Mik a fő alapelvei és módszertana? Mik a jellemzői, és milyen előnyöket nyújthat a felhasználóknak, tervezőknek és vállalkozásoknak? Mindezt megtalálja az alábbi szövegben, mivel ma szeretnénk bemutatni a felhasználóközpontú tervezési elveket.
Felhasználóközpontú tervezés és főbb elvei – tartalomjegyzék:
- Felhasználóközpontú tervezés
- A felhasználóközpontú tervezés elvei
- Hogyan néz ki a folyamat?
- A felhasználóközpontú tervezési módszertan előnyei
- Összefoglalás
Felhasználóközpontú tervezés
A felhasználóközpontú tervezés (vagy UCD) egy megközelítés a digitális termékek és emberek közötti interakció tervezésére, amely a felhasználókat helyezi a folyamat középpontjába. A felhasználók fájdalmai, követelményei, szükségletei és vágyai részletesen a középpontba kerülnek.
Az UCD módszer egy többlépcsős problémamegoldó attitűdöt jellemez. Fő követelményei a UX/UI tervezés és egy fejlesztőcsapat, amely magabiztosan képes előre jelezni a felhasználói interakciót a termékkel.

A felhasználóközpontú tervezés elvei
Jó gyakorlat azonban nem csupán feltételezésekre vagy előrejelzésekre támaszkodni, hanem a felhasználók bevonása a kutatási és tesztelési folyamatba a kezdetektől fogva, amíg a megoldás meg nem születik és meg nem valósul (és a későbbi iterációk során is, amikor a használhatóságot tesztelik és a szükséges fejlesztéseket bevezetik). A felhasználók bevonásával – azaz azokkal az emberekkel, akik potenciálisan alkalmazni fogják a terméket vagy megoldást – a tervezők megbízható információkat gyűjthetnek a felhasználók követelményeiről, problémáiról vagy szükségleteiről, majd létrehozhatnak egy terméket/szolgáltatást/megoldást, amely gondosan kielégíti azokat.
A felhasználóközpontú tervezés filozófiája arra összpontosít, hogy válaszokat találjon a következő kérdésekre:
- Ki a felhasználónk, és mi fontos számára?
- Mik a felhasználó céljai és feladatai (felhasználói munkák)?
- Hogyan és milyen sorrendben végzi el a feladatait a felhasználó?
- Milyen körülmények segítik a felhasználót a céljai elérésében?
- Mik a felhasználónk fájdalompontjai, problémái és korlátai?
- Mik a felhasználó elvárásai a megoldásunkkal kapcsolatban?
Hogyan néz ki a folyamat?
A USD módszertan és a megfelelően kiválasztott kutatási módszerek alkalmazásával a projekt különböző fázisaiban a tervezők folyamatosan javíthatják a projektet, hogy az a felhasználók igényeire reagáljon, és a lehető legjobban teljesítse a céljaikat.
A felhasználóközpontú tervezési folyamat négy szakaszból áll, amelyek ciklikusan ismétlődnek, amíg a korábban feltételezett használhatósági követelmények el nem érhetők.
- Az első a kutatási fázis, amelynek célja az empátia kialakítása – azaz a felhasználónk problémáinak, fájdalmainak, viselkedésének, követelményeinek, szükségleteinek és vágyainak megértése.
- A második fázis a projekt ötleteinek megalkotására és összegyűjtésére összpontosít. Ebben a fázisban a UX tervezők a kutatási fázisban összegyűjtött tudást használják fel a projekt megoldásainak javaslatára.
- A harmadik szakasz már a tervezésről szól – az első Lo-Fi makettek létrehozása a tartalomra és az információs architektúrára összpontosítva.
- Az utolsó fázis a használhatósági tesztelés potenciális felhasználókkal. Itt ellenőrzik a tervezők, hogy a javasolt megoldások megfelelnek-e a felhasználók elvárásainak. Azonban ez nem mindig a tervezési folyamat utolsó szakasza – szükség lehet a makettek, a koncepció kialakításának, vagy akár a kutatás szakaszába való visszatérésre a termék működésének és funkcionalitásának javítása érdekében.
A felhasználóközpontú tervezés különböző fázisait a következő bejegyzésben részletezzük a felhasználóközpontú tervezés fázisairól.

A felhasználóközpontú tervezési módszertan előnyei
A felhasználóközpontú módszertan lehetővé teszi a digitális termék tervezéséhez szükséges információk megszerzését, amely a valós felhasználói igényekhez van igazítva. Már a kezdetektől fogva megalapozza a praktikus és intuitív weboldal/digitális termék létrehozását.
A kutatás eredményeire és a felhasználói javaslatokra alapozva elkerülhetők a hibás tervezési gyakorlatok, és később időt és forrást takaríthatunk meg – a megvalósítás utáni terv nem igényel annyi korrekciót és fejlesztést, mintha csupán a fejlesztőcsapat feltételezésein alapulna.
Összefoglalás
A cikkben tárgyalt felhasználóközpontú tervezés tehát a felhasználókra, azok fájdalmaira, követelményeire, szükségleteire és a digitális termékkel való interakciójára összpontosít. Lehetővé teszi a UX tervezők számára, hogy olyan terméket hozzanak létre, amely megfelel a valós igényeknek. A megközelítésnek számos előnye van, és alkalmazásával gyorsan érdemi eredményeket érhet el.
Ez minden, amit tudnia kell a UX tervezési folyamatokról. Kövesse blogkategóriánkat, a “Végső UX Útmutató“-t, hogy ne maradjon le a következő cikkeinkről.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en.
Klaudia Kowalczyk
Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.
The ultimate UX Guide:
- Mi az UX – és mi nem az
- Felhasználói élményeket tervezel? Figyelj ezekre a dolgokra!
- 10 használhatósági heurisztika az UX tervezéshez, amit tudnod kell
- Az UX tervezési folyamat 5 egyszerű és könnyű lépésben
- Felhasználóközpontú tervezés és főbb elvei
- Mi az ügyfélélmény?
- 7 tényezője a (kiemelkedő) felhasználói élménynek
- Miért fontos a UX?
- A jó UX tervezés példái
- Felhasználói élmény vs Vásárlói élmény. Egy egyszerű magyarázat a kapcsolatukról
- Mi az a márkakép?
- Használhatóság vs funkcionalitás az UX-ben
- A felhasználóközpontú tervezési folyamat szakaszai
- Mi az ember-gép interakció (HCI)?
- UX és UI – összehasonlíthatók?
- Tudod, mit jelent a UX tervezés?