztönözni őket az új termékre való áttérésre.
  2. Kommunikáció – a termékmenedzsernek jól előre tájékoztatnia kell a felhasználókat a termék támogatásának megszüntetéséről a tervezett EOL dátum előtt. Az üzenetnek világosnak, tömörnek és empatikusnak kell lennie, hogy minden felhasználónak lehetősége legyen új terméket választani, és megtudni, mi fog történni az alkalmazásukkal, programjukkal vagy adataikkal.
  3. Migráció – egy másik fontos feladat a felhasználók új termékre való migrálása. A migráció általában bonyolult folyamat, amelyet megfelelően kell kezelni. Különösen, ha a technikai infrastruktúra vagy az adatkezelő változik.
  4. Leállítás – a termék életciklusának befejezésével kapcsolatos utolsó feladat a termék piacról való visszavonása. Ez magában foglalja a termék eltávolítását az alkalmazásboltokból, a szerverek leállítását és az adatok archiválását.
EOL

Összegzés

Bár egy termék életének befejezése sosem könnyű döntés, néha különböző okok miatt szükséges. Azonban, ha a termékmenedzserek alaposan mérlegelik az összes tényezőt, minimalizálhatják a zavarokat és biztosíthatják a zökkenőmentes EOL folyamatot.

Az EOL folyamat több hónapot vagy akár éveket is igénybe vehet, ezért érdemes jól előre elkezdeni a tervezést. Először is, értesítse a felhasználókat, hogy a terméke nyugdíjba vonul. Jó ötlet, ha a lehető leghamarabb tájékoztatja őket az EOL-ról, és folyamatosan tájékoztatja őket a változásokról.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.

Andy Nichols

Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.

View all posts →

Product management:

  1. Miért fontos a termék életciklus menedzsment?
  2. Termékmenedzsment bevezetése
  3. Mi a termékmenedzser szerepe?
  4. Hogyan építsünk hatékony termékstratégiát?
  5. OKR-ek vs SMART célok. Melyik keretrendszer hoz jobb eredményeket?
  6. Hogyan definiáljunk egy értékajánlatot?
  7. A vásárlói igények azonosítása és a piaci szegmentálás
  8. Digitális terméked prototípusának készítése
  9. Versenyelőny megszerzése egy hatékony terméktervvel
  10. Hogyan építsünk MVP-t?
  11. MVP vs MMP vs MMF. Kulcsfontosságú mérföldkövek a termékfejlesztésben
  12. A hipotézisvizsgálat elsajátítása
  13. Nyertes termékötlet kidolgozása. Technikák és lépések
  14. A termékminőség-irányítás javítására szolgáló bevált módszerek
  15. Stratégiák és taktikák a sikeres termékbevezetéshez
  16. A termelési optimalizálás révén a nyereségesség növelése
  17. A termék sikerének mérése
  18. Mikor érdemes nyugdíjba vonulni egy termékkel? A termék életciklusának végére vonatkozó döntéseket befolyásoló kulcsfontosságú tényezők
  19. Agilis a termékmenedzsmentben
  20. A terméktervezés jövője. Főbb trendek és előrejelzések
  21. Hogyan árazzuk be a terméket? A legnépszerűbb árazási stratégiák
  22. Feladatok elvégzése. Olyan termékek létrehozása, amelyekre a vásárlóknak valóban szükségük van.
  23. Mi a lean termékmenedzsment?
  24. Scrum és Kanban a termékmenedzsmentben.
  25. Mi az adatalapú termékmenedzsment?
  26. Mi az a growth hacking?
  27. A/B tesztelés a termékmenedzsmentben
  28. Hasznos termékmenedzsment sablonok. Hol találhatók?
  29. Stratégiai eszközök a termékmenedzsmentben
  30. 5 hasznos termékmenedzsment eszköz
  31. Hogyan lehet létrehozni és kezelni a termékdokumentációt?
  32. Hogyan használjuk a mesterséges intelligenciát a termékmenedzsmentben
  33. 6 alapvető eszköz a termékmenedzserek számára