Mi a peer-to-peer visszajelzés? A peer-to-peer visszajelzés a munkahelyen egy új teljesítményértékelési modell. A HRM gyakorlatban gyakran 360 fokos visszajelzésnek is nevezik. Azok a szervezetek, amelyek az operációk optimalizálására és a költségek csökkentésére törekednek, egyre inkább értékelik a peer review fontosságát. A menedzserek felelősek a peer visszajelzés megvalósításáért, azonban ahhoz, hogy a folyamat sikeres legyen, szükséges, hogy az egész személyzet részt vegyen benne, függetlenül a betöltött pozícióktól. Minden alkalmazottnak nyitottnak kell lennie a felügyelőitől és munkatársaitól, valamint a belső és külső ügyfelektől kapott visszajelzésekre. Olvassa el cikkünket, hogy többet megtudjon a folyamatról.

Peer-to-peer visszajelzés – tartalomjegyzék:

  1. Mi a peer-to-peer visszajelzés?
  2. A peer review folyamat 7 lépésben
  3. A 360 fokos visszajelzés előnyei és hátrányai
  4. Összefoglalás

Mi a peer-to-peer visszajelzés?

A peer-to-peer értékelés egy olyan folyamat, amelyben egy egyén visszajelzést kap több forrásból, mint például felügyelők, kollégák, valamint belső és külső ügyfelek. Ezért gyakran többforrásos visszajelzésnek is nevezik. Ez az értékelési technika általában a következő célokra kerül megvalósításra:

  • támogatni az alkalmazottak tanulását és fejlődését,
  • segíteni az alkalmazottak megszerzésében és utódlási tervezésében,
  • okos bérdöntéseket hozni, különösen a bónuszok és jutalmak tekintetében.

A peer review folyamat 7 lépésben

A peer review folyamat elsősorban kérdőíveken alapul. Ezek lehetővé teszik az egyének különböző viselkedéseinek mérését egy kompetenciák listájához viszonyítva. A kompetenciák utalhatnak vezetői képességekre, a csapattagok által betöltött egyéni pozíciókra, önálló tanulásra, kommunikációra, szervezési készségekre, döntéshozatalra, tudásra és motivációra.

Az értékeléseket a visszajelzést adó személyek végzik, akik egy megfelelő skálán osztályozzák az egyes teljesítményeket. A kérdőíveket általában névtelenül töltik ki, ahogyan azt a szervezeti kultúra meghatározza. Az így nyert információk hozzájárulnak a konkrét intézkedésekhez a kitűzött célok függvényében.

Hogyan valósítsuk meg a 360 fokos visszajelzést helyesen?

Kövesse ezeket a lépéseket:

  1. határozza meg a folyamat céljait, és kapcsolja azokat konkrét tevékenységekhez,
  2. határozza meg a visszajelzés adásáért és fogadásáért felelős személyeket,
  3. határozza meg a munkaterületeket és viselkedéseket, amelyeket a visszajelzés érint,
  4. határozza meg az információgyűjtés módját – dolgozzon ki egy kérdőívet vagy vásároljon egy megfelelő eszközt,
  5. elemezze és mutassa be az összegyűjtött adatokat minden résztvevő számára, aki a 360-as értékelésen vesz részt,
  6. hozzon létre és valósítson meg egy végrehajtható fejlesztési tervet,
  7. folyamatosan figyelje és értékelje a megvalósított programot.

A peer-to-peer visszajelzés sikere elsősorban a felügyelők és a folyamatban részt vevők jóváhagyásától függ. Ez közvetlenül megköveteli az összes alkalmazott aktív részvételét. Fontos az is, hogy a kérdőív tartalma tükrözze a viselkedés tipikus és jelentős aspektusait, és kapcsolódjon a valós eseményekhez.

Fontos megjegyezni, hogy a résztvevőknek semmilyen módon nem szabad fenyegetve érezniük magukat. Ezt el lehet kerülni a kérdőív névtelenségével, amelynek rövidnek és egyszerűen megfogalmazottnak kell lennie.

peer-to-peer review

A 360 fokos visszajelzés előnyei és hátrányai

Előnyök Hátrányok
Lehetőséget ad az alkalmazottaknak, hogy megtudják, hogyan látják őket mások. Szubjektív információt nyújt, amely nem alapul igazságon vagy tényeken.
Felhívja a menedzserek figyelmét az alkalmazottak képzésének szükségességére. Stresszt okoz a visszajelzést adóknak és a folyamatban részt vevő alkalmazottaknak.
Segít megerősíteni a kívánt kompetenciákat. Felesleges eljárások létrehozására kényszeríti a cégeket.
Azonosítja a fejlesztési és javítási területeket. Időigényes és megbízhatatlan.
Megállapítja a szervezet erősségeit és gyengeségeit. Befektetést és elkötelezettséget igényel.
Segít megtudni a kulcsfontosságú alkalmazottak valódi értékét. Az alkalmazottakat elriaszthatja a negatívan beszélő kollégák véleménye.

Összefoglalás

A 360 fokos visszajelzés célja, hogy az alkalmazottak számára átfogó képet nyújtson teljesítményükről, amely lehetővé teszi számukra a vezetői készségek fejlesztését és a termelékenység növelését. Segít a munkavállalóknak a nagyobb hatékonyság elérésében, mivel közvetlenül rámutat a fejlesztésre szoruló területekre. Ahhoz, hogy a peer-to-peer visszajelzés hatékony legyen, meg kell beszélni az egész megvalósítási folyamatot minden résztvevővel, és be kell mutatni számukra annak előnyeit.

peer-to-peer review

Most megtudta, mi a peer-to-peer visszajelzés. További források: A globalizáció előnyei és kihívásai.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten.

Nicole Mankin

HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.

View all posts →