Miért fontos a UX? Ha habozik, hogy UX tervezési szakembereket alkalmazzon a cégéhez, bővítse a UX csapatát vagy növelje a UX kutatási költségvetését, mindenképpen olvassa el a következő cikket! Ebben 5 érvet mutatunk be, hogy miért fontos a UX és hogyan fordítható le a cég növekedésére és eredményére.
Miért fontos a UX? – tartalomjegyzék:
- Miért fontos a UX és mi az? – emlékeztető
- A UX reagál a felhasználói igényekre
- A UX a vásárlói élménybe fordul át
- A UX lehetővé teszi, hogy kiemelkedjen a versenytársak közül
- A UX befolyásolja a márka imázsát és piaci pozícióját
- A UX hatással van a cég eredményére
Miért fontos a UX és mi az? – emlékeztető
A felhasználói élmény témája kétségtelenül a legújabb divatszó az üzleti piacon az IT ipar fejlődése és a jobb digitális termékek tervezésére irányuló vágy miatt. Már részletesen foglalkoztunk a UX-szel a korábbi bejegyzéseinkben. Itt emlékeztetünk arra, hogy a megadott termékkel (többnyire digitális) kapcsolatos általános felhasználói élmény.
Sok szempont befolyásolja – a weboldal vagy alkalmazás funkcionalitásától, intuitivitásától, a navigáció könnyedségétől, sebességétől, a szándékolt cselekvés (pl. egy adott információ megtalálása az oldalon, termék online vásárlása vagy hírlevélre való feliratkozás) végrehajtásának egyszerűségétől, a weboldal esztétikájától, átláthatóságától, valamint a weboldal vagy alkalmazás vonzó dizájnjától.
A lehető legjobb élmény biztosítása a felhasználói élmény tervezők felelőssége, akik kutatókkal, elemzőkkel, felhasználói felület tervezőkkel és fejlesztőkkel dolgoznak együtt. Az alábbiakban 5 kulcsfontosságú szempontot írunk le, amelyek megerősítik, mennyire fontos a felhasználói élmény napjainkban, és hogyan támogathatja a cég növekedését.
A UX reagál a felhasználói igényekre
A sikeres felhasználói élmény tervezés egyik legfontosabb szempontja, hogy a folyamat a lehető legjobb termék szállításával zárul – amely nemcsak az üzleti követelményekhez, hanem a felhasználók valódi igényeihez és követelményeihez is igazodik.
A UX tervezési folyamat részeként a kutatók a felhasználókat vizsgálják (például mélyinterjúk, felmérések, funkcionalitási tesztek prototípussal vagy az alkalmazás/weboldal kezdeti verziójával), majd számos vászont és személyiséget hoznak létre, hogy rendszerezzék a felhasználóról összegyűjtött tudást. Mindez azért, hogy jobban képviseljék frusztrációikat, fájdalompontjaikat, követelményeiket, igényeiket és vágyait. Egy ideális folyamatban egy ilyen személyiségnek minden tervezési döntésnél kísérnie kell a tervezőket. Ez segít olyan termékeket a piacra juttatni, amelyeket az emberek akarnak – a szükséges, hasznos és funkcionális termékeket.

A UX a vásárlói élménybe fordul át
Ahogy korábban írtuk a szövegben a felhasználói élmény és a vásárlói élmény összehasonlításakor, a UX a vásárlói élmény egyik eleme – tehát befolyásolja a teljes élményt, amely nemcsak egy termékhez, hanem a márkához is kapcsolódik. Így pozitív érzéseket teremt a felhasználókban egy adott céggel kapcsolatban, ami későbbi vásárlásokhoz vagy a cég szolgáltatásainak/termékeinek más potenciális vásárlóknak való ajánlásához vezethet.
