Mi az ügyfélélmény és hogyan mérhető? Mi befolyásolja pozitívan, és mi az, ami hatékonyan elriasztja az ügyfeleket? Olvasd el a cikket, és ellenőrizd, hogy nem követsz-e el ezekben a kulcsfontosságú hibákban, és hogyan javíthatod az ügyfeleid élményét.
Ügyfélélmény – tartalomjegyzék:
- Mi az ügyfélélmény?
- Mi a különbség az ügyfélszolgálat és az ügyfélélmény között?
- Mi csökkenti az ügyfélélményt? – legrosszabb gyakorlatok
- Hogyan elemezzük az ügyfélélményt?
- Összegzés
Mi az ügyfélélmény?
Az ügyfélélmény az összes tapasztalat összessége, amely egy adott céggel kapcsolatos, és amelyet az ügyfél minden érintkezési ponton átél a teljes kapcsolat során, amely időben beágyazott. Attól a pillanattól kezdve, hogy az ügyfél tudomást szerez egy adott termékről, egészen addig, amíg megválik tőle. Ez a úgynevezett ügyfélút, amely az egész folyamatot képviseli. Az utóbbi időben az ügyfélélmény témája kulcsfontosságú növekedési hajtóerővé vált minden cég számára, függetlenül a státusztól és a mérettől.
Sajnos sok vezető és vállalkozó elavult nézetet vall az ügyfélélményről, mint kizárólag a vizuális aspektusokkal, például a fizikai boltokkal vagy a weboldal elrendezésével kapcsolatos dologról. Az ilyen feltételezések tévesek. Az ügyfélélmény javítása nem csupán a logó újratervezéséről, a weboldal elrendezésének felülvizsgálatáról vagy az alkalmazottak táblagépekkel való felszereléséről, valamint új, barátságosabb személyzet felvételéről vagy a már dolgozó munkatársak képzéséről szól. Mindezek az elemek csupán “építőelemek”, amelyekből elkezdheted építeni a jobb ügyfélélményt.
Steve Jobs sikeresen megragadta az ügyfélélmény valódi lényegét, amikor azt mondta: “A design egy vicces szó. Néhány ember azt hiszi, hogy a design azt jelenti, hogy hogyan néz ki. De természetesen, ha mélyebbre ásunk, valójában arról van szó, hogy hogyan működik.” Rámutat arra, hogy a design nem csupán a megjelenésről és esztétikáról szól – hanem a teljesítményről, funkcionalitásról és használhatóságról.
Mi a különbség az ügyfélszolgálat és az ügyfélélmény között?
Röviden, az ügyfélszolgálat csupán az ügyfélélmény összességének egy kis része. Az ügyfélélmény az ügyfél által a márkáról alkotott összesített észlelés, amely különböző interakciókon alapul. Az ügyfélszolgálat csupán egyike ezeknek az interakcióknak – legyen szó elővásárlási beszélgetésről, a termék elérhetőségével kapcsolatos kérdésről, visszatérítésről vagy panaszkezelésről. Mindezek az ügyfélélmény kulcsfontosságú aspektusai, és nem szabad ezeket a kifejezéseket felcserélni.
Mi csökkenti az ügyfélélményt? – legrosszabb gyakorlatok
Jó márkakép és pozitív ügyfélélmény nehezen megszerezhető, de viszonylag könnyen elveszíthető. Sok tényező sokféleképpen vezethet gyenge ügyfélélményhez. Ha az ügyfél csak egy aspektussal elégedetlen – még nem minden veszve! Még mindig biztosíthatunk pozitív észlelést az élmény egészéről. Azonban emlékezz és ügyelj arra, hogy minden (még a legkisebb részletek is) pozitív hatással legyen az ügyfél márkával kapcsolatos útjára.
Példák olyan aspektusokra, amelyek negatív hatással lehetnek az ügyfélélményre:
- hosszú várakozási idő (pl. egy megkeresésre adott válaszra, boltban való sorban álláskor)
- fő szükségleteinek félreértése
- udvariatlanság vagy kompetencia hiánya az alkalmazottak részéről
- félretájékoztatás, például a weboldalon található nem egyértelmű információk miatt
- rejtett díjak (amelyek csak a pénztárnál vagy a bevásárlókosárban jelennek meg online vásárláskor)
- nem intuitív rendelési folyamat
- problémák egy adott termék vagy információ megtalálásával a weboldalon
- lassú betöltő weboldal
Sok más példa is létezhet, ezért érdemes emlékezni minden szakaszra, amely pozitív érzéseket biztosít az ügyfél számára a vásárlás / szolgáltatás igénybevétele során.
Hogyan elemezzük az ügyfélélményt?
