A UX tervezési folyamat teljesen önkényes, vagy van egy következetes struktúrája? Először is hangsúlyozni kell, hogy a létrehozási folyamat általában nem lineáris. Ennek ellenére azonosíthatók bizonyos szakaszok, amelyek mindig részei ennek. Olvass tovább, hogy többet megtudj.
A UX tervezési folyamat 5 egyszerű lépésben – tartalomjegyzék:
- Határozd meg a felhasználót
- Elemezd az adatokat
- Nyújts megoldásokat
- Készíts prototípust
- Teszteld a termékedet
- Összefoglalás
Határozd meg a felhasználót
Mielőtt bármilyen megoldáson kezdenél gondolkodni, tudnod kell, milyen problémákat kell megoldania. Mivel a UX tervezési folyamat emberközpontú, nem tudsz jó alkotásokat létrehozni anélkül, hogy először megismernéd a felhasználókat. Ez magában foglalja a szakértőkkel való konzultációt, a problémába való belemerülést, valós emberek megfigyelését és nézőpontjuk megismerését, végfelhasználók interjúztatását és a meglévő kutatások áttekintését. Ezen a szakaszon ne aggódj túl sokat az adatok kontextusba helyezése miatt. Csak koncentrálj az információk összegyűjtésére és a probléma világos képének felépítésére.
Elemezd az adatokat
Ezen a ponton már sok (talán túl sok) adatod van. Itt az idő, hogy feltételezéseket tegyél a gyűjtött információk alapján. Szintetizáld egyszerű állításokká, amelyek a fő problémát képviselik. Győződj meg róla, hogy a felhasználók igényeit írják le, nem pedig a terméket létrehozó cég igényeit. Ezen a szakaszon különösen hasznos lehet felhasználói személyiségek létrehozása is.

Nyújts megoldásokat
Induljon a kreatív folyamat! Végre elérkezett az idő, hogy ötleteket generálj. Ne feledd, hogy ezt a szakaszt a gyűjtött adatok és elemzés természetes folytatásaként kell kezelni. Az ötleteknek az előző szakaszokból kell származniuk. Az egyik legnépszerűbb technika, amelyet ezen a szakaszon használnak, a brainstorming. Fontos, hogy ezen a ponton ne zárj ki semmilyen ötletet, mivel ez blokkolhatja a szerzőt. Néha egy jó megoldás a néhány rossz ötlet után születik meg.
Több ötlet összegyűjtése a kezdetekben segít abban, hogy kritikus szemmel nézd őket, és csak a legjobbakat válaszd ki. Győződj meg róla, hogy biztonságos környezetet teremtesz, ahol a tervezők hangosan gondolkodhatnak, még akkor is, ha a koncepcióik provokatívak.
A brainstorming mellett egy másik népszerű technika a “legrosszabb lehetséges ötlet” nevű gyakorlat. Meglepőnek tűnhet, de az, hogy mit nem szabad csinálni, gyakran segít friss perspektívát hozni egy problémára. Legyél magabiztos a kreatív folyamatodban. Ne feledd, hogy az ötletek soha nem rosszak. Csak lehet, hogy nem választják őket megvalósításra.
Készíts prototípust
Itt az idő, hogy kísérletezz, és nézd meg, hogy az ötletek olyan jók-e, mint amilyennek tűnnek. A prototípus készítése egy olcsóbb verzió előállítását jelenti (vagy akár csak néhány kulcsfontosságú funkcióját). Segít látni, hogy a tervezési folyamat a megfelelő irányba halad-e.
A prototípusokat a tervezőcsapatnak és a végfelhasználók képviselő csoportjának is tesztelnie kell. Ez a megközelítés segít pontos visszajelzést kapni.
A prototípus funkciói elfogadhatók vagy elutasíthatók. Fejleszthetők és változtathatók. Fontos, hogy itt rugalmas maradj, és ne kövess egy utat vakon.
Teszteld a termékedet
a tervezési folyamat nem lineáris. Azt gondolhatod, hogy a prototípus tesztelése után csak a hibákat kell javítanod. Ez ritkán van így. Kiderül, hogy gyakran vissza kell térned a folyamat legelső szakaszához, több adatot kell gyűjtened és további kutatásokat kell végezned. Mivel a tervezési gondolkodás alapja az iteráció, sok oda-vissza van.

UX tervezési folyamat – összefoglalás
A UX tervezési folyamat esetében nincs egyetlen megoldás, amely mindenkire érvényes. Magában foglalja az iterációt és akár az eredeti feltételezések módosítását is az út során. Valójában soha nem ér véget. A termékeid új funkciókat kapnak, a piac és a trendek változnak, és a felhasználók preferenciái is.
Ez minden, amit tudnod kell a UX tervezési folyamatokról. Kövesd a blogkategóriánkat “A végső UX Útmutató“, hogy ne maradj le a következő cikkeinkről.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a nyüzsgő méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten.
Klaudia Kowalczyk
Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.
The ultimate UX Guide:
- Mi az UX – és mi nem az
- Felhasználói élményeket tervezel? Figyelj ezekre a dolgokra!
- 10 használhatósági heurisztika az UX tervezéshez, amit tudnod kell
- Az UX tervezési folyamat 5 egyszerű és könnyű lépésben
- Felhasználóközpontú tervezés és főbb elvei
- Mi az ügyfélélmény?
- 7 tényezője a (kiemelkedő) felhasználói élménynek
- Miért fontos a UX?
- A jó UX tervezés példái
- Felhasználói élmény vs Vásárlói élmény. Egy egyszerű magyarázat a kapcsolatukról
- Mi az a márkakép?
- Használhatóság vs funkcionalitás az UX-ben
- A felhasználóközpontú tervezési folyamat szakaszai
- Mi az ember-gép interakció (HCI)?
- UX és UI – összehasonlíthatók?
- Tudod, mit jelent a UX tervezés?