A UX lehetővé teszi, hogy kiemelkedjen a versenytársak közül
A pozitív UX biztosítása segít kiemelkedni a versenytársak közül. A UX tervezők munkája egyre népszerűbbé válik, és a UX szakemberek értékes szakértőkké válnak a munkaerőpiacon. A lelkes cégek nem sajnálják a pénzt a toborzási folyamatokban és a kompenzációban.
A mai valóságban bárki könnyen indíthat céget, online boltot vagy fejleszthet alkalmazást, így a verseny szinte minden iparágban napról napra nő. A cégeknek tehát egyre inkább ki kell tűnniük. Tapasztalt felhasználói élmény tervezők alkalmazása és pontosan a digitális termékünkhöz kapcsolódó UX-re való összpontosítás bizonyosan olyan tényező, amely lehetővé teszi, hogy kiemelkedjünk a piacon elérhető versenytársak közül.
Mivel a megfelelő szintű UX biztosítása még nem globális standard, hajlamosak vagyunk azt mondani, hogy ez bizonyosan valami, amivel egy cég megkülönböztetheti magát és új vásárlókat/felhasználókat vonzhat az oldalra, valamint megtarthatja a már meglévőket.
A UX befolyásolja a márka imázsát és piaci pozícióját
Ha a UX befolyásolja az érzéseket, érzelmeket, vásárlási döntéseket és véleményeket. Ez segít kiemelkedni a versenytársak közül – ez is befolyásolja a márka teljes imázsát és piaci pozícióját. Egy olyan cég, amely törődik a UX-szel, olyan cég, amely törődik a felhasználóval, az ő igényeivel és problémáik megoldásával. Egy ilyen felhasználó pozitívan fog beszélni a cégről, tovább ajánlja, dicsérő véleményeket ad, és építi annak hírnevét.

A UX hatással van a cég eredményére
A UX a felhasználóra és az ő követelményeire összpontosít, de fontos emlékezni arra, hogy üzleti követelmények is állnak mögötte. Ahogy tudjuk, “az üzlet üzlet” és a végső cél mindig a nyereség növelése, a cég és termékeinek fejlesztése körül forog. A megfelelő felhasználói élmény az egyik kulcsfontosságú tényező a cél eléréséhez.
Így minden szempont befolyásolja a cég stratégiai céljait, amelyek a nyereség maximalizálására és a további fejlődés elősegítésére irányulnak. Egy olyan cég, amely pénzt keres, jobban tud gondoskodni alkalmazottairól, bővítheti csapatát, új helyszíneken nyithat irodákat, vagy új piacokba vagy termékekbe fektethet be.
Szerencsére manapság a legtöbb cég már lépést tart a technológiai fejlődéssel, és a felhasználói élmény üzleti szempontból való fontosságának tudata folyamatosan növekszik. A vállalkozások szakembereket és akár egész UX osztályokat alkalmaznak, és nem sajnálják a költségvetést a kutatásokra, hogy megismerjék ügyfeleiket. Ez jó gyakorlat, és sok előnyt hozhat a vállalat számára, mind rövid, mind hosszú távon.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en.
Klaudia Kowalczyk
Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.
The ultimate UX Guide:
- Mi az UX – és mi nem az
- Felhasználói élményeket tervezel? Figyelj ezekre a dolgokra!
- 10 használhatósági heurisztika az UX tervezéshez, amit tudnod kell
- Az UX tervezési folyamat 5 egyszerű és könnyű lépésben
- Felhasználóközpontú tervezés és főbb elvei
- Mi az ügyfélélmény?
- 7 tényezője a (kiemelkedő) felhasználói élménynek
- Miért fontos a UX?
- A jó UX tervezés példái
- Felhasználói élmény vs Vásárlói élmény. Egy egyszerű magyarázat a kapcsolatukról
- Mi az a márkakép?
- Használhatóság vs funkcionalitás az UX-ben
- A felhasználóközpontú tervezési folyamat szakaszai
- Mi az ember-gép interakció (HCI)?
- UX és UI – összehasonlíthatók?
- Tudod, mit jelent a UX tervezés?