Az ügyfél benyomásai ritkán objektívek, és a szubjektív vélemények elemzése meglehetősen kihívást jelenthet. Ezért érdemes segíteni ebben a folyamatban néhány mutatóval, amelyek lehetővé teszik számunkra, hogy felmérjük az ügyfélélmény jelenlegi helyzetét a cégnél.
Ha különböző eszközök állnak rendelkezésünkre az ügyfélélmény mérésére, nyomon követhetjük, hogyan javul (vagy romlik) az ügyfelek márkánkról alkotott észlelése. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy értékeljük a végrehajtott változások sikerét vagy kudarcát, és szükség esetén módosítsuk a tevékenységeinket. Az alábbiakban néhány ilyen mutatót találunk:
- Ügyfél Erőfeszítési Pontszám (CES) – Ez egy “ügyfél erőfeszítési pontszám”, amely méri a fogyasztó tapasztalatait a szolgáltatással kapcsolatban, hogy mennyire könnyű (vagy nehéz) használni a szolgáltatást vagy végrehajtani egy kapcsolódó műveletet. A CES felméréseket az ügyfélszolgálati interakció után küldik el, és például azt kérdezik: “Mennyire volt könnyű megoldani egy problémát?” vagy “Mennyire volt könnyű használni a felhasználói panelt?” A leggyakoribb értékelési skála 1-től 7-ig terjed, ahol 1 a “nagyon nehéz”, 7 pedig a “nagyon könnyű”.
- Net Promoter Score (NPS) – az “ügyfélhűségi pontszámot” jelenti, és egy nagyon egyszerű, zárt kérdésen alapul: “Mennyire valószínű, hogy ajánlaná cégünket egy barátjának?” Ebben az esetben a kérdés megfogalmazásától függően használhatunk skálát (pl. 0-tól 10-ig) vagy igen/nem választ.
- Ügyfél Elégedettségi Felmérés (CSAT) – ez egy “ügyfél elégedettségi felmérés”, amely méri a fogyasztó által a termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatos egyes aspektusokkal (például rendelési folyamat, szállítási idő vagy utólagos szolgáltatás) kapcsolatos általános elégedettséget vagy élményt.
- Megoldási idő (TTR) – vagy “megoldási idő”, amely arra az időre utal, amely alatt az ügyfélszolgálat megold egy problémát. Ez a mutató a megvalósítás egyszerűségével tűnik ki, mivel fontos részét illusztrálja az ügyfélélménynek anélkül, hogy további üzeneteket vagy felméréseket kellene küldeni az ügyfeleknek.

Összegzés
Összességében az ügyfélélmény a márkánk növekedésének kulcsfontosságú hajtóereje és általános piaci megítélése! Egy elégedett ügyfél visszatérő ügyfél, valamint olyan ügyfél, aki ajánlja a márkánkat, termékeinket vagy szolgáltatásainkat.
Ezért érdemes gondoskodni róluk minden szakaszban (függetlenül attól, hogy online vagy offline ügyfélélményről beszélünk), a márkával való megismerkedés kezdetétől, a termékek és szolgáltatások bemutatásán át, a kérdésekre adott válaszok könnyű megtalálásáig, a vásárlás megkönnyítéséig, a szállításig és az utólagos szolgáltatásig. Természetesen ugyanolyan fontos szempont a weboldal vagy a papíralapú bolt dizájnja, valamint a képzett és barátságos személyzet, aki segít az ügyfélnek az útja minden szakaszában.
Ez minden, amit tudni érdemes az ügyfélélményről. Kövesd a blogunk “Az ultimátum UX Útmutató” kategóriáját, hogy ne maradj le a következő cikkeinkről.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a nyüzsgő méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten.
Klaudia Kowalczyk
Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.
The ultimate UX Guide:
- Mi az UX – és mi nem az
- Felhasználói élményeket tervezel? Figyelj ezekre a dolgokra!
- 10 használhatósági heurisztika az UX tervezéshez, amit tudnod kell
- Az UX tervezési folyamat 5 egyszerű és könnyű lépésben
- Felhasználóközpontú tervezés és főbb elvei
- Mi az ügyfélélmény?
- 7 tényezője a (kiemelkedő) felhasználói élménynek
- Miért fontos a UX?
- A jó UX tervezés példái
- Felhasználói élmény vs Vásárlói élmény. Egy egyszerű magyarázat a kapcsolatukról
- Mi az a márkakép?
- Használhatóság vs funkcionalitás az UX-ben
- A felhasználóközpontú tervezési folyamat szakaszai
- Mi az ember-gép interakció (HCI)?
- UX és UI – összehasonlíthatók?
- Tudod, mit jelent a UX tervezés?